آیه مباهله، سند افتخار
آرشیو
چکیده
متن
مذهب شافعى مذهب فراگیر در اندونزى است وآن نزدیکترین مذهب بهشیعه در میان دیگر مذاهب اهل سنت است. چه مذهب شافعى نسبتبهمذهب اهلبیت(علیهم السلام) خیلىشبیهتر و در پارهاى از مسایلعین تعالیم اهلبیت(علیهم السلام) است و این افزون بر علاقمندىخود صاحب مذهب به اهلالبیت(علیهم السلام) است. این امر موجبمىشود که تبلیغ تشیع در اندونزى بسیار آسانتر گردد و عملا شیعهپس از پیروزى انقلاب شکوهمند اسلامى در ایران به صورت بسیارچشمگیرى در اندونزى به ویژه در میان دانشجویان و روشنفکرانمنتشر شود. به نحوى که اکنون در بسیارى از شهرها و جزایراندونزى روند رو به رشد گرایش اسلامى و شیعى مشاهده شود. همانطور که مىدانید اندونزى از هزاران آبخوست (جزیره) کوچک و بزرگتشکیل شده است و در دیدارهایى که از آبخوستها شد مشاهده گردیدکه مذهب تشیع در بسیارى از آنان رواج یافته و شیعیان در آنجاگروه نسبتا بزرگى را تشکیل مىدهند.
تاریخ تشیع در اندونزى به صورت چشمگیر و فراگیرش، یعنى تشیعبه عنوان یک پدیده در حد یک کشور پس از پیروزى انقلاب اسلامىمطرح گردیده است ولى با این همه تشیع و شیعیان پیش از انقلاباسلامى نیز در این کشور وجود داشته و اکنون نیز خانوادههاىبسیارى وجود دارند که از گذشتههاى دور بر مذهب تشیع بوده و بهآن عمل مىکردند از این دسته مىتوان به خانوادههاى علوى وسادات هاشمى که در اندونزى به وفور یافت مىشوند اشاره نمود.شمار اینان بسیار قابل توجه و در حدود یک میلیون نفر مىباشند.اینان اصالتشان به کشور یمن و حضرموت بر مىگردد که براى تبلیغاسلام به منطقه جنوب شرق آسیا به همراه خانوادههاى خود هجرتنموده بودند. آنها در ا صل شیعى مذهب بوده و در این کشور برمذهب خودشان باقى مانده بودند. پس از انقلاب اسلامى همانطور کهگفته شد تشیع و شیعهگرى در بسیارى از شهرها و جزایر رواجچشمگیر یافت.
در جاکارتا پایتختشمار زیادى از شیعیان زندگى مىکنند ونیز در استانهاى دیگر مانند استان جاوه مرکزى، استان جاوهغربى، استان جاوه شرقى، جزیره سوماتره در شهرهاى پارامبه،آچه، لاسوم و در جزیره سوماله پى در شهرى مانند پاندان و درجزیره کاریمانتان در شهر بارى پاکمان، آن جرماسین، چامرینرا ودر دیگر جزایر و شهرها جمعیتى از شیعیان و پیرواناهلبیت(علیهم السلام) زندگى مىکنند.
شیعیان با این همه بیشتردر جزیره جاوه به صورت متمرکز وجود دارند. جاوه جزیرهاى استکه جاکارتا پایتخت در آن قرار دارد.قابل ذکر است که کشور اندونزى بدلیل این که یک کشور اسلامى استحتى بیش از انقلاب اسلامى مراکز اسلامى در آن به گونه بسیار فعالکار مىکردند. در همه جاى کشور مدارس اسلامى وجود داشته و دارد.این مدارس و مراکز اسلامى در آموزش جوانان این کشور بسیار کارنموده و جوى از اسلام خواهى و بیدارى اسلامى را پدید آوردهبودند. در حقیقت فعالیتهاى اسلامى و نیز آموزشهاى فراگیر اسلامىدر شکلهاى گوناگون در اندونزى یک پدیده نوینى نیست.
در باره مراکز شیعى باید گفت که شیعیان معمولا در هر شهرى کهساکن هستند براى خودشان یک مرکزى تاسیس مىکنند و این مراکزداراى موسسات آموزشى و خدماتى نیز مىباشد بنابر این در همهشهرهاى کشور اندونزى که از آنها نام بردهایم موسسات مذهبىشیعى با اسامى و نامهاى گوناگون وجود داشته و فعالیتمىنمایند.
بزرگترین و فعالترین این موسسات که مىتوان از آن نام برد.
-موسسه مطهرى که توسط آقاى جلالالدین رحمت تاسیس شد.
-موسسه الهادى که توسط سید احمد بارقبه تاسیس شد.
-موسسه المعهد الاسلامى که توسط مرحوم استاد سید حسین حسینىالحبشى تاسیس گردید.
-موسسه اولوالالباب در شهر آچه که به وسیله (سید زاهر یحیى)پایه گذارى شد.
-موسسه الکوثر در شهر مالانگ که یکى از فعالترین موسسات شیعىاست.
-موسسه المنتظر(عج) در جاکارتا و...
این موسسات که ذکر شد خیلى فعال هستند.
بعضى از این موسسات افزون بر برپایى مراسم، نماز و آئینهاىدینى و مذهبى و نشر مذهب اهلبیت(علیهم السلام) مدارسى را هماداره مىکنند.
از این نمونه که مىتوان نام برد: موسسه المطهرى(ره) که یکدبیرستان خیلى خوب و در سطح بالایى را اداره مىکند. موسسه الهادى(ع) که یک مدرسه دینى را اداره مىکند و در ارتباطتنگاتنگ با سازمان حوزهها است.
موسسه مدینه العلم که توسط خود سازمان حوزهها تاسیس و راهاندازى شده است و یک مدرسه عالى به نام مدرسه عالى مدینهالعلمرا اداره مىکند و این موسسه در حومه پایتخت وجود دارد. مدرسهافزون بر فعالیت در علوم دینى یک مدرسه راهنمایى و یکدبیرستان را تحت پوشش قرار داده است و آنها را اداره مىنماید.مدرسه اولوالالباب در شهر آچه که از ماه ژوئیه 1998 شروع بهفعالیت کرده و مدرسهاى را اداره مىکند به نام مدرسهاولوالالباب که یک مدرسه دینى است.
تاریخ تشیع در اندونزى به صورت چشمگیر و فراگیرش، یعنى تشیعبه عنوان یک پدیده در حد یک کشور پس از پیروزى انقلاب اسلامىمطرح گردیده است ولى با این همه تشیع و شیعیان پیش از انقلاباسلامى نیز در این کشور وجود داشته و اکنون نیز خانوادههاىبسیارى وجود دارند که از گذشتههاى دور بر مذهب تشیع بوده و بهآن عمل مىکردند از این دسته مىتوان به خانوادههاى علوى وسادات هاشمى که در اندونزى به وفور یافت مىشوند اشاره نمود.شمار اینان بسیار قابل توجه و در حدود یک میلیون نفر مىباشند.اینان اصالتشان به کشور یمن و حضرموت بر مىگردد که براى تبلیغاسلام به منطقه جنوب شرق آسیا به همراه خانوادههاى خود هجرتنموده بودند. آنها در ا صل شیعى مذهب بوده و در این کشور برمذهب خودشان باقى مانده بودند. پس از انقلاب اسلامى همانطور کهگفته شد تشیع و شیعهگرى در بسیارى از شهرها و جزایر رواجچشمگیر یافت.
در جاکارتا پایتختشمار زیادى از شیعیان زندگى مىکنند ونیز در استانهاى دیگر مانند استان جاوه مرکزى، استان جاوهغربى، استان جاوه شرقى، جزیره سوماتره در شهرهاى پارامبه،آچه، لاسوم و در جزیره سوماله پى در شهرى مانند پاندان و درجزیره کاریمانتان در شهر بارى پاکمان، آن جرماسین، چامرینرا ودر دیگر جزایر و شهرها جمعیتى از شیعیان و پیرواناهلبیت(علیهم السلام) زندگى مىکنند.
شیعیان با این همه بیشتردر جزیره جاوه به صورت متمرکز وجود دارند. جاوه جزیرهاى استکه جاکارتا پایتخت در آن قرار دارد.قابل ذکر است که کشور اندونزى بدلیل این که یک کشور اسلامى استحتى بیش از انقلاب اسلامى مراکز اسلامى در آن به گونه بسیار فعالکار مىکردند. در همه جاى کشور مدارس اسلامى وجود داشته و دارد.این مدارس و مراکز اسلامى در آموزش جوانان این کشور بسیار کارنموده و جوى از اسلام خواهى و بیدارى اسلامى را پدید آوردهبودند. در حقیقت فعالیتهاى اسلامى و نیز آموزشهاى فراگیر اسلامىدر شکلهاى گوناگون در اندونزى یک پدیده نوینى نیست.
در باره مراکز شیعى باید گفت که شیعیان معمولا در هر شهرى کهساکن هستند براى خودشان یک مرکزى تاسیس مىکنند و این مراکزداراى موسسات آموزشى و خدماتى نیز مىباشد بنابر این در همهشهرهاى کشور اندونزى که از آنها نام بردهایم موسسات مذهبىشیعى با اسامى و نامهاى گوناگون وجود داشته و فعالیتمىنمایند.
بزرگترین و فعالترین این موسسات که مىتوان از آن نام برد.
-موسسه مطهرى که توسط آقاى جلالالدین رحمت تاسیس شد.
-موسسه الهادى که توسط سید احمد بارقبه تاسیس شد.
-موسسه المعهد الاسلامى که توسط مرحوم استاد سید حسین حسینىالحبشى تاسیس گردید.
-موسسه اولوالالباب در شهر آچه که به وسیله (سید زاهر یحیى)پایه گذارى شد.
-موسسه الکوثر در شهر مالانگ که یکى از فعالترین موسسات شیعىاست.
-موسسه المنتظر(عج) در جاکارتا و...
این موسسات که ذکر شد خیلى فعال هستند.
بعضى از این موسسات افزون بر برپایى مراسم، نماز و آئینهاىدینى و مذهبى و نشر مذهب اهلبیت(علیهم السلام) مدارسى را هماداره مىکنند.
از این نمونه که مىتوان نام برد: موسسه المطهرى(ره) که یکدبیرستان خیلى خوب و در سطح بالایى را اداره مىکند. موسسه الهادى(ع) که یک مدرسه دینى را اداره مىکند و در ارتباطتنگاتنگ با سازمان حوزهها است.
موسسه مدینه العلم که توسط خود سازمان حوزهها تاسیس و راهاندازى شده است و یک مدرسه عالى به نام مدرسه عالى مدینهالعلمرا اداره مىکند و این موسسه در حومه پایتخت وجود دارد. مدرسهافزون بر فعالیت در علوم دینى یک مدرسه راهنمایى و یکدبیرستان را تحت پوشش قرار داده است و آنها را اداره مىنماید.مدرسه اولوالالباب در شهر آچه که از ماه ژوئیه 1998 شروع بهفعالیت کرده و مدرسهاى را اداره مىکند به نام مدرسهاولوالالباب که یک مدرسه دینى است.