هدایت نظرى و عملى قرآن
آرشیو
چکیده
متن
(ان هذا القرآن یهدى للتى هى اقوم و یبشر المؤمنین الذینیعملون الصالحات ان لهم اجرا کبیرا) (اسراء / 9)
نزول قرآن در ماه مبارک رمضان به صورت دفعى (1) در شب قدرو در طول مدت 23سال به صورت تدریجى (2) ، دو هدایت را بهدنبال داشت .
1- هدایت نظرى :
در این هدایت مخاطبان و مستمعان چنان مجذوب آیات قرآنگردیدهاند که اندیشه و هنر خویش را پرتوى از انوارالهى دانستهو خضوع و خشوعشان زبانزد خاص و عام گردیده است . «لبیدبنربیعه» که از مشهورترین شعراى عصر جاهلیتبود تا جائى کهفرزدق به هنگام شنیدن اشعار او بالاترین خضوع را از خود نشانمىداد و به سجده مىافتد . او نود سال از عمر خویش را گذراندهبود که مشرف به اسلام شد . او در پیشگاه پیامبر خدا (ص) وقتىآیات قرآن را شنید ، براى همیشه شعر گفتن را کنار گذاشت و فقطیک بیت را سرود .
الحمدلله اذ لم یاتنى ، اجلى حتى اکتسیت (لبست) من الاسلامسربالا ستایش خداى را که مرگ مرا در کام نگرفت تا از آئین والاىاسلام لباسى پولادین بر تن نمودم . (3)
از او سئوال شد : چرا دیگر شعر نمىگویى ؟ پاسخ داد : خواندنقرآن بالاترین لذت روحى و معنوى را براى من به وجود مىآورد کهمجالى براى اشتغال به سرودن شعر در من باقى نمىماند . بعد همهرگاه از او درخواستشعرى مىشد . او آیات قرآن را تلاوت مىکرد ومىگفت : ابدلنى الله هذه فى الاسلام مکان الشعر ; خداوند مناناین آیات را به جاى آن شعرها به من عناید کرده است . (4) جان دیوید پورت : قرآن به اندازهاى از نقائص مبرى است کهنیازمند کوچکترین اصلاح و تصحیح نمىباشد و ممکن است از ابتداءتا انتهاءآن خوانده شود و کمترین خستگى و ملامت احساس نشود.(5)کارلایل ; مورخ و اندیشمند انگلیسى : اگر یکبار به این کتابمقدس «قرآن مجید» نظر افکنیم ، حقائق برجسته و حضایص اسراروجود طورى در مضامین و جوهره آن پرورش یافته که عظمت و حقیقتقرآن نمایان مىگردد و این مزیت در هیچ کتاب سیاسى و اقتصادى و. . . پیدا نمىشود . قرآن تمام فضائلى را که موجد تکامل وسعادت بشرى است ، دربرداشته است . (6)
مخاطبان هدایت نظرى
آنانى که عنایتخداوند شامل حالشان گردیده و سبب شده هدایتنظرى قرآن اندیشه آنان را در دستبگیرد و به استوارترین راههدایتشوند . مىتوان به سه دسته تقسیم کرد :
الف گروه اول : کسانى که فصاحت وبلاغت کتاب مبین هنرهاى آنانرا تحت الشعاع قرار داده ، زیبائى کلام ، تناسب صدر و ذیلسورهها و آیات و به هم پیوستگى تک تک واژهها اعجاب آنان رابرانگیخته و به کلام خالق خویش مبارک باد گفتهاند . اصمعى آنبزرگ مرد ادب عرب ، هنگامى که در صحراى حجاز رباعى دلنشین آنزن بادیهنشین را شنید (7) رو به او کرد و از روى تعجب گفت :قاتلک الله . . . چه اشعار و رباعى زیبا و چه سجع و نظم بهیادماندنى ؟ ! پاسخ داد : تو چرا قرآن نمىخوانى که نظم و نثرشما را نیز به شگفت در آورده است . اصمعى گفت : چه طور ؟ مگر توچیزى از آن را خواندهاى ؟ پاسخ داد : بلى ، «عند ما نزلالقرآن على محمد (ص) اذهب عنا الفصاحه والبلاغه ;» بههنگام نزول قرآن بر پیامبرخدا (ص) محمدبن عبدالله (ص)اشعار نغز و زیباى عرب تحت الشعاع قرار گرفت . (و معلقات سبع(اشعار هفتگانه) که بر دیوار کعبه آویز بود ، خود آن رابرداشت) . سپس آیه شریفه ذیل را قرائت کرد :
«و اوحینا الى ام موسى ان ارضعیه فاذا خفت علیه فالقیهفى الیم و لاتخافى و لا تحزنى انارادوه الیک و جاعلوه منالمرسلین ;» الهام کردیم به مادر موسى (على نبینا و آله وعلیه السلام) : فرزند خردسالت را شیرده و چنانچه بر جان موسىاز ناحیه فرعون و مامورانش ترسیدى ، او را در دریا بینداز لکنبه خود ترس راه مده و محزون نشو ، همانا ما او را به توبرمىگردانیم و او را از جمله پیامبران خویش قرار خواهیم داد. (8)
اصمعى پرسید : مگر چه چیزى سبب اعجاب و شگفت تو شده و چنینخودباختگى را از خود نشان مىدهى ؟ پاسخ داد : در این آیه کوتاهخداوند سبحان با برترین شیوه و زیباترین چینش ، دو خبر و دوبشارت و دو امر و دو نهى در کنار یکدیگر آورده است که این فقطکار خدا است و غیر او قادر به چنین سخن گفتنى نیست . (9)
همانند داستان فوق ، درباره بسیارى از آیات قرآن نقل شده وبعضى مفسران به آنها اشاره کردند . اکثر دانشمندان اهل فصاحتو بلاغت همانند علامه تفتازانى گفتهاند : آیه شریفه ; «و لکم فىالقصاص حیاه یا اولى الالباب» (10) ; براى شما (انسانهاىمتعهد) در حکم قصاص معناى واقعى زندگى نهفته است . کوتاهى وایجاز آیه فوق از معجزات فصاحتى قرآن است زیرا اگر همه اهل فنجمع شوند و بخواهند جملهاى که مفهم آیه فوق بشود و از جهتکوتاهى جمله و زیبائى هیئت همانند آن باشد ، محال است و بارهاآنان آزمایش کردند لکن سرافکنده شدند (11) که در بحث «ایجاز و اطناب» آن را مورد بررسى قرار دادهاند .
در مباحث قرآنى فوق ، مىتوان به کتابهاى ذیل مراجعه کرد :
1- الاعجاز البیانى (2جلد) مولفه : الدکتوره عائشه بنتالشاطى
2- تفسیر الکشاف (4جلد) مولف : جارالله زمخشرى
3- تفسیر التحریر و التنویر (30جلد) مولف : شیخ محمد طاهربنعاشور
ب- گروه دوم : کسانى که مجذوب ابعاد معنوى و باطنى آیات قرآنو کلمات الهى آن شدهاند و با شنیدن یک آیه ، خود و صدها نفرهمراه متحول گردیدهاند . مثلا عموى فرزدق شاعر (صعصعه بنمعاویه) وقتى کنار درب مسجد پیامبر ایستاده بود ، از آن حضرتدرخواست پند و اندرز نمود و جملهاى از کتاب خدا را طلبکرد .
رسولخدا (ص) آیه شریفهذیل را قرائت کرد : (فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره) ; (12) در روز قیامت هر کس به قدر ذرهاى کار نیک کرده باشد، خود پاداش آن را خواهد دید و هر کس ذرهاى کار زشت مرتکب شدهباشد آن و کیفرش را نیز خواهد دید .
صعصعه تا آیه فوق را شنید ، فریاد برآورد : کفایت مىکند مرا، متحول گردیدم ، نیازى نیست آیه دیگرى از قرآن بشنوم . (13) او رفتبعد صدها نفر از قبیلهاش با فاصلهاى کوتاه به برکت آیهفوق ، آئین اسلام را پذیرفتند .
علىبنابىطالب(ع) فرمود : هى احکم آیه فى القرآن ; آیهفوق محکمترین و موثرترین آیات قرآن است (14) .
رسول خدا (ص) آیه (فمن یعمل مثقال . .) . را «جامعه»نامید (15) .
همانند صعصعه هزاران نفر دیگر توسط یک یا چند آیه ، متحولگردیدند که روحانیت والاى قرآن اینان را دگرگون نموده و براىهمیشه ضلالت و گمراهى را رها کردند .
«فضیل بن عیاض» که راهزنى و سرقتشیوه دیرینه او گشتهبود ، آنگاه که آیه : (الم یان للذین آمنوا ان تخشع قلوبهملذکرالله و ما نزل من الحق . . .) (16)
«آیا زمان آن نرسیده که مومنان (به ظاهر مسلمان) با باطنخویش دلهایشان را به یاد خدا خاشع و تسلیم گردانند و در برابرآنچه از حق نازل شده ، خاضع گردند . . . ؟»
فضیل با توبه حقیقى خود زبانزد خاص و عام گردید و از افرادمورد اعتماد امام ششم جعفربنمحمد (ع) شد و روایاتى هم از آنحضرت نقل کرد و در آخر عمر ، از کبوتران همیشگى حرم مکى گردیدو لقب «جارالله» را براى او شهرت گرفت . وى در روز عاشورابه زندگى خویش پایان داد و در جوار رحمتحضرت حق براى همیشهجاى گرفت . (17)
ج- گروه سوم : قاریان و اندیشمندانى هستند که ابعاد علمى قرآنآنان را تحت تاثیر قرار داده و در دیدگاه علمى خویش در برابرقرآن مجید بالاترین تواضع را از خود نشان دادهاند . زیراپردهبردارى از اسرار خلقت انسان و جهان ، آن هم در روزگارى کهبشر با علم و دانش بیگانه بود ، مطلبى است که هر اندیشمندى رابه تامل وا مىدارد . حال به بعضى از اظهار نظرهاى این گروهحتى غیر مسلمان توجه فرمائید .
«گوته» دانشمند و شاعر آلمانى مىگوید : سالیان درازى کشیشان از خدا بىخبر ، ما را از پى بردن بهحقایق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن ، دور نگه داشتند . . . اینکتاب توصیف ناپذیرعالم را به خود جلب نموده و تاثیر عمیقىدرعلم و دانش جهان داشته است ، و سرانجام محور افکار جهانىمىگردد . (18)
«ژول لابوم» ; اندیشمند فرانسوى نوشته است : دانش و علم براى جهانیان از سوى مسلمانان بدست آمد و مسلمینعلوم را از قرآنى که دریاى دانش است ، گرفتهاند و نهرها براىجهان بشریت جارى ساختهاند . (19)
جاى بسى خوشحالى است که علماى تفسیر هم از این دیدگاه بهقرآن به صورت ژرف و عمیق نگاه کردهاند و تفاسیر ارزشمندى رانگاشتهاند . در میان تفاسیر فارسى مىتوان «تفسیرنمونه» (20) (الامثل) را نام برد و در میان تفاسیر عربى «الجواهرفى تفسیر القرآن» (21) مرجع قرار داد ; گرچه تفاسیرى دیگرىهم نوشته شده و تک نگاریهائى در معرض قرار گرفتهاست .
در اینجا چند آیه از آیات قرآن که اشاره بموضوعات مختلف علمىدارد ، ذکر مىکنیم :
ادامه دارد
پىنوشت
1- نزول دفعى : فرود آمدن تمام آیات قرآن در شب قدر بر قلبمبارک رسول خدا (ص) است .
2- نزول تدریجى : نازل شدن آیات و سورهها در مکه و مدینه براساس نیازمندىها و مناسبتهاى زمانى و مکانى که در طول رسالتپیامبرخدا (ص) انجام شد .
3- اسد الغایه ، ابن اثیر ، ج4 ، ص514 .
4- کتاب الاغانى ، اصفهانى ، ج15 ، ص247 ; الاعلام ،خیرالدین الزرکلى ، ج 5 ، ص 240 .
5- عذر تقصیر به پیشگاه محمد (ص) و قرآن ، ص91 .
6- مقدمهکتاب سازمانهاى تمدن امپراطورى اسلام .
7- استغفرالله لذنبى کله قبلت انسانا بغیر حلهمثلالغزال ناعما فى دله انتصف اللیل و لم اصله8- قصص ; آیه7 .
9- تفسیر التحریر و التنویر ، شیخ محمد الطاهر بن عاشور ،ج20 ، ص74 ، تفسیر الجامع الاحکام القرآن ، قرطبى ، ج13 ، ص10254- بقره ، 179 .
11- المیزان ، علامه طباطبائى (ره) ، ج1 ، ص434 ;مختصرالمعانى ، علامه تفتازانى ، بحث «ایجاز و اطناب»
12- زلزال ، 7 و 8 .
13- الدرالمنثور ، السیوطى ، ج8 ، ص595 .
14 و 15 - الصافى ، ملامحسین فیض کاشانى ، ج5 ، ص395 .
16- حدید ، 16 .
17- سفینهالبحار ، ج2 ، ص392 ، روحالبیان ، بورسوى ، ج9 ،ص365 ; در موضوع فوق مىتوان به بیانالسعاده (4جلد) مرحومگنابادى ، مراجعه کرد .
18- عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن ، جان دیوید پورت .
19- تفسیر نمونه ، ج1 ، ص137 ، به نقل از قرآن بر فرازاعصار .
20- تفسیر نمونه ، جمعى از فضلاء ، زیر نظر آیتالله ناصرمکارم شیرازى ; در 26 جلد تدوین شده است .
21- الجواهر فىتفسیرالقرآن ، طنطاوى ; مولف آن را در چهاردهجلد تدوین کرده و بیشتر به مسائل علمى قرآن پرداخته است .
نزول قرآن در ماه مبارک رمضان به صورت دفعى (1) در شب قدرو در طول مدت 23سال به صورت تدریجى (2) ، دو هدایت را بهدنبال داشت .
1- هدایت نظرى :
در این هدایت مخاطبان و مستمعان چنان مجذوب آیات قرآنگردیدهاند که اندیشه و هنر خویش را پرتوى از انوارالهى دانستهو خضوع و خشوعشان زبانزد خاص و عام گردیده است . «لبیدبنربیعه» که از مشهورترین شعراى عصر جاهلیتبود تا جائى کهفرزدق به هنگام شنیدن اشعار او بالاترین خضوع را از خود نشانمىداد و به سجده مىافتد . او نود سال از عمر خویش را گذراندهبود که مشرف به اسلام شد . او در پیشگاه پیامبر خدا (ص) وقتىآیات قرآن را شنید ، براى همیشه شعر گفتن را کنار گذاشت و فقطیک بیت را سرود .
الحمدلله اذ لم یاتنى ، اجلى حتى اکتسیت (لبست) من الاسلامسربالا ستایش خداى را که مرگ مرا در کام نگرفت تا از آئین والاىاسلام لباسى پولادین بر تن نمودم . (3)
از او سئوال شد : چرا دیگر شعر نمىگویى ؟ پاسخ داد : خواندنقرآن بالاترین لذت روحى و معنوى را براى من به وجود مىآورد کهمجالى براى اشتغال به سرودن شعر در من باقى نمىماند . بعد همهرگاه از او درخواستشعرى مىشد . او آیات قرآن را تلاوت مىکرد ومىگفت : ابدلنى الله هذه فى الاسلام مکان الشعر ; خداوند مناناین آیات را به جاى آن شعرها به من عناید کرده است . (4) جان دیوید پورت : قرآن به اندازهاى از نقائص مبرى است کهنیازمند کوچکترین اصلاح و تصحیح نمىباشد و ممکن است از ابتداءتا انتهاءآن خوانده شود و کمترین خستگى و ملامت احساس نشود.(5)کارلایل ; مورخ و اندیشمند انگلیسى : اگر یکبار به این کتابمقدس «قرآن مجید» نظر افکنیم ، حقائق برجسته و حضایص اسراروجود طورى در مضامین و جوهره آن پرورش یافته که عظمت و حقیقتقرآن نمایان مىگردد و این مزیت در هیچ کتاب سیاسى و اقتصادى و. . . پیدا نمىشود . قرآن تمام فضائلى را که موجد تکامل وسعادت بشرى است ، دربرداشته است . (6)
مخاطبان هدایت نظرى
آنانى که عنایتخداوند شامل حالشان گردیده و سبب شده هدایتنظرى قرآن اندیشه آنان را در دستبگیرد و به استوارترین راههدایتشوند . مىتوان به سه دسته تقسیم کرد :
الف گروه اول : کسانى که فصاحت وبلاغت کتاب مبین هنرهاى آنانرا تحت الشعاع قرار داده ، زیبائى کلام ، تناسب صدر و ذیلسورهها و آیات و به هم پیوستگى تک تک واژهها اعجاب آنان رابرانگیخته و به کلام خالق خویش مبارک باد گفتهاند . اصمعى آنبزرگ مرد ادب عرب ، هنگامى که در صحراى حجاز رباعى دلنشین آنزن بادیهنشین را شنید (7) رو به او کرد و از روى تعجب گفت :قاتلک الله . . . چه اشعار و رباعى زیبا و چه سجع و نظم بهیادماندنى ؟ ! پاسخ داد : تو چرا قرآن نمىخوانى که نظم و نثرشما را نیز به شگفت در آورده است . اصمعى گفت : چه طور ؟ مگر توچیزى از آن را خواندهاى ؟ پاسخ داد : بلى ، «عند ما نزلالقرآن على محمد (ص) اذهب عنا الفصاحه والبلاغه ;» بههنگام نزول قرآن بر پیامبرخدا (ص) محمدبن عبدالله (ص)اشعار نغز و زیباى عرب تحت الشعاع قرار گرفت . (و معلقات سبع(اشعار هفتگانه) که بر دیوار کعبه آویز بود ، خود آن رابرداشت) . سپس آیه شریفه ذیل را قرائت کرد :
«و اوحینا الى ام موسى ان ارضعیه فاذا خفت علیه فالقیهفى الیم و لاتخافى و لا تحزنى انارادوه الیک و جاعلوه منالمرسلین ;» الهام کردیم به مادر موسى (على نبینا و آله وعلیه السلام) : فرزند خردسالت را شیرده و چنانچه بر جان موسىاز ناحیه فرعون و مامورانش ترسیدى ، او را در دریا بینداز لکنبه خود ترس راه مده و محزون نشو ، همانا ما او را به توبرمىگردانیم و او را از جمله پیامبران خویش قرار خواهیم داد. (8)
اصمعى پرسید : مگر چه چیزى سبب اعجاب و شگفت تو شده و چنینخودباختگى را از خود نشان مىدهى ؟ پاسخ داد : در این آیه کوتاهخداوند سبحان با برترین شیوه و زیباترین چینش ، دو خبر و دوبشارت و دو امر و دو نهى در کنار یکدیگر آورده است که این فقطکار خدا است و غیر او قادر به چنین سخن گفتنى نیست . (9)
همانند داستان فوق ، درباره بسیارى از آیات قرآن نقل شده وبعضى مفسران به آنها اشاره کردند . اکثر دانشمندان اهل فصاحتو بلاغت همانند علامه تفتازانى گفتهاند : آیه شریفه ; «و لکم فىالقصاص حیاه یا اولى الالباب» (10) ; براى شما (انسانهاىمتعهد) در حکم قصاص معناى واقعى زندگى نهفته است . کوتاهى وایجاز آیه فوق از معجزات فصاحتى قرآن است زیرا اگر همه اهل فنجمع شوند و بخواهند جملهاى که مفهم آیه فوق بشود و از جهتکوتاهى جمله و زیبائى هیئت همانند آن باشد ، محال است و بارهاآنان آزمایش کردند لکن سرافکنده شدند (11) که در بحث «ایجاز و اطناب» آن را مورد بررسى قرار دادهاند .
در مباحث قرآنى فوق ، مىتوان به کتابهاى ذیل مراجعه کرد :
1- الاعجاز البیانى (2جلد) مولفه : الدکتوره عائشه بنتالشاطى
2- تفسیر الکشاف (4جلد) مولف : جارالله زمخشرى
3- تفسیر التحریر و التنویر (30جلد) مولف : شیخ محمد طاهربنعاشور
ب- گروه دوم : کسانى که مجذوب ابعاد معنوى و باطنى آیات قرآنو کلمات الهى آن شدهاند و با شنیدن یک آیه ، خود و صدها نفرهمراه متحول گردیدهاند . مثلا عموى فرزدق شاعر (صعصعه بنمعاویه) وقتى کنار درب مسجد پیامبر ایستاده بود ، از آن حضرتدرخواست پند و اندرز نمود و جملهاى از کتاب خدا را طلبکرد .
رسولخدا (ص) آیه شریفهذیل را قرائت کرد : (فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره) ; (12) در روز قیامت هر کس به قدر ذرهاى کار نیک کرده باشد، خود پاداش آن را خواهد دید و هر کس ذرهاى کار زشت مرتکب شدهباشد آن و کیفرش را نیز خواهد دید .
صعصعه تا آیه فوق را شنید ، فریاد برآورد : کفایت مىکند مرا، متحول گردیدم ، نیازى نیست آیه دیگرى از قرآن بشنوم . (13) او رفتبعد صدها نفر از قبیلهاش با فاصلهاى کوتاه به برکت آیهفوق ، آئین اسلام را پذیرفتند .
علىبنابىطالب(ع) فرمود : هى احکم آیه فى القرآن ; آیهفوق محکمترین و موثرترین آیات قرآن است (14) .
رسول خدا (ص) آیه (فمن یعمل مثقال . .) . را «جامعه»نامید (15) .
همانند صعصعه هزاران نفر دیگر توسط یک یا چند آیه ، متحولگردیدند که روحانیت والاى قرآن اینان را دگرگون نموده و براىهمیشه ضلالت و گمراهى را رها کردند .
«فضیل بن عیاض» که راهزنى و سرقتشیوه دیرینه او گشتهبود ، آنگاه که آیه : (الم یان للذین آمنوا ان تخشع قلوبهملذکرالله و ما نزل من الحق . . .) (16)
«آیا زمان آن نرسیده که مومنان (به ظاهر مسلمان) با باطنخویش دلهایشان را به یاد خدا خاشع و تسلیم گردانند و در برابرآنچه از حق نازل شده ، خاضع گردند . . . ؟»
فضیل با توبه حقیقى خود زبانزد خاص و عام گردید و از افرادمورد اعتماد امام ششم جعفربنمحمد (ع) شد و روایاتى هم از آنحضرت نقل کرد و در آخر عمر ، از کبوتران همیشگى حرم مکى گردیدو لقب «جارالله» را براى او شهرت گرفت . وى در روز عاشورابه زندگى خویش پایان داد و در جوار رحمتحضرت حق براى همیشهجاى گرفت . (17)
ج- گروه سوم : قاریان و اندیشمندانى هستند که ابعاد علمى قرآنآنان را تحت تاثیر قرار داده و در دیدگاه علمى خویش در برابرقرآن مجید بالاترین تواضع را از خود نشان دادهاند . زیراپردهبردارى از اسرار خلقت انسان و جهان ، آن هم در روزگارى کهبشر با علم و دانش بیگانه بود ، مطلبى است که هر اندیشمندى رابه تامل وا مىدارد . حال به بعضى از اظهار نظرهاى این گروهحتى غیر مسلمان توجه فرمائید .
«گوته» دانشمند و شاعر آلمانى مىگوید : سالیان درازى کشیشان از خدا بىخبر ، ما را از پى بردن بهحقایق قرآن مقدس و عظمت آورنده آن ، دور نگه داشتند . . . اینکتاب توصیف ناپذیرعالم را به خود جلب نموده و تاثیر عمیقىدرعلم و دانش جهان داشته است ، و سرانجام محور افکار جهانىمىگردد . (18)
«ژول لابوم» ; اندیشمند فرانسوى نوشته است : دانش و علم براى جهانیان از سوى مسلمانان بدست آمد و مسلمینعلوم را از قرآنى که دریاى دانش است ، گرفتهاند و نهرها براىجهان بشریت جارى ساختهاند . (19)
جاى بسى خوشحالى است که علماى تفسیر هم از این دیدگاه بهقرآن به صورت ژرف و عمیق نگاه کردهاند و تفاسیر ارزشمندى رانگاشتهاند . در میان تفاسیر فارسى مىتوان «تفسیرنمونه» (20) (الامثل) را نام برد و در میان تفاسیر عربى «الجواهرفى تفسیر القرآن» (21) مرجع قرار داد ; گرچه تفاسیرى دیگرىهم نوشته شده و تک نگاریهائى در معرض قرار گرفتهاست .
در اینجا چند آیه از آیات قرآن که اشاره بموضوعات مختلف علمىدارد ، ذکر مىکنیم :
ادامه دارد
پىنوشت
1- نزول دفعى : فرود آمدن تمام آیات قرآن در شب قدر بر قلبمبارک رسول خدا (ص) است .
2- نزول تدریجى : نازل شدن آیات و سورهها در مکه و مدینه براساس نیازمندىها و مناسبتهاى زمانى و مکانى که در طول رسالتپیامبرخدا (ص) انجام شد .
3- اسد الغایه ، ابن اثیر ، ج4 ، ص514 .
4- کتاب الاغانى ، اصفهانى ، ج15 ، ص247 ; الاعلام ،خیرالدین الزرکلى ، ج 5 ، ص 240 .
5- عذر تقصیر به پیشگاه محمد (ص) و قرآن ، ص91 .
6- مقدمهکتاب سازمانهاى تمدن امپراطورى اسلام .
7- استغفرالله لذنبى کله قبلت انسانا بغیر حلهمثلالغزال ناعما فى دله انتصف اللیل و لم اصله8- قصص ; آیه7 .
9- تفسیر التحریر و التنویر ، شیخ محمد الطاهر بن عاشور ،ج20 ، ص74 ، تفسیر الجامع الاحکام القرآن ، قرطبى ، ج13 ، ص10254- بقره ، 179 .
11- المیزان ، علامه طباطبائى (ره) ، ج1 ، ص434 ;مختصرالمعانى ، علامه تفتازانى ، بحث «ایجاز و اطناب»
12- زلزال ، 7 و 8 .
13- الدرالمنثور ، السیوطى ، ج8 ، ص595 .
14 و 15 - الصافى ، ملامحسین فیض کاشانى ، ج5 ، ص395 .
16- حدید ، 16 .
17- سفینهالبحار ، ج2 ، ص392 ، روحالبیان ، بورسوى ، ج9 ،ص365 ; در موضوع فوق مىتوان به بیانالسعاده (4جلد) مرحومگنابادى ، مراجعه کرد .
18- عذر تقصیر به پیشگاه محمد و قرآن ، جان دیوید پورت .
19- تفسیر نمونه ، ج1 ، ص137 ، به نقل از قرآن بر فرازاعصار .
20- تفسیر نمونه ، جمعى از فضلاء ، زیر نظر آیتالله ناصرمکارم شیرازى ; در 26 جلد تدوین شده است .
21- الجواهر فىتفسیرالقرآن ، طنطاوى ; مولف آن را در چهاردهجلد تدوین کرده و بیشتر به مسائل علمى قرآن پرداخته است .