چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر اشتیاق کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه زنان کارآفرین با نقش واسطه ای ادراک خودکارآمدی کارآفرینانه و نقش تعدیل گر میانجی سندرم سیندرلا مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است. از نظر رویکرد کمّی و از نوع پژوهش های توصیفی-همبستگی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد تعدیل یافته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان و پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ بررسی و تأیید شد. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر دانشگاه شهید باهنر کرمان بود (۷۴۳۸ = N). حجم نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان ۳۶۸ نفر برآورد گردید که نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده ها در دو بخش آمار توصیفی و آمار استنباطی و از طریق نرم افزارهای SPSS 23 و Smart PLS 3 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش اثر مثبت و معنادار اشتیاق کارآفرینانه بر ادراک خودکارآمدی کارآفرینانه، اثر مثبت و معنادار اشتیاق کارآفرینانه و ادراک خودکارآمدی کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه را تأیید کرد. همچنین نتایج، نقش تعدیل گر سندرم سیندرلا در اثر اشتیاق کارآفرینانه بر ادراک خودکارآمدی کارآفرینانه را تأیید کرد، اما نقش تعدیل گر سندرم سیندرلا در اثر اشتیاق کارآفرینانه و نقش تعدیل گر سندرم سیندرلا در اثر ادراک خودکارآمدی کارآفرینانه بر قصد کارآفرینانه رد شد. این پژوهش پیشنهادهای کاربردی را برای سیاست گذاران و برنامه ریزان حوزه پژوهش به همراه دارد.

Investigating the Effect of Entrepreneurial Passion Mediated by the Entrepreneurial Self-Efficacy on the Entrepreneurial Intention of Women Entrepreneurs: The Mediating Role of Cinderella Syndrome

The current research aimed to investigate the effect of entrepreneurial passion on entrepreneurial intention of women entrepreneurs with the mediating role of entrepreneurial self-efficacy perception and the moderating role of Cinderella syndrome. This research is applied in terms of purpose, quantitative in terms of approach, and descriptive-correlational in terms of type. A questionnaire was used to collect data. The face and content validity of the questionnaire was checked and confirmed by using the opinion of experts, and the reliability of the questionnaire by calculating the Cronbach's alpha coefficient. The statistical population included all female students of Shahid Bahonar University of Kerman (N= 7438). The size of the statistical sample was estimated to be 368 people based on the table of Krejcie and Morgan, and the samples were selected using the simple random sampling method.  The data were analyzed in two parts, i.e., descriptive statistics and inferential statistics, and through SPSS 23 and Smart PLS 3 software. The research results confirmed the positive and significant effect of entrepreneurial passion on the perception of entrepreneurial self-efficacy and the positive and significant effect of entrepreneurial passion and the perception of entrepreneurial self-efficacy on entrepreneurial intention. Also, the results confirmed the moderating role of Cinderella syndrome in the effect of entrepreneurial passion on entrepreneurial self-efficacy. However, the moderating role of Cinderella syndrome was rejected in the effect of entrepreneurial passion and entrepreneurial self-efficacy on entrepreneurial intention. This research brings practical recommendations for policy makers and planners in the field of research.

تبلیغات