فرهنگ اسوه(2)
منبع:
فرهنگ کوثر 1378 شماره 35
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی اخلاق و تعلیم و تربیت اسلامی تعلیم و تربیت اسلامی تربیت تربیت دینی الگوها و عبرتهای شخصیتی و رفتاری
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی حدیث و علوم حدیث حدیث معارف حدیثی تاریخ و سیره پیامبران و امامان در روایات
- حوزههای تخصصی علوم اسلامی حدیث و علوم حدیث حدیث معارف حدیثی اخلاق و تربیت در روایات
آرشیو
چکیده
متن
12- اهل بیت علیهم السلام
درقرآن، در آیه تطهیر واژه «اهلبیت» به کار رفته است.
طبق آیه، خداوند رجس را از آنان دور کرده و عصمت و طهارت راویژگى بارزشان قرار داده است. پیامبر(ص)که نقش تبیین و تفسیرآیات را برعهده داشت و گاه با گفتار و گاه با رفتار پرده ازرازهاى قرآنى بر مىداشت، کوششى برجسته را در بیان معنا و مصداق«اهلبیت» به انجام رسانید; از جمله رفتارهاى نبوى که سنى وشیعه، نقل کردهاند. رفتن مکرر پیامبر(ص)در اوقات نمازبردرخانه على(ع)و فاطمه(س)است که با صداى بلند در هر باربرآنان به عنوان اهلبیت، سلام مىگفت; تا از این رهگذر مصداق آیهتطهیر را آشکار کند.
در زیر به ذکر یک روایت از روایتهاى وارده در این زمینه،اشاره مىکنیم:
ابن عباس مىگوید: ما، نه ماه پیامبر(ص)را در وقت هر نمازمشاهده کردیم که بردرخانه على(ع)مىرفت و مىگفت: «السلام علیکمو رحمهالله و برکاته، اهل بیت! انما یریدالله لیذهب عنکم الرجساهلالبیت و یطهرکم تطهیرا»
13- باران
از على(ع)روایتشده که فرمود:
«کان رسول الله(ص)یستمطراول مطر و یقوم حتى یبتل راسه ولحیته»
پیامبر(ص)در اولین بارانى که مىبارید، زیر آن قرار مىگرفت تاجایى که سر و محاسن او خیس مىشد.
14- بخشودن
«کان رسول الله(ص)یامر فى کل مجالسه بالعفو»
پیامبر(ص)در هر یک از مجلسهاى خود به بخشودن و در گذشتن ازدیگران سفارش مىکرد.
15- بخشش
على(ع)فرمود:
«کان رسول الله اجود الناس کفا»
پیامبر(ص)بخشندهترین مردم بود.
ابىعمر مىگوید:
من کسى را بخشندهتر از پیامبر(ص)نیافتم.
16- بخل
ابىبصیر مىگوید: به امام باقر(ع)عرض کردم: آیا پیامبر(ص)ازبخل به خدا پناه مىبرد؟
او فرمود: بلى، اى ابامحمد! در هر صبح و شام و ما(نیز)به خدااز بخل پناه مىبریم.
17- بندگى خدا
امام باقر(ع)مىفرماید:
عائشه در یک شب به پیامبر(ص)که نزد او بود، گفت: چرا خود رابه مشقت مىافکنى، درحالى که خداوند آنچه از توسرزده و خواهدزد، بخشیده است؟
پیامبر(ص)پاسخ داد:
آیا من بنده شکورى نباشم؟
امام صادق(ع)فرمود:
«کان رسول الله(ص)... یعلم انه عبد»
پیامبر(ص)... خود را یک بنده مىدانست.
18- بنىهاشم
پیامبر(ص)بنىهاشم را جایگاهى ویژه مىبخشید; از میان بنىهاشم،امامان دوازدهگانه برخاستهاند و سلسله پاک زهرا(س)از این طائفهپدید آمدهاند. رفتار پیامبر(ص)با بنىهاشم درحقیقت زمینه سازىبراى جلب توجه به نسل پاکى است که در میان بنىهاشم پدید خواهدآمد. این رفتار، بعدى الهى داشت و نه ماهیتى قوم گرایانه.
پیامبر(ص)مىخواست از این رهگذر، آل محمد(ص)را معرفى کند.
دشمنان اسلام که از عصبیتهاى قومى پیروى مىکردند، از ارجگذارىپیامبر(ص) بربنىهاشم رنج مىبردند. از اینرو، آنان بیشتریندشمنىها را با بنىهاشم به عمل آوردند.
آنچه در زیر مىآید، یکى از رفتارهاى پیامبر(ص)بابنىهاشم استکه امام باقر(ع) آن را بیان کرده است:
«کان رسول الله(ص)یصنع بمن مات من بنىهاشم خاصه شیئا لایصنعهباحد من المسلمین کان اذا صلى على الهاشمى نضح قبره بالماء ووضع رسول الله(ص)کفه علىالقبر حتى ترى اصابعه فىالطین فکانالغریب یقدم او المسافر من اهل المدینه فیرى القبر الجدید علیهاثر کف رسول الله(ص)فیقول من مات من آل محمد(ص)؟»
پیامبر(ص)نسبتبه کسى که از بنى هاشم مىمرد، رفتارى ویژهداشت که نسبتبه هیچ کس از غیر آنان انجام نمىداد. هنگامى کهبر هاشمى نماز مىگذارد، قبر او را با آب تر مىنمود و دستش رابر قبر مىگذارد، به گونهاى که جاى انگشتان حضرت درگل باقىمىماند. انسان غریبى که به شهر مىآمد یا مسافرى که به مدینه برمىگشت و اثر انگشت پیامبر(ص) را بر روى قبر جدید مىدید،مىپرسید: چه کسى از آل محمد(ص) فوت کرده است؟
درقرآن، در آیه تطهیر واژه «اهلبیت» به کار رفته است.
طبق آیه، خداوند رجس را از آنان دور کرده و عصمت و طهارت راویژگى بارزشان قرار داده است. پیامبر(ص)که نقش تبیین و تفسیرآیات را برعهده داشت و گاه با گفتار و گاه با رفتار پرده ازرازهاى قرآنى بر مىداشت، کوششى برجسته را در بیان معنا و مصداق«اهلبیت» به انجام رسانید; از جمله رفتارهاى نبوى که سنى وشیعه، نقل کردهاند. رفتن مکرر پیامبر(ص)در اوقات نمازبردرخانه على(ع)و فاطمه(س)است که با صداى بلند در هر باربرآنان به عنوان اهلبیت، سلام مىگفت; تا از این رهگذر مصداق آیهتطهیر را آشکار کند.
در زیر به ذکر یک روایت از روایتهاى وارده در این زمینه،اشاره مىکنیم:
ابن عباس مىگوید: ما، نه ماه پیامبر(ص)را در وقت هر نمازمشاهده کردیم که بردرخانه على(ع)مىرفت و مىگفت: «السلام علیکمو رحمهالله و برکاته، اهل بیت! انما یریدالله لیذهب عنکم الرجساهلالبیت و یطهرکم تطهیرا»
13- باران
از على(ع)روایتشده که فرمود:
«کان رسول الله(ص)یستمطراول مطر و یقوم حتى یبتل راسه ولحیته»
پیامبر(ص)در اولین بارانى که مىبارید، زیر آن قرار مىگرفت تاجایى که سر و محاسن او خیس مىشد.
14- بخشودن
«کان رسول الله(ص)یامر فى کل مجالسه بالعفو»
پیامبر(ص)در هر یک از مجلسهاى خود به بخشودن و در گذشتن ازدیگران سفارش مىکرد.
15- بخشش
على(ع)فرمود:
«کان رسول الله اجود الناس کفا»
پیامبر(ص)بخشندهترین مردم بود.
ابىعمر مىگوید:
من کسى را بخشندهتر از پیامبر(ص)نیافتم.
16- بخل
ابىبصیر مىگوید: به امام باقر(ع)عرض کردم: آیا پیامبر(ص)ازبخل به خدا پناه مىبرد؟
او فرمود: بلى، اى ابامحمد! در هر صبح و شام و ما(نیز)به خدااز بخل پناه مىبریم.
17- بندگى خدا
امام باقر(ع)مىفرماید:
عائشه در یک شب به پیامبر(ص)که نزد او بود، گفت: چرا خود رابه مشقت مىافکنى، درحالى که خداوند آنچه از توسرزده و خواهدزد، بخشیده است؟
پیامبر(ص)پاسخ داد:
آیا من بنده شکورى نباشم؟
امام صادق(ع)فرمود:
«کان رسول الله(ص)... یعلم انه عبد»
پیامبر(ص)... خود را یک بنده مىدانست.
18- بنىهاشم
پیامبر(ص)بنىهاشم را جایگاهى ویژه مىبخشید; از میان بنىهاشم،امامان دوازدهگانه برخاستهاند و سلسله پاک زهرا(س)از این طائفهپدید آمدهاند. رفتار پیامبر(ص)با بنىهاشم درحقیقت زمینه سازىبراى جلب توجه به نسل پاکى است که در میان بنىهاشم پدید خواهدآمد. این رفتار، بعدى الهى داشت و نه ماهیتى قوم گرایانه.
پیامبر(ص)مىخواست از این رهگذر، آل محمد(ص)را معرفى کند.
دشمنان اسلام که از عصبیتهاى قومى پیروى مىکردند، از ارجگذارىپیامبر(ص) بربنىهاشم رنج مىبردند. از اینرو، آنان بیشتریندشمنىها را با بنىهاشم به عمل آوردند.
آنچه در زیر مىآید، یکى از رفتارهاى پیامبر(ص)بابنىهاشم استکه امام باقر(ع) آن را بیان کرده است:
«کان رسول الله(ص)یصنع بمن مات من بنىهاشم خاصه شیئا لایصنعهباحد من المسلمین کان اذا صلى على الهاشمى نضح قبره بالماء ووضع رسول الله(ص)کفه علىالقبر حتى ترى اصابعه فىالطین فکانالغریب یقدم او المسافر من اهل المدینه فیرى القبر الجدید علیهاثر کف رسول الله(ص)فیقول من مات من آل محمد(ص)؟»
پیامبر(ص)نسبتبه کسى که از بنى هاشم مىمرد، رفتارى ویژهداشت که نسبتبه هیچ کس از غیر آنان انجام نمىداد. هنگامى کهبر هاشمى نماز مىگذارد، قبر او را با آب تر مىنمود و دستش رابر قبر مىگذارد، به گونهاى که جاى انگشتان حضرت درگل باقىمىماند. انسان غریبى که به شهر مىآمد یا مسافرى که به مدینه برمىگشت و اثر انگشت پیامبر(ص) را بر روى قبر جدید مىدید،مىپرسید: چه کسى از آل محمد(ص) فوت کرده است؟