ارزشها و ضد ارزشهاى عید نوروز
آرشیو
چکیده
متن
نوروز روز نو، روز تازه و روز جدیدى است اول فروردین، روز نوسال جدید آغاز مىگردد و کهنگى سال قبل که با سرما، خستگى وتکرار کارها و روزها همراه بوده، با نوروز به روز نو و سالجدید که طراوت طبیعت آن را ترو تازه ساخته تبدیل مىگردد. اینروز براى بسیارى از ملتها روز عید محسوب مىشود. عید به معنىبازگشت است که از ریشه «عود» گرفته شده است.
به گفته راغب اصفهانى عید به معناى بازگشتبه وضعیت مطلوبگذشته است و به روزهاى سرور و شادى نیز گفته مىشود.
عید یکى از بزرگترین و مهیجترین مظاهر حیات اجتماعى یک ملتاست.
با ما باشید تا پیرامون عید بیشتر بدانید.
اعیاد چهار نوع است
اول، اعیاد دینى مانند عید فطر و عید قربان که مسلمانان جهاناین روزها را عید مىگیرند.
دوم، اعیاد مذهبى مانند عید غدیر و عید نیمه شعبان که شیعیانجشن مىگیرند.
سوم، اعیاد ملى مانند روز آزادى و استقلال برخى از ملتها ازچنگ استعمار.
چهارم، عید طبیعى و تکوینى مانند عید نوروز که در آغاز بهارو سال نو مطرح مىشود.
در اسلام روزهایى به عنوان عید اعلام گردیده است که مهمترینآنها عبارتند از: اول شوال(عید فطر)، دهم ذىالحجه(عید قربان)،هیجدهم ذى الحجه(عید غدیر)، بیست و هفت رجب(روز مبعث)و جمعه وتمام این روزها به نوعى بازگشتبه خویشتن و احساس مسوولیت و بهانگیزه تحول و انقلاب درونى است نه صرف شادى و شادمانى.
بنابراین عید نه جامه رنگارنگ پوشیدن است که این عید کودکاناست. نه شربت و شیرینى و غذاهاى متنوع خوردن است که این عیدشکمبارگان است. نه به سیاحت و تفرج بى محتوى پرداختن است کهاین عید ولگردان است. نه بىبندوبارى و هرزگى و عیاشى کردن استکه این عید بوالهوسان است. نه قاه قاه خندیدن و همدیگر را بهمسخره گرفتن است که این عید غافلان است و نه سبزه رویاندن وسفره هفتسین چیدن و آتش بازى کردن است که این عید خرافهپرستان است.
هیچ کدام از اینها مفهوم عید از دیدگاه اسلام نیست که عیداسلامى براى موفقیت در راه انجام وظیفه و تطهیر نفس و تصفیه جاناز ناپاکیها و تمرین صبر و استقامت و شکستن غرور و خودخواهىاست.
و اگر بخواهیم عید نوروز براى ما یک عید واقعى باشد باید بهارزشهاى اسلامى این عید که در سایه تعالیم اسلامى رنگ دینى پیداکرده توجه نموده و از ضد ارزشهاى عید که احیاى ارزشهاى جاهلى واز سنتهاى دوران آتش پرستى است دورى نماییم در این جا مرورىداریم به ارزشها و ضد ارزشهاى عید نوروز.
نظافت و خانه تکانى
از ارزشهاى عید نوروز نظافت و خانه تکانى است که مردم قبل ازرسیدن سال نو تحولى در زندگى خود ایجاد مىکنند و با خرید لباسنو تغییر ظواهر زندگى نشاط خاصى را به زندگى خود مىدهند.
غسل عید
از امام صادق(ع)روایتشده که فرمود: در نوروز غسل کن وتمیزترین لباسهاى خود را بپوش و به بهترین عطر خود را خوشبو کنو این روز را روزه بگیر.
و به استناد این دستور بسیارى از فقها همچون: مرحوم نائینى،صاحب جواهر، آیتالله حکیم و امامخمینى(ره)غسل روز عید نوروز رابه عنوان یک تکلیف مستحبى و یک دستور اخلاقى و بهداشتى موردتوصیه قرار دادهاند.
نماز عید
شیخ طوسى(ره)فرموده است: نماز ظهر و عصر روز نوروز را کهخواندى چهار رکعت نماز با دو سلام(دو رکعت دو رکعت) مىخوانى رکعتاول پس از حمد ده بار سوره «قدر» رکعت دوم پس از حمد ده بارسوره «کافرون» رکعتسوم پس از حمد ده بار سوره «توحید»
رکعت چهارم پس از حمد ده بار سوره «ناس» و «فلق»
(معوذتین). و در پایان نماز سجده شکر بجاآور و در آن دعاکن تاخداوند گناهان 50 سالهات را ببخشد.
نظافت و لباس تمیز
نظافت و رعایتبهداشت و نیز پوشیدن لباس تمیز و استفاده ازعطر و بوى خوش در صورت امکان از وظایف اخلاقى و اجتماعى نوروزاست. از امام صادق(ع)نقل شده است که فرمود: «و البس انظفثیابک و تطیب باطیب طیبک»
تمیزترین لباست را بپوش و با بهترین عطرت خود را خوشبوى ساز.
دید و باز دید
یکى از ارزشهاى عید نوروز دیدوبازدید از بستگان، دوستان،همسایگان و بزرگان شهر و روستااست و دیدار جمعى از مصیبتدیدگان در سال گذشته.
در ایندیدوبازدیدها از غمها و مشکلات یکدیگر آشنا مىشوند. چهبسیار کدورتهایى که در این ایام با نگاهى دوباره فرو مىریزد وبه عشق و محبت مبدل مىگردد و به قول حافظ:
درخت دوستى بنشان که کام دل به بارآرد نهال دشمنى برکن که رنجبىشمار آرد
در این رابطه امام خمینى(ره)در یک سفارشى مىفرمودند: در ایامنوروز به مریضخانهها بروید و احوال اینها را بپرسید.
هدیه و عیدى
هدیه و عیدى دادن از رسوم معمول عیدهاست و در میان مردممعمول بوده است. در روایتى آمده است که شخصى هدیهاى براى امامعلى(ع)آورد و عرض کرد: این هدیه به مناسبت نوروز است. حضرتفرمود: «نیروزناکل یوم» ; هر روز براى ما نوروز و روز نوىاست.
اى خواجه چه جویى زشب قدر نشانى هرشب شب قدر است اگر قدر بدانى
آقاى رحیمیان در کتاب سایه آفتاب مىنویسد: در روز عید نوروزبه خدمت امام خمینى(ره)رسیدیم. حضرت امام با نشاطتر از روزهاىگذشته و متبسم و با قباى نو وارد شدند و به افراد حاضر چندبار«مبارک باشد.» گفتند. سپس خودشان سراغ سکههاى یک ریالى راگرفتند و در کف دست قرار دادند. افراد حاضر نیز بعد از دستبوسى هر کدام چند عدد برداشتند. مشابه این برنامه در نوروزسالهاى دیگر نیز تکرار مىشد.
منتهى در این باب مىبایست از افراط و تفریط و اجحاف و تکلفخوددارى شود و شرایط اقتصادى افراد و جامعه اسلامى باید موردتوجه قرار گیرد.
توجه به قرآن
حضور قرآن به صورت ثابت و گسترده در آداب اجتماعى نوروز بهگونهاى که قرآن این کتاب آسمانى مسلمانان، امروز جزو یکى ازارکان سفره عید است و نیز قرائت قرآن و بوسیدن آن در ساعاتتحویل سال از جمله آداب سال تحویل است.
دعا
براى روز اول سال، دعا و درخواستخیر وبرکت، موفقیت و سعادتو بالاخره تقاضاى تعالى و رشد فضایل انسانى از جمله آداب اینروز مقرر گردیده است.
علامه مجلسى(ره)خواندن این دعا را در نوروز مناسب دانسته است:
«اللهم هذه سنه جدیده و انت ملک قدیماسالک خیرها وخیرمافیها و اعوذبک من شرها و شرمافیها و استلفیک موونتها وشغلها یا ذالجلال و الاکرام.»
بارالها! این سال جدید است و تو خدایى ازلى و قدیم هستى. خیراین سال و خیر آنچه را در این سال پیش مىآید، از تو خواستارم واز شر این سال و شرآنچه در این سال پیش خواهد آمد، به تو پناهمىبرم...
محدث قمى رضوان الله علیه براى هنگام تحویل و لحظه حلولسال جدید این دعا را از برخى بزرگان نقل کرده است:
«یا محول الحول والاحوال حول حالنا الى احسن الحال.»
روزه گرفتن
روزه گرفتن در عید نوروز یکى دیگر از دستورهاى اسلامى مطلوب ومستحب در این روز است. امام صادق(ع)با عبارت «تکون ذلک الیومصائما» آن را بیان داشته است. امام خمینى(ره)و سید محمد کاظمیزدى و بسیارى از فقهایى که برکتابهاى آنان حاشیه نوشتهاند،روزه گرفتن مستحبى نوروز را مورد سفارش و تایید قرار دادهاند.
زیارت اهل قبور
رفتن به زیارت اهل قبور در آغازین روزهاى سال نو و نیزبرگزارى مراسم تحویل سال در کنار قبور شهداء از دیگر آداب دینىنوروز است.
تشرف و حضور در اماکن مقدسه و مشاهد مشرفه و برگزارى مراسمتحویل سال نو در آن مکانها نیز از جمله آداب نوروز مىباشد.
و بسیارى از ارزشهاى مثبت دیگر.
البته در حواشى این عید باستانى خرافاتى وجود دارد که بایدزدوده شود. همچون مراسم چهارشنبه سورى و آتش افروزى، ترقهبازى،هفتسین، شب نشینىها و تشکیل جلسات آلودهاى که بسیارى از مردمبه بهانه شبهاى عید در عیش و نوش و بىخبرى به سر مىبرند.
جلساتى که در آن پر است از زمینههاى گناه: اختلاط محرم ونامحرم. آن هم با شرایط مبتذل، پخش موسیقىهاى مبتذل، مسابقهخودنمایى و تفاخر درلباس و زینت، ریخت و پاش و اسرافکارى وبسیارى از ضد ارزشهایى که در این ایام مطرح مىشود.
در خاتمه لازم استبه نکاتى چند توجه شود:
1- هر تشکیلاتى در پایان سال حساب کار خود را مىکند و بهبررسى کم وکاستیها و ضعفها و قوتها مىپردازد. لازم است ماهم بهحساب خود برسیم و یک بازنگرى همه جانبه به گذشته خویش داشتهباشیم. شخصى در روز عید نوروز مىگفت: این روز را به شما تبریکو تسلیت مىگویم. تبریک به جهت فرصتى جدید که خدا به شما داده وتسلیتبراى از دست دادن فرصتهایى که داشتهاى.
2- باید از گذران عمر و زمان و طبیعت درس گرفت. طبیعتبیدارشد و فعالیتش را دوباره آغاز کرد آیا ماهم بیدارشدیم، آیادرماهم تحول ایجاد شد؟ خانهها از گردوغبار و آلودگیها پاکسازىشد، آیا قلبهاى ما نیز از زنگارهاى گناه و رذایل اخلاقى پاکسازىشد...؟
3- باید توجه نمود که در سال جدید چه طرحى براى خودسازىخویش داریم؟
به گفته راغب اصفهانى عید به معناى بازگشتبه وضعیت مطلوبگذشته است و به روزهاى سرور و شادى نیز گفته مىشود.
عید یکى از بزرگترین و مهیجترین مظاهر حیات اجتماعى یک ملتاست.
با ما باشید تا پیرامون عید بیشتر بدانید.
اعیاد چهار نوع است
اول، اعیاد دینى مانند عید فطر و عید قربان که مسلمانان جهاناین روزها را عید مىگیرند.
دوم، اعیاد مذهبى مانند عید غدیر و عید نیمه شعبان که شیعیانجشن مىگیرند.
سوم، اعیاد ملى مانند روز آزادى و استقلال برخى از ملتها ازچنگ استعمار.
چهارم، عید طبیعى و تکوینى مانند عید نوروز که در آغاز بهارو سال نو مطرح مىشود.
در اسلام روزهایى به عنوان عید اعلام گردیده است که مهمترینآنها عبارتند از: اول شوال(عید فطر)، دهم ذىالحجه(عید قربان)،هیجدهم ذى الحجه(عید غدیر)، بیست و هفت رجب(روز مبعث)و جمعه وتمام این روزها به نوعى بازگشتبه خویشتن و احساس مسوولیت و بهانگیزه تحول و انقلاب درونى است نه صرف شادى و شادمانى.
بنابراین عید نه جامه رنگارنگ پوشیدن است که این عید کودکاناست. نه شربت و شیرینى و غذاهاى متنوع خوردن است که این عیدشکمبارگان است. نه به سیاحت و تفرج بى محتوى پرداختن است کهاین عید ولگردان است. نه بىبندوبارى و هرزگى و عیاشى کردن استکه این عید بوالهوسان است. نه قاه قاه خندیدن و همدیگر را بهمسخره گرفتن است که این عید غافلان است و نه سبزه رویاندن وسفره هفتسین چیدن و آتش بازى کردن است که این عید خرافهپرستان است.
هیچ کدام از اینها مفهوم عید از دیدگاه اسلام نیست که عیداسلامى براى موفقیت در راه انجام وظیفه و تطهیر نفس و تصفیه جاناز ناپاکیها و تمرین صبر و استقامت و شکستن غرور و خودخواهىاست.
و اگر بخواهیم عید نوروز براى ما یک عید واقعى باشد باید بهارزشهاى اسلامى این عید که در سایه تعالیم اسلامى رنگ دینى پیداکرده توجه نموده و از ضد ارزشهاى عید که احیاى ارزشهاى جاهلى واز سنتهاى دوران آتش پرستى است دورى نماییم در این جا مرورىداریم به ارزشها و ضد ارزشهاى عید نوروز.
نظافت و خانه تکانى
از ارزشهاى عید نوروز نظافت و خانه تکانى است که مردم قبل ازرسیدن سال نو تحولى در زندگى خود ایجاد مىکنند و با خرید لباسنو تغییر ظواهر زندگى نشاط خاصى را به زندگى خود مىدهند.
غسل عید
از امام صادق(ع)روایتشده که فرمود: در نوروز غسل کن وتمیزترین لباسهاى خود را بپوش و به بهترین عطر خود را خوشبو کنو این روز را روزه بگیر.
و به استناد این دستور بسیارى از فقها همچون: مرحوم نائینى،صاحب جواهر، آیتالله حکیم و امامخمینى(ره)غسل روز عید نوروز رابه عنوان یک تکلیف مستحبى و یک دستور اخلاقى و بهداشتى موردتوصیه قرار دادهاند.
نماز عید
شیخ طوسى(ره)فرموده است: نماز ظهر و عصر روز نوروز را کهخواندى چهار رکعت نماز با دو سلام(دو رکعت دو رکعت) مىخوانى رکعتاول پس از حمد ده بار سوره «قدر» رکعت دوم پس از حمد ده بارسوره «کافرون» رکعتسوم پس از حمد ده بار سوره «توحید»
رکعت چهارم پس از حمد ده بار سوره «ناس» و «فلق»
(معوذتین). و در پایان نماز سجده شکر بجاآور و در آن دعاکن تاخداوند گناهان 50 سالهات را ببخشد.
نظافت و لباس تمیز
نظافت و رعایتبهداشت و نیز پوشیدن لباس تمیز و استفاده ازعطر و بوى خوش در صورت امکان از وظایف اخلاقى و اجتماعى نوروزاست. از امام صادق(ع)نقل شده است که فرمود: «و البس انظفثیابک و تطیب باطیب طیبک»
تمیزترین لباست را بپوش و با بهترین عطرت خود را خوشبوى ساز.
دید و باز دید
یکى از ارزشهاى عید نوروز دیدوبازدید از بستگان، دوستان،همسایگان و بزرگان شهر و روستااست و دیدار جمعى از مصیبتدیدگان در سال گذشته.
در ایندیدوبازدیدها از غمها و مشکلات یکدیگر آشنا مىشوند. چهبسیار کدورتهایى که در این ایام با نگاهى دوباره فرو مىریزد وبه عشق و محبت مبدل مىگردد و به قول حافظ:
درخت دوستى بنشان که کام دل به بارآرد نهال دشمنى برکن که رنجبىشمار آرد
در این رابطه امام خمینى(ره)در یک سفارشى مىفرمودند: در ایامنوروز به مریضخانهها بروید و احوال اینها را بپرسید.
هدیه و عیدى
هدیه و عیدى دادن از رسوم معمول عیدهاست و در میان مردممعمول بوده است. در روایتى آمده است که شخصى هدیهاى براى امامعلى(ع)آورد و عرض کرد: این هدیه به مناسبت نوروز است. حضرتفرمود: «نیروزناکل یوم» ; هر روز براى ما نوروز و روز نوىاست.
اى خواجه چه جویى زشب قدر نشانى هرشب شب قدر است اگر قدر بدانى
آقاى رحیمیان در کتاب سایه آفتاب مىنویسد: در روز عید نوروزبه خدمت امام خمینى(ره)رسیدیم. حضرت امام با نشاطتر از روزهاىگذشته و متبسم و با قباى نو وارد شدند و به افراد حاضر چندبار«مبارک باشد.» گفتند. سپس خودشان سراغ سکههاى یک ریالى راگرفتند و در کف دست قرار دادند. افراد حاضر نیز بعد از دستبوسى هر کدام چند عدد برداشتند. مشابه این برنامه در نوروزسالهاى دیگر نیز تکرار مىشد.
منتهى در این باب مىبایست از افراط و تفریط و اجحاف و تکلفخوددارى شود و شرایط اقتصادى افراد و جامعه اسلامى باید موردتوجه قرار گیرد.
توجه به قرآن
حضور قرآن به صورت ثابت و گسترده در آداب اجتماعى نوروز بهگونهاى که قرآن این کتاب آسمانى مسلمانان، امروز جزو یکى ازارکان سفره عید است و نیز قرائت قرآن و بوسیدن آن در ساعاتتحویل سال از جمله آداب سال تحویل است.
دعا
براى روز اول سال، دعا و درخواستخیر وبرکت، موفقیت و سعادتو بالاخره تقاضاى تعالى و رشد فضایل انسانى از جمله آداب اینروز مقرر گردیده است.
علامه مجلسى(ره)خواندن این دعا را در نوروز مناسب دانسته است:
«اللهم هذه سنه جدیده و انت ملک قدیماسالک خیرها وخیرمافیها و اعوذبک من شرها و شرمافیها و استلفیک موونتها وشغلها یا ذالجلال و الاکرام.»
بارالها! این سال جدید است و تو خدایى ازلى و قدیم هستى. خیراین سال و خیر آنچه را در این سال پیش مىآید، از تو خواستارم واز شر این سال و شرآنچه در این سال پیش خواهد آمد، به تو پناهمىبرم...
محدث قمى رضوان الله علیه براى هنگام تحویل و لحظه حلولسال جدید این دعا را از برخى بزرگان نقل کرده است:
«یا محول الحول والاحوال حول حالنا الى احسن الحال.»
روزه گرفتن
روزه گرفتن در عید نوروز یکى دیگر از دستورهاى اسلامى مطلوب ومستحب در این روز است. امام صادق(ع)با عبارت «تکون ذلک الیومصائما» آن را بیان داشته است. امام خمینى(ره)و سید محمد کاظمیزدى و بسیارى از فقهایى که برکتابهاى آنان حاشیه نوشتهاند،روزه گرفتن مستحبى نوروز را مورد سفارش و تایید قرار دادهاند.
زیارت اهل قبور
رفتن به زیارت اهل قبور در آغازین روزهاى سال نو و نیزبرگزارى مراسم تحویل سال در کنار قبور شهداء از دیگر آداب دینىنوروز است.
تشرف و حضور در اماکن مقدسه و مشاهد مشرفه و برگزارى مراسمتحویل سال نو در آن مکانها نیز از جمله آداب نوروز مىباشد.
و بسیارى از ارزشهاى مثبت دیگر.
البته در حواشى این عید باستانى خرافاتى وجود دارد که بایدزدوده شود. همچون مراسم چهارشنبه سورى و آتش افروزى، ترقهبازى،هفتسین، شب نشینىها و تشکیل جلسات آلودهاى که بسیارى از مردمبه بهانه شبهاى عید در عیش و نوش و بىخبرى به سر مىبرند.
جلساتى که در آن پر است از زمینههاى گناه: اختلاط محرم ونامحرم. آن هم با شرایط مبتذل، پخش موسیقىهاى مبتذل، مسابقهخودنمایى و تفاخر درلباس و زینت، ریخت و پاش و اسرافکارى وبسیارى از ضد ارزشهایى که در این ایام مطرح مىشود.
در خاتمه لازم استبه نکاتى چند توجه شود:
1- هر تشکیلاتى در پایان سال حساب کار خود را مىکند و بهبررسى کم وکاستیها و ضعفها و قوتها مىپردازد. لازم است ماهم بهحساب خود برسیم و یک بازنگرى همه جانبه به گذشته خویش داشتهباشیم. شخصى در روز عید نوروز مىگفت: این روز را به شما تبریکو تسلیت مىگویم. تبریک به جهت فرصتى جدید که خدا به شما داده وتسلیتبراى از دست دادن فرصتهایى که داشتهاى.
2- باید از گذران عمر و زمان و طبیعت درس گرفت. طبیعتبیدارشد و فعالیتش را دوباره آغاز کرد آیا ماهم بیدارشدیم، آیادرماهم تحول ایجاد شد؟ خانهها از گردوغبار و آلودگیها پاکسازىشد، آیا قلبهاى ما نیز از زنگارهاى گناه و رذایل اخلاقى پاکسازىشد...؟
3- باید توجه نمود که در سال جدید چه طرحى براى خودسازىخویش داریم؟