چکیده

Multi-grade classes are one of the realities of our educational system. Academic motivation is known as a challenge for educational systems in developing countries. According to the rapid advances in science and technology, the utilization of blended learning seems to solve this challenge. This study aimed to investigate the effectiveness of blended learning on students' academic motivation in multi-grade classes. The study was quasi-experimental with a pre-test-post-test design with the control group. The statistical population was all students of primary multi-grade classes in Ghaen (n=2200 with 160 classes). The statistical sample was 28 multi-grade students selected using the two-stage cluster sampling method. Also, to collect data, Harter's academic motivation questionnaire was used with Cronbach's alpha of 0.92. The SPSS application and covariance test used to analyze the data. The results showed that academic motivation scores in the experimental group were more than the control group (p≤0.05, f (25.1) = 4.23). According to ETA squares, the blended approach explains 37% of the variance of academic motivation post-test scores (p<0.05, ŋ2=37%). According to the findings and the challenges of teaching in multi-grade classes, this method is not just one option but seems to be the best solution for resolving multi-grade problems.

اثربخشی یادگیری ترکیبی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان مدارس چندپایه

کلاس های درس چندپایه یکی از واقعیات نظام آموزشی ما هستند. انگیزش تحصیلی دانش آموزان مدارس چندپایه در کشورهای درحال توسعه به عنوان یک چالش نظام آموزشی شناخته شده است. به واسطه پیشرفت های سریع در حوزه علوم و فناوری، بهره گیری از یادگیری ترکیبی به نظر می رسد بتواند در حل این چالش ها موثر باشد. هدف پژوهش، بررسی اثربخشی یادگیری ترکیبی بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان مدارس چندپایه بود. مطالعه حاضر، یک پژوهش نیمه آزمایشی بود که با استفاده از پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مدارس چندپایه شهرستان قائن بودند (2200 نفر با 160 کلاس). نمونه آماری پژوهش، تعداد 28 نفر از دانش آموزان چندپایه بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای دومرحله ای انتخاب شدند. همچنین، جهت جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه انگیزش تحصیلی هارتر با ضریب پایایی 92/. استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار spss و آزمون آماری کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نمرات انگیزش تحصیلی در گروه آزمایشی در پس آزمون نسبت به گروه کنترل تفاوت معناداری دارد (23/4=(1.25)F ، 05/0≥ p). با درنظرگرفتن ضریب اتا می توان گفت که رویکرد ترکیبی %37 از واریانس نمرات پس آزمون انگیزش تحصیلی را تبیین می کند (%37=2ŋ ، 05/0≥ p). باتوجه به یافته ها و چالش های تدریس در کلاس های چندپایه، این رویکرد آموزشی صرفاً یک انتخاب نیست، بلکه به نظر می رسد بهترین راه حل برای رفع این گونه چالش هاست.
انگیزش تحصیلی ،یادگیری ترکیبی ،کلاس های چند پایه ،تدریس چند پایه،

تبلیغات