چکیده

تحقق دوسوتوانی سازمانی در ابعاد اکتشاف و بهره برداری در نظام آموزشی می تواند از طریق افزایش و رشد مهارت های تفکر و سرمایه فکری ایجاد گردد. به همین دلیل پرداختن به آن و تلاش برای شناسایی و تقویت عناصر کلیدی مؤثر در موفقیت و تعالی آن از وظایف پژوهش گران و اندیشمندان است لذا هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مهارت های تفکر کارآفرینانه بر دوسوتوانی سازمانی با نقش میانجی سرمایه فکری در معلمان شهر اصفهان بود. نوع پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعه آماری شامل معلمان شهر اصفهان بود که از طریق جدول کرجسی و مورگان و به روش تصادفی خوشه ای طبقه ای متناسب، با حجم 340 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل سه پرسشنامه دوسوتوانی سازمانی، مهارت های تفکر کارآفرینانه و سرمایه فکری بود. پایایی ابزارها نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای مهارت های تفکر 98/0، دوسوتوانی سازمانی 97/0 و سرمایه فکری 90/0 برآورد شد. تحلیل داده ها به صورت توصیفی و استنباطی از طریق نرم افزارهای Amos نسخه 22 و SPSS نسخه 26 انجام گرفت. نتایج نشان داد اثرات کل مهارت های تفکر کارآفرینانه، سرمایه فکری و اثرات کل سرمایه فکری بر دوسوتوانی سازمانی، مثبت و معنادار بود و نقش میانجی سرمایه فکری، در تأثیر مهارت های تفکر کارآفرینانه بر دوسوتوانی سازمانی، مثبت و معنادار شد. بر این اساس متصدیان و برنامه ریزان امور درسی و آموزشی باید تدابیر لازم را جهت آشنایی معلمان با مهارت های تفکر کارآفرینانه در نظام آموزش و پرورش و محیط های یادگیری اتخاذ نمایند.

The Impact of Entrepreneurial Thinking Skills on Organizational Ambidexterity: The Mediating Role of Intellectual Capital (Case Study: Teachers of Isfahan City)

The achievement of organizational ambidexterity in the dimensions of exploration and exploitation in the educational system can be created by increasing and growing thinking skills and intellectual capital. For this reason, paying attention to it and trying to identify and strengthen the key elements effective in its success and excellence is one of the duties of researchers and scholars. Therefore, this research aimed to investigate the effect of entrepreneurial thinking skills on organizational ambidexterity with the mediating role of intellectual capital in teachers of Isfahan.The research method was descriptive-correlational, and the statistical population included teachers of Isfahan City who were selected as a sample of 340 people using the Krejcie and Morgan table and the stratified cluster random sampling method.The research tools included three questionnaires on organizational ambidexterity, entrepreneurial thinking skills, and intellectual capital.The reliability of the tools was also estimated using Cronbach's alpha coefficient for thinking skills 98/0, organizational ambidexterity 97/0, and intellectual capital 90/0. Data analysis was performed descriptively and inferentially using Amos version 22 and SPSS version 26 software.The results showed that the total effects of entrepreneurial thinking skills, intellectual capital, and intellectual capital on organizational ambidexterity were positive and significant, and the mediating role of intellectual capital in the effect of entrepreneurial thinking skills on organizational ambidexterity was positive and significant. Based on this, educational and curricular affairs authorities and planners should take the necessary measures to familiarize teachers with entrepreneurial thinking skills in the education system and learning environments.

تبلیغات