عالمان دین و دفاع فرهنگى
آرشیو
چکیده
متن
جایگاه اجتماعى حوزویان
عالمان دین در جامعه ما به عنوان مفسران قرآن، حدیثشناسان معتبر، روشنگران مرزهاى حلال و حرام الهى، کارشناسان مسائل دینى، دانشوران تاریخ پیامبران، محققات تاریخ اسلام و تشیع، مشاوران اجتماعى مردم، مربیان اخلاق و راهنمایان سلوک عرفانى و معنوى، اصلاحگران اختلافات مردمى، منادیان معروف و بنیانگذاران اقدامات خیریه و عام المنفعه، مبارزان نستوه با استعمار خارجى و بیداد داخلى، معلمان دروس دینى، عربى، فقه و بینش اسلامى و امناى دین و دنیاى مردم شناخته شدهاند.
این پایگاه والاى اجتماعى در پرتو قرنها تلاش، صداقت، دانشورى، حق محورى، مردم دارى، تعهد و شب زندهدارى و فداکارى عالمان در راه آموزش، پژوهش، تبلیغ، برنامه ریزى و کوشش براى گسترش اندیشه قرآنى و اجراى قوانین قرآن و سنت و تفکر عترت علیهم السلام به دست آمده است.
همین اعتبار اجتماعى، بزرگترین پشتوانه انقلاب اسلامى در مراحل پیدایش، گسترش، پایدارى و تداوم آن بوده و خواهد بود. حوزههاى
علوم دینى و تربیتیافتگان آن، درطول تاریخ بزرگترین و جسورترین مدافعان حقوق محرومان و مظلومان بوده و مشعل «استقلال» و «آزادى» را فرا راه تودهها برافروخته، پرچم جهاد با انحراف، التقاط، وابستگى و استبداد و بیداد را بر دوش کشیده و صداى پیامبران را به گوش نسلها و عصرها رساندهاند.
کارنامه عالمان دین
کارنامه حوزهها در میادین زهد و تلاش، دانش و عبادت، شجاعت و صداقت و آزادگى و دفاع از محرومان و نبرد با خوانین و سلاطین و شیاطین، درخشانتر از آن است که نیاز به تشریح و تبیین داشته باشد. اندیشهى آسمانى «توحید» و نظام سیاسى، الهى «امامت» و نهاد تربیتى آموزشى «روحانیت» ، هنوز هم دژهاى استوار و نفوذناپذیر محرومان و پناهگاه تاریخى مظلومان در برابر یورش نظامى، سیاسى و فرهنگى غارتگران شرق و غرب است. روحانیت همیشه پاسدار نظام اعتقادى و سیاسى برخاسته از قرآن و تفکر اهلبیت علیهم السلام بوده و مزاحم بزرگ استثمار اقتصادى دشمن استعمار سیاسى. مانع بزرگ هجوم فرهنگى محسوب مىشده است و به همین دلیل همیشه مورد هجوم استعمارگران خارجى و استبداد داخلى و همه خودکامان و مزدوران آنان قرار گرفته است. انتقام از اسلام، حجم هجوم تبلیغاتى و رسانهاى مطبوعات جبههى کفر و نفاق، در عصر مشروطه، در جریان روى کار آمدن رضاخان قلدر، در دوره کشف حجاب، در ماجراى ملى شدن نفت، در آستانه پیروزى انقلاب اسلامى و در سالهایى که سایه سیاست تساهل و تسامح نهضت آزادى برسر بوقهاى تبلیغاتى دشمن بود و هم اکنون که دوباره وابستگان فکرى و عاطفى و پیوستگان سیاسى استکبارجهانى در مراکز ونهادهاى فرهنگى، اقتصادى و سیاسى نفوذ کردهاند، نشان از احقاد و کینههاى بدر و خیبر و حنین دارد. هم اکنون صهیونیزم جهانى و سرمایه دارى غرب از اسلام و تشیع و عالمان دین در کل جهان انتقام مىگیرد.
کشتار بىرحمانه شیعیان در افغانستان، ترور مداوم شیعه در پاکستان، کشتار مردم مظلوم کشمیر، فقر و خفقان بىمرز حاکم بر مردم مسلمان عراق، و هجوم رسانههاى غربى علیه ولایت فقیه، روحانیت و فقهاى شوراى نگهبان و ائمه جمعه و جماعت در ایران اسلامى، همه مهرههاى یک شطرنج است و از سوى یک ستاد جهانى هدایت و حمایت مىشوند. اندیشههاى توحیدى و تفکر شیعى و اسلامى در همه عالم مورد هجوم استکبار جهانى است. نسل کشى مسلمانان در بوسنى و فلسطین، کشتار شیعیان افغانستان و پاکستان و کشمیر و دخالت گستاخانه آمریکا در سرنوشتبزرگترین کشور اسلامى جهان «اندونزى» و محکم کردن زنجیر استبداد نظامى در ترکیه و فقر و فساد حاکم بر مسلمانان آذربایجان و سکوت و تشویق و حمایتسردمداران قدرت درجهان از همه این حوادث، اوج خشم و نفرت و کینه آمریکا و غرب بىرحم را نسبتبه اسلام و تشیع نشان مىدهد. و چقدر غافل و وابسته و بىرحم اند، احزاب و مطبوعاتى که علیه رقباى داخلى و مسلمان خویش هزاران تیتر و سوتیتر و مقاله و شعر و طرح و عکس و... نوشتند و مىنویسند و نسبتبه سرنوشت غمانگیز مسلمانان و هزاران بىگناه یکبارهم فریاد اعتراض و انتقاد برنیاوردند و از قتل عامهاى زنجیرهاى آمریکا یکبارهم سخن نگفتند. و در «روز جهانى مبارزه با استکبار» هم نیش قلم و زبان خویش را به سوى جبهه مسلمانان مىگشایند و خبر مرگ فلان ترانه سراى عهد آریامهر را از شهادت محمدالدوره، نوجوان فلسطینى - و هجوم تانکها به کودکان فلسطینى بزرگتر مىبینند.
عالمان دین و حوزههاى علوم دینى، اگر در شرایط کنونى مورد شدیدترین هجوم رسانهاى قرار مىگیرند، جاى شگفتى نیست. دشمنى استعمارگران خارجى و مزدوران داخلى آنان با پاسداران فرهنگ و اندیشه ناب شیعى و اسلامى، ریشه در نبرد حق و باطل و جنگ آدم و شیطان در طول تاریخ دارد.
امام خمینىقدس سره که خود الگوى کامل عالمان دینى است، خصومتبیگانگان با روحانیان راستین را چنین بازگو مىکند:
«باید بعضى از تجربیاتى که درطول زندگى دارم، به شما بگویم.
از وقتى رضاخان برسرکار آمد، من متوجه بودم و این طورى فهمیدم هرچیزى که براى اسلام مفیدتر بود، حمله به آن بیشتر مىشد. آن روز روحانیت مهمترین پایگاه ملت در مقابل اجانب بود. لذا شدیدترین حملات به آن مىشد. با شعر و نثر و هرچه داشتند، به آن حمله مىکردند و براى اضمحلالش درهاى ادارات را به روى آنان گشودند و در حوزهها و شهرها به قدرى آنان را در فشار قرار دادند که ما از صبح تا شام در باغها زندگى مىکردیم. با عاشورا و تبلیغات اسلامى شدیدا مخالفت کردند. چون مىدانستند این پایگاهى استبراى رسوایى حکومتها.» (1)
حملات گستاخانه مطبوعات جبهه نفاق علیه شوراى نگهبان و قوه قضائیه و دادگاه ویژه روحانیت و حوزهها و امامان جمعه و جماعت و مبانى فکرى «ولایت فقیه» که در سایه سیاستهاى تساهل و تسامح و با همکارى برخى غرب اندیشان و فریب خوردگان و سارقان لباس روحانیت صورت گرفته و مىگیرد; چیزى جز انتقام گرفتن از انقلاب اسلامى و شاگردان راستین امام خمینىقدس سره نیست.
اصلاحطلبى روحانیان
عالمان دین همیشه سکان دار کشتى اصلاحات راستین و انقلابهاى بزرگ و رهائى بخش بودهاند:
- قیام شیخ خلیفه و شیخ حسن جورى در برابر بیدادگرى مغولان.
- قیام میرزاى شیرازى در برابر استعمار انگلستان و استبداد ناصرالدین شاه در ایران.
- قیام میرزا محمدتقى شیرازى در برابر استعمار انگلیس و فرماندار انگلیسى عراق.
- قیام حاج آقا حسین قمى در برابر رضاخان در مشهد و تهران.
- قیام بافقى در شهر خون و قیام.
- قیام شیخ محمد خیابانى در تبریز در جریان مشروطیت.
- قیام میرزا کوچک خان در خطه شمال.
- مبارزات سید محمدمجاهد در جریان جنگهاى ایران و روس و حضور فقیه بزرگى مثل ملا احمدنراقى در این جنگ.
- مبارزات شهید نواب صفوى و آیت الله کاشانى و فدائیان اسلام، علیه استعمار و استبداد.
- مبارزات سیدجمال الدین اسدآبادى در شرق و غرب عالم.
- مبارزات سیدعبدالحسین لارى در خطه دلیران تنگستان.
- قیام «شیخ شهید نور» در برابر استعمار خارجى، روشنفکران وابسته و استبداد قاجار.
- انقلاب و قیام شکوهمند امام خمینىقدس سره.
اینها همه پردههایى کوتاه از تاریخ بلند، اصلاحطلبى و «انقلاب اسلامى» و نبرد با بیداد و دفاع از استقلال و آزادى درتاریخ عالمان دین است.
مبارزه با «فقر و فساد و تبعیض» شعار جاوید روحانیت راستین اسلام بوده و هست و خواهد بود. تلاش براى «فریب» ، «خرید» ، «تحقیر» و «واداشتن» عالمان دین به «سکوت» و «سازش» که از سوى دشمنان خارجى به کمک مزدوران منافق داخلى، مدتهاست جریان دارد، از این روست که عالمان دین بزرگترین دژ مقاومت در برابر کفر و شرک و الحاد و التقاط و نفاق و فسق و گناهاند. وابستگان فکرى، سیاسى و اقتصادى به سرمایه دارى غرب «اسلام» و «روحانیت» را بزرگترین مانع در برابر اهداف پلید خویش مىدانند. امروز فریب خوردگان و مزدوران به نام «قرائت نوین از اسلام» ، «روشنفکرى دینى» ، «آزادى» ، «جامعه چندصدایى» ، «مدنیت غربى» ، «حقوق شهروندى» ، «شادى و نشاط» و «پیشرفت و توسعه» به پاسداران رشید استقلال و آزادى و آگاهى یورش آوردهاند و از هجوم به توحید و «حق حاکمیتخدا» و «قانون گذارى وحى» و عصمت و جایگاه معنوى پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام وتحریف قرآن و حدیث و تاریخ هم در جهت توجیه وابستگى و غارتگرى آمریکا و صهیونیسم جهانى دریغ نمىورزند. مدعیان روشنفکرى دینى، از طریق فیلم، عکس، مقاله، طرح، شعر، مصاحبه، گفتگو، نوار، و با کمک «روزنامههاى زنجیرهاى» و فرماندهى ستاد ائتلاف «کفر و نفاق و فریب» به اسم تساهل و تسامح، علیه ارزشها و پاسداران فرهنگ محمدى و علوى یورشى وحشیانه و بىرحمانه آغاز کردند و سیاست تخریب، تحقیر و نفوذ و فریب را همزمان پىگرفتند. برخى اسطوانههاى روحانیت و عالمان آگاه و با صلابت را به شدت مورد تمسخر و تحقیر و تهمت قرار دادند و سیاست نفوذ در برخى بیوت عالمان دین را به شدت دنبال کردند و برخى ملبسان غرب اندیش و فاقد اصالتحوزوى را با خود همراه نمودند و بادادن مدرک و پول، تبلیغات و بزرگداشتهاى «بادکنکى» خریدارى کردند.
منبر حسینى و دفاع فرهنگى
مبلغان بزرگوار و دلسوز و عالمان آگاه و انقلابى وظیفه دارند، همچون همیشه توطئههاى گوناگون دشمنان خارجى و مزدوران داخلى را علیه ملت مسلمان و شریعت محمد صلى الله علیه و آله و فکر و فرهنگ علوى افشا کنند و «قرائتهاى ناشیانه و خائنانه» از اسلام و قرآن را با ارائه تفکر راستین تشیع علوى و اندیشه آزادى بخش امامت و عدالت در صحنه جامعه اسلامى رسوا سازند.
مبلغان اسلام و تشیع باید خطر «تفسیر به راى» و «تحریف دین» و «التقاط» و «بدعت» را همچون خطر «سرمایه دارى» و «رفاه زدگى» و «جمود و تحجر» یادآورى کنند و از گناهان کبیرهاى مثل افترا برخدا و رسول و امامان معصوم: - که به بهانه آزادى اندیشه و مطبوعات و تساهل و مدارا تجویز و ترویج مىشود. - پرده بردارند.
«کفر و شرک و نفاق و التقاط و جمود» در قلمرو فکرى و عقیدتى و «فقر و فساد و تبعیض» در قلمرو اجتماعى، بزرگترین آفات اندیشه و زندگى فرزندان میهن بزرگ اسلامى از جمله آفت نسل جوان ایران عزیز است.
مبلغان گرامى باید خطر کفر و بىایمانى، خطر شرک و قانون گذارى جبهه کفر و شرک جهانى براى مسلمانان را یادآور شوند و در منابر و مراکز آموزشى اعلام کنند: هیچ قانون و مصوبه و آیین نامه و کنوانسیون و معاهدهاى در برابر قانون قرآن و فقه اهلبیت علیهم السلام اعتبار ندارد و اعتبار همه مقامات و نهادها و اشخاص در چهار چوب اندیشه و احکام قرآنى است.
مبلغان گرامى در ماه مبارک رمضان و با استمداد از قرآن و معارف اهلبیت علیهم السلام سیماى واقعى یهود و صهیونیسم جهانى را براى مسلمانان تبیین کنند و نقش صهیونیسم در مراکز و مجامع بین المللى اقتصادى، بهداشتى و فرهنگى را افشا نمایند.
بزرگترین «منکر سیاسى» «سلطه کفار» و اشرار برجامعه اسلامى است. عالمان دین قبل از بیان فروع و شاخههاى درخت دین و مسائل اخلاقى، باید خطر نفوذ کفار و منافقان در نهادهاى قانونى و مراکز قدرت سیاسى، اقتصادى و فرهنگى دنیاى اسلام را یاد آور شوند و نسبتبه وابستگى از سوى هر جناح و گروه هشدار دهند.
مبلغان دین درماه خدا ذهن نسل جوان را نسبتبه آنها که همه را «خودى» معرفى مىکنند و به آمریکا و اسرائیل بیش از مسلمانان اعتماد دارند، روشن سازند و دو اصل و «ریزش و رویش» درتاریخ انقلاب را یادآور شوند.
روحانیت، بشیر و نذیر است و مبشر و منذر، خطرهاى فکرى، فرهنگى، سیاسى و اجتماعى را باید به امت اسلام گوشزد کنند و نسبتبه آفاتى که حیات اسلام و مسلمانان را تهدید مىکند، هشدار دهند و امکانات و توانایىهاى مسلمانان را گوشزد کنند.
خطرهاى کنونى
- امروز خطر تحکیم وابستگى و فراموشى استقلال، به بهانه آزادى.
- خطر التقاط و برخورد گزینشى با معارف و احکام الهى، به بهانه روشنفکرى دینى.
- خطر گسترش فقر و بیکارى و رباخوارى و غارت قانونى بیت المال مسلمین.
- خطر گسترش فساد و ابتذال و اعتیاد جوانان.
- خطر رشوه و پارتى بازى.
- خطر جناح بازى و باندگرایى.
- خطر سلطه کفار و اشرار و طاغوتیان و مرعوبان و مجذوبان ارزشهاى غربى، به بهانه قوانین بین المللى.
- خطر رسمیتبخشیدن به نوکران صهیونیسم و بهائیان، به بهانه تساوى حقوق شهروندى.
- خطر ترویجبىغیرتى، به بهانه تساهل و تسامح و خرد ورزى.
- خطر فراموشى قبر و قیامت و زندگى آخرت، به بهانه نشاط و شادى.
- خطر فراموشى کار و جهاد و مسائل جدى زندگى در قالب ترویجبىحد و حصر مسابقات ورزشى.
- خطر فراموشى دشمنان خارجى و تشدید اختلافات داخلى، به بهانه «مردم سالارى» .
- خطر توقف کامل تولید و وابستگى در مواد اولیه زندگى.
- خطر حذف حزب الله و مؤمنان و بسیج، به بهانه استانداردهاى جهانى.
و صدها خطر دیگر، مسلمانان را تهدید مىکند.
روحانیتباید راه رهایى و نجات مسلمانان از آفات و مشکلات اجتماعى و خطرهاى احتمالى را بر اساس پیام آسمانى قرآن یادآور شوند و با صداقت و صراحت، منکرات بین المللى، منکرات سیاسى، منکرات اقتصادى، منکرات رسانهاى و مطبوعاتى و فرهنگى را افشا نمایند.
راه فلاح
بازگشتبه قرآن ولى نه با قرائتهاى ناشیانه و خائنانه.
- بازگشتبه نهج البلاغه و معارف حدیثى تشیع علوى در صحنه اندیشه و عمل و قانون گذارى و اجرا.
- بازگشتبه سیره و سنت امام على علیه السلام در سیاست، اقتصاد و فرهنگ.
- بازگشتبه زهد و ساده زیستى از سوى کارگزاران و مسؤولان جامعه.
- بازگشتبه وحدت و وفاق ملى در سایه قرآن و اهلبیت علیهم السلام.
بازگشتبه تعاون و همدلى و عدم اعتماد به کفر و شرک جهانى، راه رهایى و فلاح ایران اسلامى و همه مسلمانان جهان است.
مبلغان دین، با پاسداشت تقوا در مرحله دینشناسى، با رعایت کامل احترام مسلمانان در معاشرت تبلیغى، با سخن گفتن در مرزهاى آگاهى و اطلاعات دینى و اجتماعى، با کمک کردن به دیگران و تحمل سختىها در راه ابلاغ پیامهاى الهى و با هوشیارى و جلوگیرى از نفوذ جناحها و گروهها در اندیشه و گفتار خویش و با برنامه ریزى و تهیه محتوا و قالب مناسب براى فعالیتهاى آموزشى و تبلیغى مىتوانند بهترین خدمات را یعنى «خدمات فرهنگى و سیاسى» به فرزندان اسلام و قرآن هدیه کنند و خدا و بندگان صالح خدا را از خویش راضى سازند.
«الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احدا الا الله و کفى بالله حسیبا» (2)
و السلام
پىنوشتها:
1- در جستجوى راه از کلام امام، دفتر هشتم، ص 216.
2- سوره احزاب، آیه 39.
عالمان دین در جامعه ما به عنوان مفسران قرآن، حدیثشناسان معتبر، روشنگران مرزهاى حلال و حرام الهى، کارشناسان مسائل دینى، دانشوران تاریخ پیامبران، محققات تاریخ اسلام و تشیع، مشاوران اجتماعى مردم، مربیان اخلاق و راهنمایان سلوک عرفانى و معنوى، اصلاحگران اختلافات مردمى، منادیان معروف و بنیانگذاران اقدامات خیریه و عام المنفعه، مبارزان نستوه با استعمار خارجى و بیداد داخلى، معلمان دروس دینى، عربى، فقه و بینش اسلامى و امناى دین و دنیاى مردم شناخته شدهاند.
این پایگاه والاى اجتماعى در پرتو قرنها تلاش، صداقت، دانشورى، حق محورى، مردم دارى، تعهد و شب زندهدارى و فداکارى عالمان در راه آموزش، پژوهش، تبلیغ، برنامه ریزى و کوشش براى گسترش اندیشه قرآنى و اجراى قوانین قرآن و سنت و تفکر عترت علیهم السلام به دست آمده است.
همین اعتبار اجتماعى، بزرگترین پشتوانه انقلاب اسلامى در مراحل پیدایش، گسترش، پایدارى و تداوم آن بوده و خواهد بود. حوزههاى
علوم دینى و تربیتیافتگان آن، درطول تاریخ بزرگترین و جسورترین مدافعان حقوق محرومان و مظلومان بوده و مشعل «استقلال» و «آزادى» را فرا راه تودهها برافروخته، پرچم جهاد با انحراف، التقاط، وابستگى و استبداد و بیداد را بر دوش کشیده و صداى پیامبران را به گوش نسلها و عصرها رساندهاند.
کارنامه عالمان دین
کارنامه حوزهها در میادین زهد و تلاش، دانش و عبادت، شجاعت و صداقت و آزادگى و دفاع از محرومان و نبرد با خوانین و سلاطین و شیاطین، درخشانتر از آن است که نیاز به تشریح و تبیین داشته باشد. اندیشهى آسمانى «توحید» و نظام سیاسى، الهى «امامت» و نهاد تربیتى آموزشى «روحانیت» ، هنوز هم دژهاى استوار و نفوذناپذیر محرومان و پناهگاه تاریخى مظلومان در برابر یورش نظامى، سیاسى و فرهنگى غارتگران شرق و غرب است. روحانیت همیشه پاسدار نظام اعتقادى و سیاسى برخاسته از قرآن و تفکر اهلبیت علیهم السلام بوده و مزاحم بزرگ استثمار اقتصادى دشمن استعمار سیاسى. مانع بزرگ هجوم فرهنگى محسوب مىشده است و به همین دلیل همیشه مورد هجوم استعمارگران خارجى و استبداد داخلى و همه خودکامان و مزدوران آنان قرار گرفته است. انتقام از اسلام، حجم هجوم تبلیغاتى و رسانهاى مطبوعات جبههى کفر و نفاق، در عصر مشروطه، در جریان روى کار آمدن رضاخان قلدر، در دوره کشف حجاب، در ماجراى ملى شدن نفت، در آستانه پیروزى انقلاب اسلامى و در سالهایى که سایه سیاست تساهل و تسامح نهضت آزادى برسر بوقهاى تبلیغاتى دشمن بود و هم اکنون که دوباره وابستگان فکرى و عاطفى و پیوستگان سیاسى استکبارجهانى در مراکز ونهادهاى فرهنگى، اقتصادى و سیاسى نفوذ کردهاند، نشان از احقاد و کینههاى بدر و خیبر و حنین دارد. هم اکنون صهیونیزم جهانى و سرمایه دارى غرب از اسلام و تشیع و عالمان دین در کل جهان انتقام مىگیرد.
کشتار بىرحمانه شیعیان در افغانستان، ترور مداوم شیعه در پاکستان، کشتار مردم مظلوم کشمیر، فقر و خفقان بىمرز حاکم بر مردم مسلمان عراق، و هجوم رسانههاى غربى علیه ولایت فقیه، روحانیت و فقهاى شوراى نگهبان و ائمه جمعه و جماعت در ایران اسلامى، همه مهرههاى یک شطرنج است و از سوى یک ستاد جهانى هدایت و حمایت مىشوند. اندیشههاى توحیدى و تفکر شیعى و اسلامى در همه عالم مورد هجوم استکبار جهانى است. نسل کشى مسلمانان در بوسنى و فلسطین، کشتار شیعیان افغانستان و پاکستان و کشمیر و دخالت گستاخانه آمریکا در سرنوشتبزرگترین کشور اسلامى جهان «اندونزى» و محکم کردن زنجیر استبداد نظامى در ترکیه و فقر و فساد حاکم بر مسلمانان آذربایجان و سکوت و تشویق و حمایتسردمداران قدرت درجهان از همه این حوادث، اوج خشم و نفرت و کینه آمریکا و غرب بىرحم را نسبتبه اسلام و تشیع نشان مىدهد. و چقدر غافل و وابسته و بىرحم اند، احزاب و مطبوعاتى که علیه رقباى داخلى و مسلمان خویش هزاران تیتر و سوتیتر و مقاله و شعر و طرح و عکس و... نوشتند و مىنویسند و نسبتبه سرنوشت غمانگیز مسلمانان و هزاران بىگناه یکبارهم فریاد اعتراض و انتقاد برنیاوردند و از قتل عامهاى زنجیرهاى آمریکا یکبارهم سخن نگفتند. و در «روز جهانى مبارزه با استکبار» هم نیش قلم و زبان خویش را به سوى جبهه مسلمانان مىگشایند و خبر مرگ فلان ترانه سراى عهد آریامهر را از شهادت محمدالدوره، نوجوان فلسطینى - و هجوم تانکها به کودکان فلسطینى بزرگتر مىبینند.
عالمان دین و حوزههاى علوم دینى، اگر در شرایط کنونى مورد شدیدترین هجوم رسانهاى قرار مىگیرند، جاى شگفتى نیست. دشمنى استعمارگران خارجى و مزدوران داخلى آنان با پاسداران فرهنگ و اندیشه ناب شیعى و اسلامى، ریشه در نبرد حق و باطل و جنگ آدم و شیطان در طول تاریخ دارد.
امام خمینىقدس سره که خود الگوى کامل عالمان دینى است، خصومتبیگانگان با روحانیان راستین را چنین بازگو مىکند:
«باید بعضى از تجربیاتى که درطول زندگى دارم، به شما بگویم.
از وقتى رضاخان برسرکار آمد، من متوجه بودم و این طورى فهمیدم هرچیزى که براى اسلام مفیدتر بود، حمله به آن بیشتر مىشد. آن روز روحانیت مهمترین پایگاه ملت در مقابل اجانب بود. لذا شدیدترین حملات به آن مىشد. با شعر و نثر و هرچه داشتند، به آن حمله مىکردند و براى اضمحلالش درهاى ادارات را به روى آنان گشودند و در حوزهها و شهرها به قدرى آنان را در فشار قرار دادند که ما از صبح تا شام در باغها زندگى مىکردیم. با عاشورا و تبلیغات اسلامى شدیدا مخالفت کردند. چون مىدانستند این پایگاهى استبراى رسوایى حکومتها.» (1)
حملات گستاخانه مطبوعات جبهه نفاق علیه شوراى نگهبان و قوه قضائیه و دادگاه ویژه روحانیت و حوزهها و امامان جمعه و جماعت و مبانى فکرى «ولایت فقیه» که در سایه سیاستهاى تساهل و تسامح و با همکارى برخى غرب اندیشان و فریب خوردگان و سارقان لباس روحانیت صورت گرفته و مىگیرد; چیزى جز انتقام گرفتن از انقلاب اسلامى و شاگردان راستین امام خمینىقدس سره نیست.
اصلاحطلبى روحانیان
عالمان دین همیشه سکان دار کشتى اصلاحات راستین و انقلابهاى بزرگ و رهائى بخش بودهاند:
- قیام شیخ خلیفه و شیخ حسن جورى در برابر بیدادگرى مغولان.
- قیام میرزاى شیرازى در برابر استعمار انگلستان و استبداد ناصرالدین شاه در ایران.
- قیام میرزا محمدتقى شیرازى در برابر استعمار انگلیس و فرماندار انگلیسى عراق.
- قیام حاج آقا حسین قمى در برابر رضاخان در مشهد و تهران.
- قیام بافقى در شهر خون و قیام.
- قیام شیخ محمد خیابانى در تبریز در جریان مشروطیت.
- قیام میرزا کوچک خان در خطه شمال.
- مبارزات سید محمدمجاهد در جریان جنگهاى ایران و روس و حضور فقیه بزرگى مثل ملا احمدنراقى در این جنگ.
- مبارزات شهید نواب صفوى و آیت الله کاشانى و فدائیان اسلام، علیه استعمار و استبداد.
- مبارزات سیدجمال الدین اسدآبادى در شرق و غرب عالم.
- مبارزات سیدعبدالحسین لارى در خطه دلیران تنگستان.
- قیام «شیخ شهید نور» در برابر استعمار خارجى، روشنفکران وابسته و استبداد قاجار.
- انقلاب و قیام شکوهمند امام خمینىقدس سره.
اینها همه پردههایى کوتاه از تاریخ بلند، اصلاحطلبى و «انقلاب اسلامى» و نبرد با بیداد و دفاع از استقلال و آزادى درتاریخ عالمان دین است.
مبارزه با «فقر و فساد و تبعیض» شعار جاوید روحانیت راستین اسلام بوده و هست و خواهد بود. تلاش براى «فریب» ، «خرید» ، «تحقیر» و «واداشتن» عالمان دین به «سکوت» و «سازش» که از سوى دشمنان خارجى به کمک مزدوران منافق داخلى، مدتهاست جریان دارد، از این روست که عالمان دین بزرگترین دژ مقاومت در برابر کفر و شرک و الحاد و التقاط و نفاق و فسق و گناهاند. وابستگان فکرى، سیاسى و اقتصادى به سرمایه دارى غرب «اسلام» و «روحانیت» را بزرگترین مانع در برابر اهداف پلید خویش مىدانند. امروز فریب خوردگان و مزدوران به نام «قرائت نوین از اسلام» ، «روشنفکرى دینى» ، «آزادى» ، «جامعه چندصدایى» ، «مدنیت غربى» ، «حقوق شهروندى» ، «شادى و نشاط» و «پیشرفت و توسعه» به پاسداران رشید استقلال و آزادى و آگاهى یورش آوردهاند و از هجوم به توحید و «حق حاکمیتخدا» و «قانون گذارى وحى» و عصمت و جایگاه معنوى پیامبران و امامان معصوم علیهم السلام وتحریف قرآن و حدیث و تاریخ هم در جهت توجیه وابستگى و غارتگرى آمریکا و صهیونیسم جهانى دریغ نمىورزند. مدعیان روشنفکرى دینى، از طریق فیلم، عکس، مقاله، طرح، شعر، مصاحبه، گفتگو، نوار، و با کمک «روزنامههاى زنجیرهاى» و فرماندهى ستاد ائتلاف «کفر و نفاق و فریب» به اسم تساهل و تسامح، علیه ارزشها و پاسداران فرهنگ محمدى و علوى یورشى وحشیانه و بىرحمانه آغاز کردند و سیاست تخریب، تحقیر و نفوذ و فریب را همزمان پىگرفتند. برخى اسطوانههاى روحانیت و عالمان آگاه و با صلابت را به شدت مورد تمسخر و تحقیر و تهمت قرار دادند و سیاست نفوذ در برخى بیوت عالمان دین را به شدت دنبال کردند و برخى ملبسان غرب اندیش و فاقد اصالتحوزوى را با خود همراه نمودند و بادادن مدرک و پول، تبلیغات و بزرگداشتهاى «بادکنکى» خریدارى کردند.
منبر حسینى و دفاع فرهنگى
مبلغان بزرگوار و دلسوز و عالمان آگاه و انقلابى وظیفه دارند، همچون همیشه توطئههاى گوناگون دشمنان خارجى و مزدوران داخلى را علیه ملت مسلمان و شریعت محمد صلى الله علیه و آله و فکر و فرهنگ علوى افشا کنند و «قرائتهاى ناشیانه و خائنانه» از اسلام و قرآن را با ارائه تفکر راستین تشیع علوى و اندیشه آزادى بخش امامت و عدالت در صحنه جامعه اسلامى رسوا سازند.
مبلغان اسلام و تشیع باید خطر «تفسیر به راى» و «تحریف دین» و «التقاط» و «بدعت» را همچون خطر «سرمایه دارى» و «رفاه زدگى» و «جمود و تحجر» یادآورى کنند و از گناهان کبیرهاى مثل افترا برخدا و رسول و امامان معصوم: - که به بهانه آزادى اندیشه و مطبوعات و تساهل و مدارا تجویز و ترویج مىشود. - پرده بردارند.
«کفر و شرک و نفاق و التقاط و جمود» در قلمرو فکرى و عقیدتى و «فقر و فساد و تبعیض» در قلمرو اجتماعى، بزرگترین آفات اندیشه و زندگى فرزندان میهن بزرگ اسلامى از جمله آفت نسل جوان ایران عزیز است.
مبلغان گرامى باید خطر کفر و بىایمانى، خطر شرک و قانون گذارى جبهه کفر و شرک جهانى براى مسلمانان را یادآور شوند و در منابر و مراکز آموزشى اعلام کنند: هیچ قانون و مصوبه و آیین نامه و کنوانسیون و معاهدهاى در برابر قانون قرآن و فقه اهلبیت علیهم السلام اعتبار ندارد و اعتبار همه مقامات و نهادها و اشخاص در چهار چوب اندیشه و احکام قرآنى است.
مبلغان گرامى در ماه مبارک رمضان و با استمداد از قرآن و معارف اهلبیت علیهم السلام سیماى واقعى یهود و صهیونیسم جهانى را براى مسلمانان تبیین کنند و نقش صهیونیسم در مراکز و مجامع بین المللى اقتصادى، بهداشتى و فرهنگى را افشا نمایند.
بزرگترین «منکر سیاسى» «سلطه کفار» و اشرار برجامعه اسلامى است. عالمان دین قبل از بیان فروع و شاخههاى درخت دین و مسائل اخلاقى، باید خطر نفوذ کفار و منافقان در نهادهاى قانونى و مراکز قدرت سیاسى، اقتصادى و فرهنگى دنیاى اسلام را یاد آور شوند و نسبتبه وابستگى از سوى هر جناح و گروه هشدار دهند.
مبلغان دین درماه خدا ذهن نسل جوان را نسبتبه آنها که همه را «خودى» معرفى مىکنند و به آمریکا و اسرائیل بیش از مسلمانان اعتماد دارند، روشن سازند و دو اصل و «ریزش و رویش» درتاریخ انقلاب را یادآور شوند.
روحانیت، بشیر و نذیر است و مبشر و منذر، خطرهاى فکرى، فرهنگى، سیاسى و اجتماعى را باید به امت اسلام گوشزد کنند و نسبتبه آفاتى که حیات اسلام و مسلمانان را تهدید مىکند، هشدار دهند و امکانات و توانایىهاى مسلمانان را گوشزد کنند.
خطرهاى کنونى
- امروز خطر تحکیم وابستگى و فراموشى استقلال، به بهانه آزادى.
- خطر التقاط و برخورد گزینشى با معارف و احکام الهى، به بهانه روشنفکرى دینى.
- خطر گسترش فقر و بیکارى و رباخوارى و غارت قانونى بیت المال مسلمین.
- خطر گسترش فساد و ابتذال و اعتیاد جوانان.
- خطر رشوه و پارتى بازى.
- خطر جناح بازى و باندگرایى.
- خطر سلطه کفار و اشرار و طاغوتیان و مرعوبان و مجذوبان ارزشهاى غربى، به بهانه قوانین بین المللى.
- خطر رسمیتبخشیدن به نوکران صهیونیسم و بهائیان، به بهانه تساوى حقوق شهروندى.
- خطر ترویجبىغیرتى، به بهانه تساهل و تسامح و خرد ورزى.
- خطر فراموشى قبر و قیامت و زندگى آخرت، به بهانه نشاط و شادى.
- خطر فراموشى کار و جهاد و مسائل جدى زندگى در قالب ترویجبىحد و حصر مسابقات ورزشى.
- خطر فراموشى دشمنان خارجى و تشدید اختلافات داخلى، به بهانه «مردم سالارى» .
- خطر توقف کامل تولید و وابستگى در مواد اولیه زندگى.
- خطر حذف حزب الله و مؤمنان و بسیج، به بهانه استانداردهاى جهانى.
و صدها خطر دیگر، مسلمانان را تهدید مىکند.
روحانیتباید راه رهایى و نجات مسلمانان از آفات و مشکلات اجتماعى و خطرهاى احتمالى را بر اساس پیام آسمانى قرآن یادآور شوند و با صداقت و صراحت، منکرات بین المللى، منکرات سیاسى، منکرات اقتصادى، منکرات رسانهاى و مطبوعاتى و فرهنگى را افشا نمایند.
راه فلاح
بازگشتبه قرآن ولى نه با قرائتهاى ناشیانه و خائنانه.
- بازگشتبه نهج البلاغه و معارف حدیثى تشیع علوى در صحنه اندیشه و عمل و قانون گذارى و اجرا.
- بازگشتبه سیره و سنت امام على علیه السلام در سیاست، اقتصاد و فرهنگ.
- بازگشتبه زهد و ساده زیستى از سوى کارگزاران و مسؤولان جامعه.
- بازگشتبه وحدت و وفاق ملى در سایه قرآن و اهلبیت علیهم السلام.
بازگشتبه تعاون و همدلى و عدم اعتماد به کفر و شرک جهانى، راه رهایى و فلاح ایران اسلامى و همه مسلمانان جهان است.
مبلغان دین، با پاسداشت تقوا در مرحله دینشناسى، با رعایت کامل احترام مسلمانان در معاشرت تبلیغى، با سخن گفتن در مرزهاى آگاهى و اطلاعات دینى و اجتماعى، با کمک کردن به دیگران و تحمل سختىها در راه ابلاغ پیامهاى الهى و با هوشیارى و جلوگیرى از نفوذ جناحها و گروهها در اندیشه و گفتار خویش و با برنامه ریزى و تهیه محتوا و قالب مناسب براى فعالیتهاى آموزشى و تبلیغى مىتوانند بهترین خدمات را یعنى «خدمات فرهنگى و سیاسى» به فرزندان اسلام و قرآن هدیه کنند و خدا و بندگان صالح خدا را از خویش راضى سازند.
«الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احدا الا الله و کفى بالله حسیبا» (2)
و السلام
پىنوشتها:
1- در جستجوى راه از کلام امام، دفتر هشتم، ص 216.
2- سوره احزاب، آیه 39.