در سایهسار مساجد
آرشیو
چکیده
متن
آفریننده جهان از میانآفریدهها چیزهایى را براى خود برگزید.
انسان را براى جانشینى خود برگزید و او را خلیفه خود در زمینقرار داد; در میان افعال انسان، عبادت را براى خود انتخابکرد;درمیان عبادات، نماز را براى یاد آورى خود برگزید و درنماز، سجده را به عنوان نزدیکترین حالتبه خویش، مورد تاکیدقرار داد ; بر این اساس جاى سجده را رفعتى ویژه یافت و مسجدرا به عنوان محل سجده، گرامى داشته شد.
حقیقت مسجد
مسجد در لغتبه معناى عبادتگاه و محل خضوع و خشوع دربرابرخداوند است. البته گروهى معتقدند محل نماز را به اعتبارسجده مسجد مىخوانند. مسجد را در اصطلاح شرعى چنین معناکردهاند: «المکان الموقوف على کافة المسلمین للصلاة» مکانى که بر همهمسلمانان براى نماز وقف شده باشد.
تحقق مسجدیت
باتوجه به معناى شرعى، مسجد شدن یک مکان به چند امر وابستهاست: 1- عنوان مسجد هنگام وقف قصد شود.
بنابراین، اگر کسى مکانى را براى صرف نماز خواندن و عبادتمسلمانان وقف کند، وقف صحیح است، ولى مسجد شمرده نمىشود.
2- مکان براى عبادت همه مسلمانان وقف شود.
بنابراین، اگر مکان را براى عبادت گروهى از افراد وقف کند،مسجد محقق نمىشود; چون خصوصیتبا مسجد منافات دارد.
3- مکان براى خواندن نماز وقف شود.
بنابراین، اگر مکانى را وقف مسجد کنند، به عموم مردم اجازهدهند در آن نماز گزارند و سپس در آن نماز خوانده شود، عنوانمسجد محقق مىشود.
مسجد و مصلى
باتوجه به شرایط مذکور در مفهوم مسجد و تحقق آن، گاه مکانىرابراى نماز معین مىکنند و به آن مصلى مىگویند.
تفاوت مصلى و مسجد در آن است که در مسجد قصد وقفیت و عمومبودن معتبر است، ولى در مصلى نیست. وقف یا همگانى بودن وجودندارد; بلکه مىتوان براى گروه خاصى مثل اهل خانه در نظر گرفت.
در روایات مىخوانیم که نماز گزاردن در مصلى ثواب بیشترى داردو حتى حکایتشده که ثواب خواندن نماز در مصلى به اندازهخواندن نماز در مسجد است. بدین سبب، مستحب است انسان مکانى رابه عنوان مصلى در منزل مشخص سازد. البته احکام مسجد بر مصلىمترتب نیست و مىتوان محدوده یا مکانش را تغییر داد.
مسجد و عبادتگاههاى دیگر
پرستش خدا در انسانها امرى فطرى است. هرچند در طول تاریخ،گاه عبادتها مسیر انحرافى یافتند و مردم معبودانى جز خدا راپرستیدند; ولى اصل و جوهره عبادت همواره در تمام انسانها وجودداشته است. انبیا آمدند تا روش درست عبادت را به بشربیاموزند. در همه ادیان عبادتگاه اهمیتى ویژه دارد و از حرمتىخاص برخوردار است. در میان معابد ملل گوناگون، مسجد درخشندگىو قداستخاصى دارد; چون معابد در ادیان دیگر ارتباط تنگاتنگبا مردم ندارد.
مسجد در قرآن و روایات
اولین عبادتگاه
مسجد از دیدگاه قرآن و روایات قدمتى به بلنداى خلقت آدم(ع) وتاریخچهاى به درازاى تاریخ انسانهاى نخستین دارد; چرا کهعبادت و مسجد، به عنوان عبادتگاه، همواره با انسان بوده است.
در مکتب قرآنى اولین خانه پرستش و توحید به دست آدم(ع) ساختهشد و مایه هدایت جهانیان گردید. این پایگاه عبادى یعنى کعبهنزد همه مذاهب و ادیان الهى، حتى مشرکان و بت پرستان داراىعظمت و احترام بوده است. قرآن مجید مىفرماید: (ان اول بیت وضعللناس للذى ببکه مبارکا و هدى للعالمین) نخستین خانهاى کهبراى (پرستش) مردم قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکهاست و پربرکت و مایه هدایت جهانیان است.
این پرستشگاه در توفان نوح تخریب شد و به وسیله حضرت ابراهیمو حضرت اسماعیل علیهما السلام تجدید بنا گردید.
(اذ یرفع ابراهیم القواعد من البیت و اسماعیل) به یاد آورهنگامى که ابراهیم و اسماعیل پایههاى خانه (کعبه) را بالامىبردند.
روزى حضرت على (ع) آیه 96 سوره آل عمران را تلاوت مىفرمود. مردىپرسید: آیا کعبه نخستین خانه بود؟ امام فرمود: «لا قد کان قبله بیوت و لکنه اول بیت وضع للناس مبارکا فیهالهدى و الرحمة و البرکة و اول من بناه ابراهیم ...» نه، قبلاز آن خانههایى بود; ولى کعبه اولین خانهاى است که براى(پرستش) مردم قرار داده شد; مبارک است و در آن هدایت، رحمت وبرکت وجود دارد و نخستین کسى که آن را ساخت، ابراهیم است... .
در کتاب درالمنثور مانند این روایت از حضرت على(ع) نقل شدهاست. بر اساس این نقل، حضرت فرمود: «کانت البیوت قبله و لکنه کان اول بیت وضع لعباده الله»
مسجد خانه خدا
هرچند تمام ملک و ملکوت از آن خداست و همه آسمان و زمین برتسبیح خداوند اشتغال دارند، ولى مساجد و عبادت و تسبیح در آننزد خداوند جایگاهى ویژه دارد. در آیات و روایات چنانمىخوانیم که خداوند مسجدها را به خود اختصاص داده و خانه خودمعرفى کرده است. در قرآن کریم آمده است: (ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا) مساجد براى خداست. پسبا خدا کسى را (جز او) نخوانید و عبادت نکنید.
درتورات نوشته شده که خداوند مىفرماید: (ان بیوتى فىالارض المساجد) مساجد خانههاى من در زمین است.
بىتردید هر صاحب خانهاى، خانهاش را از جاهاى دیگر بیشتر دوستدارد. بدین سبب در روایات مىخوانیم: «احب البلاد الى الله مساجده» محبوبترین (نقاط) شهرها نزدخدا مسجدهاى آن (شهرها) است.
تقدس مسجد
عظمت و شکوه مسجد، در اسلام چنان مورد توجه است که مومنان رابه پرهیز از بىحرمتى برآن سفارش کردهاند. امام صادق(ع)مىفرماید: «ملعون ملعون من لم یوقر المسجد.» ملعون است،ملعون است کسى که مسجد را گرامى ندارد. مسجد داراى احکامى استکه مراعات آن سبب آراستن دل و جان آدمى و فضیلت و ثواب مىشود.
در این بخش ازنوشتار، پارهاى از احکام و ثواب مسجد را موردبررسى قرار مىدهیم.
ثواب رفتن به مسجد
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مشى الى مسجد من مساجدالله فله لکل خطوه خطاها حتى یرجعالى منزله عشرحسنات و محى عنه عشر سیئات و رفع له عشردرجات.» هر کسى به سوى مسجدى از مسجدهاى خدا رود، تا بهخانهاش باز گردد، با هرقدمى که بر مىدارد ده نیکى برایش نوشتهمىشود و ده گناه از او بخشوده مىگردد و مقامش ده درجه فزونىمىیابد. امام صادق(ع) نیز فرمود: «من مشى الى المسجد لم یضع رجلا على رطب و لایابس الا سبحت لهالارض الى الارضین السابعه.» هرکه به سوى مسجد قدم بر مىدارد،هیچ گامى بر تر و خشک نمىنهد مگر اینکه طبقات هفتگانه زمینبرایش تسبیح خداوند مىکنند.
آداب رفتن به مسجد
حضور در محفل الهى به آمادگى و رعایتشان آن نیازمند است واین زمانى محقق مىشود که انسان غفلت را کنار نهد و به اندازهتوانایىاش آداب را مراعات کند. بخشى از آداب ورود به مسجدچنین است:
1- با وضو بودن
با طهارت بودن هنگام رفتن به مسجد، سبب زدودن گناهان و پاکشدن باطن است. بدین سبب، پیشوایان معصوم علیهم السلامسفارش و تاکید کردهاند که هنگام ورود به مسجد باوضو باشید.
رسول الله(ص) فرمود: قال الله تبارک و تعالى: الا ان بیوتى فى الارض المساجد تضىءلاهل السماء کما تضىء النجوم لاهل الارض.
الا طوبى لمن کانت المساجد بیوته الا طوبى لعبد توضا فى بیتهثم زارنى فى بیتى الا ان على المزور کرامة الزائر الا بشرالمشائین فى الظلمات الى المسجد بالنور الساطع یوم القیامة.» خداوند تبارک و تعالى فرمود: بدرستى که مساجد خانههاى من درزمین به شمار مىآید. و براى آسمانیان روشنىبخش است، چنانکهستارگان براى زمینیان روشنىبخش است. خوشا به حال کسانى کهمساجد منزلهاشان باشد; و خوشابه حال بندهاى که در منزلش وضوبگیرد، سپس مرا در خانهام زیارت کند. بر زیارت شونده است کهزیارت کننده را احترام کند.
کسانى را که در تاریکى شب به سوى مسجد مىروند به نورى که درقیامت درخشان و منور است، بشارت ده.
آن حضرت(ص) همچنین فرمود: «لاتدخل المساجد الا بالطهاره» جز با طهارت، وارد مسجد مشو.
2- پوشیدن لباس نیکو
توجه به پوشش مناسب براى رفتن به مسجد و انتخاب بهترین وپاکیزهترین لباسها مورد تاکید قرار گرفته است. خداوند متعالمىفرماید: (خذوا زینتکم عند کل مسجد) در هر مسجدى زینتهایتانرا برگیرید. بر اساس نوشته برخى از مفسران، زینت دراین آیهعام است و زیورهاى ظاهرى و باطنى را شامل مىشود. در روایتمىخوانیم: لباسهایى را که در نمازهاى جمعه و عید برتن مىکنید،هنگام رفتن به مسجد بپوشید. امام سجاد(ع) در شبى سرد، لباسزیبایى پوشید و خود را معطر کرد. یکى از غلامانش پرسید: در اینهنگام با چنین لباسى کجا مىروید؟ حضرت پاسخ داد: «الى مسجد جدى رسول الله(ص)» به سوى مسجد جدم رسول الله(ص).
3- رعایتبهداشت و نظافت کفشها
یکى دیگر از مسایلى که باید هنگام ورود به مسجد رعایتشود،حفظ پاکیزگى مسجد است. باید دقت کرد مبادا کثافات به وسیلهکفش به مسجد انتقال یابد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «تعاهدوا نعالکم عند ابواب مساجدکم» کفشهایتان را کناردرهاى مسجد بازرسى کنید.
آداب مسجد
خداوند بر روى زمین مسجدها را خانه خود برگزید تا بندگان اودر آنجا وى را پرستش کنند و بخوانند: (و اقیموا وجوهکم عند کلمسجد و ادعوه) دلهایتان را در هر مسجدى به سوى خدا کنید وعبادتش را انجام دهید. حفظ حرمت چنین میعادگاهى بر هر مسلمانىلازم است; زیرا مساجد خانه خدا و جایگاه پیامبران و پرهیزکاراناست.
1- پاکیزه نگه داشتن مسجد
پاکیزه نگهداشتن مساجد و دور کردن آلودگى از آن،بویژه در روزپنجشنبه و شب جمعه، مورد تاکید معصومان: قرار گرفته است.
رسول الله(ص) فرمود: «من کنس المسجد یوم الخمیس لیلة الجمعة فاخرج منه من الترابما یذر فى العین غفر الله له.» کسى که مسجد را در روز پنجشنبهو شب جمعه جارو کند و خاک آن را (حتى) به اندازه دارویى که بهچشم ریخته مىشود، خارج سازد، خداوند گناهانش را مىبخشد و اورا مىآمرزد.
پیامبر اکرم(ص) همچنین فرمود: در شب معراج بردرگاه ششم بهشت این کلمات نوشته بود: «... من احب ان لا تاکله الدیدان تحت الارض فلیکنسالمساجد...» آن که دوست دارد کرمها پیکرش را (در گور) نخورند، مسجدها را جارو کند. براى پاکیزه نگه داشتن مساجد باید اسبابآلودگى را از آن دور ساخت. حتى مشرکانى که به ظاهر پاکند،نباید در مسجد حضور یابند. قرآن مجید مىفرماید: (انما المشرکوننجس فلا یقربوا المسجد الحرام) مشرکان نجس شمرده مىشوند و حقورود به مسجد الحرام را ندارند.
در روایات مىخوانیم: «لیمنعن احدکم مساجدکم یهودکم و نصاراکم» باید هریک از شمااز یهود و مسیحیان را از (ورود به) مسجدهاتان باز دارد.
نجس کردن مسجد، حرام است و در صورت مشاهده نجاست، واجب استبىدرنگ آن را از میان برد. افزون براین، کثیف کردن مسجد وافکندن ریگ و اخلاط و آب دهان در آن کراهت دارد.
2- عبادت و دورى از امور دنیوى
مهمترین فلسفه وجودى مساجد عبادت خدا، نیایش، دعا و دورى ازغفلت است.
بدین سبب ذکر و دعا، خواندن نماز تحیت و دورى از خرید و فروشو حرفهاى دنیوى از آداب مسجد شمرده مىشود. هنگام ورود بهمسجد، علاوه بر ذکر و دعا و صلوات، این ذکر مستحب است: «بسم الله و السلام على رسول الله(ص) (ان الله و ملائکتهیصلون) على محمد و آل محمد و السلام علیهم و رحمة الله و برکاتهرب اغفر لى ذنوبى و افتح لى ابواب فضلک».
مىتوان به جاى آن، بدین ذکر نیز بسنده کرد: «اللهم اغفر لى وافتح لى ابواب فضلک» بعد از ورود به مسجدخواندن نماز تحیت مستحب است.
ابوذر مىگوید: من در مسجد حضورپیامبر اکرم(ص) مشرف شدم. حضرت فرمود: «یا اباذر، ان للمسجد تحیه. قلت: و ما تحیه؟ قال: رکعتان ترکعهما.» اى ابوذر! براى مسجد تحیتىاست. عرض کردم: تحیت چیست؟ فرمود: که دو رکعت نماز است که مىگذارى.
حضرت على(ع) مىفرماید: «من حق المسجد اذا دخلته ان تصلى فیه رکعتین.» یکى از حقوقمسجد این است که وقتى داخل مسجد شدى، دو رکعت نماز بخوانى.
با توجه به قداست مسجد و لزوم مراعات شوون آن، باید از امورىکه سبب از بین رفتن حرمتخانه خدا مىشود، دورى کرد. بدین سبب،گفتگو در باره امور دنیوى در مسجد مکروه است.
پیامبراکرم(ص) مىفرماید: «یاتى فى آخر الزمان قوم یاتون المساجد فیقعدون حلقا ذکرهمالدنیا و حب الدنیا لا تجالسوهم فلیس لله فیهم حاجة» درآخر الزمان گروهى از مردم به مساجد مىآیند و گرد هم حلقهمىزنند و فقط پیرامون دنیا و دوستى دنیا صحبت مىکنند. با آنانننشینید; زیرا خداوند به عبادت آنها نیاز ندارد. خرید و فروشمصداق کامل امور دنیوى است. بدین سبب، انجام دادن آن در مسجدمکروه است.
پیامبراکرم(ص) در وصیتخویش به ابوذر فرمود: «... یا اباذر من اجاب داعى الله و احسن عماره مساجد اللهکان ثوابه من الله الجنه فقلت: کیف یعمر مساجد الله؟ قال: لا ترفع الاصوات فیها و لا یخاض فیها بالباطل و لا یشترى فیهاو لا یباع و اترک اللغو ما دمت فیها فان لم تفعل فلا تلومن یومالقیامة الا نفسک...» اى ابوذر! کسى که دعوت خدا را لبیک گویدو مسجدها را نیک تعمیر کند، خداوند بهشت را ثواب او قرار مىدهد. پس گفتم: تعمیر مسجدها چگونه است؟ حضرت فرمود: اینکه صدا در مسجدها بلند نشود; سخنان باطل در آنگفته نشود و خرید و فروش و کارهاى بیهوده در آن ترک شود. پس اگر آنچه گفتم رعایت نکنى، در قیامت کسى جز خویش را ملامت نکن.
امام کاظم(ع) مىفرماید: پیامبر اکرم(ص) فرمود: «جنبوا مساجدکم ... و بیعکم و شرائکم ...» دور کنیدمسجدهاتان را از ... خرید و فروش... .
از امام صادق(ع) هم روایتى بدین مضمون نقل شده است.
انسان را براى جانشینى خود برگزید و او را خلیفه خود در زمینقرار داد; در میان افعال انسان، عبادت را براى خود انتخابکرد;درمیان عبادات، نماز را براى یاد آورى خود برگزید و درنماز، سجده را به عنوان نزدیکترین حالتبه خویش، مورد تاکیدقرار داد ; بر این اساس جاى سجده را رفعتى ویژه یافت و مسجدرا به عنوان محل سجده، گرامى داشته شد.
حقیقت مسجد
مسجد در لغتبه معناى عبادتگاه و محل خضوع و خشوع دربرابرخداوند است. البته گروهى معتقدند محل نماز را به اعتبارسجده مسجد مىخوانند. مسجد را در اصطلاح شرعى چنین معناکردهاند: «المکان الموقوف على کافة المسلمین للصلاة» مکانى که بر همهمسلمانان براى نماز وقف شده باشد.
تحقق مسجدیت
باتوجه به معناى شرعى، مسجد شدن یک مکان به چند امر وابستهاست: 1- عنوان مسجد هنگام وقف قصد شود.
بنابراین، اگر کسى مکانى را براى صرف نماز خواندن و عبادتمسلمانان وقف کند، وقف صحیح است، ولى مسجد شمرده نمىشود.
2- مکان براى عبادت همه مسلمانان وقف شود.
بنابراین، اگر مکان را براى عبادت گروهى از افراد وقف کند،مسجد محقق نمىشود; چون خصوصیتبا مسجد منافات دارد.
3- مکان براى خواندن نماز وقف شود.
بنابراین، اگر مکانى را وقف مسجد کنند، به عموم مردم اجازهدهند در آن نماز گزارند و سپس در آن نماز خوانده شود، عنوانمسجد محقق مىشود.
مسجد و مصلى
باتوجه به شرایط مذکور در مفهوم مسجد و تحقق آن، گاه مکانىرابراى نماز معین مىکنند و به آن مصلى مىگویند.
تفاوت مصلى و مسجد در آن است که در مسجد قصد وقفیت و عمومبودن معتبر است، ولى در مصلى نیست. وقف یا همگانى بودن وجودندارد; بلکه مىتوان براى گروه خاصى مثل اهل خانه در نظر گرفت.
در روایات مىخوانیم که نماز گزاردن در مصلى ثواب بیشترى داردو حتى حکایتشده که ثواب خواندن نماز در مصلى به اندازهخواندن نماز در مسجد است. بدین سبب، مستحب است انسان مکانى رابه عنوان مصلى در منزل مشخص سازد. البته احکام مسجد بر مصلىمترتب نیست و مىتوان محدوده یا مکانش را تغییر داد.
مسجد و عبادتگاههاى دیگر
پرستش خدا در انسانها امرى فطرى است. هرچند در طول تاریخ،گاه عبادتها مسیر انحرافى یافتند و مردم معبودانى جز خدا راپرستیدند; ولى اصل و جوهره عبادت همواره در تمام انسانها وجودداشته است. انبیا آمدند تا روش درست عبادت را به بشربیاموزند. در همه ادیان عبادتگاه اهمیتى ویژه دارد و از حرمتىخاص برخوردار است. در میان معابد ملل گوناگون، مسجد درخشندگىو قداستخاصى دارد; چون معابد در ادیان دیگر ارتباط تنگاتنگبا مردم ندارد.
مسجد در قرآن و روایات
اولین عبادتگاه
مسجد از دیدگاه قرآن و روایات قدمتى به بلنداى خلقت آدم(ع) وتاریخچهاى به درازاى تاریخ انسانهاى نخستین دارد; چرا کهعبادت و مسجد، به عنوان عبادتگاه، همواره با انسان بوده است.
در مکتب قرآنى اولین خانه پرستش و توحید به دست آدم(ع) ساختهشد و مایه هدایت جهانیان گردید. این پایگاه عبادى یعنى کعبهنزد همه مذاهب و ادیان الهى، حتى مشرکان و بت پرستان داراىعظمت و احترام بوده است. قرآن مجید مىفرماید: (ان اول بیت وضعللناس للذى ببکه مبارکا و هدى للعالمین) نخستین خانهاى کهبراى (پرستش) مردم قرار داده شد، همان است که در سرزمین مکهاست و پربرکت و مایه هدایت جهانیان است.
این پرستشگاه در توفان نوح تخریب شد و به وسیله حضرت ابراهیمو حضرت اسماعیل علیهما السلام تجدید بنا گردید.
(اذ یرفع ابراهیم القواعد من البیت و اسماعیل) به یاد آورهنگامى که ابراهیم و اسماعیل پایههاى خانه (کعبه) را بالامىبردند.
روزى حضرت على (ع) آیه 96 سوره آل عمران را تلاوت مىفرمود. مردىپرسید: آیا کعبه نخستین خانه بود؟ امام فرمود: «لا قد کان قبله بیوت و لکنه اول بیت وضع للناس مبارکا فیهالهدى و الرحمة و البرکة و اول من بناه ابراهیم ...» نه، قبلاز آن خانههایى بود; ولى کعبه اولین خانهاى است که براى(پرستش) مردم قرار داده شد; مبارک است و در آن هدایت، رحمت وبرکت وجود دارد و نخستین کسى که آن را ساخت، ابراهیم است... .
در کتاب درالمنثور مانند این روایت از حضرت على(ع) نقل شدهاست. بر اساس این نقل، حضرت فرمود: «کانت البیوت قبله و لکنه کان اول بیت وضع لعباده الله»
مسجد خانه خدا
هرچند تمام ملک و ملکوت از آن خداست و همه آسمان و زمین برتسبیح خداوند اشتغال دارند، ولى مساجد و عبادت و تسبیح در آننزد خداوند جایگاهى ویژه دارد. در آیات و روایات چنانمىخوانیم که خداوند مسجدها را به خود اختصاص داده و خانه خودمعرفى کرده است. در قرآن کریم آمده است: (ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احدا) مساجد براى خداست. پسبا خدا کسى را (جز او) نخوانید و عبادت نکنید.
درتورات نوشته شده که خداوند مىفرماید: (ان بیوتى فىالارض المساجد) مساجد خانههاى من در زمین است.
بىتردید هر صاحب خانهاى، خانهاش را از جاهاى دیگر بیشتر دوستدارد. بدین سبب در روایات مىخوانیم: «احب البلاد الى الله مساجده» محبوبترین (نقاط) شهرها نزدخدا مسجدهاى آن (شهرها) است.
تقدس مسجد
عظمت و شکوه مسجد، در اسلام چنان مورد توجه است که مومنان رابه پرهیز از بىحرمتى برآن سفارش کردهاند. امام صادق(ع)مىفرماید: «ملعون ملعون من لم یوقر المسجد.» ملعون است،ملعون است کسى که مسجد را گرامى ندارد. مسجد داراى احکامى استکه مراعات آن سبب آراستن دل و جان آدمى و فضیلت و ثواب مىشود.
در این بخش ازنوشتار، پارهاى از احکام و ثواب مسجد را موردبررسى قرار مىدهیم.
ثواب رفتن به مسجد
پیامبر اکرم(ص) فرمود: «من مشى الى مسجد من مساجدالله فله لکل خطوه خطاها حتى یرجعالى منزله عشرحسنات و محى عنه عشر سیئات و رفع له عشردرجات.» هر کسى به سوى مسجدى از مسجدهاى خدا رود، تا بهخانهاش باز گردد، با هرقدمى که بر مىدارد ده نیکى برایش نوشتهمىشود و ده گناه از او بخشوده مىگردد و مقامش ده درجه فزونىمىیابد. امام صادق(ع) نیز فرمود: «من مشى الى المسجد لم یضع رجلا على رطب و لایابس الا سبحت لهالارض الى الارضین السابعه.» هرکه به سوى مسجد قدم بر مىدارد،هیچ گامى بر تر و خشک نمىنهد مگر اینکه طبقات هفتگانه زمینبرایش تسبیح خداوند مىکنند.
آداب رفتن به مسجد
حضور در محفل الهى به آمادگى و رعایتشان آن نیازمند است واین زمانى محقق مىشود که انسان غفلت را کنار نهد و به اندازهتوانایىاش آداب را مراعات کند. بخشى از آداب ورود به مسجدچنین است:
1- با وضو بودن
با طهارت بودن هنگام رفتن به مسجد، سبب زدودن گناهان و پاکشدن باطن است. بدین سبب، پیشوایان معصوم علیهم السلامسفارش و تاکید کردهاند که هنگام ورود به مسجد باوضو باشید.
رسول الله(ص) فرمود: قال الله تبارک و تعالى: الا ان بیوتى فى الارض المساجد تضىءلاهل السماء کما تضىء النجوم لاهل الارض.
الا طوبى لمن کانت المساجد بیوته الا طوبى لعبد توضا فى بیتهثم زارنى فى بیتى الا ان على المزور کرامة الزائر الا بشرالمشائین فى الظلمات الى المسجد بالنور الساطع یوم القیامة.» خداوند تبارک و تعالى فرمود: بدرستى که مساجد خانههاى من درزمین به شمار مىآید. و براى آسمانیان روشنىبخش است، چنانکهستارگان براى زمینیان روشنىبخش است. خوشا به حال کسانى کهمساجد منزلهاشان باشد; و خوشابه حال بندهاى که در منزلش وضوبگیرد، سپس مرا در خانهام زیارت کند. بر زیارت شونده است کهزیارت کننده را احترام کند.
کسانى را که در تاریکى شب به سوى مسجد مىروند به نورى که درقیامت درخشان و منور است، بشارت ده.
آن حضرت(ص) همچنین فرمود: «لاتدخل المساجد الا بالطهاره» جز با طهارت، وارد مسجد مشو.
2- پوشیدن لباس نیکو
توجه به پوشش مناسب براى رفتن به مسجد و انتخاب بهترین وپاکیزهترین لباسها مورد تاکید قرار گرفته است. خداوند متعالمىفرماید: (خذوا زینتکم عند کل مسجد) در هر مسجدى زینتهایتانرا برگیرید. بر اساس نوشته برخى از مفسران، زینت دراین آیهعام است و زیورهاى ظاهرى و باطنى را شامل مىشود. در روایتمىخوانیم: لباسهایى را که در نمازهاى جمعه و عید برتن مىکنید،هنگام رفتن به مسجد بپوشید. امام سجاد(ع) در شبى سرد، لباسزیبایى پوشید و خود را معطر کرد. یکى از غلامانش پرسید: در اینهنگام با چنین لباسى کجا مىروید؟ حضرت پاسخ داد: «الى مسجد جدى رسول الله(ص)» به سوى مسجد جدم رسول الله(ص).
3- رعایتبهداشت و نظافت کفشها
یکى دیگر از مسایلى که باید هنگام ورود به مسجد رعایتشود،حفظ پاکیزگى مسجد است. باید دقت کرد مبادا کثافات به وسیلهکفش به مسجد انتقال یابد. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «تعاهدوا نعالکم عند ابواب مساجدکم» کفشهایتان را کناردرهاى مسجد بازرسى کنید.
آداب مسجد
خداوند بر روى زمین مسجدها را خانه خود برگزید تا بندگان اودر آنجا وى را پرستش کنند و بخوانند: (و اقیموا وجوهکم عند کلمسجد و ادعوه) دلهایتان را در هر مسجدى به سوى خدا کنید وعبادتش را انجام دهید. حفظ حرمت چنین میعادگاهى بر هر مسلمانىلازم است; زیرا مساجد خانه خدا و جایگاه پیامبران و پرهیزکاراناست.
1- پاکیزه نگه داشتن مسجد
پاکیزه نگهداشتن مساجد و دور کردن آلودگى از آن،بویژه در روزپنجشنبه و شب جمعه، مورد تاکید معصومان: قرار گرفته است.
رسول الله(ص) فرمود: «من کنس المسجد یوم الخمیس لیلة الجمعة فاخرج منه من الترابما یذر فى العین غفر الله له.» کسى که مسجد را در روز پنجشنبهو شب جمعه جارو کند و خاک آن را (حتى) به اندازه دارویى که بهچشم ریخته مىشود، خارج سازد، خداوند گناهانش را مىبخشد و اورا مىآمرزد.
پیامبر اکرم(ص) همچنین فرمود: در شب معراج بردرگاه ششم بهشت این کلمات نوشته بود: «... من احب ان لا تاکله الدیدان تحت الارض فلیکنسالمساجد...» آن که دوست دارد کرمها پیکرش را (در گور) نخورند، مسجدها را جارو کند. براى پاکیزه نگه داشتن مساجد باید اسبابآلودگى را از آن دور ساخت. حتى مشرکانى که به ظاهر پاکند،نباید در مسجد حضور یابند. قرآن مجید مىفرماید: (انما المشرکوننجس فلا یقربوا المسجد الحرام) مشرکان نجس شمرده مىشوند و حقورود به مسجد الحرام را ندارند.
در روایات مىخوانیم: «لیمنعن احدکم مساجدکم یهودکم و نصاراکم» باید هریک از شمااز یهود و مسیحیان را از (ورود به) مسجدهاتان باز دارد.
نجس کردن مسجد، حرام است و در صورت مشاهده نجاست، واجب استبىدرنگ آن را از میان برد. افزون براین، کثیف کردن مسجد وافکندن ریگ و اخلاط و آب دهان در آن کراهت دارد.
2- عبادت و دورى از امور دنیوى
مهمترین فلسفه وجودى مساجد عبادت خدا، نیایش، دعا و دورى ازغفلت است.
بدین سبب ذکر و دعا، خواندن نماز تحیت و دورى از خرید و فروشو حرفهاى دنیوى از آداب مسجد شمرده مىشود. هنگام ورود بهمسجد، علاوه بر ذکر و دعا و صلوات، این ذکر مستحب است: «بسم الله و السلام على رسول الله(ص) (ان الله و ملائکتهیصلون) على محمد و آل محمد و السلام علیهم و رحمة الله و برکاتهرب اغفر لى ذنوبى و افتح لى ابواب فضلک».
مىتوان به جاى آن، بدین ذکر نیز بسنده کرد: «اللهم اغفر لى وافتح لى ابواب فضلک» بعد از ورود به مسجدخواندن نماز تحیت مستحب است.
ابوذر مىگوید: من در مسجد حضورپیامبر اکرم(ص) مشرف شدم. حضرت فرمود: «یا اباذر، ان للمسجد تحیه. قلت: و ما تحیه؟ قال: رکعتان ترکعهما.» اى ابوذر! براى مسجد تحیتىاست. عرض کردم: تحیت چیست؟ فرمود: که دو رکعت نماز است که مىگذارى.
حضرت على(ع) مىفرماید: «من حق المسجد اذا دخلته ان تصلى فیه رکعتین.» یکى از حقوقمسجد این است که وقتى داخل مسجد شدى، دو رکعت نماز بخوانى.
با توجه به قداست مسجد و لزوم مراعات شوون آن، باید از امورىکه سبب از بین رفتن حرمتخانه خدا مىشود، دورى کرد. بدین سبب،گفتگو در باره امور دنیوى در مسجد مکروه است.
پیامبراکرم(ص) مىفرماید: «یاتى فى آخر الزمان قوم یاتون المساجد فیقعدون حلقا ذکرهمالدنیا و حب الدنیا لا تجالسوهم فلیس لله فیهم حاجة» درآخر الزمان گروهى از مردم به مساجد مىآیند و گرد هم حلقهمىزنند و فقط پیرامون دنیا و دوستى دنیا صحبت مىکنند. با آنانننشینید; زیرا خداوند به عبادت آنها نیاز ندارد. خرید و فروشمصداق کامل امور دنیوى است. بدین سبب، انجام دادن آن در مسجدمکروه است.
پیامبراکرم(ص) در وصیتخویش به ابوذر فرمود: «... یا اباذر من اجاب داعى الله و احسن عماره مساجد اللهکان ثوابه من الله الجنه فقلت: کیف یعمر مساجد الله؟ قال: لا ترفع الاصوات فیها و لا یخاض فیها بالباطل و لا یشترى فیهاو لا یباع و اترک اللغو ما دمت فیها فان لم تفعل فلا تلومن یومالقیامة الا نفسک...» اى ابوذر! کسى که دعوت خدا را لبیک گویدو مسجدها را نیک تعمیر کند، خداوند بهشت را ثواب او قرار مىدهد. پس گفتم: تعمیر مسجدها چگونه است؟ حضرت فرمود: اینکه صدا در مسجدها بلند نشود; سخنان باطل در آنگفته نشود و خرید و فروش و کارهاى بیهوده در آن ترک شود. پس اگر آنچه گفتم رعایت نکنى، در قیامت کسى جز خویش را ملامت نکن.
امام کاظم(ع) مىفرماید: پیامبر اکرم(ص) فرمود: «جنبوا مساجدکم ... و بیعکم و شرائکم ...» دور کنیدمسجدهاتان را از ... خرید و فروش... .
از امام صادق(ع) هم روایتى بدین مضمون نقل شده است.