گوهر نیایش
آرشیو
چکیده
متن
گوهر گرانبهاى نیایش تعلیم خاص خداست که به وسیله انبیاىعظام (علیهم السلام) به بشر ارزانى داشته است . آن دم کهانسان دست نیایش به سوى پروردگار خویش برمىدارد ، در حقیقتزخمه محبت الهى است تارهاى دل را به لرزش واداشته تا با اوعاشقانه سخن گوید . اگر اجازه او نبود ، چه کسى مىتوانست زبانبه ستایشش گشاید ؟ کلام حق را در سخن منظوم مولوى نیز درمىیابیم :
این طلب درما هم از ایجاد توست رستن از بیداد یا رب داد توست
بىطلب تو این طلبمان دادهاى بىشمار و حد عطاها دادهاى
به عبارت دیگر ، نیایش و دعا اظهار بندگى در پیشگاه بىهمتاىاحدیت است ; قرآن کریم دعا را عبادت و ترک آن را استکبارمىخواند : (و قال ربکم ادعونى استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتىسید خلون جهنم داخرین) (1)
امام سجاد (ع) در توضیح این معنا مىفرماید : «فسمیتدعائک عباده و ترکه استکبارا» (2)
پس دعاى تو عبادت وترک آن استکبار نامیده شد . این مطلب رادر سخن فرزانه به نام ، حافظ مىبینیم که دعا کردن راابرازبندگى و اظهار عجز و ناتوانى در مقابل خالق یکتا مىداند :در کوى عشق شوکتشاهى نمىخرند ابراز بندگى کن و اظهار چاکرىبه عقیده مولوى ، آن بختبرگشتگان جاهلى که دل به سوى خداندارند ، اذن دعا هم نمىیابند و بر دل و زبانشان قفل نهاده شدهتا در وقت نیاز زبان به راز و نیاز با حق نگشایند :
جان جاهل زین دعا جز دور نیست ز آنکه یا رب گفتنش دستور نیست
بر دهان و بردلش قفل است و بند تا ننالد با خدا وقت گزند
از جمله فواید نیایش شناخت ذات اقدس بارى تعالى است ; تکیهبر قدرت لایزال خداوندى که سخنها را مىشنود و به آنها پاسخمىدهد ، سبب آرامش روان آدمى است ; بیانى دردها و رنجهاى درونىانسان را سبکبار مىکند و از نگرانىهایش مىکاهد . امام صادق (ع) دعا را شفا بخش هرنوع بیمارى خوانده است :
«علیک بالدعاء فانه شفاء کل داء» (3)
برتو باد به دعا کردن که همانا درمان همه دردهاست .
پاسخ خداوندى به دعاى مومن با حرف نیست و چه بسا ، به علتمصحلت ، به برآورده شدن حاجت هم نباشد ، بلکه همین آرامش روانىو آسودگى خاطر خود جوابى مطلوب از جانب حق تعالى است . در اینباره ، به کلام سنایى غزنوى دل مىسپاریم :
چون ز نزد نیاز باشد پیک از تو یارب بود از او لبیک
نه جوابى که حرفش آلاید بل جوابى که جان بیاساید
دعا سپر مؤمن است
در گفتار فرزانگان و پیشوایان دین ، دفع بلا و مصیبت ازفوایددعا شمرده شده است .
على (ع) مىفرماید : موجهاى بلا را با دعا برانید ;
«وادفعوا امواج البلاء بالدعاء» (4)
آن امام معصوم (ع) در بیانى دیگر مىفرماید : دعا سپرمومناست : «الدعا ترس المومن» (5)
شاعر و حکیم بزرگ ، سوزنى سمرقندى در این باره مىگوید :تا دعا رد بلا باشد به گفتار نبى وز دعا سازد سپر ، هرکز بلادارد حذر سعدى نیزمىگوید :
غنیمتشمارند مردان دعا که جوشن بود پیش تیر بلا به تصریحقرآن کریم ، استجابت دعا از سنتهاى اجتناب ناپذیر خداوند است .
بىتردید برآورده شدن خواستهها در گرو تحقق پارهاى شرایط است کهبزرگان آن راتحت عنوان آداب دعا بر شمردهاند . همان طور که قبلااشاره شد ، طبق صریح آیات الهى و روایات دینى ، پاسخ حق بهدعاى بنده قطعى است و اگر خلاف این واقع شد ، یا حکمتى بالاتر ازاجابت داشته و یا رد دعاى بنده خللى بوده است . کمال الدیناسماعیل اصفهانى با اشاره به آیه 183 سوره بقره
(اجیب دعوه الداع اذا دعان . . .) در قالب شعر و به بیانحکیمانه مىگوید :
آندر دعاى توستخلل ورنه بردرش دست اجابت است که گریبانکش عطاست
گرباورم ندارى مصداق این سخن آنک ، اجیب دعوه داعى اذا دعاست
از عواملى که در عدم اجابت دعا کارگر مىافتد ، نافرمانى ازحق است ، گناه چون سدى است که از ریزش جویبار فیض الهى ممانعتمىکند . پس به قول «سنایى» تنها راه ، بازگشتبه سوى اوست:
بارگى را بساز آلت و زین از پى بارگاه علیین
با دعا یار کن انابتحق تا قبولت کند اجابتحق
پارسایى و بر راه صواب بودن عامل مهمى است که شخص را به خدانزدیک و دم را گرم و دعاها را با اجابت مقرون مىسازد ، اخلاص دردعا ، تلاش در راه خواسته ، روزى حلال و انقطاع کامل از غیر خدااز دیگر عوامل مهم اجابت دعاست . افرادى با این خصوصیات ، «مستجاب الدعوه» شمرده مىشوند ، دعاى اینان کلید حل مشکلاتىاست که با اسباب و ابزار عادى حل نمىشود . در روایات معتبرآمده است که جز خداوند به هیچ کس نباید امیدوار بود . اگر گاهاتفاق مىافتد که از معصوم (ع) یا فرزندان معصوم تقاضایىمىکنیم ، تنها به این جهت است که آن پاکان را در درگاه احدیتواسطه قرار مىدهیم و اگر جز این باشد ، براى خداوند شریک قائلشدهایم و نومیدى و تهیدستى در انتظارمان خواهد بود . چنان کهخداوند به حضرت موسى (ع) مىفرماید :
(. . . فوعزتى و جلالى لا قطعن عمل کل ذى عمل الى غیرى) بهعزت و جلالم سوگند ، امید هرکسى را به غیر از خودم قطع مىکنم .
علاوه بر مواردى که گفته شد ، نکته قابل اشاره در اینجا ، ایناست که گاه ، دعا اجابت نمىشود ; چون برآورده شدن آن به زیانشخص است . آدمى با دید ظاهرى ، خواستهاش را سودمند تلقى مىکند; در حالى که چه بسا زیانهاى مادى دیگر و حتى هلاکت او در اجابتآن دعا نهفته است . مولوى مىگوید :
بس دعاها کان زیان است و هلاک وزکرم مىنشنود یزدان پاک
و آن دعا گوینده شاکى مىشود مىبرد طن بد و آن بد بود
امام صادق (ع) فرمود : «همانابنده خداوند را مىخواند ; پس خداوند به فرشتگان مىگوید کهدعایش را مستجاب کردهام ، ولى حاجتش را نگه دارید ; زیرا دوستدارم صدایش را بشنوم .» (6)
این کمال محبت الهى به بنده صادقى است که دستبه دعا برداشتهو از درگاه بىنیاز الهى کمک خواسته است . رسول خدا فرمود : وقتى خداوند بندهاى را دوست دارد ، وى را مبتلا سازد تا تضرعشرا بشنود : (اذا احب الله عبدا ابتلاه لیسمع تضرعه) (7)
خوش همىآید مرا آواز او و آن خدایا گفتن و آن راز او
مولوى در دفتر ششم به شرح این مطلب مىپردازد و به این نکتهاشاره مىکند که بسیارى از افراد هنگام نیاز رو به سوى خدامىآورند و پس از برآورده شدن حاجت ، دوباره از حق تعالى غافلمىشوند . او معتقد است : بنده باید عاشقانه با خدا مناجات کندو در بند برآورده شدن حاجت نباشد .
اى اخا دست از دعا کردن مدار با اجابتیا رد اویت چه کار ؟
بزرگان دین ، براى نیایش ایام خاصى را سفارش کردهاند که براىرسیدن به مطلوب از دیگر اوقات بهتر است . علاوه براین ، در ایناوقات به انسان آرامش دست مىدهد ; معنویت دو چندان مىشود ومىتوان عاشقانه با معبود راز ونیاز کرد . ماه مبارک رمضان وسحر ، بخشى از این زمانهاى با ارزش است . سحر از اوقات شریفىاست که نسیم رحمتحق مىزود و حاجتهاى بزرگ روا مىگردد . امامباقر (ع) در این باره مىفرماید :
«. . . فعلیکم بالدعاء فى السحر الى طلوع الشمس فانها ساعهتتفتح فیها ابواب السماء و تهب الریاح و تقسم فیها الارزاق وتقضى فیها الحوائج العظام .» (8)
شاعران پارسى زبان نیز به این دو وقتخوش اشارت داشتهاند :مولوى مىگوید :
مبارک باد آمد ماه روزه رهتخوش باد اى همراه روزه
...دعاها اندر این مه مستجاب است فلکها را بدرد آه روزه
قوامى رازى چنین سروده است :
به شبها در عبادتها طلب کن جنتباقى که اندر موضع ظلمت نهان شد چشمه حیوان
و خواجه حافظ شیرازى ، که خود لذت مناجات در سحر را چشیده ،مىگوید :
دوش وقتسحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمتشب آب حیاتم دادند
. . . چه مبارک سحرى بود و چه فرخنده شبى آن شب قدر که این تازه براتم دادند
در پایان این مقال یادآورى این نکته ضرروى است که ارزش گوهرگرانبهاى نیایش بیش از آن است که آن را به خواستههاى مادى وزودگذر بیالاییم . از اینرو شایسته است ، علاوه بر نیازهاى حقیقىخود ، براى جامعه و همکیشان و همنوعان خود نیز سربلندى وپیروزى بخواهیم . باید از دعاهاى معصومان (علیهم السلام) کهبه فرموده امام راحل (ره) قرآن صاعد است (9) بهرهگیریم ; زیرااین ادعیه ، ضمن آنکه درس خداشناسى و اخلاق است ، به انسانمىآموزد که چگونه با خداوند ارتباط بر قرار کند تا رستگار شود
پىنوشتها:
1 - سوره مومن ، آیه 63 .
2 - صحیفه سجادیه ، دعاى وداع ماه رمضان .
3 - وسائل الشیعه ، ج 4 ، ص 1099 .
4 - نهج البلاغه ، ترجمه دکتر شهیدى ، کلمات قصار 146 ، ص 386
5 - اصول کافى ، ج 2 ، ص 468 .
6 - وافى ، ج 5 ، ص 229 .
7 - نهج الفصاحه ، ترجمه ابوالقاسم پاینده ، ص 25 .
8 - صدوق ، ثواب الاعمال ، ص 358 .
9 - صحیفه نور ، ج 12 ، ص 240 .
این طلب درما هم از ایجاد توست رستن از بیداد یا رب داد توست
بىطلب تو این طلبمان دادهاى بىشمار و حد عطاها دادهاى
به عبارت دیگر ، نیایش و دعا اظهار بندگى در پیشگاه بىهمتاىاحدیت است ; قرآن کریم دعا را عبادت و ترک آن را استکبارمىخواند : (و قال ربکم ادعونى استجب لکم ان الذین یستکبرون عن عبادتىسید خلون جهنم داخرین) (1)
امام سجاد (ع) در توضیح این معنا مىفرماید : «فسمیتدعائک عباده و ترکه استکبارا» (2)
پس دعاى تو عبادت وترک آن استکبار نامیده شد . این مطلب رادر سخن فرزانه به نام ، حافظ مىبینیم که دعا کردن راابرازبندگى و اظهار عجز و ناتوانى در مقابل خالق یکتا مىداند :در کوى عشق شوکتشاهى نمىخرند ابراز بندگى کن و اظهار چاکرىبه عقیده مولوى ، آن بختبرگشتگان جاهلى که دل به سوى خداندارند ، اذن دعا هم نمىیابند و بر دل و زبانشان قفل نهاده شدهتا در وقت نیاز زبان به راز و نیاز با حق نگشایند :
جان جاهل زین دعا جز دور نیست ز آنکه یا رب گفتنش دستور نیست
بر دهان و بردلش قفل است و بند تا ننالد با خدا وقت گزند
از جمله فواید نیایش شناخت ذات اقدس بارى تعالى است ; تکیهبر قدرت لایزال خداوندى که سخنها را مىشنود و به آنها پاسخمىدهد ، سبب آرامش روان آدمى است ; بیانى دردها و رنجهاى درونىانسان را سبکبار مىکند و از نگرانىهایش مىکاهد . امام صادق (ع) دعا را شفا بخش هرنوع بیمارى خوانده است :
«علیک بالدعاء فانه شفاء کل داء» (3)
برتو باد به دعا کردن که همانا درمان همه دردهاست .
پاسخ خداوندى به دعاى مومن با حرف نیست و چه بسا ، به علتمصحلت ، به برآورده شدن حاجت هم نباشد ، بلکه همین آرامش روانىو آسودگى خاطر خود جوابى مطلوب از جانب حق تعالى است . در اینباره ، به کلام سنایى غزنوى دل مىسپاریم :
چون ز نزد نیاز باشد پیک از تو یارب بود از او لبیک
نه جوابى که حرفش آلاید بل جوابى که جان بیاساید
دعا سپر مؤمن است
در گفتار فرزانگان و پیشوایان دین ، دفع بلا و مصیبت ازفوایددعا شمرده شده است .
على (ع) مىفرماید : موجهاى بلا را با دعا برانید ;
«وادفعوا امواج البلاء بالدعاء» (4)
آن امام معصوم (ع) در بیانى دیگر مىفرماید : دعا سپرمومناست : «الدعا ترس المومن» (5)
شاعر و حکیم بزرگ ، سوزنى سمرقندى در این باره مىگوید :تا دعا رد بلا باشد به گفتار نبى وز دعا سازد سپر ، هرکز بلادارد حذر سعدى نیزمىگوید :
غنیمتشمارند مردان دعا که جوشن بود پیش تیر بلا به تصریحقرآن کریم ، استجابت دعا از سنتهاى اجتناب ناپذیر خداوند است .
بىتردید برآورده شدن خواستهها در گرو تحقق پارهاى شرایط است کهبزرگان آن راتحت عنوان آداب دعا بر شمردهاند . همان طور که قبلااشاره شد ، طبق صریح آیات الهى و روایات دینى ، پاسخ حق بهدعاى بنده قطعى است و اگر خلاف این واقع شد ، یا حکمتى بالاتر ازاجابت داشته و یا رد دعاى بنده خللى بوده است . کمال الدیناسماعیل اصفهانى با اشاره به آیه 183 سوره بقره
(اجیب دعوه الداع اذا دعان . . .) در قالب شعر و به بیانحکیمانه مىگوید :
آندر دعاى توستخلل ورنه بردرش دست اجابت است که گریبانکش عطاست
گرباورم ندارى مصداق این سخن آنک ، اجیب دعوه داعى اذا دعاست
از عواملى که در عدم اجابت دعا کارگر مىافتد ، نافرمانى ازحق است ، گناه چون سدى است که از ریزش جویبار فیض الهى ممانعتمىکند . پس به قول «سنایى» تنها راه ، بازگشتبه سوى اوست:
بارگى را بساز آلت و زین از پى بارگاه علیین
با دعا یار کن انابتحق تا قبولت کند اجابتحق
پارسایى و بر راه صواب بودن عامل مهمى است که شخص را به خدانزدیک و دم را گرم و دعاها را با اجابت مقرون مىسازد ، اخلاص دردعا ، تلاش در راه خواسته ، روزى حلال و انقطاع کامل از غیر خدااز دیگر عوامل مهم اجابت دعاست . افرادى با این خصوصیات ، «مستجاب الدعوه» شمرده مىشوند ، دعاى اینان کلید حل مشکلاتىاست که با اسباب و ابزار عادى حل نمىشود . در روایات معتبرآمده است که جز خداوند به هیچ کس نباید امیدوار بود . اگر گاهاتفاق مىافتد که از معصوم (ع) یا فرزندان معصوم تقاضایىمىکنیم ، تنها به این جهت است که آن پاکان را در درگاه احدیتواسطه قرار مىدهیم و اگر جز این باشد ، براى خداوند شریک قائلشدهایم و نومیدى و تهیدستى در انتظارمان خواهد بود . چنان کهخداوند به حضرت موسى (ع) مىفرماید :
(. . . فوعزتى و جلالى لا قطعن عمل کل ذى عمل الى غیرى) بهعزت و جلالم سوگند ، امید هرکسى را به غیر از خودم قطع مىکنم .
علاوه بر مواردى که گفته شد ، نکته قابل اشاره در اینجا ، ایناست که گاه ، دعا اجابت نمىشود ; چون برآورده شدن آن به زیانشخص است . آدمى با دید ظاهرى ، خواستهاش را سودمند تلقى مىکند; در حالى که چه بسا زیانهاى مادى دیگر و حتى هلاکت او در اجابتآن دعا نهفته است . مولوى مىگوید :
بس دعاها کان زیان است و هلاک وزکرم مىنشنود یزدان پاک
و آن دعا گوینده شاکى مىشود مىبرد طن بد و آن بد بود
امام صادق (ع) فرمود : «همانابنده خداوند را مىخواند ; پس خداوند به فرشتگان مىگوید کهدعایش را مستجاب کردهام ، ولى حاجتش را نگه دارید ; زیرا دوستدارم صدایش را بشنوم .» (6)
این کمال محبت الهى به بنده صادقى است که دستبه دعا برداشتهو از درگاه بىنیاز الهى کمک خواسته است . رسول خدا فرمود : وقتى خداوند بندهاى را دوست دارد ، وى را مبتلا سازد تا تضرعشرا بشنود : (اذا احب الله عبدا ابتلاه لیسمع تضرعه) (7)
خوش همىآید مرا آواز او و آن خدایا گفتن و آن راز او
مولوى در دفتر ششم به شرح این مطلب مىپردازد و به این نکتهاشاره مىکند که بسیارى از افراد هنگام نیاز رو به سوى خدامىآورند و پس از برآورده شدن حاجت ، دوباره از حق تعالى غافلمىشوند . او معتقد است : بنده باید عاشقانه با خدا مناجات کندو در بند برآورده شدن حاجت نباشد .
اى اخا دست از دعا کردن مدار با اجابتیا رد اویت چه کار ؟
بزرگان دین ، براى نیایش ایام خاصى را سفارش کردهاند که براىرسیدن به مطلوب از دیگر اوقات بهتر است . علاوه براین ، در ایناوقات به انسان آرامش دست مىدهد ; معنویت دو چندان مىشود ومىتوان عاشقانه با معبود راز ونیاز کرد . ماه مبارک رمضان وسحر ، بخشى از این زمانهاى با ارزش است . سحر از اوقات شریفىاست که نسیم رحمتحق مىزود و حاجتهاى بزرگ روا مىگردد . امامباقر (ع) در این باره مىفرماید :
«. . . فعلیکم بالدعاء فى السحر الى طلوع الشمس فانها ساعهتتفتح فیها ابواب السماء و تهب الریاح و تقسم فیها الارزاق وتقضى فیها الحوائج العظام .» (8)
شاعران پارسى زبان نیز به این دو وقتخوش اشارت داشتهاند :مولوى مىگوید :
مبارک باد آمد ماه روزه رهتخوش باد اى همراه روزه
...دعاها اندر این مه مستجاب است فلکها را بدرد آه روزه
قوامى رازى چنین سروده است :
به شبها در عبادتها طلب کن جنتباقى که اندر موضع ظلمت نهان شد چشمه حیوان
و خواجه حافظ شیرازى ، که خود لذت مناجات در سحر را چشیده ،مىگوید :
دوش وقتسحر از غصه نجاتم دادند واندر آن ظلمتشب آب حیاتم دادند
. . . چه مبارک سحرى بود و چه فرخنده شبى آن شب قدر که این تازه براتم دادند
در پایان این مقال یادآورى این نکته ضرروى است که ارزش گوهرگرانبهاى نیایش بیش از آن است که آن را به خواستههاى مادى وزودگذر بیالاییم . از اینرو شایسته است ، علاوه بر نیازهاى حقیقىخود ، براى جامعه و همکیشان و همنوعان خود نیز سربلندى وپیروزى بخواهیم . باید از دعاهاى معصومان (علیهم السلام) کهبه فرموده امام راحل (ره) قرآن صاعد است (9) بهرهگیریم ; زیرااین ادعیه ، ضمن آنکه درس خداشناسى و اخلاق است ، به انسانمىآموزد که چگونه با خداوند ارتباط بر قرار کند تا رستگار شود
پىنوشتها:
1 - سوره مومن ، آیه 63 .
2 - صحیفه سجادیه ، دعاى وداع ماه رمضان .
3 - وسائل الشیعه ، ج 4 ، ص 1099 .
4 - نهج البلاغه ، ترجمه دکتر شهیدى ، کلمات قصار 146 ، ص 386
5 - اصول کافى ، ج 2 ، ص 468 .
6 - وافى ، ج 5 ، ص 229 .
7 - نهج الفصاحه ، ترجمه ابوالقاسم پاینده ، ص 25 .
8 - صدوق ، ثواب الاعمال ، ص 358 .
9 - صحیفه نور ، ج 12 ، ص 240 .