چکیده

مقدمه و هدف: با ظهور بحران های اخلاقی و هویتی در سراسر جهان تأکید بر معنویت بیش از پیش آشکار شده است. به نظر می رسد نیاز بشر امروزی به معنویت بیش از زمان گذشته است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شفقت به خود، تعهد سازمانی و تاب آوری شغلی با معنویت در محیط کار در معلمان مقطع ابتدایی است.روش شناسی پژوهش: روش اجرای این پژوهش توصیفی و طرح پژوهش، از نوع همبستگی است. جامعه آماری را کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر میاندوآب در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند که تعداد 278 نفر (115 آقا و 163 زن) براساس جدول کرجسی و مورگان با روش نمونه گیری در دسترس، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده ها، از پرسشنامه های شفقت به خود نف و همکاران (2003)، تعهد سازمانی پورتر (1974)، تاب-آوری شغلی مورگان لیون (2001) و معنویت در محیط کار میلیمان و همکاران (2003) استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش گام به گام انجام شد.یافته ها: یافته ها نشان داد بین شفقت به خود و مؤلفه های آن (به غیر از انزوا) با معنویت در محیط کار همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین بین تعهد سازمانی و تاب آوری شغلی و معنویت در محیط کار رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیش بین قادرند 34 درصد از واریانس معنویت در محیط کار را پیش بینی کنند.نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش می توان گفت که شفقت به خود، تعهد سازمانی و تاب آوری شغلی نقش مهمی را در معنویت در محیط کار معلمان مقطع ابتدایی ایفا می کنند.

Spirituality in the work environment of primary school teachers: the effect of self-compassion, organizational commitment and job resilience

Introduction and goal: With the emergence of moral and identity crises all over the world, emphasis on spirituality has become more apparent. It seems that today's mankind needs spirituality more than in the past. The aim of the present study is to investigate the relationship between self-compassion, organizational commitment and job resilience with spirituality in the work environment among primary school teachers.Research methodology: The method of carrying out this descriptive research and the research design is correlational. The statistical population was made up of all the elementary school teachers of Miandoab city in the academic year of 2021-2022, and 278 people (115 men and 163 women) were selected as a statistical sample based on the table of Karjesi and Morgan with available sampling method. In order to collect data, the self-compassion questionnaires of Neff et al. (2003), Porter's organizational commitment (1974), Morgan-Lyon's job resilience (2001) and spirituality in the workplace were used by Milliman et al. (2003). . Data analysis was done using Pearson's correlation coefficient and multivariate regression analysis by step-by-step method.Findings: The findings showed that there is a positive correlation between self-compassion and its components (except isolation) and spirituality in the workplace. Also, there is a significant positive relationship between organizational commitment and job resilience and spirituality in the workplace. The results of regression analysis showed that predictor variables are able to predict 34% of the variance of spirituality in the workplace.Conclusion: Based on the results of the research, it can be said that self-compassion, organizational commitment and job resilience play an important role in spirituality in the work environment of primary school teachers.

تبلیغات