در پرتو قرآن به انتظار مهدى عجل الله تعالى فرجه الشریف
آرشیو
چکیده
متن
بیش از 120 آیه قرآن براساس روایات معتبر به وجود نازنین حضرتامام مهدى (عجل الله تعالى) و ویژگیهاى آن شخصى (ع)باعظمت وهمچنین قیام و انقلاب جهانى آن حضرت، اشاره کرده است; و ما دراین مختصر برآنیم تا نمونهاى از آن آیات نورانى را همراه بادیدگاههاى معصومین(علیهم السلام) به عاشقان حضرتشتقدیم داریم:2حکومت مهدى، خواسته الهى 2 در قرآن مىخوانیم: اراده و مشیتما بر این قرار گرفته که بر مستضعفان زمین که بر اثر ستمستمکاران به ضعف کشیده شدهاند منت نهیم (و ایشان را مشمولمواهب خویش نماییم.) و آنها را پیشوایان و وارثان زمین قرارداده و نیرومند و صاحب قدرت و حکومت گردانیم... (و نرید اننمن على الذین استضعفوا فىالارض و نجعلهم ائمه و نجعلهمالوارثین و نمکن لهم فى الارض...) آیات فوق بشارتى است در موردپیروزى حق بر باطل و برچیده شدن بساط ظلم و تباهى. کهنمونههاى آن را مىتوان در پیروزى حضرت موسى(ع) و بنىاسرائیلبر فرعونیان و همچنین پیروزى و حکومتحضرت محمد(ص) جستجو کرداما نمونه کامل آن با ظهور حضرت امام مهدى(ع) تحقق مىیابد.
حضرت امیرالمومنین(ع) در این زمینه فرمودهاند: دنیا پس ازسرکشى، به ما (اهلبیت(علیهم السلام» روى مىآورد. همچون شترىکه از دادن شیر به دوشندهاش خوددارى مىکند و براى بچه خود آنرا نگه مىدارد. سپس آیه ونرید ان نمن ... را تلاوت فرمود.
در روایت دیگرى نیز درباره همین آیه مىفرماید: این گروه آلمحمد(ص) هستند، خداوند مهدى آنها را بعد از زحمتهایى کهبرایشان تحمیل مىگردد، مبعوث مىکند و به ایشان عزت مىدهد ودشمنان آنها را ذلیل مىگرداند. از امام سجاد(ع) نیز این چنیننقل شده که: سوگند به کسى که محمد(ص) را به حق، بشارت دهنده و بیم دهندهقرار داد، نیکان از ما اهلبیت و پیروان آنها به منزله موسى(ع)و پیروان او مىباشند و دشمنان ما و پیروان آنها به منزلهفرعون و پیروان او هستند. (سرانجام، پیروزى از آن ماست. )امام مهدى(ع) نیز هنگام تولد، لب به سخن مىگشاید و پس ازشهادت به وحدانیت الهى و نثار درود و سلام بر پیامبر اکرم وپدران پاک و معصوم خویش چنین مىفرماید: (بسم الله الرحمن الرحیم و نرید ان نمن على الذین استضعفوافى الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و...)
دیو چو بیرون رود فرشته در آید
در قرآن کریم مىخوانیم: (و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا) «بگو: حق فرا رسید و باطل نابود گشت، (چرا که) باطل نابودشدنى است.»
آرزوى بشر از دیرباز اجراى عدالت و برچیده شدن بساط ظلم وبىعدالتى بوده است، قرآن کریم نیز نوید بخش تحقق این آرزوىدیرین بوده و فرا رسیدن روزى را مژده داده است که در سرتاسرجهان حق حکومت کند و باطل نابود گردد.
بر اساس روایات معتبر و فراوان، این پیروزى نهایى و حکمفرماىعدالت در سرتاسر گیتى مربوط به قیام حضرت امام مهدى(ع) مىشود.
حضرت امام باقر(ع) در توضیح و تفسیر «جاء الحق و زهقالباطل» فرمودند: این سخن الهى مربوط به قیام قائم (آل محمد(ص» مىشود که دولتباطل برچیده خواهد شد. و بى جهت نیست که هنگام تولد حضرتمهدى(ع) بر بازوى نازنینش این آیه نقش بسته بود که (جاء الحقو زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا) این وعدهالهى که پیروزىنهایى حق در زمان حضرت مهدى(ع) به طور کامل محقق خواهد شد،بدان معنا نیست که در زمانهاى قبل از حضرت مهدى(ع) هیچ نوعپیروزى نصیب حق نمىگردد; به عنوان نمونه حضرت رسول خدا(ص) درهنگام فتح مکه پس از ورود به مسجدالحرام در حالىکه بتها رایکى پس از دیگرى سرنگون مىساخت، آیه (جاء الحق و زهق الباطلان الباطل کان زهوقا) را تلاوت مىفرمود.
آرى این یک سنت الهى است که اگر اهلحق بر خدا توکل کنند و دربرابر باطل و ظلم ایستادگى نمایند خداوند آنها را پشتیبانىمىکند و به پیروزى و رستگارى نایل مىگرداند. همچنان که ملتشهید پرور ایران توانستند با رهبرى حضرت امام خمینى(ره) حکومتستمشاهى را سرنگون و حکومت الله را برپا نمایند.
ذخیره خدا
در قران کریم مىخوانیم: (بقیهالله خیرلکم ان کنتم مومنین...) ذخیره الهى براى شمابهتر است اگر مومن باشید...
چون آیه فوق اطلاق دارد، چنین معنایى از آن بدون اشکال است کهبگوییم: بقیهالله از همه چیزهایى که شما حساب کنید، برایتان بهتر استو هیچ نعمتى به پاى آن نمىرسد. هرچند که این آیه مربوط بهداستان حضرت شعیبنبى(ع) مىباشد، اما بر اساس روایات معتبر،این آیه با وجود نازنین حضرت ولى عصر(ع) تطبیق گشته است. امامباقر(ع) فرمودند: «قائم (آل محمد(ص» نخستین سخنى که پس ازقیام خویش بر زبان مىآورند همین آیه است.
(بقیهالله خیرلکم ان کنتم مومنین) سپس مىفرماید: من«بقیهالله» هستم و حجتخدا و خلیفه او بر شما مىباشم. آنگاههیچ کس بر او سلام نمىکند مگر اینکه مىگوید: «السلام علیک یابقیهالله فى ارضه.» درباره تعبیر «بقیهالله» (ذخیره خدا)باید گفت: این عنوان به شخصى اطلاق مىگردد که خدا به منظورخاصى او را نگهدارى کرده است.
احمد بن اسحاق قمى (که از اصحاب و یاران امام عسکرى(ع) بود.)به حضور حضرت امام عسکرى(ع) مىرسد، حضرت امام مهدى(ع) که حدودیکسال دارد، وارد مىشود و با زبان عربى فصیح مىگوید: «انا بقیهالله فى ارضه و المنتقم من اعدائه.» من ذخیره الهىدر سرزمین او و انتقام گیرنده از دشمنان اویم.
پیروزى نهایى
در قرآن کریم مىخوانیم: آنها (مخالفان اسلام) مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموشنمایند اما خداوند اراده کرده که این نور الهى را همچنانبرگستره و کمالش بیفزاید (تا تمامى جهان را در برگیرد.) هرچندکافران را خوش نیاید.
و سپس چنین ادامه مىدهد: خدا کسى است که رسول خویش را باهدایت و دین حق فرستاد تا وى را بر تمامى ادیان پیروز گرداند،هرچند مشرکان را خوش نیاید. آیا این پیروزى اسلام که در آیهفوق بدان اشاره شده منطقهاى و محدود استیاخیر؟ از آن جایى که هیچ قیدى در آیه وجود ندارد تا دلیل برمحدودیتاین پیروزى باشد پس بدون شک روزى فرا خواهد رسید که این وعدهالهى محقق گردد و در روى زمین دین اسلام، تنها دین پیروز باشد.
براساس روایات متعدد با ظهور حضرت امام مهدى(ع) اسلام فراگیر وجهانى خواهد شد، در تفسیر مجمع البیان از پیامبر اسلام(ص) چنیننقل شده است که: (در زمان ظهور حضرت امام مهدى(ع» بر روى زمین هیچ خانهاىباقى نمىماند نه خانههایى که از سنگ و گل ساخته شده و نهخیمههایى که از کرک و مو بافته شده مگر آنکه خداوند ناماسلام را در آن وارد مىکند.
در «کمال الدین»، تالیف شیخ صدوق نیز روایتى از امامصادق(ع) در مورد تفسیر آیه فوق، مىخوانیم که ایشان فرمودند: به خدا سوگند این آیه تحقق نیافته است و تنها زمانى محققمىگردد که «قائم» خروج کند و در آن هنگام است که کافرى پیدانخواهد شد.
در تفسیر مجمع البیان، همچنین از امام باقر(ع) چنین آورده استکه: وعدهاى که در این آیه استبه هنگام ظهور مهدى (ع) محققمىگردد، پس در آن روز هیچ کس روى زمین باقى نخواهد ماند مگرآنکه به (حقانیت) محمد(ص) اقرار مىکند. استاد شهید آیهاللهمطهرى مىنویسد: «از مجموع آیات و روایات استنباط مىشود که قیام مهدىموعود(ع) آخرین حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است کهاز آغاز جهان بر پا بوده است. مهدى موعود تحقق بخش ایدهآل همهانبیا و اولیا و مردان مبارز راه حق است.»
سلام بر او از فجر تاریخ تا فجر قیامت.
حضرت امیرالمومنین(ع) در این زمینه فرمودهاند: دنیا پس ازسرکشى، به ما (اهلبیت(علیهم السلام» روى مىآورد. همچون شترىکه از دادن شیر به دوشندهاش خوددارى مىکند و براى بچه خود آنرا نگه مىدارد. سپس آیه ونرید ان نمن ... را تلاوت فرمود.
در روایت دیگرى نیز درباره همین آیه مىفرماید: این گروه آلمحمد(ص) هستند، خداوند مهدى آنها را بعد از زحمتهایى کهبرایشان تحمیل مىگردد، مبعوث مىکند و به ایشان عزت مىدهد ودشمنان آنها را ذلیل مىگرداند. از امام سجاد(ع) نیز این چنیننقل شده که: سوگند به کسى که محمد(ص) را به حق، بشارت دهنده و بیم دهندهقرار داد، نیکان از ما اهلبیت و پیروان آنها به منزله موسى(ع)و پیروان او مىباشند و دشمنان ما و پیروان آنها به منزلهفرعون و پیروان او هستند. (سرانجام، پیروزى از آن ماست. )امام مهدى(ع) نیز هنگام تولد، لب به سخن مىگشاید و پس ازشهادت به وحدانیت الهى و نثار درود و سلام بر پیامبر اکرم وپدران پاک و معصوم خویش چنین مىفرماید: (بسم الله الرحمن الرحیم و نرید ان نمن على الذین استضعفوافى الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین و...)
دیو چو بیرون رود فرشته در آید
در قرآن کریم مىخوانیم: (و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا) «بگو: حق فرا رسید و باطل نابود گشت، (چرا که) باطل نابودشدنى است.»
آرزوى بشر از دیرباز اجراى عدالت و برچیده شدن بساط ظلم وبىعدالتى بوده است، قرآن کریم نیز نوید بخش تحقق این آرزوىدیرین بوده و فرا رسیدن روزى را مژده داده است که در سرتاسرجهان حق حکومت کند و باطل نابود گردد.
بر اساس روایات معتبر و فراوان، این پیروزى نهایى و حکمفرماىعدالت در سرتاسر گیتى مربوط به قیام حضرت امام مهدى(ع) مىشود.
حضرت امام باقر(ع) در توضیح و تفسیر «جاء الحق و زهقالباطل» فرمودند: این سخن الهى مربوط به قیام قائم (آل محمد(ص» مىشود که دولتباطل برچیده خواهد شد. و بى جهت نیست که هنگام تولد حضرتمهدى(ع) بر بازوى نازنینش این آیه نقش بسته بود که (جاء الحقو زهق الباطل ان الباطل کان زهوقا) این وعدهالهى که پیروزىنهایى حق در زمان حضرت مهدى(ع) به طور کامل محقق خواهد شد،بدان معنا نیست که در زمانهاى قبل از حضرت مهدى(ع) هیچ نوعپیروزى نصیب حق نمىگردد; به عنوان نمونه حضرت رسول خدا(ص) درهنگام فتح مکه پس از ورود به مسجدالحرام در حالىکه بتها رایکى پس از دیگرى سرنگون مىساخت، آیه (جاء الحق و زهق الباطلان الباطل کان زهوقا) را تلاوت مىفرمود.
آرى این یک سنت الهى است که اگر اهلحق بر خدا توکل کنند و دربرابر باطل و ظلم ایستادگى نمایند خداوند آنها را پشتیبانىمىکند و به پیروزى و رستگارى نایل مىگرداند. همچنان که ملتشهید پرور ایران توانستند با رهبرى حضرت امام خمینى(ره) حکومتستمشاهى را سرنگون و حکومت الله را برپا نمایند.
ذخیره خدا
در قران کریم مىخوانیم: (بقیهالله خیرلکم ان کنتم مومنین...) ذخیره الهى براى شمابهتر است اگر مومن باشید...
چون آیه فوق اطلاق دارد، چنین معنایى از آن بدون اشکال است کهبگوییم: بقیهالله از همه چیزهایى که شما حساب کنید، برایتان بهتر استو هیچ نعمتى به پاى آن نمىرسد. هرچند که این آیه مربوط بهداستان حضرت شعیبنبى(ع) مىباشد، اما بر اساس روایات معتبر،این آیه با وجود نازنین حضرت ولى عصر(ع) تطبیق گشته است. امامباقر(ع) فرمودند: «قائم (آل محمد(ص» نخستین سخنى که پس ازقیام خویش بر زبان مىآورند همین آیه است.
(بقیهالله خیرلکم ان کنتم مومنین) سپس مىفرماید: من«بقیهالله» هستم و حجتخدا و خلیفه او بر شما مىباشم. آنگاههیچ کس بر او سلام نمىکند مگر اینکه مىگوید: «السلام علیک یابقیهالله فى ارضه.» درباره تعبیر «بقیهالله» (ذخیره خدا)باید گفت: این عنوان به شخصى اطلاق مىگردد که خدا به منظورخاصى او را نگهدارى کرده است.
احمد بن اسحاق قمى (که از اصحاب و یاران امام عسکرى(ع) بود.)به حضور حضرت امام عسکرى(ع) مىرسد، حضرت امام مهدى(ع) که حدودیکسال دارد، وارد مىشود و با زبان عربى فصیح مىگوید: «انا بقیهالله فى ارضه و المنتقم من اعدائه.» من ذخیره الهىدر سرزمین او و انتقام گیرنده از دشمنان اویم.
پیروزى نهایى
در قرآن کریم مىخوانیم: آنها (مخالفان اسلام) مىخواهند نور خدا را با دهان خود خاموشنمایند اما خداوند اراده کرده که این نور الهى را همچنانبرگستره و کمالش بیفزاید (تا تمامى جهان را در برگیرد.) هرچندکافران را خوش نیاید.
و سپس چنین ادامه مىدهد: خدا کسى است که رسول خویش را باهدایت و دین حق فرستاد تا وى را بر تمامى ادیان پیروز گرداند،هرچند مشرکان را خوش نیاید. آیا این پیروزى اسلام که در آیهفوق بدان اشاره شده منطقهاى و محدود استیاخیر؟ از آن جایى که هیچ قیدى در آیه وجود ندارد تا دلیل برمحدودیتاین پیروزى باشد پس بدون شک روزى فرا خواهد رسید که این وعدهالهى محقق گردد و در روى زمین دین اسلام، تنها دین پیروز باشد.
براساس روایات متعدد با ظهور حضرت امام مهدى(ع) اسلام فراگیر وجهانى خواهد شد، در تفسیر مجمع البیان از پیامبر اسلام(ص) چنیننقل شده است که: (در زمان ظهور حضرت امام مهدى(ع» بر روى زمین هیچ خانهاىباقى نمىماند نه خانههایى که از سنگ و گل ساخته شده و نهخیمههایى که از کرک و مو بافته شده مگر آنکه خداوند ناماسلام را در آن وارد مىکند.
در «کمال الدین»، تالیف شیخ صدوق نیز روایتى از امامصادق(ع) در مورد تفسیر آیه فوق، مىخوانیم که ایشان فرمودند: به خدا سوگند این آیه تحقق نیافته است و تنها زمانى محققمىگردد که «قائم» خروج کند و در آن هنگام است که کافرى پیدانخواهد شد.
در تفسیر مجمع البیان، همچنین از امام باقر(ع) چنین آورده استکه: وعدهاى که در این آیه استبه هنگام ظهور مهدى (ع) محققمىگردد، پس در آن روز هیچ کس روى زمین باقى نخواهد ماند مگرآنکه به (حقانیت) محمد(ص) اقرار مىکند. استاد شهید آیهاللهمطهرى مىنویسد: «از مجموع آیات و روایات استنباط مىشود که قیام مهدىموعود(ع) آخرین حلقه از مجموع حلقات مبارزات حق و باطل است کهاز آغاز جهان بر پا بوده است. مهدى موعود تحقق بخش ایدهآل همهانبیا و اولیا و مردان مبارز راه حق است.»
سلام بر او از فجر تاریخ تا فجر قیامت.