تدوین بسته آموزشی تمایل به ماندگاری و ارزیابی اثربخشی آن بر فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی
آرشیو
چکیده
مقدمه و هدف: فرسودگی شغلی پیامدی از فشار شغلی دائم و مکرر بوده و به عنوان فقدان نشاط و انرژی تعریف می شود؛ به طوری که شخص احساس کسالت کند باری نسبت به شغل خود پیدا می کند. پژوهش حاضر با هدف تدوین بسته آموزشی تمایل به ماندگاری و امکان سنجی آن بر فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی انجام شد. روششناسی پژوهش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی معلمان مقطع ابتدایی شهر میاندوآب در سالتحصیلی 1402 بود که از طریق روش نمونه گیری هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش مقیاس فرسودگی شغلی مسلش و جکسون(1986) بود. معلمان گروه آزمایش 8 جلسه 90 دقیقه ای (هر هفته 2جلسه) تحت آموزش برنامه تمایل به ماندگاری قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخله ای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل داده های آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته و با نرم افزار SPSSنسخه 23صورت گرفت.یافته ها: نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که بعد از مداخله، اثر بسته آموزشی تمایل به ماندگاری بر آن بر فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی شهر میاندواب معنادار بود . نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش می توان گفت بسته ی آموزشی تمایل به ماندگاری روش مداخله ای مناسبی برای کاهش فرسودگی شغلی معلمان مقطع ابتدایی شهر میاندوآب است. بنابراین بکارگیری این روش مداخله ای به تنهایی یا در ترکیب با سایر برنامه های آموزشی می تواند موجب کاهش فرسودگی شغلی معلمان شود.Compilation of the Training Package of Desire to Permanence and Evaluation of its Effectiveness on the Burnout of Elementary Teachers
Introduction and goal: Job burnout is a consequence of constant and frequent job pressure and is defined as a lack of vitality and energy; So that a person feels bored, he becomes burdened with his job. The present study was conducted with the aim of developing a training package for the desire to permanence and its feasibility on the burnout of primary teachers.Research methodology: The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group and a three-month follow-up. The statistical population included all the elementary school teachers of Miandoab city in the academic year of 2022, 30 people were selected through the purposeful sampling method and were randomly replaced in two groups of 15 people, experimental and control. The measurement tool in this research was the job burnout scale of Moslesh and Jackson (1986). The teachers of the experimental group of 8 sessions of 90 minutes (2 sessions per week) were trained in the persistence program, and the control group did not receive any intervention. Statistical data analysis was done using the mixed variance analysis method with SPSS version 23 software.Findings: The results of the data analysis showed that after the intervention, the effect of the educational package of desire to stay on it was significant (p<0.05) on the job burnout of elementary teachers in the city of Miandoab.Conclusion: Based on the results of the research, it can be said that the educational package of desire to permanence is a suitable intervention method to reduce the burnout of elementary school teachers in Miandoab city. Therefore, using this intervention method alone or in combination with other educational programs can reduce the burnout of teachers.