مصحف امام على علیه السلام
آرشیو
چکیده
متن
از مصحف امام على (ع) بسیار گفتهاند و شنیدهایم. آیا این مصحفآن گونه که مىپندارند. با قرآن موجود اختلاف دارد؟ اگر چنیناست، اختلاف آن چقدر است؟
مصحف امام على(ع) چه اندازه است؟ و منابع مذهبىتاریخى کهاشاره به وجود آن دارد، کدام است؟ آیا این همان مصحفى است کهنزد پیامبر(ص) بود یا مصحفى دیگر است؟ و...
برخى پنداشتهاند شیعیان، قرآنى غیر از قرآن موجود دارند، ودلیل خود را وجود قرآن على(ع) مىدانند، که ویژگىهایى غیر ازقرآن موجود دارد.
ما در این مقاله به پاسخگویى به این شبهات مىپردازیم و دربارهاین مصحف توضیحاتى را به خوانندگان تقدیم مىکنیم، تا همگانبدانند آنچه گفته مىشود (وجود قرآنى دیگر در نزد شیعیان)،تهمتى بیش نیست.
اهل بیت وحى
همه مسلمانان اتفاق نظر دارند که رسول الله(ص) به امام على(ع)توجهى ویژه داشت و از ابتدا سرپرست ایشان بود.
این اهتمام به دستور خداوند و به منظور آماده ساختن ایشانبراى امامت وسرپرستى امتبود. ابونعیم الحافظ الشافعى(م 430 ه .) چنینروایت کرده است: «رسول الله فرمود: اى على، خداوندعزوجل به من دستور داد تورا نزد خود نگهدارم و آموزشت دهم تابدانى; و این آیه نازل شد: گوشهاى شنوا قرآن را دریابند و بفهمند. تو گوش شنواى دانشهستى.» على(ع) به برکتسرپرستى و آموزش پیامبر(ص) آگاهترینفرد پس از رسول الله شد. رسول اکرم در این باره فرمود:«پس از من آگاهترین شخص در امتم علىبن ابىطالب است.» تمامکسانى که مىخواستند از دانش پیامبر بهرهگیرند، مىدانستند همانعلوم را مىتوانند از على(ع) بیاموزند; زیرا پیامبر(ص) فرمودهبود: «من شهر علم هستم و على دروازه آن است.» در میاندانشهایى که پیامبر(ص) به على(ع) آموخت، علوم قرآن جایگاهىویژه داشت. امام على(ع) مىفرماید: «آیه اى از قرآن بر رسولالله نازل نشد مگر این که آن را بر من خواند و دیکته کرد تابنویسم; و تاویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابهقرآن را به من آموخت.»
در روایتى دیگر مىفرماید: «هرگاه از رسول الله(ص) پرسشى مىکردم، پاسخم را مىداد; و اگرمسایلى به ذهنم نمىرسید، خود ایشان مىفرمود. هر آیهاى دربارهشب یا روز، آسمان یا زمین، دنیا و آخرت، بهشت وجهنم، کوه ودشت، نور و ظلمت نازل مىشد، بر من مىخواند و دیکته مىکرد و منآن را مىنوشتم; و به من تاویل و تفسیر و محکم و متشابه و خاصو عام قرآن را و اینکه چگونه وکجا و درباره چه کسى نازل شدهاست، آموخت. پیامبر(ص) از خدا خواستبه من فهم و حافظه بدهد،تا آیهاى از کتاب خدا را فراموش نکنم و درباره هرکسى آیه نازلمىشد، به من مىفرمود»
در کتاب طبقات ابن سعد آمده است: «امام على(ع) به مسلمانان مىگفت: هر پرسشى درباره کتاب خدادارید، از من بپرسید; زیرا من به هر آیهاى آگاهم.» صحابهاتفاق نظر دارند که علم قرآن به على و دیگر اهلبیت(علیهمالسلام) اختصاص دارد.
امام على(ع) شاهد وحى و دارنده دانش قرآنى و وارث علمپیامبر(ص) بود. او دومین شخص جهان اسلام و آگاهترین صحابه بهشمار مىرفت. بسیارى از مفسران اعتقاد دارند عباراتى چون«راسخون فىالعلم» (صاحبان علم و دانشالهى)، «اهلالذکر»،(آگاهان) یا «الذین آتیناهم الکتاب» (کسانى که کتاب آسمانىرا به آنها دادهایم.) درباره امام على(ع) است. در روایات شیعهو سنى آمده است: مقصود از «من عنده علم الکتاب» (کسى که علم کتاب و آگاهى برقرآن نزد اوست) امام على(ع) است. پیامبر(ص) مىفرماید: «على مع القرآن و القرآن مع على; لن یفترقا حتى یرد علىالحوض»; على با قرآن و قرآن با على است آن دو از هم هرگز جدانمىشوند، تا این که کنار حوض کوثر نزد من آیند.» ابن مسعود،یکى از مفسران صدر اسلام، مىگوید: «اگر کسى آگاهتر از خودم بهکتاب خدا مىشناختم، خود را حتى با پیمودن راه بسیار به اومىرساندم. » شخصى پرسید: «با على چگونهاى؟» ابن مسعود گفت:«من قرآن را با او شروع کرده، نزد او آموختهام.»
در کتابشواهد التنزیل آمده است: «عمرو ابن مسعود و عایشه و عبدالله بن عمر (فرزند خلیفه دوم)و... گفتهاند: على بیش از همه مردم از قرآن آگاهى دارد.
على (ع) قرآن را جمعآورى مىکند
بنابر آنچه از علم امام على گفتیم، طبیعى است رسولالله(ص) کارمهم جمعآورى قرآن را به او بسپارد. بر اساس روایات، هنگامى کهرسول الله در حال احتضار بود، به على(ع) فرمود: «اى على،قرآن در میان کتابها و قطعهها و برگهایى کنار رختخواب من است;آنها را برداشته، در یک جا گردآورید و ضایع نکنید، چنان کهیهود تورات را ضایع کردند. على(ع) برگها را در پارچهاى زردنهاده، در خانهاش گذاشت و مهر کرد و فرمود: ردا بردوشنمىاندازم تا زمانى که قرآن را گرد آورم. از آن پس امام بىآنکه عبا بردوش اندازد، با میهمانانش رو به رو مىشد تا هنگامىکه قرآن را جمعآورى کرد.» این کار شش ماه به درازا کشید.برخىاین مدت را به سه روز گفتهاند. البته این در صورتى است که جمعقرآن به معناى مترتب کردن آن برحسب نزول آیات باشد.
آیهالله سیدحسن صدر در کتاب تاسیس الشیعه لعلوم الاسلاممىگوید: دیگر علوم قرآن را امیر مؤمنان آموزش داد.
او انواع و اقسام دانشهاى قرآنى را بازگو کرد و براى هرکداممثال آورد که تمام آن در بحارالانوار جمع آورى شده است. هرکتابى درباره علوم قرآن نوشته شده، برگرفته از آموختههاى امامعلى(ع) است.
معتزلى حنفى مىگوید: «همگان اتفاق نظر دارند که قرآن را درزمان رسول الله حفظ مىکرد و کسى دیگرى این کار را نمىکرد. ازاین گذشته او اولین کسى است که قرآن را گرد آورد.»
ویژگیهاى مصحف امام على (ع)
بخشى از ویژگیهاى مصحف امام عبارت است از:
1- ترتیب آیات بر اساس نزول
ابن حجر مىگوید: «على قرآن را به ترتیب نزول (آیات) پس ازوفات پیامبر جمع آورى کرد.» ابن جزى الکلبى مىگوید: «درزمان رسول الله، قرآن در میان کتابها و سینههاى مردمانپراکنده بود. وقتى رسول الله وفات یافت، على بن ابىطالبرضىالله عنه درخانهاش نشست و آن را به ترتیب نزول جمعکرد.» در کتاب تاریخ یعقوبى ترتیب این آیات ذکر شده است.
2- تقدیم منسوخ بر ناسخ
شیخ مفید در کتاب المسائل السرویه مىگوید: «امیرمومنان(ع) قرآن نازل شده را از اول تا آخر جمع آورىکرد و آن را به گونهاى که مىبایست، مرتب ساخت. او آیات مکى رابر مدنى و منسوخ را بر ناسخ مقدم کرد.»
3- در بردارنده تاویل
امام على(ع) مىفرماید: «هرآیهاى که خداوند جل و علابرمحمد(ص) نازل کرد، به املاى رسول الله و خط خودم، نزد مناست; و تاویل هر آیهاى که خدا بر محمد نازل کرد، نزد مناست.» منظور از «تاویل» بیان مقصود کلى و برگرداندن کلامبه یکى از احتمالات عقلانى آن است; گو این که ممکن است در ظاهردلالتش روشن باشد.
دراین مصحف تمامى جوانب آیات بر شمرده شده است، به گونهاى کهآیات به زمان و یا مکان و یا شخص خاص اختصاصى ندارد و مانندماه و خورشید براى همه زمانهاست.
4- در بردارنده تنزیل
تنزیل یعنى شان نزول و سبب نزول وحى. البته گروهى تفاسیرى کهخداوند براى شرح برخى از آیات بر پیامبر نازل کرده، تنزیلمىدانند. این تفاسیر چگونگى نماز خواندن، زکات دادن و دیگرآیات را توضیح مىدهد.و خصوصیات تنزیل آیهها مانند مناسبتنزول، مکان و زمان نزول و کسانى را که مقصود آیه بودهاند و...
را بیان مىکند. شیخ مفید در مقایسه میان قرآن موجود و مصحفامام على(ع) مىنویسد: تاویل و تفسیر معانى قرآن چنان کهشان نزول آن بوده در مصحف امیرمومنان(ع) وجود داشته است.
امام باقر(ع) فرمود: «هیچ کس جز على(ع) قرآن را چنان که فرودآمد، جمع نکرد. »
5- تفکیک محکم و متشابه
در مصحف امام على(ع) محکمات و متشابهات مشخص شده بود.
سیدعبدالحسین شرف الدین مىگوید: «على(ع) قرآن را به ترتیب نزول جمع کرد وناسخ و منسوخ و عامو خاص ومطلق و مقید و محکم و متشابه و عزیمت و رخصت و سنت وآداب و سبب نزول آن را بیان کرد و دشواریهایش را توضیح داد...
قرآن جمع آورى شده از سوى امیرمومنان به تفسیر شبیهتر است.»
6- الف و لام نیفتاده است
در هیچ یک از آیات و واژههاى این مصحف، حروف «الف» و«لام» حذف نشده و هیچ حرف دیگرى، اضافه یاکم نشده است; یعنىنص آیات بدون کوچکترین تغییر آمده است.
7- قرائت «عاصم» است
استاد معرفت در جلد اول کتاب التمهید مىگوید: «این مصحف بر اساس قرائت رسول الله بود.» استاد مرتضى عسکرىدر کتاب حقائق هامه مىنویسد: اگر قرائت را صحت مخرج بدانیم،قرائت عاصم مقصود است. او قرائتش را از «ابى عبدالرحمان» ووى از امام على(ع) و او از پیامبر(ص) یاد گرفته است. بسیارىاز مورخان و نویسندگان این مطلب را ذکر کردهاند.
8- در بردارنده نامهاى اهل حق و باطل
در این مصحف آیاتى که درباره کافران، مشرکان و منافقان است،با نام اشخاص همراه است. این مصحف در اختیار امام رضا(ع) بود.
امام آن را به «ابنابى نصر بزنطى» امانت داد. «بزنطى»مصحف را گشود و نام هفتاد نفر از قریش را در تفسیر آیه «لمیکن الذین کفروا» دید. وقتى امام از این امر آگاه شد، کتابرا از «بزنطى» پس گرفت.
9- املاى رسول الله و نگارش امام على
تمامى تفسیر، تنزیل، تعیین آیات محکم و متشابه و... گفتههاىپیامبر(ص) بوده که به دست امام على(ع) نوشته شده است.
امام على(ع) این مطلب را در حدیثى که گذشت، بیان مىدارد.بر اساس این حدیث، مصحف امام در زمان پیامبر(ص) نوشته شده; بهاملاى پیامبر(ص) بوده است.
آنچه گذشت، بخشى از ویژگیهاى این کتاب است که آیات الهى راباترتیب و تفسیر در خود گنجانده است و تفسیر گونهاى است کهمطلبى زیاده یا کمتر از قرآن ندارد و «مصحف» خوانده مىشود.
چرا مصحف امام پذیرفته نشد؟
به سبب ویژگیهاى این مصحف، بسیارى از دانشپژوهان در پىدستیابى و خواندن آن بودهاند. محمدبن سیرین مىگوید: «شنیدمامام، آن مصحف را بر اساس تنزیل (تفسیر) نوشته است. اگر بر آنمصحف دست مىیافتم، دانش در آن بود. به دنبال آن کتاب بودم وبه مدینه نامه فرستادم، ولى آن را نیافتم.» زهرى درباره اینمصحف مىگوید: «اگر یافت مىشد، سودمندتر (از هر تفسیر) و داراى دانشى بیشتربود.» ولى چرا این مصحف به رغم دانشها و سودمندى آناکنون در دسترس نیست؟! در تاریخ مىخوانیم امام على(ع) پس ازپایان بردن این مصحف، آن را بر مردم عرضه کرد و همگان را بهاستفاده از آن فراخواند، ولى پذیرفته نشد. از این رو، امام آنرا براى همیشه نزد خود و دیگر امامان(علیهم السلام)نگهداشت.
علت عدم پذیرش مصحف از سوى مردم، هماهنگ نبودن آن باخواستههاى نامشروع سیاستمداران بود. امام على(ع) در این بارهمىفرماید: «هنگامى که اسامى اهل حق و باطل را در آنچهخداتبیین کردهبود. دانستند و این، مصالحشان را از بین مىبرد،گفتند: ما به آن نیاز نداریم. ما به خاطر آنچه داریم، از آنبىنیازیم.» در اخبار اهلبیت(علیهم السلام) آمده است: امامعلى(ع) سوگند خورد جز براى نماز عبا بر دوش نگذارد تازمانى کهقرآن را جمعآورى کند. از این رو، از مردم کناره گرفت تا قرآنرا گرد آورد. پس از آن، قرآن گردآورى شده را نزد مردم که درمسجد جمع شده بودند. برد. آنها از خود مىپرسیدند: ابوالحسن براى چه آمده است. امام کتاب را به آنان نشان داد وفرمود: رسول الله(ص) فرمود: «من در میان شما چیزهایى مىگذارمکه اگر به آنها چنگ زنید، هرگز گمراه نمىشوید; کتاب خدا وعترت و اهلبیتم.» این کتاب است و من عترت. آنگاه خلیفه دومبرخاست و گفت: اگر نزد تو قرآنى یافت مىشود، پیش ما نیز مانندآن هست; بدان نیازى نداریم.
امام(ع) پس از آن که حجت را بر آنها تمام کرد، کتاب رابرگرداند. امام صادق(ع) مىفرماید: «امام کتاب را برداشت و بهخانهاش برگشت، در حالى که این آیه را مىخواند: «... آن را پشتسرافکندند و به بهاى کمى فروختند و چهبدمتاعى مىخرند.»
مصحف امام على (ع) کجاست؟
از شمارى روایات فهمیده مىشود این مصحف، پس از امام، بهفرزندش امام حسن(ع) و سپس به دیگر امامان:رسید و اکنون در دست(علیهم السلام)مام زمان(ع) است. امام صادق(ع) مىفرماید: «هنگامى که قائم قیام کند، مصحفى را که على(ع) نوشته است، باخود مىآورد.» چنان که گفتیم، امام على(ع) این مصحف را طبقترتیب نزول آیات جمعآورى و مرتب کرد. از این رو، در برخى ازروایات مىخوانیم: قرآنى که امام زمان(ع) مىآورد، با قرآنموجود تفاوت دارد. امام صادق(ع) فرمود: «قائم ما که قیامکند، خیمههایى مىزند تا مردم قرآن را آن گونه که خدا فرستادهاست، فراگیرند و در آن روز کارى دشوارتر از این نیست; زیراقرآن به گونهاى جز ترتیب کنونى خواهد بود.» امام على(ع) پساز به دست گرفتن حکومت، قرآن خود را بر مردم عرضه نکرد وقرآنى را که از سوى عثمان گردآورى شده بود، تایید کرد; زیرانمىخواست مسلمانان دچار تفرقه شوند.
ایشان حتى دیگر امامان را از قرائت قرآن بر پایه تنزیل نهىکرد. علامه طباطبایى در این باره مىنویسد: على (ع) با این که خودش پیش از آن قرآن مجید را به ترتیب نزولجمعآورى کرده بود و به مردم نشان داده بود و مورد پذیرش نشدهبود و در هیچ یک از جمع اول و دوم وى را شرکت نداده بودند، بااین حال هیچ گونه مخالفت و مقاومتى به خرج نداد و مصحف رایجرا پذیرفت و تا زنده بود حتى در زمان خلافتخود دم ازاختلاف نزد. و همچنین ائمه اهلبیت(علیهم السلام) که جانشینانو فرزندان آن حضرتند. هرگز در اعتبار قرآن مجید حتى به خواصشیعیان خود حرفى نزدهاند، بلکه پیوسته در بیانات خود استنادبه آن جستهاند و شیعیان خود را امر کردهاند که از قرائت مردمپیروى کنند. به جراءت مىتوان گفت که سکوت على(ع) با اینکهمصحف معمولى با مصحف او در ترتیب اختلاف داشت، از این جهتبودکه در مذاق اهلبیت(علیهم السلام) تفسیر قرآن به قرآن کنونىمعتبر است.
نتیجه بحث:
مصحف امام على(ع) در بردارنده آیات موجود، همراه با تفسیر وبه ترتیب نزول آیات است و این تنها تفاوت آن با قرآن موجوداست. این مصحف و جمعآورى قرآن در یک جا، به امر رسول الله(ص)و پس وفات ایشان انجام شد. منابع تاریخى مذهبى شیعه و سنى اینامر را تایید مىکند. آیات منسوخ و ناسخ، محکم و متشابه، خاصو عام، شان نزول آیات، محل و زمان فرود آیات، در این کتابتفسیرگونه مشخص شده است. مردم زمان امام على(ع) این تفسیر رابه خاطر این که مصالحشان به خطر مىافتاد، نپذیرفتند و امام،بعدها که به حکومت رسید، براى حفظ وحدت مسلمانان، آن را نشاننداد. این تفسیر اکنون نزد امام زمان(ع) است.
مصحف امام على(ع) چه اندازه است؟ و منابع مذهبىتاریخى کهاشاره به وجود آن دارد، کدام است؟ آیا این همان مصحفى است کهنزد پیامبر(ص) بود یا مصحفى دیگر است؟ و...
برخى پنداشتهاند شیعیان، قرآنى غیر از قرآن موجود دارند، ودلیل خود را وجود قرآن على(ع) مىدانند، که ویژگىهایى غیر ازقرآن موجود دارد.
ما در این مقاله به پاسخگویى به این شبهات مىپردازیم و دربارهاین مصحف توضیحاتى را به خوانندگان تقدیم مىکنیم، تا همگانبدانند آنچه گفته مىشود (وجود قرآنى دیگر در نزد شیعیان)،تهمتى بیش نیست.
اهل بیت وحى
همه مسلمانان اتفاق نظر دارند که رسول الله(ص) به امام على(ع)توجهى ویژه داشت و از ابتدا سرپرست ایشان بود.
این اهتمام به دستور خداوند و به منظور آماده ساختن ایشانبراى امامت وسرپرستى امتبود. ابونعیم الحافظ الشافعى(م 430 ه .) چنینروایت کرده است: «رسول الله فرمود: اى على، خداوندعزوجل به من دستور داد تورا نزد خود نگهدارم و آموزشت دهم تابدانى; و این آیه نازل شد: گوشهاى شنوا قرآن را دریابند و بفهمند. تو گوش شنواى دانشهستى.» على(ع) به برکتسرپرستى و آموزش پیامبر(ص) آگاهترینفرد پس از رسول الله شد. رسول اکرم در این باره فرمود:«پس از من آگاهترین شخص در امتم علىبن ابىطالب است.» تمامکسانى که مىخواستند از دانش پیامبر بهرهگیرند، مىدانستند همانعلوم را مىتوانند از على(ع) بیاموزند; زیرا پیامبر(ص) فرمودهبود: «من شهر علم هستم و على دروازه آن است.» در میاندانشهایى که پیامبر(ص) به على(ع) آموخت، علوم قرآن جایگاهىویژه داشت. امام على(ع) مىفرماید: «آیه اى از قرآن بر رسولالله نازل نشد مگر این که آن را بر من خواند و دیکته کرد تابنویسم; و تاویل و تفسیر و ناسخ و منسوخ و محکم و متشابهقرآن را به من آموخت.»
در روایتى دیگر مىفرماید: «هرگاه از رسول الله(ص) پرسشى مىکردم، پاسخم را مىداد; و اگرمسایلى به ذهنم نمىرسید، خود ایشان مىفرمود. هر آیهاى دربارهشب یا روز، آسمان یا زمین، دنیا و آخرت، بهشت وجهنم، کوه ودشت، نور و ظلمت نازل مىشد، بر من مىخواند و دیکته مىکرد و منآن را مىنوشتم; و به من تاویل و تفسیر و محکم و متشابه و خاصو عام قرآن را و اینکه چگونه وکجا و درباره چه کسى نازل شدهاست، آموخت. پیامبر(ص) از خدا خواستبه من فهم و حافظه بدهد،تا آیهاى از کتاب خدا را فراموش نکنم و درباره هرکسى آیه نازلمىشد، به من مىفرمود»
در کتاب طبقات ابن سعد آمده است: «امام على(ع) به مسلمانان مىگفت: هر پرسشى درباره کتاب خدادارید، از من بپرسید; زیرا من به هر آیهاى آگاهم.» صحابهاتفاق نظر دارند که علم قرآن به على و دیگر اهلبیت(علیهمالسلام) اختصاص دارد.
امام على(ع) شاهد وحى و دارنده دانش قرآنى و وارث علمپیامبر(ص) بود. او دومین شخص جهان اسلام و آگاهترین صحابه بهشمار مىرفت. بسیارى از مفسران اعتقاد دارند عباراتى چون«راسخون فىالعلم» (صاحبان علم و دانشالهى)، «اهلالذکر»،(آگاهان) یا «الذین آتیناهم الکتاب» (کسانى که کتاب آسمانىرا به آنها دادهایم.) درباره امام على(ع) است. در روایات شیعهو سنى آمده است: مقصود از «من عنده علم الکتاب» (کسى که علم کتاب و آگاهى برقرآن نزد اوست) امام على(ع) است. پیامبر(ص) مىفرماید: «على مع القرآن و القرآن مع على; لن یفترقا حتى یرد علىالحوض»; على با قرآن و قرآن با على است آن دو از هم هرگز جدانمىشوند، تا این که کنار حوض کوثر نزد من آیند.» ابن مسعود،یکى از مفسران صدر اسلام، مىگوید: «اگر کسى آگاهتر از خودم بهکتاب خدا مىشناختم، خود را حتى با پیمودن راه بسیار به اومىرساندم. » شخصى پرسید: «با على چگونهاى؟» ابن مسعود گفت:«من قرآن را با او شروع کرده، نزد او آموختهام.»
در کتابشواهد التنزیل آمده است: «عمرو ابن مسعود و عایشه و عبدالله بن عمر (فرزند خلیفه دوم)و... گفتهاند: على بیش از همه مردم از قرآن آگاهى دارد.
على (ع) قرآن را جمعآورى مىکند
بنابر آنچه از علم امام على گفتیم، طبیعى است رسولالله(ص) کارمهم جمعآورى قرآن را به او بسپارد. بر اساس روایات، هنگامى کهرسول الله در حال احتضار بود، به على(ع) فرمود: «اى على،قرآن در میان کتابها و قطعهها و برگهایى کنار رختخواب من است;آنها را برداشته، در یک جا گردآورید و ضایع نکنید، چنان کهیهود تورات را ضایع کردند. على(ع) برگها را در پارچهاى زردنهاده، در خانهاش گذاشت و مهر کرد و فرمود: ردا بردوشنمىاندازم تا زمانى که قرآن را گرد آورم. از آن پس امام بىآنکه عبا بردوش اندازد، با میهمانانش رو به رو مىشد تا هنگامىکه قرآن را جمعآورى کرد.» این کار شش ماه به درازا کشید.برخىاین مدت را به سه روز گفتهاند. البته این در صورتى است که جمعقرآن به معناى مترتب کردن آن برحسب نزول آیات باشد.
آیهالله سیدحسن صدر در کتاب تاسیس الشیعه لعلوم الاسلاممىگوید: دیگر علوم قرآن را امیر مؤمنان آموزش داد.
او انواع و اقسام دانشهاى قرآنى را بازگو کرد و براى هرکداممثال آورد که تمام آن در بحارالانوار جمع آورى شده است. هرکتابى درباره علوم قرآن نوشته شده، برگرفته از آموختههاى امامعلى(ع) است.
معتزلى حنفى مىگوید: «همگان اتفاق نظر دارند که قرآن را درزمان رسول الله حفظ مىکرد و کسى دیگرى این کار را نمىکرد. ازاین گذشته او اولین کسى است که قرآن را گرد آورد.»
ویژگیهاى مصحف امام على (ع)
بخشى از ویژگیهاى مصحف امام عبارت است از:
1- ترتیب آیات بر اساس نزول
ابن حجر مىگوید: «على قرآن را به ترتیب نزول (آیات) پس ازوفات پیامبر جمع آورى کرد.» ابن جزى الکلبى مىگوید: «درزمان رسول الله، قرآن در میان کتابها و سینههاى مردمانپراکنده بود. وقتى رسول الله وفات یافت، على بن ابىطالبرضىالله عنه درخانهاش نشست و آن را به ترتیب نزول جمعکرد.» در کتاب تاریخ یعقوبى ترتیب این آیات ذکر شده است.
2- تقدیم منسوخ بر ناسخ
شیخ مفید در کتاب المسائل السرویه مىگوید: «امیرمومنان(ع) قرآن نازل شده را از اول تا آخر جمع آورىکرد و آن را به گونهاى که مىبایست، مرتب ساخت. او آیات مکى رابر مدنى و منسوخ را بر ناسخ مقدم کرد.»
3- در بردارنده تاویل
امام على(ع) مىفرماید: «هرآیهاى که خداوند جل و علابرمحمد(ص) نازل کرد، به املاى رسول الله و خط خودم، نزد مناست; و تاویل هر آیهاى که خدا بر محمد نازل کرد، نزد مناست.» منظور از «تاویل» بیان مقصود کلى و برگرداندن کلامبه یکى از احتمالات عقلانى آن است; گو این که ممکن است در ظاهردلالتش روشن باشد.
دراین مصحف تمامى جوانب آیات بر شمرده شده است، به گونهاى کهآیات به زمان و یا مکان و یا شخص خاص اختصاصى ندارد و مانندماه و خورشید براى همه زمانهاست.
4- در بردارنده تنزیل
تنزیل یعنى شان نزول و سبب نزول وحى. البته گروهى تفاسیرى کهخداوند براى شرح برخى از آیات بر پیامبر نازل کرده، تنزیلمىدانند. این تفاسیر چگونگى نماز خواندن، زکات دادن و دیگرآیات را توضیح مىدهد.و خصوصیات تنزیل آیهها مانند مناسبتنزول، مکان و زمان نزول و کسانى را که مقصود آیه بودهاند و...
را بیان مىکند. شیخ مفید در مقایسه میان قرآن موجود و مصحفامام على(ع) مىنویسد: تاویل و تفسیر معانى قرآن چنان کهشان نزول آن بوده در مصحف امیرمومنان(ع) وجود داشته است.
امام باقر(ع) فرمود: «هیچ کس جز على(ع) قرآن را چنان که فرودآمد، جمع نکرد. »
5- تفکیک محکم و متشابه
در مصحف امام على(ع) محکمات و متشابهات مشخص شده بود.
سیدعبدالحسین شرف الدین مىگوید: «على(ع) قرآن را به ترتیب نزول جمع کرد وناسخ و منسوخ و عامو خاص ومطلق و مقید و محکم و متشابه و عزیمت و رخصت و سنت وآداب و سبب نزول آن را بیان کرد و دشواریهایش را توضیح داد...
قرآن جمع آورى شده از سوى امیرمومنان به تفسیر شبیهتر است.»
6- الف و لام نیفتاده است
در هیچ یک از آیات و واژههاى این مصحف، حروف «الف» و«لام» حذف نشده و هیچ حرف دیگرى، اضافه یاکم نشده است; یعنىنص آیات بدون کوچکترین تغییر آمده است.
7- قرائت «عاصم» است
استاد معرفت در جلد اول کتاب التمهید مىگوید: «این مصحف بر اساس قرائت رسول الله بود.» استاد مرتضى عسکرىدر کتاب حقائق هامه مىنویسد: اگر قرائت را صحت مخرج بدانیم،قرائت عاصم مقصود است. او قرائتش را از «ابى عبدالرحمان» ووى از امام على(ع) و او از پیامبر(ص) یاد گرفته است. بسیارىاز مورخان و نویسندگان این مطلب را ذکر کردهاند.
8- در بردارنده نامهاى اهل حق و باطل
در این مصحف آیاتى که درباره کافران، مشرکان و منافقان است،با نام اشخاص همراه است. این مصحف در اختیار امام رضا(ع) بود.
امام آن را به «ابنابى نصر بزنطى» امانت داد. «بزنطى»مصحف را گشود و نام هفتاد نفر از قریش را در تفسیر آیه «لمیکن الذین کفروا» دید. وقتى امام از این امر آگاه شد، کتابرا از «بزنطى» پس گرفت.
9- املاى رسول الله و نگارش امام على
تمامى تفسیر، تنزیل، تعیین آیات محکم و متشابه و... گفتههاىپیامبر(ص) بوده که به دست امام على(ع) نوشته شده است.
امام على(ع) این مطلب را در حدیثى که گذشت، بیان مىدارد.بر اساس این حدیث، مصحف امام در زمان پیامبر(ص) نوشته شده; بهاملاى پیامبر(ص) بوده است.
آنچه گذشت، بخشى از ویژگیهاى این کتاب است که آیات الهى راباترتیب و تفسیر در خود گنجانده است و تفسیر گونهاى است کهمطلبى زیاده یا کمتر از قرآن ندارد و «مصحف» خوانده مىشود.
چرا مصحف امام پذیرفته نشد؟
به سبب ویژگیهاى این مصحف، بسیارى از دانشپژوهان در پىدستیابى و خواندن آن بودهاند. محمدبن سیرین مىگوید: «شنیدمامام، آن مصحف را بر اساس تنزیل (تفسیر) نوشته است. اگر بر آنمصحف دست مىیافتم، دانش در آن بود. به دنبال آن کتاب بودم وبه مدینه نامه فرستادم، ولى آن را نیافتم.» زهرى درباره اینمصحف مىگوید: «اگر یافت مىشد، سودمندتر (از هر تفسیر) و داراى دانشى بیشتربود.» ولى چرا این مصحف به رغم دانشها و سودمندى آناکنون در دسترس نیست؟! در تاریخ مىخوانیم امام على(ع) پس ازپایان بردن این مصحف، آن را بر مردم عرضه کرد و همگان را بهاستفاده از آن فراخواند، ولى پذیرفته نشد. از این رو، امام آنرا براى همیشه نزد خود و دیگر امامان(علیهم السلام)نگهداشت.
علت عدم پذیرش مصحف از سوى مردم، هماهنگ نبودن آن باخواستههاى نامشروع سیاستمداران بود. امام على(ع) در این بارهمىفرماید: «هنگامى که اسامى اهل حق و باطل را در آنچهخداتبیین کردهبود. دانستند و این، مصالحشان را از بین مىبرد،گفتند: ما به آن نیاز نداریم. ما به خاطر آنچه داریم، از آنبىنیازیم.» در اخبار اهلبیت(علیهم السلام) آمده است: امامعلى(ع) سوگند خورد جز براى نماز عبا بر دوش نگذارد تازمانى کهقرآن را جمعآورى کند. از این رو، از مردم کناره گرفت تا قرآنرا گرد آورد. پس از آن، قرآن گردآورى شده را نزد مردم که درمسجد جمع شده بودند. برد. آنها از خود مىپرسیدند: ابوالحسن براى چه آمده است. امام کتاب را به آنان نشان داد وفرمود: رسول الله(ص) فرمود: «من در میان شما چیزهایى مىگذارمکه اگر به آنها چنگ زنید، هرگز گمراه نمىشوید; کتاب خدا وعترت و اهلبیتم.» این کتاب است و من عترت. آنگاه خلیفه دومبرخاست و گفت: اگر نزد تو قرآنى یافت مىشود، پیش ما نیز مانندآن هست; بدان نیازى نداریم.
امام(ع) پس از آن که حجت را بر آنها تمام کرد، کتاب رابرگرداند. امام صادق(ع) مىفرماید: «امام کتاب را برداشت و بهخانهاش برگشت، در حالى که این آیه را مىخواند: «... آن را پشتسرافکندند و به بهاى کمى فروختند و چهبدمتاعى مىخرند.»
مصحف امام على (ع) کجاست؟
از شمارى روایات فهمیده مىشود این مصحف، پس از امام، بهفرزندش امام حسن(ع) و سپس به دیگر امامان:رسید و اکنون در دست(علیهم السلام)مام زمان(ع) است. امام صادق(ع) مىفرماید: «هنگامى که قائم قیام کند، مصحفى را که على(ع) نوشته است، باخود مىآورد.» چنان که گفتیم، امام على(ع) این مصحف را طبقترتیب نزول آیات جمعآورى و مرتب کرد. از این رو، در برخى ازروایات مىخوانیم: قرآنى که امام زمان(ع) مىآورد، با قرآنموجود تفاوت دارد. امام صادق(ع) فرمود: «قائم ما که قیامکند، خیمههایى مىزند تا مردم قرآن را آن گونه که خدا فرستادهاست، فراگیرند و در آن روز کارى دشوارتر از این نیست; زیراقرآن به گونهاى جز ترتیب کنونى خواهد بود.» امام على(ع) پساز به دست گرفتن حکومت، قرآن خود را بر مردم عرضه نکرد وقرآنى را که از سوى عثمان گردآورى شده بود، تایید کرد; زیرانمىخواست مسلمانان دچار تفرقه شوند.
ایشان حتى دیگر امامان را از قرائت قرآن بر پایه تنزیل نهىکرد. علامه طباطبایى در این باره مىنویسد: على (ع) با این که خودش پیش از آن قرآن مجید را به ترتیب نزولجمعآورى کرده بود و به مردم نشان داده بود و مورد پذیرش نشدهبود و در هیچ یک از جمع اول و دوم وى را شرکت نداده بودند، بااین حال هیچ گونه مخالفت و مقاومتى به خرج نداد و مصحف رایجرا پذیرفت و تا زنده بود حتى در زمان خلافتخود دم ازاختلاف نزد. و همچنین ائمه اهلبیت(علیهم السلام) که جانشینانو فرزندان آن حضرتند. هرگز در اعتبار قرآن مجید حتى به خواصشیعیان خود حرفى نزدهاند، بلکه پیوسته در بیانات خود استنادبه آن جستهاند و شیعیان خود را امر کردهاند که از قرائت مردمپیروى کنند. به جراءت مىتوان گفت که سکوت على(ع) با اینکهمصحف معمولى با مصحف او در ترتیب اختلاف داشت، از این جهتبودکه در مذاق اهلبیت(علیهم السلام) تفسیر قرآن به قرآن کنونىمعتبر است.
نتیجه بحث:
مصحف امام على(ع) در بردارنده آیات موجود، همراه با تفسیر وبه ترتیب نزول آیات است و این تنها تفاوت آن با قرآن موجوداست. این مصحف و جمعآورى قرآن در یک جا، به امر رسول الله(ص)و پس وفات ایشان انجام شد. منابع تاریخى مذهبى شیعه و سنى اینامر را تایید مىکند. آیات منسوخ و ناسخ، محکم و متشابه، خاصو عام، شان نزول آیات، محل و زمان فرود آیات، در این کتابتفسیرگونه مشخص شده است. مردم زمان امام على(ع) این تفسیر رابه خاطر این که مصالحشان به خطر مىافتاد، نپذیرفتند و امام،بعدها که به حکومت رسید، براى حفظ وحدت مسلمانان، آن را نشاننداد. این تفسیر اکنون نزد امام زمان(ع) است.