آسیب شناسی نظام آموزش مهارتی در هنرستان کشاورزی شهرستان سنندج
آرشیو
چکیده
در عصر حاضر آموزش برای اقتصاد دانش بنیان بسیار حیاتی است. آموزش باعث ایجاد سرمایه انسانی می شود. توانایی های افراد را افزایش می دهد، بهره وری اقتصادی را در پی دارد و توسعه و پذیرش فناوری های مرزی را تسهیل می کند. به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران، کاهش رشد اقتصادی و شکست در رقابت های بین المللی به نحوی متأثر از عملکرد نظام آموزشی می باشد. لذا انجام اصلاحات در نظام آموزش باید به سمت تطابق هرچه بیش تر با اقتصاد دانش محور در حرکت باشد. از این رو این پژوهش با هدف آسیب شناسی نظام آموزش مهارتی در هنرستان کشاورزی شهرستان سنندج انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر ماهیت، جزء پژوهش های کیفی و از نوع مطالعات موردی است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه هنرجویان و هنرآموزان هنرستان کشاورزی شهرستان سنندج است که به روش هدفمند از نوع گلوله برفی انتخاب شدند. با انجام 24 مصاحبه نیمه ساختاریافته با میانگین زمانی حدود 70 دقیقه اشباع نظری داده ها حاصل شد. برای ترسیم ماتریس سوات و استخراج استراتژی ها از بحث گروهی متمرکز (گروه 7 نفره) استفاده شد. بر اساس نتایج مصاحبه با هنرجویان مهم ترین شاخص ها در نقاط ضعف (عدم رضایتمندی از مسئولان)، قوت (کیفیت تدریس هنرآموزان)، فرصت (موقعیت مناسب استان در بخش کشاورزی) و تهدید (مشکلات فرهنگی) بیان شد. از نظر هنرآموزان، در نقاط ضعف (فرآیند جذب هنرجویان)، قوت (کیفیت سیستم مدیریتی)، فرصت (بهبود سیاست های آموزش و پرورش) و تهدید (مشکلات فرهنگی) به عنوان مهم ترین شاخص های ماتریس سوات شناسایی شدند. در پایان راهبردهایی جهت کاهش آسیب های نظام آموزشی در هنرستان کشاورزی شهرستان سنندج ارائه شد.A Critical Analysis of the Skills Training System in Agricultural High Schools in Sanandaj County
In the present era, education is crucial for a knowledge-based economy. Education creates human capital. It increases individuals' capabilities, leads to economic productivity, and facilitates the development and adoption of frontier technologies. Many experts believe that the decline in economic growth and failure in international competitions are somehow affected by the educational system's performance. Therefore, reforms in the educational system should move towards greater alignment with the knowledge-based economy. Hence, this research was conducted to investigate the pathology of the skills training system in agricultural high schools in Sanandaj.This research is qualitative research in nature and is a type of case study.The study population includes all students and teachers of agricultural high schools in Sanandaj County, who were selected purposefully using the snowball method. With 24 semi-structured interviews with an average time of 70 minutes, theoretical saturation of the data was achieved. A focus group discussion (7-person group) was used to draw the SWOT matrix and extract strategies. Based on the results of the interviews with the students, the most important indicators of the weaknesses (dissatisfaction with the officials), strengths (quality of teaching by teachers), opportunities (suitable location of the province in the agricultural sector), and threats (cultural problems) were mentioned. According to the teachers, the most important indicators in weaknesses (the process of attracting students), strengths (quality of the management system), opportunities (improving education policies), and threats (cultural problems) were identified as the most important indicators of the SWOT matrix. Finally, strategies were presented to reduce the harms of the educational system in agricultural high schools in Sanandaj.