چکیده

مقدمه و هدف: پژوهش حاضر باهدف ارائه مدل علی روابط ادراک ازکلاس درس سازنده گرا و اشتیاق تحصیلی باتوجه به نقش واسطه ای اهداف پیشرفت انجام شد. روش شناسی پژوهش: برای این منظور234 نفر از دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر خشت وکمارج به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب و به پرسش نامه خودگزارشی شامل مقیاس اهداف پیشرفت (الیوت و مک گریگو، 2008) مقیاس ادراک ازکلاس درس سازنده گرا (منصوری،1389) ومقیاس اشتیاق تحصیلی (فردریکز و همکاران ،2001)پاسخ دادند.ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری شامل روایی و پایایی نیز مورد بررسی و تایید قرار گرفت. یافته ها: نتایج تحلیل مسیر نشان داد که ادراک ازکلاس درس سازنده گرا از طریق واسطه گری اهداف پیشرفت اشتیاق تحصیلی را تحت تاثیر قرار میدهند. ضمنا بیشترین اثر مستقیم براشتیاق تحصیلی را مولفه های سازنده گرایی دارا می باشند. نتیجه گیری: ، واسطه گری اهداف پیشرفت و اشتیاق تحصیلی می تواند رابطه بین ادراک از کلاس درس سازنده گرا و عملکرد تحصیلی را توضیح دهد. این واسطه گری نشان می دهد که ادراک از کلاس درس به طور مستقیم تأثیری بر عملکرد تحصیلی ندارد، بلکه از طریق واسطه گری اهداف پیشرفت و اشتیاق تحصیلی همبستگی با عملکرد تحصیلی را تبیین می کند.

Presenting the Causal Model of Perception of the Constructivist Classroom and Academic Enthusiasm According to the Mediating Role of Achievement Goals among the Second Year High School Students of Khesht and Kamarej

Introduction and purpose: The present study was conducted with the aim of presenting a causal model of the relationship between constructivist classroom perception and academic enthusiasm, considering the mediating role of achievement goals. Research Methodology: For this purpose, 234 students of the second year of secondary school in Kasht and Kamaraj city were selected by stratified random sampling method and self-report questionnaire including achievement goals scale (Elliott and McGregor, 2008) perception scale of constructivist classroom. (Mansouri, 2009) and academic enthusiasm scale (Fredericks et al., 2001) answered. The technical characteristics of the measurement tool, including validity and reliability, were also examined and confirmed. Findings: The results of the path analysis showed that the perception of the constructivist classroom affects academic enthusiasm through the mediation of progress goals. In addition, constructivism components have the most direct effect on academic desire. Conclusion: The mediation of achievement goals and academic enthusiasm can explain the relationship between the perception of constructivist classroom and academic performance. This mediation shows that the perception of the classroom does not directly affect the academic performance, but through the mediation of the goals of progress and academic enthusiasm, it explains the correlation with the academic performance.

تبلیغات