آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

منطقه «شورابوى‏» از توابع «هوى گنج‏سیلهت‏» در شمال شرقى‏بنگلادش از صدها سال پیش به عنوان منطقه عاشقان اهل بیت (علیهم‏السلام) به ویژه اصحاب کساء و پنج تن آل عبا معروف است در این‏منطقه در روزهاى دهه محرم و به ویژه تاسوعا و عاشورا از حدود30 روستاى پیرامون آن، زنان و مردان ضمن راهپیمایى به سوگوارى‏مى پردازند. سوگواران شامل زن مرد و کودک که همگى از پیروان‏اهل سنت هستند در ایام عاشورا به یاد شهداى کربلا روزه‏دار وپا برهنه مى‏شوند. سرگرد محمد عبد الواحد یکى از سازمان‏دهندگان‏مراسم عاشورا و دبیر کل انجمن «پاک پنج تن‏» علاقمندى خود رابراى برگزارى هر چه بهتر مراسم سوگوارى بروز مى‏دهد و در این‏راه تلاشهاى خوبى دارد. (1)
پیش از مراسم سخنرانى زنان و مردان‏گروه گروه گرد مى‏آیند و به روش سنتى منطقه مرثیه‏هاى گروهى ودسته‏جمعى خوانده و به سینه‏زنى مى‏پردازند به گفته مردم بومى‏این مرثیه از صدها سال پیش نگاشته شده و به صورت نسخه‏هاى خطى‏در اختیار هر گروه و یا روستایى قرار دارد و به عنوان نمونه‏ادبیات فولکور و سنتى نگهدارى مى‏شود.
وجود این مراثى و نوحه‏ها از دو جهت اهمیت دارد یکى این که‏نشان‏دهنده عمق و ژرفاى عشق و علاقه مردم به اهل بیت رسول‏الله(ص) به ویژه پنج تن پاک و ابا عبد الله الحسین(ع) در طول‏تاریخ از زمان ورود اسلام به این منطقه تاکنون مى‏باشد و اسلام‏در این منطقه توسط ارتشى‏هاى ایرانى و شیعه دولت گورگانیان ونیز تجار ایرانى و شیعه آورده شده است و این علاقمندى به‏اهل بیت (علیهم السلام) ریشه تاریخى دارد.
و از سوى دیگر حفظ و نگهدارى این اشعار و نوحه‏ها که همگى به‏صورت دست‏نوشته مى‏باشد و خوب است پس از گردآروى و ویرایش تحت‏عنوانهاى کربلا و اهل و بیت (علیهم السلام) ادبیات فولکوربنگلادش به چاپ برسد.
اهمیت‏بیشتر این موضوع آنگاه روشن مى‏شود که به این نکته توجه‏گردد که همه این برنامه‏ها در میان برادران مسلمان اهل سنت‏مى‏باشد که حتى یک نفر شیعه هم در میان آنها نیست.
از دیگر مناطقى که مراسم عاشورا در آن برگزار مى‏گردد شهرمانیک‏گنج است. راهپیمایى عاشورا در شهر مانیک گنج از 80 سال پیش‏رایج‏شده است و عموم مردم آن منطقه در این مراسم شرکت‏مى‏نمایند. آقاى مسلم الدین‏خان یکى از وزراى سابق دولت‏بنگلادش‏با یادآورى تاریخچه آغاز این راهپیمایى و مراسم عاشورا از 80سال پیش گفت: این راهپیمایى در دوران مبارزه علیه سلطه‏گران‏انگلیسى در بسیج و تشویق مردم مسلمان نقش به سزایى ایفا کرد.
مردم شهر مانیک گنج و روستاها و بخشهاى حومه آن همگى ازبرادران اهل سنت مى‏باشند و در کل این منطقه حتى یک خانواده‏شیعه نیز زندگى نمى‏کند. «انجمن پاک پنجتن‏» که از سوى گروهى‏از پیرها و صوفى‏هاى اهل سنت که علاقمند به اهل بیت (علیهم السلام)هستند تشکیل گردیده برنامه سوگوارى و راهپیمایى و سخنرانى وعزادارى و قمه‏زنى را تنظیم و ساماندهى مى‏نماید.
این انجمن گرایش شدیدى به مکتب اهل بیت(ع) به ویژه پنجتن پاک وسالار شهیدان حضرت ابا عبد الله الحسین(ع) دارد.
در عین حال نیرومندترین جبهه مخالفت و ضدیت‏با وهابیها ودشمنان اهل بیت(ع) همین گروه مى‏باشند، گر چه در بنگلادش به طورکلى همه مردم که بر مذاهب اهل سنت مى‏باشند علاقمند و دوستداراهل بیت(ع) بوده و هستند و شماره وهابى‏ها آنقدر کم است که به‏شمار نمى‏آیند.
بدین مناسبت از سوى موسسه شهباز مراسم سخنرانى با شرکت علما،طلاب، دانشجویان و فرهنگیان در تالار باشگاه ورزشى ملى در دکابرگزار مى‏شود. در این مراسم که تحت عنوان بررسى حقایق عاشوراو مرثیه‏خوانى به ریاست آقاى «سید اشتیاق الرحمن‏» برگزارگردید.
در این مراسم شخصیت‏هاى از جمله مولانا عبد الجلیل رئیس حوزه‏علمیه طیبیه محمدپور و مولانا خواندکار غلام مولى رئیس جامعه‏اهل السنه و الجماعه و مولانا محبوب الرحمن سخنرانى کردند.
سخنرانان با بررسى ابعاد مختلف واقعه کربلا و اخلاق رذیله یزیدپلید گفتند: اگر سید الشهداء امام حسین(ع) علیه یزید قیام‏نمى‏کرد خورشید اسلام در آن موقع براى همیشه افول مى‏کرد.
سید غازى الرحمن پیر (مرجع عرفانى مردم منطقه سیهلت) در باره‏نقش قیام امام حسین(ع) در براندازى شاه و انقلاب اسلامى گفتند:
در ایران با انگیزه شهداى کربلا مبارزه علیه حکومت‏خودکامه‏امپریالیسم آغاز و پیروز شد و ما نیز همان انگیزه را در دل‏پرورش مى‏دهیم. در این نکته ما با برادران ایرانى همدل هستیم.
شایان ذکر است که روز عاشورا در بنگلادش تعطیل رسمى است. رئیس‏جمهور و نخست وزیر پیام تسلیت و بزرگداشت صادر مى‏کنند. رادیوو تلویزیون در طول روز عاشورا برنامه ویژه عزادارى و بحث وسخنرانى پخش مى‏کند و مردم عموما روز عاشورا را روزه مى‏گیرند واز خوردن هر نوع غذا و یا انجام عملى که حاکى از خوشحالى وسرور باشد خوددارى مى‏کنند. بعضى از مردم نیز دهه نخست محرم‏را روزه مى‏گیرند و به سوگوارى شهادت امام همام حضرت‏اباعبد الله(ع) مى‏پردازند. با این همه بیشتر سوگواران هیچگونه‏اطلاعى از فلسفه قیام ابا عبد الله(ع) و تاریخ و زندگى آن حضرت ودیگر مسائل تاریخى ندارند. بنابر این لازم است‏برنامه‏ریزى براى‏آگاه شدن مردم در این باره صورت گیرد تا حد اقل طبقه عامه‏مردم که عاشقان واقعى اهل بیت (علیهم السلام) هستند و تاکنون‏حتى از وقایع و سیر تاریخى رخدادهاى کربلا هم آگاهى نیافته‏اندبه حقایق انقلاب عاشورا آگاه شوند.
پى‏نوشت:
1- مراسم عزادارى در بنگلادش دفتر نمایندگى ولى فقیه 1994.
 

تبلیغات