رهنمودهاى امام صادق علیه السلام به عبدالله بن جندب
آرشیو
چکیده
متن
رهنمودهاى اهلبیت علیهم السلام به پیروان خود، بخش بزرگى ازمعارف اسلامى را تشکیل مىدهد.
سفارشهاى امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب در بردارنده حکمتهاىبسیارى است و راه و رسم زندگى را به همه آنها که خواهان سعادتاخروى هستند، مىآموزد.
امام صادق(ع) به آسیبشناسى اجتماعى مىپردازد و هنجارها وناهنجارها را معرفى مىکند. شرح معانى بلند این سفارشها فرصتزیاد و توان علمى فراوان مىطلبد که نگارنده از آنها برخوردارنیست. نوشتار حاضر شرحى مختصر بر سخنان امام صادق(ع) است.
ابتدا دو مقدمه را تقدیم مىنماییم:
1- عبدالله بن جندب کیست؟
عبدالله بن جندب از علماى بزرگ شیعه و راویان پارسا ومورداطمینان درسده دوم هجرى و از یاران امام صادق، امام کاظم وامام رضا علیهم السلام است. (1) وى نزد ائمه علیهم السلام مقامو منزلت رفیعى داشت. (2) عبدالله بن جندب از امام رضا(ع)پرسید: آیا از من راضى هستید؟ آن حضرت فرمود: بله، قسم بهخداوند! خدا و رسولش نیز از تو راضى هستند. (3)
عشق و ارادت خالصانه عبدالله بن جندب به اهلبیت علیهم السلاموتلاش فراوان او براى ترویج فرهنگ شیعى سبب شده است که نام اودر بین صدها راوى حدیث جاودانه بماند. روایتهاى فراوان او گواهاین که وى در نقل و حفظ احادیث ائمه علیهم السلام نقش عمدهاىداشته است.
2 سند وصیت
قدیمىترین منبع شیعى که سفارشهاى امام صادق(ع) به عبدالله بنجندب را نقل کرده، کتاب «تحف العقول»، (4) اثر دانشمندوارسته شیعه، فقیه و محدث بزرگ، «ابومحمدحسن بن على بن حسینبن شعبه حرانى» است، که در قرن چهارم هجرى و معاصر شیخ صدوق(متوفاى 318 ه .ق) مىزیست. او استاد شیخ مفید (متوفاى413 ه. ق) بود. عبدالله بن جندب نزد عالمان رجال، شخصیتى ستودنىدارد.
ابن شعبه حرانى سفارشهاى امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب راهمانند سایر روایتهاى بدون ذکرنام راویان آن آورده است. اودرمقدمه تحف العقول به این نکته اشاره و دلیلش را این گونهبیان مىکند: «به منظور سبکى، اختصار و ایجاز و نیز باتوجه بهمحتواى احادیث که بیشتر درباره آداب، اخلاق، مواعظ و حکمتهااست، سندهاى روایتها را نیاوردم.» (5)
علامه مجلسى(ره) در کتاب ارزشمند بحارالانوار، (6) متن کاملسفارشهاى امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب را به نقل از تحفالعقول، با تفاوتهاى بسیار اندک آورده است.
با توجه به مقام والاى مولف و محتواى احادیث که در باب اخلاق وآداب وسنن است. حذف سند حدیثها خللى به وجود نخواهد آورد،زیرا تمام عالمان شیعه همواره از این کتاب پرارزش استفادهکردهاند و به آن اعتماد داشتهاند.
هشدار به دوستان
امام صادق(ع) دراولین جمله از سفارشهاى سازنده خود، به دوستانخود هشدار مىدهد و آنها را از خطر دامهاى شیطان آگاه مىسازد:
«یاعبدالله! لقد نصب ابلیس حبائله فى دارالغرور فما یقصد فیهاالااولیائنا»; اى عبدالله! ابلیس دامهایش را در دنیاى فریبندهفقط به قصد شکار دوستان ما پهن کرده است.
امام صادق(ع) به عبدالله بن جندب هشدار مىدهد که مواظبشکارگاهها و دامهاى شیطان باشد:
یابن جندب! ان للشیطان مصائد یصطادبها فتحاموا شباکهومصائده.»
اى پسر جندب! شیطان مکانهایى براى شکار دارد. مواظب دامها وشکارگاههاى او باشید!
عبدالله بن جندب مىپرسد: یابن رسول الله(ص) و ماهى؟
اى پسرفرستاده خدا! آنها چیستند؟
«اما مصائده فصد عن برالاخوان، و اما شباکه فنوم عن قضاءالصلوات التى فرض الله.» اما ابزار شکار او استشیطان ایجادمانع در نیکى به برادران و دامهاى شیطان خفتن از انجام نمازهاىواجب است.
فایدههاى نیکى به برادران
در رفتارها و روابط اجتماعى، که تشکیل دهنده بخش عظیمى اززندگى انسانها، است، داشتن حس همیارى و روحیه نیکى به برادراندینى نشاندهدهنده پویایى و سلامت جامعه است.امام صادق(ع) ازسویى بىتوجهى به آن را شکارگاه شیطان شمرده و از سوى دیگراهمیت و ارزش این خصلت نیکو را با ذکر گوشه هایى از آثار وفوائد آن، این گونه بیان داشته است:
الف- عبادت خدا
هدف از آفرینش انسان در فرهنگ متعالى قرآن، بندگى و کرنش درمقابل آفریدگار است: (و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون) (7) ;«جن و انس را جز براى بندگى و عبادت نیافریدم.» از جلوههاىپرارزش این هدف، نیکویى به برادران و دیدار آنها است.
«اما انه مایعبدالله بمثل نقل الاقدام الى برالاخوان وزیارتهم»; آگاه باش! همانا خداوند به چیزى مانند گام برداشتندر راه نیکى به برادران و دیدار آنها بندگى نشده است.
ب- سعى بین صفا و مروه
دومین اثر نیکى به دیگران، داشتن ثواب سعى بین صفا و مروه است:
«یابن جندب! الماشى فى حاجه اخیه کالساعى بین الصفا والمروه.»
اى پسر جندب! کسى که براى بر طرف کردن نیاز برادر خود گام برمىدارد مانند کسى است که سعى بین صفا و مروه مىکند.
ج- به خون غلطیدن در راه خدا
ارزش دیگرى که نیکى به برادران دینى در پى دارد همانندى آن باکشته شدن در راه خدا است: «وقاضى حاجته کالمتشحط بدمه فى سبیلالله یوم بدر واحد»; برطرف کننده نیاز برادر دینى همانند کسىاست که روز بدر و احد در راه خدا به خون خود بغلطد.
د- همنشینى با حور
«یابن جندب! من سره ان یزوجه الله الحور العین و یتوجه بالنورفلیدخل على اخیه المؤمن السرور»; اىپسرجندب! هرکه خوشحالمىشود از این که خداوند او را به ازدواج حورالعین در آورد وتاج نور برسرش نهد باید دل برادر مومنش را شاد سازد.
عقوبتسستى دررفع نیاز برادران
جامعهاى که به مشکلات و گرفتارىهاى همنوعان خود بىتوجه باشد ونسبتبه حقوق نیازمندان سستى نماید زمینه عذاب سختخداوند رافراهم آورده است:
«ما عذب الله امه الا عنداستهانتهم بحقوق فقراء اخوانهم»;خداوند امتى را عذاب نخواهد کرد، مگر در وقتى که نسبتبه حقوقبرادران نیازمند خود سستى نمایند.
آسیبشناسى روابط اجتماعى
امام جعفرصادق(ع) چند مورد از آسیبهاى روابط اجتماعى را چنینبیان کرده است:
1- غش: خیانت، نیرنگ وکلاه بردارى.
2- تحقیر: خوار و کوچک شمردن دیگران و بىتوجهى به شخصیت آنها.
3- دشمنى: کینه توزى و درگیرى.
4- حسادت: ناراحتشدن از خوبىهاى دیگران و خیر دیگران رانخواستن.
«و من غش اخاه وحقره وناواه جعل الله النار ماءواه، و من حسدمومنا انماث الایمان فىقلبه کما ینماث الملح فى الماء»; هرکسبه برادر مومنش نیرنگ زند و او را کوچک و خوار شمارد و با اودرگیر شود، خداوند جایگاهش را آتش قرار دهد و هرکه به مومنىحسادت ورزد ایمان در دلش آب شود، همانند آب شدن نمک در آب.»
زیانهاى غفلت از نماز
«ویل للساهین عن الصلوات، النائمین فى الخلوات، المستهزئینبالله و آیاته فى الفترات، اولئک لاخلاق لهم فى الاخره و لایکلمهمالله و لا ینظرالیهم (8) ، یوم القیمه و لایزکیهم و لهم عذابالیم»; واى برغفلت کنندگان ازنماز، خواب رفتهگان در خلوتها وآنها که در زمان ضعف دین، خدا و نشانه هایش را تمسخر مىکنند.آنها هیچ بهرهاى درآخرت ندارند. خداوند در روز قیامتبا آنهاسخن نمىگوید و به آنها نگاه نمىکند و آنها را نمىبخشد و براىآنها عذابى دردناک است.
امام صادق(ع) در ادامه سفارش هایش به عبدالله بن جندب فرمود:
«یابن جندب! اقل النوم باللیل و الکلام بالنهار فما فى الجسدشیىء اقل شکرا من العین و اللسان، فان ام سلیمان فالت لسلیمان(ع) یابنى ایاک و النوم فانه یفقرک یوم یحتاج الناس الىاعمالهم»; اى پسر جندب! در شب کم بخواب و در روز کم بگو، زیرادر جسم آدمى عضوى کم سپاستر از چشم و زبان نیست. همانا مادرسلیمان به سلیمان گفت: پسرم! از خواب بپرهیز، زیرا تو را درروزى که مردم به اعمال و کردار خود نیازمندند، سخت محتاجمىکند.
باتوجه به نیاز طبیعى ولازم انسان به خواب، مذمت آن دراین سخنانمربوط به پرخوابى و خوابهایى است که انسان را از انجام وظایفدینى و دنیایى باز مىدارد.
پىنوشتها:
1- رجال شیخ طوسى، ص226، 355 و379.
2- رجال علامه حلى، ص 105.
3- رجال کشى، ص 585.
4- تحف العقول، ص 311.
5- همان، ص 4.
6- بحارالانوار، ج 78، ص279، ح113.
7- ذاریات، آیه56.
8- جمله «ولاینظر الیهم» در نسخه تحف العقول نیست ولى دربحارالانوار آمده است.