عظمت غدیر(1)
آرشیو
چکیده
متن
سخن گفتن از عظمت و شکوه غدیر، کارى نیست که از عهده هرکسبرآید. پرداختن به موضوع پراهمیتى چون غدیر، تنها از کسانىشایسته است که این حماسه جاوید تاریخ و نقطه عطف نبوت و امامترا آفریدند.
غدیر به اراده الهى صورت گرفت، با خطاب (یاایهاالرسول بلغ ماانزل الیک من ربک
پیامبر مامور تحقق عینى غدیر شد و على(ع)را به عنوان ولىامر، به جهانیان معرفى کرد:
«من کنت مولاه فعلى مولاه.»
پس از این معرفى شکوهمند، خداوند فرمود: (الیوم اکملت لکمدینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا
حادثه غدیر بیانگر ارزشهاى مذکور است و روز غدیر ظرف زمانىابلاغ آن. در باره این واقعه بزرگ، عنان قلم به محور اصلى آن،علىبن ابىطالب(ع)مىسپاریم و به بازخوانى خطبه «غدیریه» آنحضرت مىپردازیم.
روز بیان اراده خدا و روز ابلاغ
«فانزل الله على نبیه فى یوم الدوح مابین به عن ارادته فىخلصائه و ذى اجتبائه و امره بالبلاغ.»
خداوند در روز درختان تنومند، آنچه بیانگر ارادهاش در بارهبندگان خالص و برگزیدهاش بود، بر پیامبرش نازل کرد و به وىدستور داد آن را ابلاغ کند.
واژه «دوح» جمع دوحه به معناى درختان تنومند و بزرگ است. این سخن درحقیقتبیانگر نشانههاى جغرافیایى و تاریخى غدیر استکه مىفرماید: آن روز زیر درختان تنومند، آیاتى نازل شد که مبیناراده خدا براى بندگان خالص، مخلص و برگزیده است. آن روز کهروز هجدهم ذى الحجه بود. جبرئیل فرود آمد و آیه(یاایهاالرسولبلغ ما انزل الیک من ربک)(اى پیامبر! آنچه را از طرف پروردگارتبر تو نازل شده، به مردم برسان.)را بر پیامبر(ع)نازل کرد و آنحضرت را مامور ساخت آنچه را بین خدا و پیامبر(ص)وجودداشت(ولایت على(ع» ، به مردم ابلاغ کند.
از عبارت «بلغ ما انزل الیک» معلوم مىشود پیش از آن «ولىامر» تعیین شده بود و آن روز تنها ظرف معرفى و ابلاغ بود; ونیز روشن مىشود خدا «ولى» را نصب مىکند و پیامبر(ص)تنها بهمعرفى او مىپردازد.
روز بزرگ، روز گشایش، روز تکامل...
«ان هذا یوم عظیمالشان، فیه وقع الفرج و رفعت الدرج و وضحتالحجج.»
این روز، روزى بسیار با عظمت است. در این روز گشایش حاصل شد،نردبان تکامل نصب و حجتها آشکار گردید.
عظمت روز غدیر، بدان جهت است که ظرف ظهور اراده خدا و زمانابلاغ مهمترین پیام الهى است; پیامى که ابلاغ نشدنش، رسالت راناتمام مىگذارد; «و ان لم تفعل فما بلغت رسالته»
روزى است که گشایش و فرج براى اسلامیان حاصل شد و آنان کهنگران سرنوشت امت اسلام پس از پیامبر(ص)بودند، نگرانیشان برطرفگردید. روزى که نردبان تکامل افراشته شد. با طرح مساله امامتو معرفى على(ع)به عنوان ولى امر، دین به کمال لازم رسید وبرهمگان اتمام حجتشد.
روز پردهبردارى از مقام امامت
«هذا یوم الایضاح و الافصاح عن المقام الصراح.»
این روز، روز اظهار و پرده برداشتن از جایگاه پاکى وپیراستگى است.
«افصاح» به معناى اظهار کردن و مرادف با «ایضاح» است. صراحتبه معناى خالص بودن چیزى از تعلقات است و سخن صریح هماناست که خالص از اضمار و تاویل باشد.
اما مقام «صراح» یعنى جایگاه پاکى و پیراستگى، و منظور ازآن، مقام عصمت و امامت است که روز غدیر از آن پرده بردارى شد وامام برهمگان مشخص گردید تا دیگر بهانهاى براى منافقان ودورویان باقى نماند و نگویند: پیامبر کسى را معرفى نکرده است.
روز کامل شدن دین
«ویوم کمال الدین.»
غدیر، روزى است که دین خدا کامل شد.
کارى که در این روز انجام شد، چنان از اهمیتبرخوردار است کهحق تعالى در شان آن فرمود:(الیوم اکملت لکم دینکم.) کارى که نهتنها مرحله نهایى دین مرضى بود بلکه انجام نیافتنش، تبلیغنکردن اصل رسالتشمرده مىشد; «فان لم تفعل... »
از این روى، خود على(ع)نیز در جاى دیگر فرمود:
«وکمل الله دینه.» خدا دینش را تکمیل کرد.
روز پیمان بستن
«ویوم العهد المعهود.»
این روز، روز پیمان شناخته شده است.
پیامبر(ص)در روز غدیر از مردم در باره سزاوارتر بودن خودچنین اعتراف گرفت:
«یاایهاالناس من اولى بالمومنین من انفسهم؟ قالوا الله ورسوله اعلم، قال ان الله مولاى و انا مولى المومنین و انا اولىبهم من انفسهم.»
اى مردم! چه کسى نسبتبه مومنان از خودشان سزاوارتر است؟ گفتند: خدا و پیامبرش داناترند. فرمود: خدا مولاى من است و منمولاى مومنانم و از آنها به خودشان سزاوارترم.
آنگاه از آنان این گونه پیمان گرفت:
«فمن کنت مولاه فعلى مولاه.»
پس هرکس من مولاى اویم، على مولاى اوست.
این بخش از سخن علوى ممکن است اشاره به عهدى باشد که در آغازآفرینش گرفته شد:
«و اخذ ربک من بنى آدم من ظهور هم ذریتهم و اشهدهم علىانفسهم الستبربکم قالوا بلى.»
به خاطر بیاور زمانى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم،ذریه آنها را برگرفت و آنها را گواه خویش ساخت و فرمود: آیا منپروردگار شما نیستم؟ گفتند: آرى.
بدین سبب، در دعاى غدیر از کلام علوى مىخوانیم:
«وجددت لنا عهدک و ذکرتنا میثاقک الماخوذ منا، فى ابتداءخلقک ایانا»
امروز عهدت را براى ما تجدید کردى و میثاقى که در آغاز خلقتاز ما گرفتى، دوباره یادآورى کردى.
روز شهود و حضور
«یوم الشاهد و المشهود.»
روز غدیر، روز شاهد و مشهود است.
این تعبیرى است که قرآن کریم در باره قیامتبه کار بردهاست:(والیوم الموعود و شاهد و مشهود); سوگند به روز موعود، سوگند به شاهد و مشهود.
شاهد و مشهود در باره روز قیامتبدین معناست که شاهد پیامبرو مشهود قیامت است. شاهد انسانها و مشهود اعمال آنان است. شاهدملائکه و مشهود قرآن استشاهد پیامبر و مشهود علىاست.
به کار بردن این تعبیر درباره روز غدیر نیز مفید همین است کهپیامبر شاهد و على مشهود است. پیامبر(ص)شهادت به ولایتعلى(ع)داد و انسانها و فرشتگان بر این امر گواهى دادند. تاریخنیز گواهى داد که گروهى براى نایل شدن على(ع)به مقام ولایتبدوتبریک و تهنیت گفتند; اگرچه پس از اندکى آن را نادیدهانگاشتند.
روز روشن شدن قرارها از دو رویىها
«یوم تبیان العقود عن النفاق و الجحود.»
روز جدا شدن قرارهاى واقعى از درویى و انکار باطنى.
غدیر، روزى است که خط حق از جریان نفاق مشخص شد. روزى کهباعثشد حامیان واقعى از مدعیان دروغین جدا شوند. على(ع)فرمود:
«وکشف خبایا اهل الریب و ضمائر اهل الارتداد، وقع الاذعان منطائفه باللسان دون حقائق الایمان و من طائفه باللسان و صدقالایمان.»
پنهانىهاى اهل شک و مخفى کارى اهل ارتداد آشکار شد. در آنروز، برخى تنها به زبان گواهى دادند و در دل نپذیرفتند; و برخىدیگر به زبان اقرار کردند و بدان معتقد شدند.
روز بیان حقایق
«ویوم البیان عن حقائق الایمان.»
روزى که حقیقت ایمان بیان گردید.
کسانى که تا آن روز ادعاى ایمان به خدا و اطاعت ازپیامبر(ص)داشتند، با معرفى على(ع)بدانها گفته شد: اگر مومنواقعى هستید، باید بدین امر نیز ایمان داشته باشید; چرا کهپذیرش ولایت على(ع)و گردن نهادن برآن، مصداق اتم و بارز اطاعتازخدا و رسول است. خداوند مىفرماید:
(اطیعوا الله و اطیعوا الرسول.
از خدا و پیامبر پیروى کنید.
روز راندن شیطان
«یوم دحرالشیطان.»
روز راندن شیطان است.
«دحر» بر وزن دهر به معناى راندن استدر روز غدیر، با کامل شدن دین، شیطان نیز باردیگر رانده شد. شیطان از دین کامل و حقیقت ایمان دلخوشى ندارد. او دوست داشتدین نا تمام و ابتر بماند و به کفار وعده مىداد با مرگمحمد(ص) نفس راحتى مىکشند. با واقعه غدیر وسوسهها و نقشهها، نقشبرآب شد و همان گونه که کافران مایوس و نومید شدند، شیطان نیزمایوس و رانده شد.
امام رضا(ع)نیز فرمود:
«یوم مرغمهالشیطان.»
غدیر روز به خاک مالیدن بینى شیطان است.
روز برهان
«یوم البرهان.»
قرآن کریم یهود و نصارى را که مدعىانحصار بهشتبودند ومىگفتند: «لن یدخل الجنهالا من کان هودا او نصارى» ; هیچ کسداخل بهشت نمىشود مگر این که یهودى و یا نصرانى باشد. محکومکرده، آنها را به استدلال فرا مىخواند: «قل هاتوا برهانکم انکنتم صادقین» بگو: اگر شما راست مىگویید، دلیلتان را بیاورید.
روز غدیر دلیل حقانیت اهل ولایت و رهروان امامت است; دلیل وبرهانى که تاریخ گواه آن است، دلیل ما(اهل ولاء)آن واقعه باشکوهاست و دیگران اگر مدعىاند و راست مىگویند، باید دلیل اقامهکرده و برهان بیاورند.
روز داورى
«هذا یوم الفصل الذى کنتم توعدون.»
امروز، روز جدایى است که به شما وعده داده شده است.
روز غدیر، روز جدایى حق از باطل استدرحقیقت تشبیه غدیر به قیامت است; به عبارت صحیحتر تاویلىاز آن استخداوند در باره قیامت مىفرماید:
«هذا یومکم الذى کنتم توعدون.» امروز همان روز موعودشماست.
«هذا یوم الفصل الذى کنتم به تکذبون.»
امروز همان روز جدایى است که آن را دروغ مىپنداشتید.
در این تشبیه و تاویل دو نکته وجود دارد:
1- همان گونه که در روز قیامتحق از باطل جدا مىشود، در روزغدیر نیز فرقه ناجیه که مومنان به ولایتند و در صراط مستقیمقرار دارند. از دیگر فرقهها جدا مىشود.
2- همان گونه که کفار و مشرکان انتظار وقوع قیامت نداشتند وآن را تحقق ناپذیر مىپنداشتند، دشمنان ولایت نیز انتظار چنینروزى نداشتند و تصور نمىکردند خداوند جانشینى براىپیامبر(ص)تعیین کند.
روز فرشتگان
«هذا یوم الملاء الاعلى الذى انتم عنه معرضون.»
امروز، روز فرشتگان والا مقام است که شما از آن روى گردانید.
این فقره از خطبه، برگرفته از سخن خداوند است که فرمود:(لایسمعون الى الملاء الاعلى)آنها نمىتوانند به(سخنان) فرشتگان عالمبالا گوشفرا دهند.
به کار بردن این تعبیر بیانگر آن است که در این روز فرشتگانخدا، به امر الهى، فرود آمدند و چنین ماموریتى را براىپیامبر(ص)آوردند. پس از آن نیز، طبق روایت رضوى، در عالمفرشتگان محفل انس برگزار شد. امام رضا(ع)فرمود: «وهو الیومالذى یامر جبرئیل ان ینصب کرسى کرامه بازاء بیت المعمور ویصعده جبرئیل و تجتمع الیه الملائکه من جمیع السموات.»
و امروز، روزى است که جبرئیل فرمان مىدهد تادر مقابل بیتالمعمور کرسى کرامت گذارده شود. و او برآن صعود مىکند وفرشتگان پیرامونش گرد مىآیند.
و نیز فرمود:
«ان یوم الغدیر فى السماء اشهر منه فىالارض»
روز غدیر، درآسمان اززمین مشهورتر است.
روز رهنمون
«هذا یوم الارشاد.»
امروز، روز راهنمایى است.
غدیر روزى است که خداوند به وسیله پیامبر(ص)مردم را به مسیرآیندهشان راهنمایى کرد، حقایق را گفت و ولىامر را معرفى کرد. پیامبر(ص)در پایان سخنانش چنین دعا کرد:
«اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، واحب من احبه وابغض منابغضه.»
خدایا! دوستان على(ع)را دوستبدار و دشمنانش را دشمن بدار. محبوب بدار آن که او را محبوب دارد و مبغوض بدار آن که او رامبغوض دارد.
پیامبر(ص)بااین دعا راه ولایت و مسیر حب و بغض مردم را مشخصفرمود.
روز آزمون
«و یوم محنهالعباد.»
و روز آزمون بندگان است.
محنتبه معناى آزمون است و غدیر روز آزمایش بندگان. روزى کهخداوند ولى و پذیرش ولایتش را وسیله آزمون انسانها قرار داد. هرکه آن را پذیرفت و بدان پاىبند بود، از بوته آزمایش سرافرازبرون آمد و هر که آن را رد کرد، باناکامى و خسران رو به رو شد;زیرا نفى ولایت در حقیقت رها کردن رسالت و ترک توحید است.
روز پیشاهنگان
«یوم الدلیل على الرواد.»
«رواد» جمع رائد به معناى پیش قراول است. امام فرمود: غدیرروز دلیل بر رواد است. على(ع) که خود از پیشگامان در ایمان واسلام است. این روز و این واقعه را از فضایل خود مىشمارد ومىگوید: روز غدیر دلیلى استبر شناخت پیشگامان، پیشگام دراسلام، پیشگام درایمان به رسالت، پیشگام در فضایل و بالاخرهپیشگام در امامت.
روز هویدا شدن نهانها
«هذا یوم ابدى خفایا الصدور و مضمرات الامور.»
روزى است که پنهانیهاى قلوب و نادیدنىها را آشکار کرد.
در این بخش از خطبه، دو احتمال وجود دارد; یکى گوشزد کردنمجدد جریان نفاق، دو رویى و پنهانیهاى مذموم و دیگر آشکار شدناسرار و پنهانیهاى ممدوح. یعنى روزى که خداوند راز میان خود وپیامبرش را آشکار کرد. در آن روز پیامبر(ص)سرى را که خداوند دردرون قلبش به ودیعت نهاده بود و از افشاى آن بیمناک بود، آشکارکرد.
روز شناسایى خاصان
«هذایوم النصوص على اهل الخصوص.»
روزى که به صراحتبه معرفى خاصان اقدام شد.
پیامبر مکرم اسلام(ص)، از آغاز بعثت تا حجهالوداع، بارها بااشاره و کنایه به معرفى على(ع)پرداخته بود. درجریان غدیر، بدونهیچ پرده پوشى و به دور از هرگونه کنایه و اشاره، با صراحتتمام به معرفى على(ع)به عنوان ولى امر پرداخت و راه هرگونهتوجیه را بست; چرا که فرمود: «من کنت مولاه فعلى مولاه»
از این رو، امام فرمود: غدیر روز تنصیص است. روز معرفىخاصان(مخصوصان به امامت)با سخن صریح است.
روز انبیا و اوصیا
«هذا یوم شیث، هذا یوم ادریس و هذا یوم یوشع و هذا یومشمعون.»
امروز، روز شیث، ادریس، یوشع و شمعون است.
دراین بخش از سخن امام، به تعلق غدیر به برخى از انبیا واوصیا چون ادریس، شیث، یوشع و شمعون اشاره شده است. در خصوصادریس، قرآن وى را پیامبر معرفى مىکند:(واذکرفى الکتاب ادریسانه کان صدیقا نبیا); در این کتاب از ادریس یاد آر که اوپیامبرى صدیق است.
شیثبنا به نقل تاریخ، وصى حضرت آدم(ع)بوده، یوشع جانشینحضرت موسى(ع)و شمعون جانشین حضرت عیسى(ع).
امام صادق(ع)در روایتى روز غدیر را متعلق به آدم(پذیرشتوبه)، ابراهیم (نجات از آتش)، هارون(جانشینى حضرت موسى)وعیسى:(عروج یا...)مىداند.
گویا روز غدیر یادآور نقاط حساس نبوت انبیا و وصایت آنهااست. از این رو، پیامبر اسلام(ص)نیز در این روز به معرفىعلى(ع)مبادرت فرمود.
روز آسایش و آسودگى
«هذا یوم الامن و المامون.»
قبل از واقعه غدیر، نگرانیهایى درباره آینده اسلام وجود داشتو حتى پیامبر(ص) نیز این نگرانى را ابراز مىکرد; براى نمونه،درحدیث ثقلین و خطبه حجهالوداع فرمود: «فانظروا کیف تخلفونىفى الثقلین» ; تامل کنید که چگونه پس از من با ثقلین(قرآن وعترت)برخورد مىکنید؟
اما پس از جریان غدیر این نگرانى به شادى مبدل مىشود: «اللهاکبر على اکمال الدین و اتمام النعمه و رضى الرب برسالتىوالولایه لعلى من بعدى.»
خدا بزرگ است. همان خدایى که آیین خود را کامل و نعمتخود رابر ما تمام کرد و از نبوت و رسالت و ولایت على راضى و خشنودگشت.
على(ع)نیز در همین خطبه فرمود:
«واقر عین نبیه و المومنین و التابعین.»
چشم پیامبر و مومنان و پیروان را روشن کرد.
افزون بر این، در همان روز آسایش و امنیت پیامبر را تضمینکرد و فرمود: «والله یعصمک من الناس»
على(ع)نیز فرمود: «وضمن له عصمته منهم»
پس از این جهت نیز غدیر روز آسودگى است.
روز گنج پنهان
«هذا یوم اظهار المصون من المکنون.»
غدیر روزى است که آنچه در پنهان نگهدارى مىشد(ولایت)، آشکارگردید.
تعبیر «المصون من المکنون» بیانگر آن است که حادثه غدیر یکبرنامه آنى نبوده، پیش از فرا رسیدن این برهه از زمان، درمکنون(صندوق علم الهى)محفوظ بوده است. خداوند آن را بر پیامبرشنازل و در سینه وى به ودیعت نهاد. این امر نهانى سرانجامدرغدیر آشکار شد.
روز آشکار شدن رازها
«هذا یوم ابلاء السرائر.»
امروز، روز فاش شدن رازهاست.
این کلمات تعبیر دیگرى از همان چیزى است که قبلا بیان شدهبود. در حقیقت امام باتوجه به اهمیت این اعلان و اعلام، آن را بهچند گونه بیان کرده است: یک بار فرمود: «یوم الایضاح» ; باردیگر فرمود: «یوم ابدى خفایاء لصدور» ; درمرتبه سوم گفت: «اظهار المصون» ، و بالاخره در آخر بیان داشت که: «ابلاءالسرائر» روزى که اسرار درون اعم از کفر و ایمان، بغض و حب،شر و خیر، ریا و اخلاص و... آشکار شد.
این تعیبر نیز برگرفته از وصف قیامت در قرآن است کهفرمود:(یوم تبلى السرائر)
در آن روز(قیامت)اسرار آشکار مىشود.
تشبیه روز غدیر با روز قیامت، مىتواند نشان دهنده این باشدکه غدیر نیز چون قیامت اعلان پایان یک دوره و آغاز دورهاىدیگراست. پایان دورهاى از ارشاد(نبوت) و آغاز دورهاىدیگر(امامت).
ادامه دارد.
غدیر به اراده الهى صورت گرفت، با خطاب (یاایهاالرسول بلغ ماانزل الیک من ربک
پیامبر مامور تحقق عینى غدیر شد و على(ع)را به عنوان ولىامر، به جهانیان معرفى کرد:
«من کنت مولاه فعلى مولاه.»
پس از این معرفى شکوهمند، خداوند فرمود: (الیوم اکملت لکمدینکم و اتممت علیکم نعمتى و رضیت لکم الاسلام دینا
حادثه غدیر بیانگر ارزشهاى مذکور است و روز غدیر ظرف زمانىابلاغ آن. در باره این واقعه بزرگ، عنان قلم به محور اصلى آن،علىبن ابىطالب(ع)مىسپاریم و به بازخوانى خطبه «غدیریه» آنحضرت مىپردازیم.
روز بیان اراده خدا و روز ابلاغ
«فانزل الله على نبیه فى یوم الدوح مابین به عن ارادته فىخلصائه و ذى اجتبائه و امره بالبلاغ.»
خداوند در روز درختان تنومند، آنچه بیانگر ارادهاش در بارهبندگان خالص و برگزیدهاش بود، بر پیامبرش نازل کرد و به وىدستور داد آن را ابلاغ کند.
واژه «دوح» جمع دوحه به معناى درختان تنومند و بزرگ است. این سخن درحقیقتبیانگر نشانههاى جغرافیایى و تاریخى غدیر استکه مىفرماید: آن روز زیر درختان تنومند، آیاتى نازل شد که مبیناراده خدا براى بندگان خالص، مخلص و برگزیده است. آن روز کهروز هجدهم ذى الحجه بود. جبرئیل فرود آمد و آیه(یاایهاالرسولبلغ ما انزل الیک من ربک)(اى پیامبر! آنچه را از طرف پروردگارتبر تو نازل شده، به مردم برسان.)را بر پیامبر(ع)نازل کرد و آنحضرت را مامور ساخت آنچه را بین خدا و پیامبر(ص)وجودداشت(ولایت على(ع» ، به مردم ابلاغ کند.
از عبارت «بلغ ما انزل الیک» معلوم مىشود پیش از آن «ولىامر» تعیین شده بود و آن روز تنها ظرف معرفى و ابلاغ بود; ونیز روشن مىشود خدا «ولى» را نصب مىکند و پیامبر(ص)تنها بهمعرفى او مىپردازد.
روز بزرگ، روز گشایش، روز تکامل...
«ان هذا یوم عظیمالشان، فیه وقع الفرج و رفعت الدرج و وضحتالحجج.»
این روز، روزى بسیار با عظمت است. در این روز گشایش حاصل شد،نردبان تکامل نصب و حجتها آشکار گردید.
عظمت روز غدیر، بدان جهت است که ظرف ظهور اراده خدا و زمانابلاغ مهمترین پیام الهى است; پیامى که ابلاغ نشدنش، رسالت راناتمام مىگذارد; «و ان لم تفعل فما بلغت رسالته»
روزى است که گشایش و فرج براى اسلامیان حاصل شد و آنان کهنگران سرنوشت امت اسلام پس از پیامبر(ص)بودند، نگرانیشان برطرفگردید. روزى که نردبان تکامل افراشته شد. با طرح مساله امامتو معرفى على(ع)به عنوان ولى امر، دین به کمال لازم رسید وبرهمگان اتمام حجتشد.
روز پردهبردارى از مقام امامت
«هذا یوم الایضاح و الافصاح عن المقام الصراح.»
این روز، روز اظهار و پرده برداشتن از جایگاه پاکى وپیراستگى است.
«افصاح» به معناى اظهار کردن و مرادف با «ایضاح» است. صراحتبه معناى خالص بودن چیزى از تعلقات است و سخن صریح هماناست که خالص از اضمار و تاویل باشد.
اما مقام «صراح» یعنى جایگاه پاکى و پیراستگى، و منظور ازآن، مقام عصمت و امامت است که روز غدیر از آن پرده بردارى شد وامام برهمگان مشخص گردید تا دیگر بهانهاى براى منافقان ودورویان باقى نماند و نگویند: پیامبر کسى را معرفى نکرده است.
روز کامل شدن دین
«ویوم کمال الدین.»
غدیر، روزى است که دین خدا کامل شد.
کارى که در این روز انجام شد، چنان از اهمیتبرخوردار است کهحق تعالى در شان آن فرمود:(الیوم اکملت لکم دینکم.) کارى که نهتنها مرحله نهایى دین مرضى بود بلکه انجام نیافتنش، تبلیغنکردن اصل رسالتشمرده مىشد; «فان لم تفعل... »
از این روى، خود على(ع)نیز در جاى دیگر فرمود:
«وکمل الله دینه.» خدا دینش را تکمیل کرد.
روز پیمان بستن
«ویوم العهد المعهود.»
این روز، روز پیمان شناخته شده است.
پیامبر(ص)در روز غدیر از مردم در باره سزاوارتر بودن خودچنین اعتراف گرفت:
«یاایهاالناس من اولى بالمومنین من انفسهم؟ قالوا الله ورسوله اعلم، قال ان الله مولاى و انا مولى المومنین و انا اولىبهم من انفسهم.»
اى مردم! چه کسى نسبتبه مومنان از خودشان سزاوارتر است؟ گفتند: خدا و پیامبرش داناترند. فرمود: خدا مولاى من است و منمولاى مومنانم و از آنها به خودشان سزاوارترم.
آنگاه از آنان این گونه پیمان گرفت:
«فمن کنت مولاه فعلى مولاه.»
پس هرکس من مولاى اویم، على مولاى اوست.
این بخش از سخن علوى ممکن است اشاره به عهدى باشد که در آغازآفرینش گرفته شد:
«و اخذ ربک من بنى آدم من ظهور هم ذریتهم و اشهدهم علىانفسهم الستبربکم قالوا بلى.»
به خاطر بیاور زمانى را که پروردگارت از پشت فرزندان آدم،ذریه آنها را برگرفت و آنها را گواه خویش ساخت و فرمود: آیا منپروردگار شما نیستم؟ گفتند: آرى.
بدین سبب، در دعاى غدیر از کلام علوى مىخوانیم:
«وجددت لنا عهدک و ذکرتنا میثاقک الماخوذ منا، فى ابتداءخلقک ایانا»
امروز عهدت را براى ما تجدید کردى و میثاقى که در آغاز خلقتاز ما گرفتى، دوباره یادآورى کردى.
روز شهود و حضور
«یوم الشاهد و المشهود.»
روز غدیر، روز شاهد و مشهود است.
این تعبیرى است که قرآن کریم در باره قیامتبه کار بردهاست:(والیوم الموعود و شاهد و مشهود); سوگند به روز موعود، سوگند به شاهد و مشهود.
شاهد و مشهود در باره روز قیامتبدین معناست که شاهد پیامبرو مشهود قیامت است. شاهد انسانها و مشهود اعمال آنان است. شاهدملائکه و مشهود قرآن استشاهد پیامبر و مشهود علىاست.
به کار بردن این تعبیر درباره روز غدیر نیز مفید همین است کهپیامبر شاهد و على مشهود است. پیامبر(ص)شهادت به ولایتعلى(ع)داد و انسانها و فرشتگان بر این امر گواهى دادند. تاریخنیز گواهى داد که گروهى براى نایل شدن على(ع)به مقام ولایتبدوتبریک و تهنیت گفتند; اگرچه پس از اندکى آن را نادیدهانگاشتند.
روز روشن شدن قرارها از دو رویىها
«یوم تبیان العقود عن النفاق و الجحود.»
روز جدا شدن قرارهاى واقعى از درویى و انکار باطنى.
غدیر، روزى است که خط حق از جریان نفاق مشخص شد. روزى کهباعثشد حامیان واقعى از مدعیان دروغین جدا شوند. على(ع)فرمود:
«وکشف خبایا اهل الریب و ضمائر اهل الارتداد، وقع الاذعان منطائفه باللسان دون حقائق الایمان و من طائفه باللسان و صدقالایمان.»
پنهانىهاى اهل شک و مخفى کارى اهل ارتداد آشکار شد. در آنروز، برخى تنها به زبان گواهى دادند و در دل نپذیرفتند; و برخىدیگر به زبان اقرار کردند و بدان معتقد شدند.
روز بیان حقایق
«ویوم البیان عن حقائق الایمان.»
روزى که حقیقت ایمان بیان گردید.
کسانى که تا آن روز ادعاى ایمان به خدا و اطاعت ازپیامبر(ص)داشتند، با معرفى على(ع)بدانها گفته شد: اگر مومنواقعى هستید، باید بدین امر نیز ایمان داشته باشید; چرا کهپذیرش ولایت على(ع)و گردن نهادن برآن، مصداق اتم و بارز اطاعتازخدا و رسول است. خداوند مىفرماید:
(اطیعوا الله و اطیعوا الرسول.
از خدا و پیامبر پیروى کنید.
روز راندن شیطان
«یوم دحرالشیطان.»
روز راندن شیطان است.
«دحر» بر وزن دهر به معناى راندن استدر روز غدیر، با کامل شدن دین، شیطان نیز باردیگر رانده شد. شیطان از دین کامل و حقیقت ایمان دلخوشى ندارد. او دوست داشتدین نا تمام و ابتر بماند و به کفار وعده مىداد با مرگمحمد(ص) نفس راحتى مىکشند. با واقعه غدیر وسوسهها و نقشهها، نقشبرآب شد و همان گونه که کافران مایوس و نومید شدند، شیطان نیزمایوس و رانده شد.
امام رضا(ع)نیز فرمود:
«یوم مرغمهالشیطان.»
غدیر روز به خاک مالیدن بینى شیطان است.
روز برهان
«یوم البرهان.»
قرآن کریم یهود و نصارى را که مدعىانحصار بهشتبودند ومىگفتند: «لن یدخل الجنهالا من کان هودا او نصارى» ; هیچ کسداخل بهشت نمىشود مگر این که یهودى و یا نصرانى باشد. محکومکرده، آنها را به استدلال فرا مىخواند: «قل هاتوا برهانکم انکنتم صادقین» بگو: اگر شما راست مىگویید، دلیلتان را بیاورید.
روز غدیر دلیل حقانیت اهل ولایت و رهروان امامت است; دلیل وبرهانى که تاریخ گواه آن است، دلیل ما(اهل ولاء)آن واقعه باشکوهاست و دیگران اگر مدعىاند و راست مىگویند، باید دلیل اقامهکرده و برهان بیاورند.
روز داورى
«هذا یوم الفصل الذى کنتم توعدون.»
امروز، روز جدایى است که به شما وعده داده شده است.
روز غدیر، روز جدایى حق از باطل استدرحقیقت تشبیه غدیر به قیامت است; به عبارت صحیحتر تاویلىاز آن استخداوند در باره قیامت مىفرماید:
«هذا یومکم الذى کنتم توعدون.» امروز همان روز موعودشماست.
«هذا یوم الفصل الذى کنتم به تکذبون.»
امروز همان روز جدایى است که آن را دروغ مىپنداشتید.
در این تشبیه و تاویل دو نکته وجود دارد:
1- همان گونه که در روز قیامتحق از باطل جدا مىشود، در روزغدیر نیز فرقه ناجیه که مومنان به ولایتند و در صراط مستقیمقرار دارند. از دیگر فرقهها جدا مىشود.
2- همان گونه که کفار و مشرکان انتظار وقوع قیامت نداشتند وآن را تحقق ناپذیر مىپنداشتند، دشمنان ولایت نیز انتظار چنینروزى نداشتند و تصور نمىکردند خداوند جانشینى براىپیامبر(ص)تعیین کند.
روز فرشتگان
«هذا یوم الملاء الاعلى الذى انتم عنه معرضون.»
امروز، روز فرشتگان والا مقام است که شما از آن روى گردانید.
این فقره از خطبه، برگرفته از سخن خداوند است که فرمود:(لایسمعون الى الملاء الاعلى)آنها نمىتوانند به(سخنان) فرشتگان عالمبالا گوشفرا دهند.
به کار بردن این تعبیر بیانگر آن است که در این روز فرشتگانخدا، به امر الهى، فرود آمدند و چنین ماموریتى را براىپیامبر(ص)آوردند. پس از آن نیز، طبق روایت رضوى، در عالمفرشتگان محفل انس برگزار شد. امام رضا(ع)فرمود: «وهو الیومالذى یامر جبرئیل ان ینصب کرسى کرامه بازاء بیت المعمور ویصعده جبرئیل و تجتمع الیه الملائکه من جمیع السموات.»
و امروز، روزى است که جبرئیل فرمان مىدهد تادر مقابل بیتالمعمور کرسى کرامت گذارده شود. و او برآن صعود مىکند وفرشتگان پیرامونش گرد مىآیند.
و نیز فرمود:
«ان یوم الغدیر فى السماء اشهر منه فىالارض»
روز غدیر، درآسمان اززمین مشهورتر است.
روز رهنمون
«هذا یوم الارشاد.»
امروز، روز راهنمایى است.
غدیر روزى است که خداوند به وسیله پیامبر(ص)مردم را به مسیرآیندهشان راهنمایى کرد، حقایق را گفت و ولىامر را معرفى کرد. پیامبر(ص)در پایان سخنانش چنین دعا کرد:
«اللهم وال من والاه و عاد من عاداه، واحب من احبه وابغض منابغضه.»
خدایا! دوستان على(ع)را دوستبدار و دشمنانش را دشمن بدار. محبوب بدار آن که او را محبوب دارد و مبغوض بدار آن که او رامبغوض دارد.
پیامبر(ص)بااین دعا راه ولایت و مسیر حب و بغض مردم را مشخصفرمود.
روز آزمون
«و یوم محنهالعباد.»
و روز آزمون بندگان است.
محنتبه معناى آزمون است و غدیر روز آزمایش بندگان. روزى کهخداوند ولى و پذیرش ولایتش را وسیله آزمون انسانها قرار داد. هرکه آن را پذیرفت و بدان پاىبند بود، از بوته آزمایش سرافرازبرون آمد و هر که آن را رد کرد، باناکامى و خسران رو به رو شد;زیرا نفى ولایت در حقیقت رها کردن رسالت و ترک توحید است.
روز پیشاهنگان
«یوم الدلیل على الرواد.»
«رواد» جمع رائد به معناى پیش قراول است. امام فرمود: غدیرروز دلیل بر رواد است. على(ع) که خود از پیشگامان در ایمان واسلام است. این روز و این واقعه را از فضایل خود مىشمارد ومىگوید: روز غدیر دلیلى استبر شناخت پیشگامان، پیشگام دراسلام، پیشگام درایمان به رسالت، پیشگام در فضایل و بالاخرهپیشگام در امامت.
روز هویدا شدن نهانها
«هذا یوم ابدى خفایا الصدور و مضمرات الامور.»
روزى است که پنهانیهاى قلوب و نادیدنىها را آشکار کرد.
در این بخش از خطبه، دو احتمال وجود دارد; یکى گوشزد کردنمجدد جریان نفاق، دو رویى و پنهانیهاى مذموم و دیگر آشکار شدناسرار و پنهانیهاى ممدوح. یعنى روزى که خداوند راز میان خود وپیامبرش را آشکار کرد. در آن روز پیامبر(ص)سرى را که خداوند دردرون قلبش به ودیعت نهاده بود و از افشاى آن بیمناک بود، آشکارکرد.
روز شناسایى خاصان
«هذایوم النصوص على اهل الخصوص.»
روزى که به صراحتبه معرفى خاصان اقدام شد.
پیامبر مکرم اسلام(ص)، از آغاز بعثت تا حجهالوداع، بارها بااشاره و کنایه به معرفى على(ع)پرداخته بود. درجریان غدیر، بدونهیچ پرده پوشى و به دور از هرگونه کنایه و اشاره، با صراحتتمام به معرفى على(ع)به عنوان ولى امر پرداخت و راه هرگونهتوجیه را بست; چرا که فرمود: «من کنت مولاه فعلى مولاه»
از این رو، امام فرمود: غدیر روز تنصیص است. روز معرفىخاصان(مخصوصان به امامت)با سخن صریح است.
روز انبیا و اوصیا
«هذا یوم شیث، هذا یوم ادریس و هذا یوم یوشع و هذا یومشمعون.»
امروز، روز شیث، ادریس، یوشع و شمعون است.
دراین بخش از سخن امام، به تعلق غدیر به برخى از انبیا واوصیا چون ادریس، شیث، یوشع و شمعون اشاره شده است. در خصوصادریس، قرآن وى را پیامبر معرفى مىکند:(واذکرفى الکتاب ادریسانه کان صدیقا نبیا); در این کتاب از ادریس یاد آر که اوپیامبرى صدیق است.
شیثبنا به نقل تاریخ، وصى حضرت آدم(ع)بوده، یوشع جانشینحضرت موسى(ع)و شمعون جانشین حضرت عیسى(ع).
امام صادق(ع)در روایتى روز غدیر را متعلق به آدم(پذیرشتوبه)، ابراهیم (نجات از آتش)، هارون(جانشینى حضرت موسى)وعیسى:(عروج یا...)مىداند.
گویا روز غدیر یادآور نقاط حساس نبوت انبیا و وصایت آنهااست. از این رو، پیامبر اسلام(ص)نیز در این روز به معرفىعلى(ع)مبادرت فرمود.
روز آسایش و آسودگى
«هذا یوم الامن و المامون.»
قبل از واقعه غدیر، نگرانیهایى درباره آینده اسلام وجود داشتو حتى پیامبر(ص) نیز این نگرانى را ابراز مىکرد; براى نمونه،درحدیث ثقلین و خطبه حجهالوداع فرمود: «فانظروا کیف تخلفونىفى الثقلین» ; تامل کنید که چگونه پس از من با ثقلین(قرآن وعترت)برخورد مىکنید؟
اما پس از جریان غدیر این نگرانى به شادى مبدل مىشود: «اللهاکبر على اکمال الدین و اتمام النعمه و رضى الرب برسالتىوالولایه لعلى من بعدى.»
خدا بزرگ است. همان خدایى که آیین خود را کامل و نعمتخود رابر ما تمام کرد و از نبوت و رسالت و ولایت على راضى و خشنودگشت.
على(ع)نیز در همین خطبه فرمود:
«واقر عین نبیه و المومنین و التابعین.»
چشم پیامبر و مومنان و پیروان را روشن کرد.
افزون بر این، در همان روز آسایش و امنیت پیامبر را تضمینکرد و فرمود: «والله یعصمک من الناس»
على(ع)نیز فرمود: «وضمن له عصمته منهم»
پس از این جهت نیز غدیر روز آسودگى است.
روز گنج پنهان
«هذا یوم اظهار المصون من المکنون.»
غدیر روزى است که آنچه در پنهان نگهدارى مىشد(ولایت)، آشکارگردید.
تعبیر «المصون من المکنون» بیانگر آن است که حادثه غدیر یکبرنامه آنى نبوده، پیش از فرا رسیدن این برهه از زمان، درمکنون(صندوق علم الهى)محفوظ بوده است. خداوند آن را بر پیامبرشنازل و در سینه وى به ودیعت نهاد. این امر نهانى سرانجامدرغدیر آشکار شد.
روز آشکار شدن رازها
«هذا یوم ابلاء السرائر.»
امروز، روز فاش شدن رازهاست.
این کلمات تعبیر دیگرى از همان چیزى است که قبلا بیان شدهبود. در حقیقت امام باتوجه به اهمیت این اعلان و اعلام، آن را بهچند گونه بیان کرده است: یک بار فرمود: «یوم الایضاح» ; باردیگر فرمود: «یوم ابدى خفایاء لصدور» ; درمرتبه سوم گفت: «اظهار المصون» ، و بالاخره در آخر بیان داشت که: «ابلاءالسرائر» روزى که اسرار درون اعم از کفر و ایمان، بغض و حب،شر و خیر، ریا و اخلاص و... آشکار شد.
این تعیبر نیز برگرفته از وصف قیامت در قرآن است کهفرمود:(یوم تبلى السرائر)
در آن روز(قیامت)اسرار آشکار مىشود.
تشبیه روز غدیر با روز قیامت، مىتواند نشان دهنده این باشدکه غدیر نیز چون قیامت اعلان پایان یک دوره و آغاز دورهاىدیگراست. پایان دورهاى از ارشاد(نبوت) و آغاز دورهاىدیگر(امامت).
ادامه دارد.