آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۷

چکیده

امروزه تجارت در بستر اینترنت به پدیده ای جهانی تبدیل شده است که در پی آن شاهد رشد سریع بازاریابی الکترونیک هستیم. روستاها که به عنوان یکی از ارکان اصلی تولید مطرح هستند، پتانسیل زیادی در بهره گیری از خدمات تجارت الکترونیک دارند. با توجه به جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه جهانی و وجود مشکلات زیاد در نواحی روستایی از جمله عرضه محصولات تولیدی، راهکار بازاریابی الکترونیک یکی از رهیافت های توسعه در این زمینه است. در پژوهش حاضر، پیشران های موثر بر بازاریابی الکترونیک در نواحی روستایی شهرستان خوشاب شناسایی شده است. این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، به لحاظ روش گردآوری و تحلیل داده ها، روش ترکیبی و از نظر ماهیت، توصیفی تحلیلی است. پس از واکاوی ادبیات و پیشینه پژوهش در منابع، داده های لازم با روش دلفی در سه مرحله گردآوری شد و برای تحلیل آن از روش تحلیل ساختاری میک مک بهره گرفته شد. مشارکت کنندگان پژوهش (روش دلفی) 26 نفر از خبرگان و متخصصان بازاریابی و توسعه روستایی بودند. 18 متغیر اولیه در ابعاد موثر اقتصادی، اجتماعی فرهنگی، زیرساختی محیطی و سیاسی نهادی شناسایی شد. در ادامه، متغیرهای اولیه در چارچوب ماتریس اثر متقاطع در نرم افزار میک مک تعریف شد. وضعیت صفحه پراکندگی متغیرها نشان دهندهء ناپایداری سیستم بازاریابی الکترونیک در محدوده است که بیشتر متغیرها در اطراف محور قطری صفحه پراکنده اند؛ بر همین اساس، پنج دسته متغیر شناسایی شد. در نهایت، با توجه به امتیاز بالای تاثیرگذاری مستقیم و غیرمستقیم، 11 عامل اصلی به مثابهء پیشران های کلیدی تاثیرگزار در ایجاد بازاریابی الکترونیک در نواحی روستایی شهرستان خوشاب شناخته شد. از بین این عوامل،  تلاش دولت برای دسترسی بدون تبعیض به فناوری اطلاعات و بازاریابی الکترونیک در مرتبه اول، تصویب قوانین لازم و مهیانمودن زیرساختار حقوقی و قانونی، کیفیت و سهولت دسترسی به نهادهای پشتیبان، رقابتی شدن بازار کشاورزی و افزایش سهم معاملات الکترونیک، افزایش اعتماد به این نوع بازاریابی، امنیت شبکه بازاریابی الکترونیک و ... به ترتیب در درجات بعدی اهمیت قرار دارند.

Drivers of Electronic Marketing in rural areas (case study: Khoshab County)

Villages, as the main pillars of production, have great potential in using e-commerce services. Considering the position of information and communication technology (ICT) in the global arena and the existence of many problems in rural areas, including the supply of manufactured products, the electronic marketing solution is one of the development approaches in this field. In this research, the effective drivers of electronic marketing in the rural areas of Khoshab County have been identified. This research is a applied, descriptive-analytical and has a mixed method. After reviewing the literature and the background of the research in the sources, the necessary data were collected using the Delphi method in three stages, and the structural analysis method was used for its analysis. The participants were 26 marketing and rural development experts. 18 primary variables were identified in effective economic, social-cultural, infrastructural-environmental and political-institutional dimensions. The primary variables were defined in the framework of the cross-effect matrix in Mic Mac software. The state of the dispersion plate of the variables indicates the instability of the electronic marketing system in the range where most of the variables are scattered around the diagonal axis of the plate; Accordingly, five categories of variables were identified. According to the high score of direct and indirect influence, 11 main factors were identified as the key drivers of e-marketing in the region. Among theme, the government's efforts to provide non-discriminatory access to information technology and electronic marketing in the first place, the approval of necessary laws and the establishment of legal infrastructure, the quality and ease of access to supporting institutions, the competitiveness of the agricultural market and the increase in the share of electronic transactions, increase Trust in this type of marketing, the security of the electronic marketing network, etc. are in the next degrees of importance, respectively.

تبلیغات