چکیده

مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر یادگیری پروژه محور بر خودتنطیمی تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان بو.روش شناسی پژوهش: روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر فراشبند می باشد که از بین آنها 100 نفر به صورت دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند(50 نفر در گروه آزمایش و 50 نفر در گروه کنترل). به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه های انعطاف پذیری شناختی(ون در و وال ب، 2012) و خودتنظیمی تحصیلی(سواری و عرب زاده، 1392) و بسته آموزش یادگیری پروژه محور(حریر فروش و صادقی، 1385) استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با کمک نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد.یافته ها: یافته ها نشان دادند که آموزش یادگیری پروژه محور بر دو متغیر خودتنظیمی تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان موثر می باشد و مدارس و معلمان می توانند آن را فرایند آموزش بکار گیرند.نتیجه گیری: یادگیری پروژه محور تأثیر مثبت و معناداری بر خودتنظیمی تحصیلی و انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان دارد. این روش آموزشی، با ارائه فرصت به دانش آموزان برای برنامه ریزی و مسئولیت پذیری در فرآیند یادگیری، آن ها را تشویق به تعیین اهداف، تنظیم زمان و منابع، ارزیابی خود و تصحیح راهبردهای یادگیری می کند.

The Effect of Project-based Learning on Academic Self-Regulation and Cognitive Flexibility of Students

Introduction and goal: The purpose of this research is to investigate the effect of project-based learning on academic self-regulation and cognitive flexibility of students.Research methodology: The semi-experimental research method is pre-test-post-test with a control group. The statistical population of this research is all secondary school students of Farashband city, among whom 100 people were selected as a sample (50 people in the experimental group and 50 people in the control group). In order to collect data, questionnaires of cognitive acceptability (Vander and Waleb, 2012) and academic self-regulation (Savari and Arabzadeh, 2013) and the social project training package (Harir Farush and Sadeghi, 2015) were used. Also, analysis of variance test was used with the help of SPSS version 24 software to analyze the data.Findings: The findings showed that project-based learning is effective on the two variables of academic self-regulation and cognitive flexibility of students, and schools and teachers can use it in the education process.Conclusion: Project-based learning has a positive and significant effect on students' academic self-regulation and cognitive flexibility. This educational method, by offering students the opportunity to plan and take responsibility in the learning process, encourages them to set goals, organize time and resources, self-evaluate and correct learning strategies.

تبلیغات