عاشورا در اندونزى
آرشیو
چکیده
متن
مراسم عزادارى در شهرهاى مختلف اندونزى از جمله پارى آمان،نیکولو، پیدى (در سوماترا) گرسیک، بانیووانگى و چند نقطه دیگرجزیره جاوه برگزار مىشود. در جزیره جاوه محرم را «ماه سورا» (sura) و در منطقه آچه «ماه حسن و حسین» و در غرب سوماترا«ماه تابوئیک» مىنامند. در دهه اول ماه محرم مردم جاوه وسوماترا غذاى مخصوصى از جمله حلیم آماده مىکنند تا بین مردمفقیر و اعضاى خانواده و دوستان به اسم حضرت امام حسن و امامحسین (علیهما السلام) توزیع نمایند.
دهه محرم در نظر مردم «آچه» محترم و به اصطلاح خودشان«تابو» است. بدین معنا که عدم توجه به آن را صحیح نمىدانندو معتقدند اگر کسى آن را نقض کند دچار حادثه ناگوارى خواهدشد. در این دهه ازدواجى صورت نمىگیرد، وظایف مهم به تعویقمىافتد و حتى کشاورزان به کاشت مزارع خود نمىپردازند. مراسمدیگرى بنام «تابوت» توسط مردم اندونزى در شهر «پیدى»، درآستان «آچه» برگزار مىشود. مردم محلى به همراه مردم جنوبهند (مهاجرین)، تابوتى را که سمبل تابوت امام حسین(ع) است درتمام روز بر روى دوش گرفته و هنگام غروب به دریا مىسپارند.
این مراسم در شهرهاى «نبکولو» و «پارى آمان» توسط سربازانجنوب هند و در نیمه اول قرن نوزدهم ترویجیافته است. تابوتفوق الذکر از نوعى چوب سخت، پارچه، کاغذهاى رنگى و حتى از طلاساخته مىشود. در نوک تابوت ساخته شده، براق (اسب تیزرو) قراردارد. امروز هزینه مراسم تابوت بیش از3 میلیون روپیه (معادل1500 دلار) مىباشد و مراسم تابوت بخشى از فرهنگ (میانگینکابائو) به ویژه مردم شهر به «میانگ کابائو» آمده و اگر بهواسطه مشکلى نتوانند حضور پیدا کنند هدایا و کمکهاى خود رابراى مدیر مراسم مىفرستند. از مسائل جذاب و جنبى این مراسمنمایشهاى «دبوس» وارد کردن آلات برنده در بدن و شکم،«سیلات» هنرهاى رزمى و «ران وى» یا مسابقه قایقرانىمىباشد. اوج مراسم تابوت روز دهم محرم است. در صبحگاه، تابوت،داراگا، پانجا و عمامه امام حسین(ع) توسط دهها هزار نفر ازمردم «پارى آمان» که به صورت گروهى از بازار و خیابانهاحرکت مىکنند به گردش درمىآید، مردم عزادارى که به آرامى درحرکتند بعضا با گریههاى شدید و با فریاد بلند مىگویند: هویاکتابوئیک، ... هویاک (یا حسین)، این مراسم با غروب خورشید پایانمىگیرد و تابوت به دریا سپرده مىشود تا سبمل عزیمتبراق امامحسین(ع) به آسمان باشد. مردم عزادار پس از غرق شدن تابوت،پارچه و کاغذهاى رنگى و دیگر وسایل را که در ساخت آن به کاررفته، برداشته و به خانههاى خود بازمىگردند. (1)
نکاتى از عاشورا در اندونزى
1- در اندونزى اول محرم به عنوان سال نو اسلامى (مشابه عیدنوروز) تعطیل است، در این روز مردم هجرت رسول اکرم(ص) را ازمکه به مدینه که سرآغاز تاسیس تمدن اسلامى شده است، جشنمىگیرند.
2- آقاى جلال الدین رحمت رئیس بنیاد شهید مطهرى در شهرباندونگ اندونزى، در یکى از سخنرانیهاى خود در مسجد المنورهگفته است: با تاسیس سلسله فاطمیه در مصر که از فرزندان فاطمهزهرا(س) بودهاند مسجد و دانشگاه الازهر توسط شیعیان ساخته شد وروز عاشورا به عنوان روز عزا و گریه و ماتم به مناسبتشهادتامام حسین(ع) گرامى داشته مىشد، لیکن با آمدن صلاح الدین ایوبىو پذیرش مذهب شافعى مراسم این روز با نابودى شیعیان از بینرفت و دهم محرم روز شکرگزارى و خوشحالى شد.
3- مقامات دولتى شهر «پارى آمان» در خصوص مراسم عاشورامىگویند این مراسم صرفا «یک جشن مردمى است» بدیهى است هدفدولت در تشویق استمرار این مراسم جلب هر چه بیشتر توریستهاىخارجى است. (2)
پىنوشتها:
1- گفتگو با طلاب اندونزیایى،1377.
2- سفر به اندونزى، م. ح کاشانى، 1375.
دهه محرم در نظر مردم «آچه» محترم و به اصطلاح خودشان«تابو» است. بدین معنا که عدم توجه به آن را صحیح نمىدانندو معتقدند اگر کسى آن را نقض کند دچار حادثه ناگوارى خواهدشد. در این دهه ازدواجى صورت نمىگیرد، وظایف مهم به تعویقمىافتد و حتى کشاورزان به کاشت مزارع خود نمىپردازند. مراسمدیگرى بنام «تابوت» توسط مردم اندونزى در شهر «پیدى»، درآستان «آچه» برگزار مىشود. مردم محلى به همراه مردم جنوبهند (مهاجرین)، تابوتى را که سمبل تابوت امام حسین(ع) است درتمام روز بر روى دوش گرفته و هنگام غروب به دریا مىسپارند.
این مراسم در شهرهاى «نبکولو» و «پارى آمان» توسط سربازانجنوب هند و در نیمه اول قرن نوزدهم ترویجیافته است. تابوتفوق الذکر از نوعى چوب سخت، پارچه، کاغذهاى رنگى و حتى از طلاساخته مىشود. در نوک تابوت ساخته شده، براق (اسب تیزرو) قراردارد. امروز هزینه مراسم تابوت بیش از3 میلیون روپیه (معادل1500 دلار) مىباشد و مراسم تابوت بخشى از فرهنگ (میانگینکابائو) به ویژه مردم شهر به «میانگ کابائو» آمده و اگر بهواسطه مشکلى نتوانند حضور پیدا کنند هدایا و کمکهاى خود رابراى مدیر مراسم مىفرستند. از مسائل جذاب و جنبى این مراسمنمایشهاى «دبوس» وارد کردن آلات برنده در بدن و شکم،«سیلات» هنرهاى رزمى و «ران وى» یا مسابقه قایقرانىمىباشد. اوج مراسم تابوت روز دهم محرم است. در صبحگاه، تابوت،داراگا، پانجا و عمامه امام حسین(ع) توسط دهها هزار نفر ازمردم «پارى آمان» که به صورت گروهى از بازار و خیابانهاحرکت مىکنند به گردش درمىآید، مردم عزادارى که به آرامى درحرکتند بعضا با گریههاى شدید و با فریاد بلند مىگویند: هویاکتابوئیک، ... هویاک (یا حسین)، این مراسم با غروب خورشید پایانمىگیرد و تابوت به دریا سپرده مىشود تا سبمل عزیمتبراق امامحسین(ع) به آسمان باشد. مردم عزادار پس از غرق شدن تابوت،پارچه و کاغذهاى رنگى و دیگر وسایل را که در ساخت آن به کاررفته، برداشته و به خانههاى خود بازمىگردند. (1)
نکاتى از عاشورا در اندونزى
1- در اندونزى اول محرم به عنوان سال نو اسلامى (مشابه عیدنوروز) تعطیل است، در این روز مردم هجرت رسول اکرم(ص) را ازمکه به مدینه که سرآغاز تاسیس تمدن اسلامى شده است، جشنمىگیرند.
2- آقاى جلال الدین رحمت رئیس بنیاد شهید مطهرى در شهرباندونگ اندونزى، در یکى از سخنرانیهاى خود در مسجد المنورهگفته است: با تاسیس سلسله فاطمیه در مصر که از فرزندان فاطمهزهرا(س) بودهاند مسجد و دانشگاه الازهر توسط شیعیان ساخته شد وروز عاشورا به عنوان روز عزا و گریه و ماتم به مناسبتشهادتامام حسین(ع) گرامى داشته مىشد، لیکن با آمدن صلاح الدین ایوبىو پذیرش مذهب شافعى مراسم این روز با نابودى شیعیان از بینرفت و دهم محرم روز شکرگزارى و خوشحالى شد.
3- مقامات دولتى شهر «پارى آمان» در خصوص مراسم عاشورامىگویند این مراسم صرفا «یک جشن مردمى است» بدیهى است هدفدولت در تشویق استمرار این مراسم جلب هر چه بیشتر توریستهاىخارجى است. (2)
پىنوشتها:
1- گفتگو با طلاب اندونزیایى،1377.
2- سفر به اندونزى، م. ح کاشانى، 1375.