روزنههاى امید
آرشیو
چکیده
متن
وضعیت جهان پیش از ظهور امام عصر(ع) بهنحوى است که شایدانسانهایى را به یاس بکشاند، چنان که بعضى از روایات اشارهبه همین موضوع دارد (از قبیل: هرج و مرج، ناامنى، شیوع بیمارىو گرسنگى و...)
لیکن روایات دیگرى نیز وجود دارد که به نکات روشن و روزنههاىامید براى شیعیان و انسانهاى مومن و متعهد اشاره دارد.
برخى از روایات درباره مومنانى سخن مىگوید که هیچگاه زمین ازآنان تهى نمىباشد و آنان در شرایط سخت پیش از ظهور نیز درسراسر جهان حضور دارند.
روایاتى هم به نقش علما و دانشمندان اسلامى در زمان غیبتاشاره دارد، که هر از چندگاه یکى از آنان موجب دگرگونى درجامعه مىشود و آنان را به عنوان حافظان دین معرفى مىکند و دربعضى از سخنان معصومین(علیهم السلام) از نقش ویژه شهر قم پیشاز ظهور امام زمان(ع) یاد شده است.
الف - مؤمنان حقیقى
بعضى روایات، در پاسخ کسانى آمده است که گمان مىکردهاند،روزگارى پیش خواهد آمد که جامعه از وجود انسانهاى مومن، تهى وبىبهره مىشود. امام(ع) این گمان را نفى کرده و از وجود مومناندر هر روزگارى خبر داده است. زید زراء مىگوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: «مىترسم ما از مومنان نباشیم.»
امام فرمود: «چرا چنین فکر مىکنید؟» گفتم: «زیرا مىبینم در میان ما کسىنیست که برادرش را بر درهم و دینار مقدم دارد، ولى این رامىبینم که درهم و دینار را به برادر دینى که ولایتامیرمومنان(ع) ما را دور یکدیگر به گرد آورده ترجیحمىدهیم.»
امام صادق(ع) فرمود: «این چنین نیست که مىگویى، شما اهلایمان هستید لیکن ایمان شماکامل نمىشود تا هنگامى که قائم آلمحمد(ع) قیام کند; در آن هنگام خداوند خرد شما را نیز کاملمىکند و شما مومنان کامل مىشوید. سوگند به آن خدایى که جانمدر دست قدرت اوست که در سراسر جهان، انسانهایى هستند که همهدنیا در نظرشان با پر پشهاى برابرى نمىکند.»
ب - نقش علما و دانشمندان شیعه
در هر روزگارى که پردههاى سیاهى وجهل، سایه خود را بر جوامعبشرى گسترانده است، دانشمندان و علماى دینى مسئولیتخود را درجهت زدودن جهل و نادانى از اندیشهها و فساد و تباهى از دامنمردمان، به خوبى انجام دادهاند. طبق روایات، علما در آخرزماننیز این نقش را به خوبى ایفا مىکنند.
امام هادى(ع) مىفرماید: «اگر در دوران غیبت قائم آل محمد(ع)دانشمندانى نبودند که مردم را به سوى او هدایت و راهنمایىکنند و با حجتهاى الهى از دینش دفاع نمایند و شیعیان ضعیف رااز دامهاى شیطان و پیروانش رهایى دهند و از تلههاى ناصبىها(دشمنان اهلبیت) نجات بخشند; کسى در دین خدا پابرجا نمىماند وهمه مرتد مىشوند ولى آنان رهبرى دلهاى شیعیان ضعیف را با قدرتدر دست مىگیرند و حفظ مىکنند. چنان که ناخداى کشتى، سکان وفرمان کشتى را نگاه مىدارد. بنا بر این آنان نزد خدا، والاترینانسانها هستند.» رسول خدا(ص) پیرامون زنده کننده دین در هرقرن مىفرماید: «خداوند بزرگ براى امت اسلام در آغاز هر قرن،شخصى را بر مىانگیزاند تا دین را زنده و احیا نماید.» اینگونه روایات، با صراحتبه نقش علما در روزگار غیبت اشاره داردو خنثى شدن توطئه شیطانها و تجدید حیات دین را به دستدانشمندان مىداند.
اثبات این مطلب در روزگار ما به دلیل و برهان نیاز ندارد. نقشحضرت امام خمینى(ره) براى از بین بردن نقشههاى شوم دشمنانکه اساس دین را در جهان معاصر در معرض خطر قرار داده بودند.
بر کسى پوشیده نیست. عزتى که اسلام در این عصر یافته به برکتانقلاب اسلامى ایران و بنیانگذار آن، حضرت امام خمینى(ره) است.
ج - نقش شهر قم در آخرالزمان
آنگاه که جامعه بشرى به سوى انحطاط و تباهى پیش مىرود، روزنهامیدى نمایان مىگردد و مردمى پرچمدار نور در دل آن تاریکىهامىگردند. شهر قم در آخرالزمان این نقش را به عهده دارد.
روایات بسیارى وجود دارد که این شهر مقدس و انسانهاى وارستهاىرا که در آن وجود خود را از چشمه زلال مکتب اهل بیتسیرابکردهاند، و رسالت ابلاغ پیام را به عهده گرفتهاند. مىستاید.
ائمه معصومین(علیهم السلام) درباره قم و نقش آن در نهضت فرهنگىزمان غیبت اما زمان(ع) سخنانى دارند که به برخى از آنها اشارهمىشود:
قم حرم اهل بیت
از برخى روایات استفاده مىشود که قم و اهل آن رمز و الگوى تشیعو ولایتبوده و خواهند بود، از این رو هرکس را که مىخواستند،دوستدار اهلبیت و علاقمند به آنان معرفى کنند، او را «قمى»خطاب مىکردند.گروهى خدمت امام صادق(ع) مشرف شدند و گفتند: ما از مردم رىهستیم.
حضرت فرمود: آفرین به برادرانمان از اهل قم. آنان چند بارتکرار کردند ما از رى خدمتشما رسیدهایم، حضرت نیز سخن نخستخود را تکرار مىکرد، آنگاه فرمود: خداوند حرمى دارد که مکه است و براى رسول خدا(ص) نیز حرمى درمدینه است. کوفه حرم امیرالمومنین(ع) است و حرم ما (اهلبیت)شهر قم است و به زودى دخترى از فرزندانم به نام فاطمه، در آندفن مىشود. هرکس او را (با معرفت) زیارت کند، بهشتبر او واجبمىشود.
راوى مىگوید: «امام صادق(ع) این سخن را هنگامى بیان کرد کههنوز امام کاظم(ع) متولد نشده بود.» صفوان مىگوید: روزى نزد(ابوالحسن) امام کاظم(ع) بودم و سخن از مردم قم و میزان علاقهو میل آنان به حضرت مهدى(ع) به میان آمد.
امام هفتم(ع) فرمود: «خداوند آنان را رحمت کند و از آنانخشنود باشد.» آنگاه ادامه داد:«بهشت هشت درب دارد که یکى از آنها براى مردم قم است. درمیان شهرها و کشورها، آنان نیکان و نخبگان شیعیان ما هستند.
خداوند ولایت و دوستى ما را، با طینت و سرشت آنان آمیختهاست.» ائمه معصومین(علیهم السلام) شهر قم را از ابتداء پایگاهعاشقان اهلبیت و حضرت مهدى(ع) مىدانستهاند و شاید درى از بهشتکه به شهر قم اختصاص دارد، باب المجاهدین یا باب الاخیار (دربنیکان) باشد، چنان که در روایات نیز به اهل قم، «نیکانشیعه» گفته شده است.
شهر قم، حجتبر دیگران
خداوند در هر زمان، انسانهایى دارد که بر دیگران حجتباشند وچون آنان در راه خدا قدم برداشته، براى اعتلاى کلمه اللهمبارزه مىکنند، خداوند یاور آنان خواهد بود و شر دشمنان را ازآنان دور مىکند. (در زمان غیبت امام عصر(ع) قم و مردم آن بردیگر انسانها حجت هستند.) امام صادق(ع) مىفرماید: «گرفتاریهاو مشکلات از قم و مردمش به دور است و روزگارى خواهد رسید که قمو مردم آن حجتبر همه مردمان باشند و آن هنگام در زمان غیبتقائم ما تا به هنگام ظهور حضرتش مىباشد و اگر چنین نبود، زمیناهلش را فرو مىبرد.
به یقین فرشتگان، گرفتاریها را از قم و مردمانش دور مىکنند وهیچ ستمگرى قصد قم را نمىکند، مگر آنکه خداوند، کمرش رامىشکند و او را گرفتار درد، مصیبتیا دشمن مىگرداند. خداوندنام قم و مردم آن را از یاد ستمگران مىبرد چنان که آنان خدارا فراموش کردهاند.»
مرکز نشر فرهنگ اسلامى
یکى دیگر از موارد قابل توجه در روایات، این است که شهر قم درروزگار غیبتبه عنوان مرکزیتى براى رساندن پیام اسلام به گوشمستضعفان زمین در خواهد آمد و علما و دانشمندان دینى آن، حجتىبر جهانیان خواهند شد.
امام صادق(ع) در این باره مىفرماید: «به زودى شهر کوفه از مومنان تهى مىگردد و علم و دانش ازآنجا رختبر مىبندد و چون مارى که در گوشهاى چنبره زده است،محدود مىگردد و آنگاه از شهرى که آن را قم مىنامند، ظهورمىکند و آنجا پایگاه علم و فضیلت و معدن دانش وکمال مىگردد،به گونهاى که روى زمین هیچ مستضعف (فکرى) نمىماند که از دینآگاهى نداشته باشد، حتى زنان پرده نشین.
و این زمان در نزدیکى ظهور قائم ما خواهد بود.
خداوند قم و مردمش را جانشینان حضرت حجت قرار مىدهد و اگرچنین نبود، زمین اهلش را فرو مىبرد و حجتى بر زمین نمىماند.
علم و دانش از شهر قم به شرق و غرب جهان سرازیر مىشود، و حجتبرجهانیان تمام مىگردد به گونهاى که هیچ شخصى نمىماند که دینو دانش به او نرسیده باشد. آنگاه حضرت قائم(ع) ظهور مىکند وعذاب الهى بر کافران به دست آن حضرت فرو مىآید، زیرا خداونداز بندگان انتقام نمىگیرد، مگر هنگامى که حجتبر آنان تمامشده باشد.» در روایت دیگرى آمده است: «اگر مردم قم نبودند،دین از بین مىرفت.»
لیکن روایات دیگرى نیز وجود دارد که به نکات روشن و روزنههاىامید براى شیعیان و انسانهاى مومن و متعهد اشاره دارد.
برخى از روایات درباره مومنانى سخن مىگوید که هیچگاه زمین ازآنان تهى نمىباشد و آنان در شرایط سخت پیش از ظهور نیز درسراسر جهان حضور دارند.
روایاتى هم به نقش علما و دانشمندان اسلامى در زمان غیبتاشاره دارد، که هر از چندگاه یکى از آنان موجب دگرگونى درجامعه مىشود و آنان را به عنوان حافظان دین معرفى مىکند و دربعضى از سخنان معصومین(علیهم السلام) از نقش ویژه شهر قم پیشاز ظهور امام زمان(ع) یاد شده است.
الف - مؤمنان حقیقى
بعضى روایات، در پاسخ کسانى آمده است که گمان مىکردهاند،روزگارى پیش خواهد آمد که جامعه از وجود انسانهاى مومن، تهى وبىبهره مىشود. امام(ع) این گمان را نفى کرده و از وجود مومناندر هر روزگارى خبر داده است. زید زراء مىگوید: به امام صادق(ع) عرض کردم: «مىترسم ما از مومنان نباشیم.»
امام فرمود: «چرا چنین فکر مىکنید؟» گفتم: «زیرا مىبینم در میان ما کسىنیست که برادرش را بر درهم و دینار مقدم دارد، ولى این رامىبینم که درهم و دینار را به برادر دینى که ولایتامیرمومنان(ع) ما را دور یکدیگر به گرد آورده ترجیحمىدهیم.»
امام صادق(ع) فرمود: «این چنین نیست که مىگویى، شما اهلایمان هستید لیکن ایمان شماکامل نمىشود تا هنگامى که قائم آلمحمد(ع) قیام کند; در آن هنگام خداوند خرد شما را نیز کاملمىکند و شما مومنان کامل مىشوید. سوگند به آن خدایى که جانمدر دست قدرت اوست که در سراسر جهان، انسانهایى هستند که همهدنیا در نظرشان با پر پشهاى برابرى نمىکند.»
ب - نقش علما و دانشمندان شیعه
در هر روزگارى که پردههاى سیاهى وجهل، سایه خود را بر جوامعبشرى گسترانده است، دانشمندان و علماى دینى مسئولیتخود را درجهت زدودن جهل و نادانى از اندیشهها و فساد و تباهى از دامنمردمان، به خوبى انجام دادهاند. طبق روایات، علما در آخرزماننیز این نقش را به خوبى ایفا مىکنند.
امام هادى(ع) مىفرماید: «اگر در دوران غیبت قائم آل محمد(ع)دانشمندانى نبودند که مردم را به سوى او هدایت و راهنمایىکنند و با حجتهاى الهى از دینش دفاع نمایند و شیعیان ضعیف رااز دامهاى شیطان و پیروانش رهایى دهند و از تلههاى ناصبىها(دشمنان اهلبیت) نجات بخشند; کسى در دین خدا پابرجا نمىماند وهمه مرتد مىشوند ولى آنان رهبرى دلهاى شیعیان ضعیف را با قدرتدر دست مىگیرند و حفظ مىکنند. چنان که ناخداى کشتى، سکان وفرمان کشتى را نگاه مىدارد. بنا بر این آنان نزد خدا، والاترینانسانها هستند.» رسول خدا(ص) پیرامون زنده کننده دین در هرقرن مىفرماید: «خداوند بزرگ براى امت اسلام در آغاز هر قرن،شخصى را بر مىانگیزاند تا دین را زنده و احیا نماید.» اینگونه روایات، با صراحتبه نقش علما در روزگار غیبت اشاره داردو خنثى شدن توطئه شیطانها و تجدید حیات دین را به دستدانشمندان مىداند.
اثبات این مطلب در روزگار ما به دلیل و برهان نیاز ندارد. نقشحضرت امام خمینى(ره) براى از بین بردن نقشههاى شوم دشمنانکه اساس دین را در جهان معاصر در معرض خطر قرار داده بودند.
بر کسى پوشیده نیست. عزتى که اسلام در این عصر یافته به برکتانقلاب اسلامى ایران و بنیانگذار آن، حضرت امام خمینى(ره) است.
ج - نقش شهر قم در آخرالزمان
آنگاه که جامعه بشرى به سوى انحطاط و تباهى پیش مىرود، روزنهامیدى نمایان مىگردد و مردمى پرچمدار نور در دل آن تاریکىهامىگردند. شهر قم در آخرالزمان این نقش را به عهده دارد.
روایات بسیارى وجود دارد که این شهر مقدس و انسانهاى وارستهاىرا که در آن وجود خود را از چشمه زلال مکتب اهل بیتسیرابکردهاند، و رسالت ابلاغ پیام را به عهده گرفتهاند. مىستاید.
ائمه معصومین(علیهم السلام) درباره قم و نقش آن در نهضت فرهنگىزمان غیبت اما زمان(ع) سخنانى دارند که به برخى از آنها اشارهمىشود:
قم حرم اهل بیت
از برخى روایات استفاده مىشود که قم و اهل آن رمز و الگوى تشیعو ولایتبوده و خواهند بود، از این رو هرکس را که مىخواستند،دوستدار اهلبیت و علاقمند به آنان معرفى کنند، او را «قمى»خطاب مىکردند.گروهى خدمت امام صادق(ع) مشرف شدند و گفتند: ما از مردم رىهستیم.
حضرت فرمود: آفرین به برادرانمان از اهل قم. آنان چند بارتکرار کردند ما از رى خدمتشما رسیدهایم، حضرت نیز سخن نخستخود را تکرار مىکرد، آنگاه فرمود: خداوند حرمى دارد که مکه است و براى رسول خدا(ص) نیز حرمى درمدینه است. کوفه حرم امیرالمومنین(ع) است و حرم ما (اهلبیت)شهر قم است و به زودى دخترى از فرزندانم به نام فاطمه، در آندفن مىشود. هرکس او را (با معرفت) زیارت کند، بهشتبر او واجبمىشود.
راوى مىگوید: «امام صادق(ع) این سخن را هنگامى بیان کرد کههنوز امام کاظم(ع) متولد نشده بود.» صفوان مىگوید: روزى نزد(ابوالحسن) امام کاظم(ع) بودم و سخن از مردم قم و میزان علاقهو میل آنان به حضرت مهدى(ع) به میان آمد.
امام هفتم(ع) فرمود: «خداوند آنان را رحمت کند و از آنانخشنود باشد.» آنگاه ادامه داد:«بهشت هشت درب دارد که یکى از آنها براى مردم قم است. درمیان شهرها و کشورها، آنان نیکان و نخبگان شیعیان ما هستند.
خداوند ولایت و دوستى ما را، با طینت و سرشت آنان آمیختهاست.» ائمه معصومین(علیهم السلام) شهر قم را از ابتداء پایگاهعاشقان اهلبیت و حضرت مهدى(ع) مىدانستهاند و شاید درى از بهشتکه به شهر قم اختصاص دارد، باب المجاهدین یا باب الاخیار (دربنیکان) باشد، چنان که در روایات نیز به اهل قم، «نیکانشیعه» گفته شده است.
شهر قم، حجتبر دیگران
خداوند در هر زمان، انسانهایى دارد که بر دیگران حجتباشند وچون آنان در راه خدا قدم برداشته، براى اعتلاى کلمه اللهمبارزه مىکنند، خداوند یاور آنان خواهد بود و شر دشمنان را ازآنان دور مىکند. (در زمان غیبت امام عصر(ع) قم و مردم آن بردیگر انسانها حجت هستند.) امام صادق(ع) مىفرماید: «گرفتاریهاو مشکلات از قم و مردمش به دور است و روزگارى خواهد رسید که قمو مردم آن حجتبر همه مردمان باشند و آن هنگام در زمان غیبتقائم ما تا به هنگام ظهور حضرتش مىباشد و اگر چنین نبود، زمیناهلش را فرو مىبرد.
به یقین فرشتگان، گرفتاریها را از قم و مردمانش دور مىکنند وهیچ ستمگرى قصد قم را نمىکند، مگر آنکه خداوند، کمرش رامىشکند و او را گرفتار درد، مصیبتیا دشمن مىگرداند. خداوندنام قم و مردم آن را از یاد ستمگران مىبرد چنان که آنان خدارا فراموش کردهاند.»
مرکز نشر فرهنگ اسلامى
یکى دیگر از موارد قابل توجه در روایات، این است که شهر قم درروزگار غیبتبه عنوان مرکزیتى براى رساندن پیام اسلام به گوشمستضعفان زمین در خواهد آمد و علما و دانشمندان دینى آن، حجتىبر جهانیان خواهند شد.
امام صادق(ع) در این باره مىفرماید: «به زودى شهر کوفه از مومنان تهى مىگردد و علم و دانش ازآنجا رختبر مىبندد و چون مارى که در گوشهاى چنبره زده است،محدود مىگردد و آنگاه از شهرى که آن را قم مىنامند، ظهورمىکند و آنجا پایگاه علم و فضیلت و معدن دانش وکمال مىگردد،به گونهاى که روى زمین هیچ مستضعف (فکرى) نمىماند که از دینآگاهى نداشته باشد، حتى زنان پرده نشین.
و این زمان در نزدیکى ظهور قائم ما خواهد بود.
خداوند قم و مردمش را جانشینان حضرت حجت قرار مىدهد و اگرچنین نبود، زمین اهلش را فرو مىبرد و حجتى بر زمین نمىماند.
علم و دانش از شهر قم به شرق و غرب جهان سرازیر مىشود، و حجتبرجهانیان تمام مىگردد به گونهاى که هیچ شخصى نمىماند که دینو دانش به او نرسیده باشد. آنگاه حضرت قائم(ع) ظهور مىکند وعذاب الهى بر کافران به دست آن حضرت فرو مىآید، زیرا خداونداز بندگان انتقام نمىگیرد، مگر هنگامى که حجتبر آنان تمامشده باشد.» در روایت دیگرى آمده است: «اگر مردم قم نبودند،دین از بین مىرفت.»