میراث انبیا در محضر مهدى (عجل الله فرجه)
آرشیو
چکیده
متن
آنچه خوبان همه دارند تو تنها دارى
حکومت مهدى (ع) تجلى قدرت لایتناهى خداوند است و این اراده وخواستخداست که به این بنده صالحش چنان قدرتى بدهد که تاکنونبه هیچ یک از بندگانش نداده است.
مطالعه در قلمرو غیبت و ظهور و شخصیتحضرت مهدى(ع) همگان راسختشیفته دیدار مهدى(ع) مىکند. بدین جهت، برآن شدیم در ایننوشتار کوتاه با نشان دادن تصویرى اجمالى از مظاهر اقتدارمهدى(ع) خوانندگان عزیز را به یاد روزگار مهدى(ع) بیندازیم،به امید اینکه در روز ظهورش افتخار خدمت در حضورش را داشتهباشیم. ان شاء الله.
همراه با موکب مهدى (ع)
چه زیباستبدانیم او که مىآید به چه شکلى ظهور مىکند، چهمىپوشد، در دستش چیست، با خود چه مىآورد و همراهان او کیانند؟
براساس روایات موجود، هنگام ظهور، فرشتگان ملا اعلا غرق شادى وسرورند. فرشتهاى بالاى سر مهدى (ع) قرار مىگیرد و فریاد مىزند:اى مردم! این حضرت مهدى است، از او پیروى کنید. (1) پیامبر(ص)فرمود: یخرج المهدى و على راسه غمامه فیها مناد ینادى هذاالمهدى خلیفهالله فاتبعوه. (2) مهدى که ظهور مىکند، ابرى بالاىسرش در حرکت است و فرشتهاى در آن قرار گرفته، فریاد مىزند: این مهدى، خلیفه خداوند است; از او پیروى کنید.
مهدى عمامهى سفید جدش پیامبر بزرگوار اسلام(ص) را بر سرمىنهد. (3)
تنپوش مهدى (ع)
پیراهن خونآلود پیامبر خدا (ص) در جنگ احد را بر تن خود دارد;پیراهنى که قطرات خون مقدس حضرت بر آن ریخته شده است. امامصادق (ع) به یعقوب بن شعیب فرمود: آیا نمىخواهى پیراهن قائم آلمحمد (ص) را که در روز ظهور به تن مىکند. به تو نشان دهم؟ عرض کرد: آرى.
حضرت صندوقى را طلبیده، پیراهنى از آن بیرون آورد و در مقابلیعقوب باز کرد. یعقوب مىگوید: ناگاه چشمم به آستینى چپ پیراهنافتاد که آغشته به خون بود. حضرت فرمود: این پیراهن رسول اللهاست. روزى که دندانهاى پیشین حضرت را شکستند، این پیراهن راپوشیده بود; و قائم در همین پیراهن قیام مىکند. یعقوب مىگوید:خونها را بوسیده، به چشم کشیدم.
آنگاه امام پیراهن را پیچید و در جاى خود قرار داد. (4)
سلاح مهدى (ع)
سلاح مهدى (ع)، کلاهخود و زره و شمشیر ذو الفقار پیامبر(ص)است. (5) امام صادق(ع) داشتن سلاحهاى باقىمانده از رسول الله رااز نشانههاى امامت مىداند. حارثه بن المغیره نصرى گوید: بهحضرت امام صادق(ع) عرض کردم: امام به چه چیز شناخته مىشود؟
فرمود: به سکینه و وقار.
عرض کردم: و دیگر به چه چیز؟ حضرت فرمود: او را به وسیله شناختن حلال و حرام مىشناسى و بهنیاز مردم به او و بىنیازى او از مردم و همچنین سلاح پیامبرنزد اوست. (6)
پرچم مهدى (ع)
پرچم پرافتخار پیامبر (ص) که جبرئیل در روز بدر براى پیامبرآورد و با به اهتزاز درآمدنش مسلمانان پیروز شدند. همراهمهدى (ع) خواهد بود. على (ع) نیز در بصره این پرچم را به اهتزازدرآورد و چشم فتنه را کور کرد. مومنان اصرار ورزیدند، حضرتپرچم را در صفین نیز باز کند، ولى نپذیرفت و فرمود: این پرچمىاست که بعد از من کسى جز حضرت قائم صلوات الله علیه آن رابه اهتزاز درنمىآورد. (7) امام صادق(ع) درباره ماهیت و جنس اینپرچم فرمود: به خدا سوگند، این پرچم هرگز از جنس پنبه و کتانو ابریشم نیست. ابو بصیر پرسید: پس از چیست؟ امام فرمود: از برگهاى بهشت است که جبرئیل آن را آورد وپیامبر در روز بدر برافراشت. سپس جمع کرد و به دست علىداد.
این پرچم همچنان نزد على بود تا در روزجمل آن را باز کرد وخداوند فتح و پیروزى برایش آورد. آنگاه آن را جمع کرده، کنارگذاشت و اکنون نزدماست و تا قیام قائم کسى آن را باز نخواهدکرد. (8) امام سجاد(ع) به ابوخالد کابلى فرمود: گویا مىبینم صاحب شما بربلندى نجف در پشت کوفه قرار گرفته...
در حالىکه پرچم رسول الله را برافراشته و آن را به سوى هیچگروهى نمىبرد مگر آنکه خداوند نابودشان مىسازد. (9)
ذخایر مهدى (ع)
تمام آثار پیامبران و سفراى الهى از آدم تا خاتم نزد مهدى(ع)است که در موقع ظهور هم با خود مىآورد. مهمترین این آثارعبارت است از:
1- عصاى موسى
امام باقر(ع) فرمود: عصاى موسى، پیش از آنکه در دست موسىباشد، عصاى آدم بود. سپس به شعیب و بعد به موسى بن عمران رسیدو اکنون این عصا نزد ماست. رنگ این عصا همچنان سبز است و بههمان شکل اول خود باقى است. اگر از آن بپرسى، پاسخ مىدهد. اینعصا براى قائم ما ذخیره گردیده است. او با عصا همان کارىمىکند که موسى انجام داد.... (10)
2- حجر موسى
سنگى که حضرت موسى برآن زد و چشمههاى آب از آن روان شد، نزدامام مهدى (ع) است. وقتى حضرت اراده کوفه مىکند، یکى ازیاورانش فریاد مىزند: هیچ کس آب و غذا برندارد.
آنگاه حجر موسى بن عمران را بر شتر مىنهند و همراه خودمىبرند. در هیچ منزلى فرود نمىآیند، مگر آنکه چشمهاى از آنسنگ روان مىشود. گرسنگان، بىنیاز و تشنگان، سیراب مىشوند...
. (11)
3- تابوت سکینه
این تابوت از زمان حضرت موسى نزد پیامبران بنىاسرائیل بود.
امام صادق(ع) درباره آن فرمود: این همان صندوقى است که خداوندبراى مادر موسى فرستاد تا نوزادش را در آن قرار دهد و در دریارها کند... . حضرت موسى در پایان عمر، الواح و زره و همه آثارنبوتش را در آن قرار داد. (12) به گفته برخى از محققان: تمثالهاى پیامبران خدا در این تابوت جاى داشت. بنىاسرائیل اینتابوت را در جنگها باخود حمل مىکردند و در پرتو آن پیروزى بهدست مىآوردند. (13) قائم آل محمد(ص) هنگام ظهور و رفتن به سوىبیت المقدس، آن تابوت را همراه خاتم سلیمان و الواح موسى(ع)بیرون مىآورد. (14) در برخى از احادیث از تابوت آدم نیز سخن بهمیان آمده است. این تابوت در دریاچه طبریه براى حضرت بقیهاللهمحفوظ مانده است و حضرت هنگام ظهور آن را بیرون مىآورد. (15)
4- مجموعهاى دیگر از آثار انبیا
امام صادق(ع) مىفرماید: الواح و عصاى موسى و خاتم سلیمان نزدمن است. ظرفى که حضرت موسى در آن براى خدا قربانى مىکرد،تابوتى که فرشتگان آن را حمل کرده، آوردند و نیز نامى کهپیامبر خدا براى حفظ مسلمانان از تیرهاى مشرکان، آن را میانصفوف قرار مىداد، پیش من است. (16) آرى، پیراهن حضرتآدم(ع) (17) حضرت یوسف، ابراهیم و نیز حله اسماعیل نزد قائم آلمحمد(ص) است. (18)
5- کتابهاى آسمانى
تمام کتابهاى آسمانى که روزى در دست پیامبران مرسل واولو العزم بود. و به وسیله آن مردم را هدایت و ارشادمىکردند. توسط پیامبر به اهل بیت انتقال یافت. و امروز همهآنها در اختیار آخرین ذخیره الهى است. روزى که حضرت بقیهاللهبه فرمان پروردگار از پرده غیبتبرون آید، تمام آنها را باخود مىآورد. امام صادق(ع) فرمود: خداوند هیچ چیز به پیامبراننداد، مگر اینکه آن را به محمد(ص) نیز عطا کرد. آن صحفى کهقرآن دربارهاش فرمود: «صحف ابراهیم و موسى» نزدماست... . (19)
6- قرآنى که امام على (ع) گرد آورد.
روزى که پیامبر (ص) دار فانى را وداع گفت، على (ع) به سفارش وىدر خانه نشست تا قرآن را گردآورد. او پس از پایان کار، قرآنرا به مسجد برد و به ابوبکر عرضه کرد. عمر گفت: اى على! اینقرآن را به جاى خود برگردان، ما نیازى به آن نداریم. حضرت آنرا گرفت و به خانه برگشت.
هنگامى که عمر به خلافت رسید، روزى به على(ع) گفت: اگر بخواهى،مىتوانى قرآنى که نزد ابوبکر آوردى اکنون بیاورى تا گرد آنجمع شویم.
حضرت فرمود: هیهات، راهى براى رسیدن به آن نیست. من در زمانابوبکر چنان کردم تا برشما اتمام حجت کرده باشم و در روزقیامت نگویید ما از این غافل بودیم; یا براى ما نیاوردى.
اکنون این قرآن نزد من است و جز پاکان و جانشینان من کسى بهآن دست نمىزند.
عمر گفت: آیا زمانى براى اظهار این قرآن وجود دارد؟ حضرت فرمود: آرى، هنگامى که قائم از فرزندانم ظهور کند. (20) تمام کتابها و نوشتههاى معصومان(علیهم السلام) به نامهاى صحیفهجامعه (21) که املاى رسول الله(ص)و خط على(ع) بود.، کتابعلى(ع) (22) ، مصحف فاطمه(س) (23) ، جفر ابیض (24) ، جفر احمر (25) وصحیفههایى که نام تمام پیامبران، پادشاهان و پیرواناهل بیت (علیهم السلام) برآن نوشته است، نزد امام عصر(ع) قراردارد.
همراهان مهدى(ع)
جبرئیل و میکائیل و تمام فرشتگانى که تاکنون به فرمان پروردگارروى زمین آمدهاند، در حضور مهدى آل محمد(ص) خواهند بود.
امام صادق(ع) به ابان بن تغلب فرمود: گویا سیزده هزار و سیصد و سیزده فرشته را همراه مهدى مىبینم.
ابان گفت: آیا این فرشتگان همراه پیامبرى از پیامبران همبودهاند؟ حضرت فرمود: آرى، این فرشتگان درکشتى با نوح، در آتش باابراهیم، هنگام عبور از دریا با موسى و زمان رفتن به آسمان باعیسى بودند. همچنین چهار هزار فرشتهاى که همراه پیامبر بودند،سیصد و سیزده فرشتهاى که در بدر فرود آمدند، چهار هزارفرشتهاى که براى یارى حسین بن على(ع) به زمین آمدند. امااجازه جنگیدن از امام دریافت نکردند و پس از شهادت حضرت، تاروز قیامتبر وى مىگریند... همه همراه قائم آل محمد(ص) خواهندبود. (26) افزون بر این، پیامبرانى چون حضرت عیسى والیاس(علیهماالسلام) (27) نیز به افتخار حضرت بقیهالله به فرمانپروردگار از آسمان فرود آمده، پشتسر آن حضرت به نمازمىایستند. (28) بندگان صالح خدا یعنى حضرت خضر و اصحاب کهف (29) و سیصد و سیزده تن دلداده مهدى(ع) به راه مىافتند تا در حکومتامام عصر(ع) خدمات شایسته خود را انجام دهند. امام رضا(ع)فرمود: خضر آب حیات نوشیده، تا نفخ صور زنده است... و خداوند وحشتقائم ما را درروزهاى غیبتش به وسیله او به انس تبدیل مىکند. (30) تمام گنجهایى که در طول تاریخ به گونهاى زیر زمین پنهانمىشود، به فرمان پروردگار ظاهر گشته، دراختیار آخرین ذخیرهالهى و مصلح حقیقى قرار خواهد گرفت. از گنجهاى قسطنطنیه گرفتهتا گنج کعبه و سایر اشیاى گرانبهایى که دهها و صدها هزار سالپیش براى چنین روزى و چنین کسى پنهان شده است.
طاووس گوید: اموال و اشیاى گرانبهایى که در درون کعبه بود،عمر را نگران کرد. او مىگفت: نمىدانم با آنها چه کنم. آیاآنها را به حال خود واگذارم یا بیرون آورده، در راه خدا قسمتکنم.
حضرت امیر به عمر فرمود: از تقسیم آنها چشم بپوش; زیرا توصاحب این کار نیستى. کسى که عهدهدار این کار مىشود، جوانى ازقریش است. او در آخرالزمان آنها را بیرون آورده، در راه خداتقسیم مىکند. (31) على(ع) درباره گنج قسطنطنیه مىفرماید:امام مهدى(ع) با همراهان خود به شهر قسطنطنیه که محلپادشاهى و سکونت پادشاه روم است. مىرسد. پس سه گنج از آنجابیرون مىآورد: گنجى از جواهرات و گنجى از طلا و گنجى از نقره.
او همه آنها را بین سپاهیانش قسمت مىکند. (32) امام باقر(ع)مىفرماید: «ویظهرالله له کنوز الارض و معادنها» و ظاهرمىگرداند خداوند براى او گنجهاى زمینى و معادنش را. (33) درپایان این نوشتار، یادآورى چند نکته ضروررى مىنماید:
1- بدون شک وجود این همه آیات و نشانهها از پیامبران سلف دردست آخرین ذخیره الهى، نشانه اقتدار مهدى(ع) است تا مردم آنزمان بدانند که امام زمان با چه قدرت عظیمى وارد صحنه مىشود.
افزون براین، هریک از این آثار نفیس، کارآیى خود را خواهدداشت و این دیگر به دست مهدى(ع) است که از این ذخایر چگونهبهره بردارى کند.
2- این آثار و اشیاى گرانبها، احتمالا براى اتمام حجتبرانسانها، به ویژه پیروان ادیان الهى، در اختیار امامزمان(ع) است; بدین معنى که پیروان هر دین و پیامبرى، وقتى کهعیسى و برخى از پیامبران مرسل، با آثار شاخص انبیا را همراهامام عصر مىبینند، دیگر هیچ عذر یا بهانهاى براى پیروى نکردننخواهند داشت.
3- شاید علت اینکه برخى از آثار و ذخایر در برخى مناطق دوردست مدفون گردیده، این باشد که حضرت مهدى(ع) با رفتن به آنمناطق و بیرون آوردن آنها باعث هدایت مردم آن سامان شود.
پىنوشتها:
1- تلخیص المتشابه، ج 1، ص 417.
2- الصراط المستقیم، ج 2، ص 260.
3- عقدالدرر، ص 277.
4- غیبه نعمانى، ص 243.
5- معجم احادیث الامام المهدى، ج 3، ص 244 و 387.
6- غیبه نعمانى، ص 242.
7- معجماحادیثالامامالمهدى، ج 3، ص 386.
8- همان، ص 387.
9- همان، ص 201.
10- بصائرالدرجات، ص 183.
11- همان، ص 188.
12- و 13 الشیعه و الرجعه، ج 1، ص 164.
14- همان، ج 1، ص 163.
15- معجماحادیثالامامالمهدى،ج3،ص292.
16- بصائرالدرجات، ص 175.
17- همان، ص 188.
18- معجماحادیثالامامالمهدى،ج3،ص 120.
19- بصائرالدرجات، ص 135.
20- الشیعه و الرجعه، ج 1، ص 419.
21- بصائرالدرجات، ص 142.
22- همان، ص 147.
23- همان، ص 151.
24- معجم الامام المهدى، ج 3، ص 388.
25- بصائرالدرجات، ص 151.
26- غیبه نعمانى، ص 311.
27- در عقدالدرر، ص 278 چنین آمده است: عیسى به دستورپروردگار همراه هفتاد هزار فرشته به زمین مىآید.
28- معجم احادیث الامام المهدى ، ج3، ص 317.
29- بحارالانوار، ج 53، ص 77.
30- کمال الدین، ج 2، ص 390.
31- الشیعه و الرجعه، ج 1، ص 211.
32- همان، ص 161.
33- همان، ص 389.
حکومت مهدى (ع) تجلى قدرت لایتناهى خداوند است و این اراده وخواستخداست که به این بنده صالحش چنان قدرتى بدهد که تاکنونبه هیچ یک از بندگانش نداده است.
مطالعه در قلمرو غیبت و ظهور و شخصیتحضرت مهدى(ع) همگان راسختشیفته دیدار مهدى(ع) مىکند. بدین جهت، برآن شدیم در ایننوشتار کوتاه با نشان دادن تصویرى اجمالى از مظاهر اقتدارمهدى(ع) خوانندگان عزیز را به یاد روزگار مهدى(ع) بیندازیم،به امید اینکه در روز ظهورش افتخار خدمت در حضورش را داشتهباشیم. ان شاء الله.
همراه با موکب مهدى (ع)
چه زیباستبدانیم او که مىآید به چه شکلى ظهور مىکند، چهمىپوشد، در دستش چیست، با خود چه مىآورد و همراهان او کیانند؟
براساس روایات موجود، هنگام ظهور، فرشتگان ملا اعلا غرق شادى وسرورند. فرشتهاى بالاى سر مهدى (ع) قرار مىگیرد و فریاد مىزند:اى مردم! این حضرت مهدى است، از او پیروى کنید. (1) پیامبر(ص)فرمود: یخرج المهدى و على راسه غمامه فیها مناد ینادى هذاالمهدى خلیفهالله فاتبعوه. (2) مهدى که ظهور مىکند، ابرى بالاىسرش در حرکت است و فرشتهاى در آن قرار گرفته، فریاد مىزند: این مهدى، خلیفه خداوند است; از او پیروى کنید.
مهدى عمامهى سفید جدش پیامبر بزرگوار اسلام(ص) را بر سرمىنهد. (3)
تنپوش مهدى (ع)
پیراهن خونآلود پیامبر خدا (ص) در جنگ احد را بر تن خود دارد;پیراهنى که قطرات خون مقدس حضرت بر آن ریخته شده است. امامصادق (ع) به یعقوب بن شعیب فرمود: آیا نمىخواهى پیراهن قائم آلمحمد (ص) را که در روز ظهور به تن مىکند. به تو نشان دهم؟ عرض کرد: آرى.
حضرت صندوقى را طلبیده، پیراهنى از آن بیرون آورد و در مقابلیعقوب باز کرد. یعقوب مىگوید: ناگاه چشمم به آستینى چپ پیراهنافتاد که آغشته به خون بود. حضرت فرمود: این پیراهن رسول اللهاست. روزى که دندانهاى پیشین حضرت را شکستند، این پیراهن راپوشیده بود; و قائم در همین پیراهن قیام مىکند. یعقوب مىگوید:خونها را بوسیده، به چشم کشیدم.
آنگاه امام پیراهن را پیچید و در جاى خود قرار داد. (4)
سلاح مهدى (ع)
سلاح مهدى (ع)، کلاهخود و زره و شمشیر ذو الفقار پیامبر(ص)است. (5) امام صادق(ع) داشتن سلاحهاى باقىمانده از رسول الله رااز نشانههاى امامت مىداند. حارثه بن المغیره نصرى گوید: بهحضرت امام صادق(ع) عرض کردم: امام به چه چیز شناخته مىشود؟
فرمود: به سکینه و وقار.
عرض کردم: و دیگر به چه چیز؟ حضرت فرمود: او را به وسیله شناختن حلال و حرام مىشناسى و بهنیاز مردم به او و بىنیازى او از مردم و همچنین سلاح پیامبرنزد اوست. (6)
پرچم مهدى (ع)
پرچم پرافتخار پیامبر (ص) که جبرئیل در روز بدر براى پیامبرآورد و با به اهتزاز درآمدنش مسلمانان پیروز شدند. همراهمهدى (ع) خواهد بود. على (ع) نیز در بصره این پرچم را به اهتزازدرآورد و چشم فتنه را کور کرد. مومنان اصرار ورزیدند، حضرتپرچم را در صفین نیز باز کند، ولى نپذیرفت و فرمود: این پرچمىاست که بعد از من کسى جز حضرت قائم صلوات الله علیه آن رابه اهتزاز درنمىآورد. (7) امام صادق(ع) درباره ماهیت و جنس اینپرچم فرمود: به خدا سوگند، این پرچم هرگز از جنس پنبه و کتانو ابریشم نیست. ابو بصیر پرسید: پس از چیست؟ امام فرمود: از برگهاى بهشت است که جبرئیل آن را آورد وپیامبر در روز بدر برافراشت. سپس جمع کرد و به دست علىداد.
این پرچم همچنان نزد على بود تا در روزجمل آن را باز کرد وخداوند فتح و پیروزى برایش آورد. آنگاه آن را جمع کرده، کنارگذاشت و اکنون نزدماست و تا قیام قائم کسى آن را باز نخواهدکرد. (8) امام سجاد(ع) به ابوخالد کابلى فرمود: گویا مىبینم صاحب شما بربلندى نجف در پشت کوفه قرار گرفته...
در حالىکه پرچم رسول الله را برافراشته و آن را به سوى هیچگروهى نمىبرد مگر آنکه خداوند نابودشان مىسازد. (9)
ذخایر مهدى (ع)
تمام آثار پیامبران و سفراى الهى از آدم تا خاتم نزد مهدى(ع)است که در موقع ظهور هم با خود مىآورد. مهمترین این آثارعبارت است از:
1- عصاى موسى
امام باقر(ع) فرمود: عصاى موسى، پیش از آنکه در دست موسىباشد، عصاى آدم بود. سپس به شعیب و بعد به موسى بن عمران رسیدو اکنون این عصا نزد ماست. رنگ این عصا همچنان سبز است و بههمان شکل اول خود باقى است. اگر از آن بپرسى، پاسخ مىدهد. اینعصا براى قائم ما ذخیره گردیده است. او با عصا همان کارىمىکند که موسى انجام داد.... (10)
2- حجر موسى
سنگى که حضرت موسى برآن زد و چشمههاى آب از آن روان شد، نزدامام مهدى (ع) است. وقتى حضرت اراده کوفه مىکند، یکى ازیاورانش فریاد مىزند: هیچ کس آب و غذا برندارد.
آنگاه حجر موسى بن عمران را بر شتر مىنهند و همراه خودمىبرند. در هیچ منزلى فرود نمىآیند، مگر آنکه چشمهاى از آنسنگ روان مىشود. گرسنگان، بىنیاز و تشنگان، سیراب مىشوند...
. (11)
3- تابوت سکینه
این تابوت از زمان حضرت موسى نزد پیامبران بنىاسرائیل بود.
امام صادق(ع) درباره آن فرمود: این همان صندوقى است که خداوندبراى مادر موسى فرستاد تا نوزادش را در آن قرار دهد و در دریارها کند... . حضرت موسى در پایان عمر، الواح و زره و همه آثارنبوتش را در آن قرار داد. (12) به گفته برخى از محققان: تمثالهاى پیامبران خدا در این تابوت جاى داشت. بنىاسرائیل اینتابوت را در جنگها باخود حمل مىکردند و در پرتو آن پیروزى بهدست مىآوردند. (13) قائم آل محمد(ص) هنگام ظهور و رفتن به سوىبیت المقدس، آن تابوت را همراه خاتم سلیمان و الواح موسى(ع)بیرون مىآورد. (14) در برخى از احادیث از تابوت آدم نیز سخن بهمیان آمده است. این تابوت در دریاچه طبریه براى حضرت بقیهاللهمحفوظ مانده است و حضرت هنگام ظهور آن را بیرون مىآورد. (15)
4- مجموعهاى دیگر از آثار انبیا
امام صادق(ع) مىفرماید: الواح و عصاى موسى و خاتم سلیمان نزدمن است. ظرفى که حضرت موسى در آن براى خدا قربانى مىکرد،تابوتى که فرشتگان آن را حمل کرده، آوردند و نیز نامى کهپیامبر خدا براى حفظ مسلمانان از تیرهاى مشرکان، آن را میانصفوف قرار مىداد، پیش من است. (16) آرى، پیراهن حضرتآدم(ع) (17) حضرت یوسف، ابراهیم و نیز حله اسماعیل نزد قائم آلمحمد(ص) است. (18)
5- کتابهاى آسمانى
تمام کتابهاى آسمانى که روزى در دست پیامبران مرسل واولو العزم بود. و به وسیله آن مردم را هدایت و ارشادمىکردند. توسط پیامبر به اهل بیت انتقال یافت. و امروز همهآنها در اختیار آخرین ذخیره الهى است. روزى که حضرت بقیهاللهبه فرمان پروردگار از پرده غیبتبرون آید، تمام آنها را باخود مىآورد. امام صادق(ع) فرمود: خداوند هیچ چیز به پیامبراننداد، مگر اینکه آن را به محمد(ص) نیز عطا کرد. آن صحفى کهقرآن دربارهاش فرمود: «صحف ابراهیم و موسى» نزدماست... . (19)
6- قرآنى که امام على (ع) گرد آورد.
روزى که پیامبر (ص) دار فانى را وداع گفت، على (ع) به سفارش وىدر خانه نشست تا قرآن را گردآورد. او پس از پایان کار، قرآنرا به مسجد برد و به ابوبکر عرضه کرد. عمر گفت: اى على! اینقرآن را به جاى خود برگردان، ما نیازى به آن نداریم. حضرت آنرا گرفت و به خانه برگشت.
هنگامى که عمر به خلافت رسید، روزى به على(ع) گفت: اگر بخواهى،مىتوانى قرآنى که نزد ابوبکر آوردى اکنون بیاورى تا گرد آنجمع شویم.
حضرت فرمود: هیهات، راهى براى رسیدن به آن نیست. من در زمانابوبکر چنان کردم تا برشما اتمام حجت کرده باشم و در روزقیامت نگویید ما از این غافل بودیم; یا براى ما نیاوردى.
اکنون این قرآن نزد من است و جز پاکان و جانشینان من کسى بهآن دست نمىزند.
عمر گفت: آیا زمانى براى اظهار این قرآن وجود دارد؟ حضرت فرمود: آرى، هنگامى که قائم از فرزندانم ظهور کند. (20) تمام کتابها و نوشتههاى معصومان(علیهم السلام) به نامهاى صحیفهجامعه (21) که املاى رسول الله(ص)و خط على(ع) بود.، کتابعلى(ع) (22) ، مصحف فاطمه(س) (23) ، جفر ابیض (24) ، جفر احمر (25) وصحیفههایى که نام تمام پیامبران، پادشاهان و پیرواناهل بیت (علیهم السلام) برآن نوشته است، نزد امام عصر(ع) قراردارد.
همراهان مهدى(ع)
جبرئیل و میکائیل و تمام فرشتگانى که تاکنون به فرمان پروردگارروى زمین آمدهاند، در حضور مهدى آل محمد(ص) خواهند بود.
امام صادق(ع) به ابان بن تغلب فرمود: گویا سیزده هزار و سیصد و سیزده فرشته را همراه مهدى مىبینم.
ابان گفت: آیا این فرشتگان همراه پیامبرى از پیامبران همبودهاند؟ حضرت فرمود: آرى، این فرشتگان درکشتى با نوح، در آتش باابراهیم، هنگام عبور از دریا با موسى و زمان رفتن به آسمان باعیسى بودند. همچنین چهار هزار فرشتهاى که همراه پیامبر بودند،سیصد و سیزده فرشتهاى که در بدر فرود آمدند، چهار هزارفرشتهاى که براى یارى حسین بن على(ع) به زمین آمدند. امااجازه جنگیدن از امام دریافت نکردند و پس از شهادت حضرت، تاروز قیامتبر وى مىگریند... همه همراه قائم آل محمد(ص) خواهندبود. (26) افزون بر این، پیامبرانى چون حضرت عیسى والیاس(علیهماالسلام) (27) نیز به افتخار حضرت بقیهالله به فرمانپروردگار از آسمان فرود آمده، پشتسر آن حضرت به نمازمىایستند. (28) بندگان صالح خدا یعنى حضرت خضر و اصحاب کهف (29) و سیصد و سیزده تن دلداده مهدى(ع) به راه مىافتند تا در حکومتامام عصر(ع) خدمات شایسته خود را انجام دهند. امام رضا(ع)فرمود: خضر آب حیات نوشیده، تا نفخ صور زنده است... و خداوند وحشتقائم ما را درروزهاى غیبتش به وسیله او به انس تبدیل مىکند. (30) تمام گنجهایى که در طول تاریخ به گونهاى زیر زمین پنهانمىشود، به فرمان پروردگار ظاهر گشته، دراختیار آخرین ذخیرهالهى و مصلح حقیقى قرار خواهد گرفت. از گنجهاى قسطنطنیه گرفتهتا گنج کعبه و سایر اشیاى گرانبهایى که دهها و صدها هزار سالپیش براى چنین روزى و چنین کسى پنهان شده است.
طاووس گوید: اموال و اشیاى گرانبهایى که در درون کعبه بود،عمر را نگران کرد. او مىگفت: نمىدانم با آنها چه کنم. آیاآنها را به حال خود واگذارم یا بیرون آورده، در راه خدا قسمتکنم.
حضرت امیر به عمر فرمود: از تقسیم آنها چشم بپوش; زیرا توصاحب این کار نیستى. کسى که عهدهدار این کار مىشود، جوانى ازقریش است. او در آخرالزمان آنها را بیرون آورده، در راه خداتقسیم مىکند. (31) على(ع) درباره گنج قسطنطنیه مىفرماید:امام مهدى(ع) با همراهان خود به شهر قسطنطنیه که محلپادشاهى و سکونت پادشاه روم است. مىرسد. پس سه گنج از آنجابیرون مىآورد: گنجى از جواهرات و گنجى از طلا و گنجى از نقره.
او همه آنها را بین سپاهیانش قسمت مىکند. (32) امام باقر(ع)مىفرماید: «ویظهرالله له کنوز الارض و معادنها» و ظاهرمىگرداند خداوند براى او گنجهاى زمینى و معادنش را. (33) درپایان این نوشتار، یادآورى چند نکته ضروررى مىنماید:
1- بدون شک وجود این همه آیات و نشانهها از پیامبران سلف دردست آخرین ذخیره الهى، نشانه اقتدار مهدى(ع) است تا مردم آنزمان بدانند که امام زمان با چه قدرت عظیمى وارد صحنه مىشود.
افزون براین، هریک از این آثار نفیس، کارآیى خود را خواهدداشت و این دیگر به دست مهدى(ع) است که از این ذخایر چگونهبهره بردارى کند.
2- این آثار و اشیاى گرانبها، احتمالا براى اتمام حجتبرانسانها، به ویژه پیروان ادیان الهى، در اختیار امامزمان(ع) است; بدین معنى که پیروان هر دین و پیامبرى، وقتى کهعیسى و برخى از پیامبران مرسل، با آثار شاخص انبیا را همراهامام عصر مىبینند، دیگر هیچ عذر یا بهانهاى براى پیروى نکردننخواهند داشت.
3- شاید علت اینکه برخى از آثار و ذخایر در برخى مناطق دوردست مدفون گردیده، این باشد که حضرت مهدى(ع) با رفتن به آنمناطق و بیرون آوردن آنها باعث هدایت مردم آن سامان شود.
پىنوشتها:
1- تلخیص المتشابه، ج 1، ص 417.
2- الصراط المستقیم، ج 2، ص 260.
3- عقدالدرر، ص 277.
4- غیبه نعمانى، ص 243.
5- معجم احادیث الامام المهدى، ج 3، ص 244 و 387.
6- غیبه نعمانى، ص 242.
7- معجماحادیثالامامالمهدى، ج 3، ص 386.
8- همان، ص 387.
9- همان، ص 201.
10- بصائرالدرجات، ص 183.
11- همان، ص 188.
12- و 13 الشیعه و الرجعه، ج 1، ص 164.
14- همان، ج 1، ص 163.
15- معجماحادیثالامامالمهدى،ج3،ص292.
16- بصائرالدرجات، ص 175.
17- همان، ص 188.
18- معجماحادیثالامامالمهدى،ج3،ص 120.
19- بصائرالدرجات، ص 135.
20- الشیعه و الرجعه، ج 1، ص 419.
21- بصائرالدرجات، ص 142.
22- همان، ص 147.
23- همان، ص 151.
24- معجم الامام المهدى، ج 3، ص 388.
25- بصائرالدرجات، ص 151.
26- غیبه نعمانى، ص 311.
27- در عقدالدرر، ص 278 چنین آمده است: عیسى به دستورپروردگار همراه هفتاد هزار فرشته به زمین مىآید.
28- معجم احادیث الامام المهدى ، ج3، ص 317.
29- بحارالانوار، ج 53، ص 77.
30- کمال الدین، ج 2، ص 390.
31- الشیعه و الرجعه، ج 1، ص 211.
32- همان، ص 161.
33- همان، ص 389.