سیماى محمد بن مسعود عیاشى سمرقندى
آرشیو
چکیده
متن
«سمرقند» تاریخى کهن و درخشان دارد. این شهر در اوایل قرندوم هجرى، اسلام را به عنوان کاملترین دین و غنىترین فرهنگ،پذیرفت.
در سال 56 هجرى، معاویه، سعید بن عثمان را فرمانرواى خراسانساخت و سعید، سمرقند را بخشى از قلمرو خود کرد. در سالهاى 91و 92 ه . ق «قتیبه» وارد این سرزمین شد. در این عصر، بهدستور وى بناهاى اسلامى پایه گذارى گردید.
سمرقند تا قرن 19 بخشى از قملرو سلاطین ایرانى شمرده مىشد.
حدود 126 سال قبل، یعنى سال 1252 خورشیدى، زیر سلطه حکومتروسیه، قرار گرفت.
این دیار، امروزه یکى از شهرهاى مهم کشور ازبکستان است.
سمرقند، در طول تاریخ اسلام، خود یکى از حوزههاى بزرگ «خراسانبزرگ» بوده است و دانشمندان نام آورى در آن بالیدهاند کهمحمد بن مسعود عیاشى یکى از آن عالمان وارسته است.
آفتاب سمرقند در میان عالمان و بزرگان سمرقند، که هریک بهنوعى در گسترش اسلام در «ما وراء النهر» یعنى آن سوى «جیحون»نقش بسزایى داشتند، به نام ستارگانى بر مىخوریم که در عصرخود، آفتاب مشرق اسلامى بودهاند.
محمدبن مسعود عیاشى سمرقندى در شمار این ستارگان جاى دارد.
این دانشمند در قرنهاى سوم و چهارم هجرى مىزیست; معاصر علامهکلینى(ره) بود و در سال 329 هجرى حیات داشت.
تاریخ از محل تولد، سال ارتحالش، قبیله و زادگاهش نامى بهمیان نیاورده است. آنچه مىخوانید، نهایت تلاش نگارنده در باره«آفتاب سمرقند» است.
محمد بن مسعود از قبیله «عیاشى» بود و در سرزمین «ما وراءالنهر» چشم به جهان گشود. پدرش «مسعود بن محمد بن عیاشى»،«سمرقندى» شهرت داشت. محمد پس از سالها تحصیل در محضربزرگان شیعه و سنى سمرقند با مبانى مکتب تشیع آشنا شد. وقتىمحمد حق را دریافت، با نادیده گرفتن موقعیت اجتماعى خود، بهمحفل محبان «اهل بیت (علیهم السلام») شتافت. و در گروهرادمردان شیعه خاور، قرار گرفت. محمد بن مسعود، عارفى وارستهبود و در فقه، اصول، فلسفه، ادب، حدیث، رجال، کلام، معانى،حکمت، هیئت، طب و ریاضى، استاد کل به شمار مىآمد. تا جایى کهگروهى، وى را استاد «کلینى»، عالم بزرگ شیعه، دانستهاند.
عیاشى سمرقندى از نگاه دیگرانبزرگى این مرد گمنام، که مروج اندیشههاى شیعى در خاور شمردهمىشد، چنان بود که بسیارى از دانشمندان جهان اسلام، لب بهستایش وى گشادهاند. بخشى از گفتار دانشوران در باره اینبزرگمرد، چنین است:
1- ابن ندیم بغدادى: «... محمد بن مسعود عیاشى از مردم سمرقند... و از فقهاى شیعهامامیه است. در فزونى دانش، یگانه روزگار خود بوده، در نواحىخراسان، مقام و منزلتى بس عالى داشته است... 173 جلد کتاب براساس مکتب تشیع و پنج جلد کتاب بر اساس فقه اهل سنت و سیرهخلفا، نوشته است. تعداد کتب او 208 جلد است که 27 جلد آن درگرد باد روزگار از میان رفته است.»
2- نجاشى: « اواز چهرههاى درخشان شیعه است...»
3- شیخ طوسى: «... عیاشى در میان دانشمندان مشرق خراسان و ماوراء النهر،از لحاظ علم و فضل، از همه علماى زمان خود فزونى دارد.»
4- آقا بزرگ تهرانى: «... او از استادان کشى (صاحب رجال معروف) است. »
5- علامه طباطبایى در پیشگفتارى که در سال 1380 ه . بر تفسیر عیاشىنگاشته، او را این گونه، معرفى مىکند: «... یکى از بهترین تفسیرهایى که از علماى پیشین ما بر جاىمانده، کتاب تفسیر منسوب به شیخ ما عیاشى رحمه الله علیهاست... . بهترین تفسیرى است که از روزگاران پیش در موضوع خود،تالیف شده ویکى از موثقترین آثار تفسیرى است.. . . سمرقندى ازدانشمندان و چهرههاى درخشان شیعه است. او در تجدید حیات علمىشیعه، سعى بلیغ مبذول داشت... .»
6- محدث قمى: «... او یکى از بزرگان مکتب شیعه است که در نوجوانى به فقهاهلبیت، بصیرت یافت... و از شاگردان على بن الحسین بن فضال وجمعى دیگر از استادان بلند آوازه کوفه، بغداد و قم شمردهمىشود و در راه پیشرفت مکتب «رسالت» و «نبوت»، تمام ثروتخود را که از پدر به او، ارث رسیده بود، در طبق اخلاص نهاد.»
7- آیة الله سید حسن صدر: «... عیاشى از بزرگان شیعه است که در کثرت تالیف و تصنیف،شهرت به سزایى دارد... او در طبقه و ردیف «ثقه الاسلام کلینى»و از علماى قرن سوم است...»
8- صاحب ریحانة الادب: «... او (عیاشى) در علم، فضل وادب، تبحر و تنوع علمى، یکتاىزمان خود بوده است. او در علوم مختلف طب، قیافه، فقه و... بیشاز 200 جلد کتاب دارد.. .»
استادان عیاشى
سمرقندى در طول عمر پربارش به سرزمینهاى مختلف جهان اسلاممانند رى، قم و بغداد، مسافرت کرد و از دانشمندان و علماىبزرگ عصر خویش بهره برد. بىتردید یاد آورى نام آن استادان،مىتواند ما را در شناخت جایگاه دانشور پارساى سمرقند، یارىدهد. بر اساس کتابهاى تاریخى، نام شمارى از استادان محمد بنمسعود، چنین است: 1- على بن فضال 2- عبد الله بن محمد بن خالد طیالسى 3- محمد بن یزداد رازى 4- محمد بن احمد نهدى 5- قاسم بن هشام لولو (از اصحاب امام حسن عسکرى(ع)) 6- على بن عبد الله بن مروان 7- اسحاق بن محمد بصرى (از اصحاب امام هادى و امامعسکرى (علیهماالسلام)) 8- ابراهیم بن محمد بن فارس (از اصحاب امام هادى و امامعسکرى (علیهماالسلام)) 9- جبریل بن احمد فاریابى 10- جعفر بن احمد بن ایوب سمرقندى، (ابن تاجر) 11- على بن محمد بن فروزان قمى 12- محمد بن نصیر کشى 13- احمد بن منصور خزاعى 14- احمد بن عبد الله علوى 15- على بن على خزاعى 16- على بن قیس قومسى 17- محمد بن عیسى بن عبید یقطینى 18- فضل بن شاذان نیشابورى 19- محمد بن احمد بن نعیم، (ابو عبد الله شاذانى) 20- عبد الله بن خلف 21- حسین بن عبد الله قمى 22- حمدویه بن نصیر 23- على بن محمد بن عیسى 24- عبد الله بن میمون 25- على بن حسین 26- یوسف بن سختبصرى (از اصحاب امام عسکرى (ع)) 27- محمد بن ابراهیم بن محمد بن فارس 28- عبد الله بن حمدویه بیهقى; (از اصحاب امام عسکرى(ع)) 29- ابو على محمد بن احمد بن حماد مروزى 30- ابوعباس بن عبد الله بن سهل بغدادى 31- سلیمان بن جعفر 32- حسین بن اشکیب سمرقندى
شاگردان آفتاب
آفتاب سمرقند، پس از گذراندن مراحل مختلف علوم اسلامى و بهرهجستن از دریاى کلام اهل بیت (علیهم السلام)، به سمرقند باز گشتتا بذر فرهنگ تشیع را در قلب لطیف مردم این سامان بپاشد وحرکت تشیع را جانى تازه بخشد.او در این راه، تمام هستىاش رادر کف اخلاص نهاد، میراث پدر را به مصرف رساند و حتى خانهاش راوقف شاگردان و دانش پژوهان ساخت. رهاورد تلاشها و ایثارهاى ایندانشور برجسته، شاگردان بسیارى است که هریک، از ستارگان آسماندانش و پارسایى شمرده مىشوند. نام شمارى از این نیکبختان،عبارت است از: 1- شیخ ابوعمر کشى (صاحب رجال معروف) 2- حیدر بن محمد سمرقندى (از علما و محدثان بنام شیعه درسمرقند و بلخ) 3- جعفر بن محمد (فرزند عیاشى) 4- احمد بن عیسى بن جعفر علوى 5- احمد بن یعقوب سنائى 6- احمد بن صفار 7- ابراهیم (جنوبى) 8- جعفر بن ابى جعفر سمرقندى 9- ابونصر احمد بن یحیى 10- حسین بن نعیم سمرقندى 11- حسین غزال کنتحى 12- حسن کرمانى 13- زید بن احمد خلقى 14- یزوکى 15- سعد صفار 16- بکر کرمانى 17- جعفر بن محمد ابوالقاسم 18- قاسم بن محمد رازى 19- عبد الله صیدلانى 20- محمد بن یحیى 21- محمد بن یوسف کرمانى 22- على بن حسنویه کرمانى 23- عبد الله بن طاهر حلوانى 24- عمرو خیاط 25- على ابو اسماعیل دهقان 26- محمد بن طاهر جمهور 27- محمد بن شعیب بوحاکنى 28- محمد بن بلال معلم 29- لیثبن نصر 30- محمد بن یوسف بن یعقوب جعفرى 31- ابو نصر بن یحیى فقیه 32- ابو طالب مظفربن جعفر بن محمد 33- ابو الحسین 34- ابوبکر قناتى 35- ابو على وارثى 36- ابونصر خلقانى 37- ابو عبد الله بقال 38- ابو جعفر بن ابى عوف بخارى 39- محمد بن فتح معلم
حاصل عمر آفتاب
بىشک، سمرقندى از نادر کسانى است که هم امتى را در یک جامعهپروراند و هم تالیفاتى بسیار گرانسنگ و پرمایه از خود بهیادگار نهاد. او در نشر و تبلیغ مکتب تشیع نقشى موثر و اساسىداشت و به حق از پایه گذاران مکتب تشیع در مشرق زمین به شمارمىآید. آن دانشمند وارسته در راستاى هدف الهى خویش، کتابهاىبسیارى به رشته نگارش کشید. احکام، اقتصاد، طب، هیئت، نجوم،کلام، ادعیه، زیارات، حقوق، تاریخ و. .. محور کتابهاى او شمردهمىشود.
متاسفانه امروزه، همه آن آثار گرانبها از میان رفته است و جزیک اثر ناقص، چیزى باقى نمانده است. گوهر گرانقدر برجاى ماندهاز محمد بن مسعود در موضوع تفسیر است و «تفسیر عیاشى» شهرتدارد. ابن ندیم، شیخ طوسى و دیگران در کتب رجالى خود نام بخشىاز کتابهاى این شخصیت وارسته را چنین ذکر کردهاند: کتاب صلوه، کتاب مناسک، کتاب حج، کتاب عالم و متعلم، کتابدعوات، کتاب طلاق، کتاب ولایت فقیه، کتاب سجود قرآن، کتاب طب،کتاب رویا، کتاب نجوم، کتاب قضا، کتاب قبله، کتاب جزیه وخراج، کتاب زهد، کتاب مکه، کتاب غیبت، کتاب سیره انبیاء، کتابسیره اوصیاء، کتاب دلایل ائمه، کتاب کعبه، کتاب باطن قرآن،کتاب بهشت و دوزخ، کتاب حقوق، کتاب ایمان، کتاب رجعت، کتابفضائل قرآن، کتاب نوادر، کتاب کسوف و خسوف.
عیاشى سمرقندى، علاوه بر کتابهایى که بر اساس عقاید و آراىتشیع و سیره اهل بیت(علیهم السلام) نگاشته، حدود 7 کتاب نیز براساس روایات اهل سنت، در خصوص سیره خلفا، به رشته تحریر درآورده است.
قابل توجه دانشپژوهان و محققان محترم: خانه مطبوعات، امور فرهنگى آستانه مقدسه قمواحد نشریات کتابخانه آستانه مقدسه قم در جوار کریمه اهلبیت(حضرت معصومه(س)) یکى از منابع تحقیق و پژوهشهاى علمى وفرهنگى مىباشد.
این مرکز از سالیان دور محل نگهداشت انواع نشریات داخلى ونشریات ادوارى شامل: روزنامه، ماهنامه، فصلنامه و ... با موضوعات متنوع اجتماعى،سیاسى، فرهنگى و مذهبى بوده است. در راستاى اطلاعرسانى وهمکارى هرچه بیشتر در زمینه فعالیتهاى پژوهشى واحد کتابخانهآستانه مقدسه آمادگى دارد در کلیه ایام هفته به استثناى ایامتعطیل محققان محترم را یارى نماید.
ساعات مراجعه: صبحها از ساعت 8 الى 13.
نشانى: میدان آستان، کتابخانه حضرت معصومه (س)
در سال 56 هجرى، معاویه، سعید بن عثمان را فرمانرواى خراسانساخت و سعید، سمرقند را بخشى از قلمرو خود کرد. در سالهاى 91و 92 ه . ق «قتیبه» وارد این سرزمین شد. در این عصر، بهدستور وى بناهاى اسلامى پایه گذارى گردید.
سمرقند تا قرن 19 بخشى از قملرو سلاطین ایرانى شمرده مىشد.
حدود 126 سال قبل، یعنى سال 1252 خورشیدى، زیر سلطه حکومتروسیه، قرار گرفت.
این دیار، امروزه یکى از شهرهاى مهم کشور ازبکستان است.
سمرقند، در طول تاریخ اسلام، خود یکى از حوزههاى بزرگ «خراسانبزرگ» بوده است و دانشمندان نام آورى در آن بالیدهاند کهمحمد بن مسعود عیاشى یکى از آن عالمان وارسته است.
آفتاب سمرقند در میان عالمان و بزرگان سمرقند، که هریک بهنوعى در گسترش اسلام در «ما وراء النهر» یعنى آن سوى «جیحون»نقش بسزایى داشتند، به نام ستارگانى بر مىخوریم که در عصرخود، آفتاب مشرق اسلامى بودهاند.
محمدبن مسعود عیاشى سمرقندى در شمار این ستارگان جاى دارد.
این دانشمند در قرنهاى سوم و چهارم هجرى مىزیست; معاصر علامهکلینى(ره) بود و در سال 329 هجرى حیات داشت.
تاریخ از محل تولد، سال ارتحالش، قبیله و زادگاهش نامى بهمیان نیاورده است. آنچه مىخوانید، نهایت تلاش نگارنده در باره«آفتاب سمرقند» است.
محمد بن مسعود از قبیله «عیاشى» بود و در سرزمین «ما وراءالنهر» چشم به جهان گشود. پدرش «مسعود بن محمد بن عیاشى»،«سمرقندى» شهرت داشت. محمد پس از سالها تحصیل در محضربزرگان شیعه و سنى سمرقند با مبانى مکتب تشیع آشنا شد. وقتىمحمد حق را دریافت، با نادیده گرفتن موقعیت اجتماعى خود، بهمحفل محبان «اهل بیت (علیهم السلام») شتافت. و در گروهرادمردان شیعه خاور، قرار گرفت. محمد بن مسعود، عارفى وارستهبود و در فقه، اصول، فلسفه، ادب، حدیث، رجال، کلام، معانى،حکمت، هیئت، طب و ریاضى، استاد کل به شمار مىآمد. تا جایى کهگروهى، وى را استاد «کلینى»، عالم بزرگ شیعه، دانستهاند.
عیاشى سمرقندى از نگاه دیگرانبزرگى این مرد گمنام، که مروج اندیشههاى شیعى در خاور شمردهمىشد، چنان بود که بسیارى از دانشمندان جهان اسلام، لب بهستایش وى گشادهاند. بخشى از گفتار دانشوران در باره اینبزرگمرد، چنین است:
1- ابن ندیم بغدادى: «... محمد بن مسعود عیاشى از مردم سمرقند... و از فقهاى شیعهامامیه است. در فزونى دانش، یگانه روزگار خود بوده، در نواحىخراسان، مقام و منزلتى بس عالى داشته است... 173 جلد کتاب براساس مکتب تشیع و پنج جلد کتاب بر اساس فقه اهل سنت و سیرهخلفا، نوشته است. تعداد کتب او 208 جلد است که 27 جلد آن درگرد باد روزگار از میان رفته است.»
2- نجاشى: « اواز چهرههاى درخشان شیعه است...»
3- شیخ طوسى: «... عیاشى در میان دانشمندان مشرق خراسان و ماوراء النهر،از لحاظ علم و فضل، از همه علماى زمان خود فزونى دارد.»
4- آقا بزرگ تهرانى: «... او از استادان کشى (صاحب رجال معروف) است. »
5- علامه طباطبایى در پیشگفتارى که در سال 1380 ه . بر تفسیر عیاشىنگاشته، او را این گونه، معرفى مىکند: «... یکى از بهترین تفسیرهایى که از علماى پیشین ما بر جاىمانده، کتاب تفسیر منسوب به شیخ ما عیاشى رحمه الله علیهاست... . بهترین تفسیرى است که از روزگاران پیش در موضوع خود،تالیف شده ویکى از موثقترین آثار تفسیرى است.. . . سمرقندى ازدانشمندان و چهرههاى درخشان شیعه است. او در تجدید حیات علمىشیعه، سعى بلیغ مبذول داشت... .»
6- محدث قمى: «... او یکى از بزرگان مکتب شیعه است که در نوجوانى به فقهاهلبیت، بصیرت یافت... و از شاگردان على بن الحسین بن فضال وجمعى دیگر از استادان بلند آوازه کوفه، بغداد و قم شمردهمىشود و در راه پیشرفت مکتب «رسالت» و «نبوت»، تمام ثروتخود را که از پدر به او، ارث رسیده بود، در طبق اخلاص نهاد.»
7- آیة الله سید حسن صدر: «... عیاشى از بزرگان شیعه است که در کثرت تالیف و تصنیف،شهرت به سزایى دارد... او در طبقه و ردیف «ثقه الاسلام کلینى»و از علماى قرن سوم است...»
8- صاحب ریحانة الادب: «... او (عیاشى) در علم، فضل وادب، تبحر و تنوع علمى، یکتاىزمان خود بوده است. او در علوم مختلف طب، قیافه، فقه و... بیشاز 200 جلد کتاب دارد.. .»
استادان عیاشى
سمرقندى در طول عمر پربارش به سرزمینهاى مختلف جهان اسلاممانند رى، قم و بغداد، مسافرت کرد و از دانشمندان و علماىبزرگ عصر خویش بهره برد. بىتردید یاد آورى نام آن استادان،مىتواند ما را در شناخت جایگاه دانشور پارساى سمرقند، یارىدهد. بر اساس کتابهاى تاریخى، نام شمارى از استادان محمد بنمسعود، چنین است: 1- على بن فضال 2- عبد الله بن محمد بن خالد طیالسى 3- محمد بن یزداد رازى 4- محمد بن احمد نهدى 5- قاسم بن هشام لولو (از اصحاب امام حسن عسکرى(ع)) 6- على بن عبد الله بن مروان 7- اسحاق بن محمد بصرى (از اصحاب امام هادى و امامعسکرى (علیهماالسلام)) 8- ابراهیم بن محمد بن فارس (از اصحاب امام هادى و امامعسکرى (علیهماالسلام)) 9- جبریل بن احمد فاریابى 10- جعفر بن احمد بن ایوب سمرقندى، (ابن تاجر) 11- على بن محمد بن فروزان قمى 12- محمد بن نصیر کشى 13- احمد بن منصور خزاعى 14- احمد بن عبد الله علوى 15- على بن على خزاعى 16- على بن قیس قومسى 17- محمد بن عیسى بن عبید یقطینى 18- فضل بن شاذان نیشابورى 19- محمد بن احمد بن نعیم، (ابو عبد الله شاذانى) 20- عبد الله بن خلف 21- حسین بن عبد الله قمى 22- حمدویه بن نصیر 23- على بن محمد بن عیسى 24- عبد الله بن میمون 25- على بن حسین 26- یوسف بن سختبصرى (از اصحاب امام عسکرى (ع)) 27- محمد بن ابراهیم بن محمد بن فارس 28- عبد الله بن حمدویه بیهقى; (از اصحاب امام عسکرى(ع)) 29- ابو على محمد بن احمد بن حماد مروزى 30- ابوعباس بن عبد الله بن سهل بغدادى 31- سلیمان بن جعفر 32- حسین بن اشکیب سمرقندى
شاگردان آفتاب
آفتاب سمرقند، پس از گذراندن مراحل مختلف علوم اسلامى و بهرهجستن از دریاى کلام اهل بیت (علیهم السلام)، به سمرقند باز گشتتا بذر فرهنگ تشیع را در قلب لطیف مردم این سامان بپاشد وحرکت تشیع را جانى تازه بخشد.او در این راه، تمام هستىاش رادر کف اخلاص نهاد، میراث پدر را به مصرف رساند و حتى خانهاش راوقف شاگردان و دانش پژوهان ساخت. رهاورد تلاشها و ایثارهاى ایندانشور برجسته، شاگردان بسیارى است که هریک، از ستارگان آسماندانش و پارسایى شمرده مىشوند. نام شمارى از این نیکبختان،عبارت است از: 1- شیخ ابوعمر کشى (صاحب رجال معروف) 2- حیدر بن محمد سمرقندى (از علما و محدثان بنام شیعه درسمرقند و بلخ) 3- جعفر بن محمد (فرزند عیاشى) 4- احمد بن عیسى بن جعفر علوى 5- احمد بن یعقوب سنائى 6- احمد بن صفار 7- ابراهیم (جنوبى) 8- جعفر بن ابى جعفر سمرقندى 9- ابونصر احمد بن یحیى 10- حسین بن نعیم سمرقندى 11- حسین غزال کنتحى 12- حسن کرمانى 13- زید بن احمد خلقى 14- یزوکى 15- سعد صفار 16- بکر کرمانى 17- جعفر بن محمد ابوالقاسم 18- قاسم بن محمد رازى 19- عبد الله صیدلانى 20- محمد بن یحیى 21- محمد بن یوسف کرمانى 22- على بن حسنویه کرمانى 23- عبد الله بن طاهر حلوانى 24- عمرو خیاط 25- على ابو اسماعیل دهقان 26- محمد بن طاهر جمهور 27- محمد بن شعیب بوحاکنى 28- محمد بن بلال معلم 29- لیثبن نصر 30- محمد بن یوسف بن یعقوب جعفرى 31- ابو نصر بن یحیى فقیه 32- ابو طالب مظفربن جعفر بن محمد 33- ابو الحسین 34- ابوبکر قناتى 35- ابو على وارثى 36- ابونصر خلقانى 37- ابو عبد الله بقال 38- ابو جعفر بن ابى عوف بخارى 39- محمد بن فتح معلم
حاصل عمر آفتاب
بىشک، سمرقندى از نادر کسانى است که هم امتى را در یک جامعهپروراند و هم تالیفاتى بسیار گرانسنگ و پرمایه از خود بهیادگار نهاد. او در نشر و تبلیغ مکتب تشیع نقشى موثر و اساسىداشت و به حق از پایه گذاران مکتب تشیع در مشرق زمین به شمارمىآید. آن دانشمند وارسته در راستاى هدف الهى خویش، کتابهاىبسیارى به رشته نگارش کشید. احکام، اقتصاد، طب، هیئت، نجوم،کلام، ادعیه، زیارات، حقوق، تاریخ و. .. محور کتابهاى او شمردهمىشود.
متاسفانه امروزه، همه آن آثار گرانبها از میان رفته است و جزیک اثر ناقص، چیزى باقى نمانده است. گوهر گرانقدر برجاى ماندهاز محمد بن مسعود در موضوع تفسیر است و «تفسیر عیاشى» شهرتدارد. ابن ندیم، شیخ طوسى و دیگران در کتب رجالى خود نام بخشىاز کتابهاى این شخصیت وارسته را چنین ذکر کردهاند: کتاب صلوه، کتاب مناسک، کتاب حج، کتاب عالم و متعلم، کتابدعوات، کتاب طلاق، کتاب ولایت فقیه، کتاب سجود قرآن، کتاب طب،کتاب رویا، کتاب نجوم، کتاب قضا، کتاب قبله، کتاب جزیه وخراج، کتاب زهد، کتاب مکه، کتاب غیبت، کتاب سیره انبیاء، کتابسیره اوصیاء، کتاب دلایل ائمه، کتاب کعبه، کتاب باطن قرآن،کتاب بهشت و دوزخ، کتاب حقوق، کتاب ایمان، کتاب رجعت، کتابفضائل قرآن، کتاب نوادر، کتاب کسوف و خسوف.
عیاشى سمرقندى، علاوه بر کتابهایى که بر اساس عقاید و آراىتشیع و سیره اهل بیت(علیهم السلام) نگاشته، حدود 7 کتاب نیز براساس روایات اهل سنت، در خصوص سیره خلفا، به رشته تحریر درآورده است.
قابل توجه دانشپژوهان و محققان محترم: خانه مطبوعات، امور فرهنگى آستانه مقدسه قمواحد نشریات کتابخانه آستانه مقدسه قم در جوار کریمه اهلبیت(حضرت معصومه(س)) یکى از منابع تحقیق و پژوهشهاى علمى وفرهنگى مىباشد.
این مرکز از سالیان دور محل نگهداشت انواع نشریات داخلى ونشریات ادوارى شامل: روزنامه، ماهنامه، فصلنامه و ... با موضوعات متنوع اجتماعى،سیاسى، فرهنگى و مذهبى بوده است. در راستاى اطلاعرسانى وهمکارى هرچه بیشتر در زمینه فعالیتهاى پژوهشى واحد کتابخانهآستانه مقدسه آمادگى دارد در کلیه ایام هفته به استثناى ایامتعطیل محققان محترم را یارى نماید.
ساعات مراجعه: صبحها از ساعت 8 الى 13.
نشانى: میدان آستان، کتابخانه حضرت معصومه (س)