آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۱

چکیده

در نظام حقوقی ایران، تابعیت به عنوان حق مسلم هر ایرانی در اصل 41 قانون اساسی، توسط قانونگذار پیش بینی گردیده است. در اسناد بین المللی حقوق بشر نیز از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر1948حق تابعیت برای فرد و امکان تغییر این حق توسط صاحب آن مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. در قواعد تابعیت ایران و اسناد حقوق بشر برای جلوگیری از بی تابعیتی افراد و سلب تابعیت افراد توسط دولت تضمین هایی در نظر گرفته شده است. در این دو نظام، تابعیت مضاعف به رسمیت شناخته نشده است. با این وجود قواعد تابعیت ایران برای پرهیز از بی تابعیتی افراد و کاهش موارد تابعیت مضاعف نیازمند اصلاحات جدی است. در صحنه بین المللی با توجه به معضلاتی که بی تابعیتی و تابعیت مضاعف در نظام داخلی و بین المللی بهمراه دارد و با التفات به فقدان سازمان های بین المللی و اسناد بین المللی بسیارموثر، برای پیشگیری، رفع و کاهش این دو پدیده، کشورها می بایست با اصلاح قوانین و مقررات داخلی خود و انعقاد موافقتنامه های دو جانبه و چند جانبه(بین المللی) بصورت جدی در جهت رفع این دو معضل بزرگ اهتمام و تلاش جدی و مضاعف بعمل آورند.

Explaining the role of governments in developing domestic laws regarding dual citizenship from the perspective of human rights

In Iran's legal system, citizenship is an inalienable right of every Iranian in Article 41 of the Constitution, provided by the legislator. In international human rights documents, including the 1948 Universal Declaration of Human Rights, the right to citizenship for an individual and the possibility of changing this right by its owner have been emphasized. Iran's citizenship rules and human rights documents provide guarantees to prevent statelessness and deprivation of citizenship by the government. In these two systems, dual citizenship is not recognized. Nevertheless, Iran's citizenship rules need serious reforms to avoid statelessness and reduce cases of double citizenship. In the international scene, considering the problems that statelessness and dual citizenship bring in the domestic and international system, and paying attention to the lack of international organizations and very effective international documents, in order to prevent, eliminate and reduce these two phenomena, countries should amend laws and regulations. their internal affairs and the conclusion of bilateral and multilateral (international) agreements seriously to resolve these two big problems and make a serious and double effort.

تبلیغات