طب و تربیت(2)
آرشیو
چکیده
متن
رشد مغزى انسان در دوران جنینى از اهمیتبسیار برخوردار است. به عقیده بعضى از دانشمندان دوران جنینى مىتواند، به اندازه تمام مدت عمرى که بعدا بر فرد مىگذرد، سلامتساز یا مخاطره انگیز باشد. (1)
بدین ترتیب، هرگونه بىاحتیاطى از طرف مادر در دوره جنینى، زیانهاى جبران ناپذیر برکودکان (پدران و مادران فرداى جامعه) خواهد گذاشت. رفتار، کردار، روش زندگى و حتى کسب در آمد، وضعیت اخلاقى و روانى مادر بر جنین، کودک فرداى آنها و در نهایت جامعه آینده تاثیرى بسزا مىنهد. تغذیه جنین دراین زمان بطور کامل از طریق مادر صورت مىگیرد، چنانکه امام صادق(ع) مىفرماید:
«غذاى کودک از آنچه مادر مىخورد و مىآشامد تامین مىگردد.» (2)
تغذیه در دوران باردارى
تغذیه صحیح مادر این دوران خاص موجب رشد جسمانى و عقلانى جنین مىگردد. بنابراین، در زمان باردارى باید از شش دسته مواد غذایى شامل پروتئینها، چربیها، قندها، آب، ویتامینها و املاح معدنى استفاده شود. (3)
اهمیت تغذیه مادر در دوران باردارى را در چهارده قرن پیش در عربستان محروم و بدوى در مىیابیم. زمانى که دنیاى جدید و متمدن امروزى دوران بىخبرى را مىگذراند، دین الهى به مسایلى مىپردازد که قرنهاى آینده مورد توجه و نظر قرار مىگیرد. رسول اکرم(ص) مىفرماید:
«اطعموا المراة فى شهرها الذى تلد فیه التمر فان ولدها یکون حلیما، تقیا» (4)
زنان باردار را در آخرین ماه حاملگى خرما بخورانید تا فرزندش خردمند و پارسا شود.
خرما مبنع انرژى است. با پیشرفت دوران باردارى نیاز به مواد انرژى زا افزایش مىیابد. بطور معمول در سه ماهه اول باردارى صدوپنجاه گرم ماده انرژى زا در روز مورد نیاز است; ولى این مقدار در ماههاى آخر باردارى، بخصوص بعد از ماه پنجم، به حدود دویست و بیست و پنج گرم در روز افزایش مىیابد. (5)
چه تحسین برانگیز سخن پیامبراکرم(ص) که بر خوراندن خرما به مادر در ماههاى آخر باردارى، یعنى همان زمان که نیاز افزایش مىیابد، تاکید مىورزد و نتیجه تشویقى (خرد ورزى و پارسایى) را نیز دنبال آن مىآورد تا مادر، خود را ملزم به عمل بداند. امام صادق(ع) نیز مىفرماید:
«و اطعموه حبالاکم فانه یحسن اولادکم.» (6)
به زنان باردار «به» بخورانید، اطفال شما را زیبا مىکند.
یکى از مواد موجود در به ویتامین E است که سبب حفظ سلامتسلولهاى پوششى (سطحى) بدن و به تاخیر انداختن پیرى سلولها مىگردد. (7) ویتامین E در علوم غذایى و دارویى امروز ویتامین جوانى و زیبایى شناخته شده است. زمانى که هنوز این ویتامین شناسایى نشده بود، روایت کارکرد آن را ذکر مىکند.
رسول اکرم(ص) مىفرماید: هر زن آبستن که خربزه بخورد بچهاش زیبا و خوش اخلاق مىگردد. (8)
خربزه ویتامین A دارد. این ویتامین سبب افزایش قدرت دید چشم و رشد طبیعى بافت استخوان بدن مىگردد. ویتامین C در این میوه به وفور یافت مىشود که سبب افزایش جذب آهن (Fe) موجود در مواد غذایى شده، به ساخت فزونتر گلبولهاى قرمز مىانجامد. عمل دیگر ویتامین C التیام زخمها و بهبود حساسیتهاست. (9)
قابل توجه است که معصومان علیهم السلام همه سفارشهاى بهداشتى خود را در قالب امر ارائه نکردهاند; سفارشهاى آن بزرگان گاه به صورت پیشنهاد و تبیین نتیجه کردار است; به عبارت دیگر آنها مىکوشند با افزایش آگاهى مادران، رعایت نکات بهداشتى را در جامعه فراگیر سازند.
بهداشت روانى در حاملگى
یکى از مسایل مهم مطرح شده در سلامت مادر و جنین، بهداشت روانى مادر در دوران باردارى و حمایتخانواده از مادر در زمان حاملگى است. اگر مادر در این هنگام احساس کند مورد توجه و حمایت اطرافیان قرار دارد، مشکلات ناشى از این دوران را به راحتى تحمل کرده، مىتواند از لحاظ جسمى و روانى فرزندى سالم به دنیا آورد.
هنگام حمل و باردارى، مادر با مشکلات جسمى بسیارى، مانند حالت تهوع، ویار صبحگاهى، کمردرد، سردرد، افزایش وزن و... رو به رو مىشود. (10)
قرآن در این باره مىفرماید:
(و وصیناالانسان بوالدیه حملته امه وهنا على وهن و فصاله فى عامین ان اشکرلى و لوادیک الى المصیر.) (11)
ما به انسان درباره پدر و مادر سفارش کردیم (تا بىتفاوت نباشد.) مادر، در عین افزایش ناتوانى وى را حمل کرده است و...
پروردگار با یادآروى مشکلات زمان باردارى و رنجهاى فراوان ناشى از حمل جنین به انسان سفارش مىکند. پدر و مادر، به ویژه مادر، را فراموش نکند. دراین آیه نوعى حمایت روانى از مادر آشکارا قابل مشاهده است. رسول اکرم(ص) از این دوران به نیکى یادکرده، مىفرماید:
(اذا حملت المراة کانتبمنزلة الصائم القائم المجاهد بنفسه و ماله فىسبیل الله...) (12)
هنگامى که زن آبستن مىشود، مانند کسى است که روزها روزه بگیرد و شبها در عبادت خدا شب زندهدار باشد...
آبستن، وضع حمل و شیردهى
بهترین پاداش و برترین تعابیر، در جهت کرامت زن در این دوران، در این روایتبه چشم مىخورد. بالاترین مقام در اسلام به شهید نسبت داده مىشود. اگر زن در این دوران در اثر حوادث ناشى از حاملگى، زایمان ... از دنیا برود، خداوند مرتبه شهید به خون غلتیده را به وى عنایت مىکند و در زمان باردارى، مانند مجاهدى است که در میدان جنگ با جان و مالش به حمایت از حق مىپردازد.
مسؤولیت مادرباردار
مقام مادرباردار و شیرده در حد مجاهد با مال و جان است. او، در کنار مجاهدت، روزها مانند روزه داران و شبها چون نیایشگران شب زندهدار است. با این همه تعابیر زیبا و شایسته، مادر مىتواند به والا بودن و ارجمندى مقامش تکیه کند; رسالتخویش را دریابد و به انجام دادن وظایفش همت گمارد.
چنانکه بیان شد، دوران باردارى براى مادر مشقت آور است; ولى اگر بداند چه نقشى دارد و همه کارها حتى تنفس کردن و خوابیدنش ارزش و پاداش ویژه دارد، بانگرشى دیگر به این حالات مىنگرد و آرامش روان مىیابد. بىتردید مادرى که آرامش روانى دارد و با آسودگى خاطر این دوران را پشتسر مىنهد، فرزندى سالمتر پرورش مىدهد.
مسؤولیت مادر بسیار گران است و باید در همه احوال خویش دقت کند; زیرا تمام روحیات وى روى جنین مؤثر است. رسول اکرم(ص) مىفرماید:
«السعید من سعد فى بطن امه و الشقى من شقى فى بطن امه» (13)
زمینه نیکبختى یا بدبختى در دوران جنینى پدید مىآید. چنانکه گذشت، طبق قانون وراثت، صفات پدر و مادر به فرزند منتقل مىشود و جنین در رحم با روحیات مادر پرورش مىیابد. اگر مادر از تقوا، عاطفه و... برخوردار باشد، فرزند نیز با این صفات نیک بزرگ مىشود.
گفته شد، گوشت، پوست، استخوان و روح بچه از غذاى مادر مىروید. مادر باید بسیار دقت کند تا غذایش حرام نباشد و از راه حرام به دست نیاید. پیامبراکرم(ص) مىفرماید:
«لایدخل الجنة من نبت لحمه من السحت النار اولى له» (14)
آن که گوشت و پوست و استخوانش از حرام روییده شود، آتش دوزخ برایش شایستهتر است.
مادرى که غذاى حرام بخورد، جنینش دچار مسمومیت روحى مىگردد. پدر نیز باید مراقب غذا و درآمدى که به خانه مىآورد، باشد.
پىنوشتها:
1 - شیرمادر و تغذیه شیرخوار، امور بهداشتى معاونتبهداشت و درمان، ص 8، آبان 74.
2 - بحارالانوار، ج 60، ص 342.
3 - مراقبتهاى زنان و زایمان، دکترحسین نورى، (تغذیه در حاملگى)
4 - مکارم الاخلاق، ج 1، ص 365، ح 1202.
5 - رشد در دوران قبل از تولد، دکترمهرناز شهرآراى، ص49.
خراسان، سال ششم، زمستان 74، شماره 4.
6 - مکارم الاخلاق، ج 1، ص 372، ح 1230.
7 - مجله بهورز، دانشگاه علوم پزشکى و خدمات بهداشتى درمانىخراسان، سال ششم، زمستان 74، شماره 4.
8 - مستدرک، ج 2، ص 635.
9 - مجله بهورز،سال ششم،زمستان 74،شماره4.
10 - مراقبتهاىزنان و زایمان، دکترحسیننورى.
11 - سوره لقمان، آیه 14.
12 - وسائل الشیعه، ج 21، ص 451، ح27557.
13 - کنزالعمال، ج 1، ص107، ح 491.
14 - میزان الحکمه، ج 1، ص597، ح 3662.
بدین ترتیب، هرگونه بىاحتیاطى از طرف مادر در دوره جنینى، زیانهاى جبران ناپذیر برکودکان (پدران و مادران فرداى جامعه) خواهد گذاشت. رفتار، کردار، روش زندگى و حتى کسب در آمد، وضعیت اخلاقى و روانى مادر بر جنین، کودک فرداى آنها و در نهایت جامعه آینده تاثیرى بسزا مىنهد. تغذیه جنین دراین زمان بطور کامل از طریق مادر صورت مىگیرد، چنانکه امام صادق(ع) مىفرماید:
«غذاى کودک از آنچه مادر مىخورد و مىآشامد تامین مىگردد.» (2)
تغذیه در دوران باردارى
تغذیه صحیح مادر این دوران خاص موجب رشد جسمانى و عقلانى جنین مىگردد. بنابراین، در زمان باردارى باید از شش دسته مواد غذایى شامل پروتئینها، چربیها، قندها، آب، ویتامینها و املاح معدنى استفاده شود. (3)
اهمیت تغذیه مادر در دوران باردارى را در چهارده قرن پیش در عربستان محروم و بدوى در مىیابیم. زمانى که دنیاى جدید و متمدن امروزى دوران بىخبرى را مىگذراند، دین الهى به مسایلى مىپردازد که قرنهاى آینده مورد توجه و نظر قرار مىگیرد. رسول اکرم(ص) مىفرماید:
«اطعموا المراة فى شهرها الذى تلد فیه التمر فان ولدها یکون حلیما، تقیا» (4)
زنان باردار را در آخرین ماه حاملگى خرما بخورانید تا فرزندش خردمند و پارسا شود.
خرما مبنع انرژى است. با پیشرفت دوران باردارى نیاز به مواد انرژى زا افزایش مىیابد. بطور معمول در سه ماهه اول باردارى صدوپنجاه گرم ماده انرژى زا در روز مورد نیاز است; ولى این مقدار در ماههاى آخر باردارى، بخصوص بعد از ماه پنجم، به حدود دویست و بیست و پنج گرم در روز افزایش مىیابد. (5)
چه تحسین برانگیز سخن پیامبراکرم(ص) که بر خوراندن خرما به مادر در ماههاى آخر باردارى، یعنى همان زمان که نیاز افزایش مىیابد، تاکید مىورزد و نتیجه تشویقى (خرد ورزى و پارسایى) را نیز دنبال آن مىآورد تا مادر، خود را ملزم به عمل بداند. امام صادق(ع) نیز مىفرماید:
«و اطعموه حبالاکم فانه یحسن اولادکم.» (6)
به زنان باردار «به» بخورانید، اطفال شما را زیبا مىکند.
یکى از مواد موجود در به ویتامین E است که سبب حفظ سلامتسلولهاى پوششى (سطحى) بدن و به تاخیر انداختن پیرى سلولها مىگردد. (7) ویتامین E در علوم غذایى و دارویى امروز ویتامین جوانى و زیبایى شناخته شده است. زمانى که هنوز این ویتامین شناسایى نشده بود، روایت کارکرد آن را ذکر مىکند.
رسول اکرم(ص) مىفرماید: هر زن آبستن که خربزه بخورد بچهاش زیبا و خوش اخلاق مىگردد. (8)
خربزه ویتامین A دارد. این ویتامین سبب افزایش قدرت دید چشم و رشد طبیعى بافت استخوان بدن مىگردد. ویتامین C در این میوه به وفور یافت مىشود که سبب افزایش جذب آهن (Fe) موجود در مواد غذایى شده، به ساخت فزونتر گلبولهاى قرمز مىانجامد. عمل دیگر ویتامین C التیام زخمها و بهبود حساسیتهاست. (9)
قابل توجه است که معصومان علیهم السلام همه سفارشهاى بهداشتى خود را در قالب امر ارائه نکردهاند; سفارشهاى آن بزرگان گاه به صورت پیشنهاد و تبیین نتیجه کردار است; به عبارت دیگر آنها مىکوشند با افزایش آگاهى مادران، رعایت نکات بهداشتى را در جامعه فراگیر سازند.
بهداشت روانى در حاملگى
یکى از مسایل مهم مطرح شده در سلامت مادر و جنین، بهداشت روانى مادر در دوران باردارى و حمایتخانواده از مادر در زمان حاملگى است. اگر مادر در این هنگام احساس کند مورد توجه و حمایت اطرافیان قرار دارد، مشکلات ناشى از این دوران را به راحتى تحمل کرده، مىتواند از لحاظ جسمى و روانى فرزندى سالم به دنیا آورد.
هنگام حمل و باردارى، مادر با مشکلات جسمى بسیارى، مانند حالت تهوع، ویار صبحگاهى، کمردرد، سردرد، افزایش وزن و... رو به رو مىشود. (10)
قرآن در این باره مىفرماید:
(و وصیناالانسان بوالدیه حملته امه وهنا على وهن و فصاله فى عامین ان اشکرلى و لوادیک الى المصیر.) (11)
ما به انسان درباره پدر و مادر سفارش کردیم (تا بىتفاوت نباشد.) مادر، در عین افزایش ناتوانى وى را حمل کرده است و...
پروردگار با یادآروى مشکلات زمان باردارى و رنجهاى فراوان ناشى از حمل جنین به انسان سفارش مىکند. پدر و مادر، به ویژه مادر، را فراموش نکند. دراین آیه نوعى حمایت روانى از مادر آشکارا قابل مشاهده است. رسول اکرم(ص) از این دوران به نیکى یادکرده، مىفرماید:
(اذا حملت المراة کانتبمنزلة الصائم القائم المجاهد بنفسه و ماله فىسبیل الله...) (12)
هنگامى که زن آبستن مىشود، مانند کسى است که روزها روزه بگیرد و شبها در عبادت خدا شب زندهدار باشد...
آبستن، وضع حمل و شیردهى
بهترین پاداش و برترین تعابیر، در جهت کرامت زن در این دوران، در این روایتبه چشم مىخورد. بالاترین مقام در اسلام به شهید نسبت داده مىشود. اگر زن در این دوران در اثر حوادث ناشى از حاملگى، زایمان ... از دنیا برود، خداوند مرتبه شهید به خون غلتیده را به وى عنایت مىکند و در زمان باردارى، مانند مجاهدى است که در میدان جنگ با جان و مالش به حمایت از حق مىپردازد.
مسؤولیت مادرباردار
مقام مادرباردار و شیرده در حد مجاهد با مال و جان است. او، در کنار مجاهدت، روزها مانند روزه داران و شبها چون نیایشگران شب زندهدار است. با این همه تعابیر زیبا و شایسته، مادر مىتواند به والا بودن و ارجمندى مقامش تکیه کند; رسالتخویش را دریابد و به انجام دادن وظایفش همت گمارد.
چنانکه بیان شد، دوران باردارى براى مادر مشقت آور است; ولى اگر بداند چه نقشى دارد و همه کارها حتى تنفس کردن و خوابیدنش ارزش و پاداش ویژه دارد، بانگرشى دیگر به این حالات مىنگرد و آرامش روان مىیابد. بىتردید مادرى که آرامش روانى دارد و با آسودگى خاطر این دوران را پشتسر مىنهد، فرزندى سالمتر پرورش مىدهد.
مسؤولیت مادر بسیار گران است و باید در همه احوال خویش دقت کند; زیرا تمام روحیات وى روى جنین مؤثر است. رسول اکرم(ص) مىفرماید:
«السعید من سعد فى بطن امه و الشقى من شقى فى بطن امه» (13)
زمینه نیکبختى یا بدبختى در دوران جنینى پدید مىآید. چنانکه گذشت، طبق قانون وراثت، صفات پدر و مادر به فرزند منتقل مىشود و جنین در رحم با روحیات مادر پرورش مىیابد. اگر مادر از تقوا، عاطفه و... برخوردار باشد، فرزند نیز با این صفات نیک بزرگ مىشود.
گفته شد، گوشت، پوست، استخوان و روح بچه از غذاى مادر مىروید. مادر باید بسیار دقت کند تا غذایش حرام نباشد و از راه حرام به دست نیاید. پیامبراکرم(ص) مىفرماید:
«لایدخل الجنة من نبت لحمه من السحت النار اولى له» (14)
آن که گوشت و پوست و استخوانش از حرام روییده شود، آتش دوزخ برایش شایستهتر است.
مادرى که غذاى حرام بخورد، جنینش دچار مسمومیت روحى مىگردد. پدر نیز باید مراقب غذا و درآمدى که به خانه مىآورد، باشد.
پىنوشتها:
1 - شیرمادر و تغذیه شیرخوار، امور بهداشتى معاونتبهداشت و درمان، ص 8، آبان 74.
2 - بحارالانوار، ج 60، ص 342.
3 - مراقبتهاى زنان و زایمان، دکترحسین نورى، (تغذیه در حاملگى)
4 - مکارم الاخلاق، ج 1، ص 365، ح 1202.
5 - رشد در دوران قبل از تولد، دکترمهرناز شهرآراى، ص49.
خراسان، سال ششم، زمستان 74، شماره 4.
6 - مکارم الاخلاق، ج 1، ص 372، ح 1230.
7 - مجله بهورز، دانشگاه علوم پزشکى و خدمات بهداشتى درمانىخراسان، سال ششم، زمستان 74، شماره 4.
8 - مستدرک، ج 2، ص 635.
9 - مجله بهورز،سال ششم،زمستان 74،شماره4.
10 - مراقبتهاىزنان و زایمان، دکترحسیننورى.
11 - سوره لقمان، آیه 14.
12 - وسائل الشیعه، ج 21، ص 451، ح27557.
13 - کنزالعمال، ج 1، ص107، ح 491.
14 - میزان الحکمه، ج 1، ص597، ح 3662.