چکیده

Open Soft Software brings about a powerful learning environment, and it transforms the learning and teaching process in which students deal with knowledge in an active and self-directed way. However, over-reliance on conventional methods, lack of awareness, skills, knowledge, among others, are factors militating against the adoption of OSS for learning. This study examines the self-efficacy in the use of open-source software for instruction among undergraduate pre-service teachers in Lagos State. The population for this study were pre-service teachers in all universities in Lagos State. Purposive sampling technique was used to select the universities from where the student samples were drawn based on public universities that are on campus. The instrument for data collection was an adapted questionnaire. Descriptive and Inferential statistics were used to answer the research question and test the stated hypothesis with the aid of stastistical product and service solution (SPSS) version 20.0 at 0.05 level of significant . The findings indicated that undergraduates have low self-efficacy in the use of open-source software for instruction. Also, significant difference exists between male and female pre-service teachers’ self-efficacy on OSS for instruction in Lagos State. This study concluded that most pre-service teachers in Lagos State did not have the skills necessary to use OSS for learning. Therefore, the study recommended that government should organise training for pre-service teachers on the use of OSS for learning. Key words: Self-efficacy, Open-Source Software, ICT, Gender and Constraints

خودکارآمدی معلمان پیش از خدمت در استفاده از نرم افزار منبع باز برای یادگیری در ایالت لاگوس

خلاصه نرم افزار Open Soft یک محیط یادگیری قدرتمند را ایجاد می کند و فرآیند یادگیری و تدریس را که در آن دانش آموزان با دانش به شیوه ای فعال و خودراهبر سروکار دارند، تغییر می دهد. با این حال، اتکای بیش از حد به روش های مرسوم، فقدان آگاهی، مهارت ها، دانش، از جمله عواملی هستند که در برابر پذیرش OSS برای یادگیری نقش دارند. این مطالعه به بررسی خودکارآمدی در استفاده از نرم افزار منبع باز برای آموزش در بین معلمان مقطع کارشناسی در ایالت لاگوس می پردازد. جامعه برای این مطالعه معلمان پیش از خدمت در تمام دانشگاه های ایالت لاگوس بودند. از روش نمونه گیری هدفمند برای انتخاب دانشگاه هایی که نمونه های دانشجویی از آن ها بر اساس دانشگاه های دولتی که در پردیس هستند، استفاده شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه اقتباسی بود. از آمار توصیفی و استنباطی برای پاسخ به سوال تحقیق و آزمون فرضیه بیان شده با کمک راه حل آماری محصول و خدمات (SPSS) نسخه 20.0 در سطح 0.05 معنی دار استفاده شد. یافته ها حاکی از آن است که دانشجویان کارشناسی از خودکارآمدی پایینی در استفاده از نرم افزار متن باز برای آموزش برخوردارند. همچنین، تفاوت معناداری بین خودکارآمدی معلمان زن و مرد پیش از خدمت در OSS برای آموزش در ایالت لاگوس وجود دارد. این مطالعه به این نتیجه رسید که اکثر معلمان پیش از خدمت در ایالت لاگوس مهارت های لازم برای استفاده از OSS برای یادگیری را ندارند. بنابراین، این مطالعه توصیه کرد که دولت باید آموزش هایی را برای معلمان پیش از خدمت در مورد استفاده از OSS برای یادگیری سازماندهی کند.
خودکارآمدی ،نرم افزار منبع باز ،فناوری اطلاعات و ارتباطات ،جنسیت و محدودیت ها،

تبلیغات