چکیده

پیشبرد زمینه های کارآفرینی به عنوان یکی از مهم ترین عوامل توسعه اقتصادی، بیش از پیش مورد توجه ارکان مختلف جامعه قرار گرفته است. یکی از مهم ترین اقدامات برای افزایش کارآفرینی در قشر جوان، آموزش کارآفرینی در دانشگاه ها است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی و مقایسه میزان تأثیر آموزش های کارآفرینی ارائه شده در دانشگاه و نیز تأثیر هویت اجتماعی کارآفرینانه دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای بر قصد کارآفرینی آنان با توجه به نقش میانجی خودکارآمدی کارآفرینی نگاشته شده است. ابزار سنجش در این مطالعه پرسشنامه ای بود که پس از تأیید روایی و پایایی آن، در اختیار کلیه دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای واحد شهرستان ارومیه که درس کارآفرینی را در مجموعه دروس خود گذرانده بودند قرار گرفت. نتایج تحلیل آماری تعداد 276 پرسشنامه با استفاده از نرم افزارهای SPSS 23 و Smart PLS 3 و روش تحلیل معادلات ساختاری_حداقل مربعات جزئی، حاکی از آن بود که خودکارآمدی کارآفرینی دانشجویان در رابطه بین هویت کارآفرینانه با قصد کارآفرینی، نقش میانجی دارد، لیکن آموزش های کارآفرینی نتوانسته اند به طور مستقیم یا غیرمستقیم ارتباطی معنادار با گسترش قصد کارآفرینانه دانشجویان داشته باشند. توصیه می شود تا دانشگاه فنی و حرفه ای به منظور بهبود اثربخشی آموزش های کارآفرینی خود ارتباط این آموزش ها با ویژگی های فردی، از جمله هویت اجتماعی کارآفرینانه در دانشجویان را مد نظر قرار دهد.

The Impact of Entrepreneurship Education and Entrepreneurial Social Identity on Entrepreneurial Intention of University Students; The Mediating Role of Entrepreneurial Self-Efficacy

Promotion of entrepreneurship fields as one of the most important factors of economic development has received more attention from various elements of society. One of the most important measures to develop entrepreneurship among young people is entrepreneurship education in universities. Therefore, this article is written with the aim of investigating and comparing the impact of entrepreneurship training provided by universities as well as the impact of the entrepreneurial and social identity of the students of the Technical and Vocational University on their entrepreneurial intention with regard to the mediating role of entrepreneurial self-efficacy. The measurement tool in this study was a questionnaire that, after verifying its validity and reliability, was given to all students of the Technical and Vocational University of Urmia who had passed the entrepreneurship course in their set of courses. The results of the statistical analysis of 276 questionnaires using SPSS 23 and Smart PLS 3 software and the structural equation analysis-partial least squares method indicated that the entrepreneurial self-efficacy of students has a mediating role in the relationship between entrepreneurial identity and entrepreneurial intention. However, entrepreneurial education has not been able to, directly or indirectly, have a meaningful relationship with the development of entrepreneurial intentions of students. To make entrepreneurship education more efficient, it is recommended that the Technical and Vocational University considers the connection between such education and individual characteristics, including the social identity of entrepreneurship in students.

تبلیغات