پژوهشى در زیارتنامه فاطمه معصومه(س)
آرشیو
چکیده
متن
بنت الهدى بانوى اندیشمند و فرزانه بود و در صحنه سیاست ومجاهدت دوشادوش برادر بززگوارش شهید آیت الله صدر مبارزه کرد. او معلمى فداکار، سخنورى توانا و هنر آفرینى متعهد و متدینبود. داستانها و رمانهاى وى نشان دهنده لطافت روح و سوزهدایتگرى اوست. او سرانجام با شهادت، که انتخابى برگزیده است،زیباترین مهر هستى را بر زندگىاش زد و جاودانگى را برگزید. اینک به میهمانى نگاه او مىرویم تا براى امروز و فرداهاتوشهاى معنوى برگیریم.
پیشینهاى پاک
آمنه (بنت الهدى) صدر در سال1356 ه ق در خانوادهاىاندیشمند و مذهبى به دنیا آمد. پدر بزرگوارش «سید حیدرصدر»، فرزند سید اسماعیل صدر اصفهانى، از علما و بزرگان زمانخود بود و همواره پناه مسلمانان، به ویژه شیعیان، شمرده مىشد.«سید اسماعیل صدر»، پدر بزرگ آمنه، در سال 1280 ه ق ازاصفهان به نجف هجرت کرد. تا در حوزه درس شیخ انصارى علوماسلامى فراگیرد; ولى پیش از ورود او به نجف اشرف، شیخانصارى(ره) دارفانى را وداع گفت و به دیار باقى شتافت.
هرچند سید اسماعیل صدر در سوگ شیخ بسیار گریست; ولى شوق وعلاقه وى به علم و فقاهت او را در نجف اشرف ماندگار ساخت. بدینترتیب، خاندان صدر، در عراق اقامت گزید.
سرانجام سید اسماعیل از فقهاى بزرگ و مشهور نیمه اول قرنچهاردهم هجرى شد و پس از میرزاى شیرازى اول به مرجعیتشیعهرسید. او پس از عمرى پر برکت که در راه هدایت امت اسلامى سپرىکرد، در سال 1338 از دنیا رفت و در مقبره «آل الصدر» به خاکسپرده شد. پس از سید اسماعیل، فرزندانش که همگى از استوانههاىعلم و فقاهتبودند، پناهگاه شیعیان شدند. سید حیدر، فرزندچهارم سید اسماعیل صدر است. او در سال 1314 براى کسب علوماسلامى به کربلا مهاجرت کرد; در مورد سید حیدر، پدر بنت الهدىمىنویسند:
«السید حیدر الصدر سید جلیل القدر، عظیم المنزله حامل لواءالتحقیق، نابغه دهره و نادره عصره...»
سید حیدر صدر مردىبلند مرتبه بود و مقامى والا داشت، پرچم تحقیق و پژوهش را بردوش مىکشید; نابغه روزگار شمرده مىشد و در عصر خویش بىنظیربود...
سید حیدر صدر در سال1356 در کاظمین وفات کرد و در مقبره آلالصدر به خاک سپرده شد. و همان گونه که گفته شد، بنت الهدى،سومین فرزند سید حیدر و تنها دختر او، در همان سال وفات پدرشدیده به جهان گشود. وقتى بنت الهدى شش ماهه بود، پدر عزیزش بهجهان باقى پرکشید.
مادر بنت الهدى بانوى صالح و پاک بود که فرزندانى چون شهیدصدر و بنت الهدى در دامان وى پرورش یافتند. او دختر مرحوم آیتالله شیخ عبدالحسین آل یاسین است و پدر و برادرانش همگى ازعلما و مراجع بزرگ بود.
2جوانههاى علم
آمنه، پس از مرگ پدر،در دامان تربیت مادر و زیر سایه دو برادر بزرگوارش; سیداسماعیل، که در آن روز شانزده ساله بود و سید محمد باقر صدرکه سه سال بیشتر نداشت، زندگى مىکرد. آنچه بیش از هرچیز اهمیتدارد، عظمت مادر اوست که یتیمان کم سن و سالش را، باوجودمشکلات آن روز عراق، به رشد و بالندگى رساند. فرزندان وى هر سهاز چهرههاى پرفروغ علم و فقاهت و معنویتشدند. و روشنگر راهمسلمانان گردیدند.
در مورد کودکى بنت الهدى نوشتهاند:«در خرد سالى خواندن و نوشتن را نزد برادرانش فراگرفت و درهمان کودکى همراه برادرانش، که براى ادامه تحصیل عازم حوزهعلمیه نجف بودند، به این شهر مقدس رفت. »
آمنه، دختر فقاهت،پس از آنکه خواندن و نوشتن آموخت و مقدمات تحصیل را فراهمکرد، به علوم اسلامى پرداخت و صرف و نحو و اصول فقه و علمالحدیث را فراگرفت تا از آنها به عنوان ابزارى براى فهم قرآنکریم و جهان بینى صحیح استفاده کند. سپس براى فراگیرى تفسیرقرآن، اخلاق و سیره پیامبران بسیار کوشید.
او، پس از آشنایى با مبانى دینى و نگرشهاى صحیح مذهبى، واردمرحله دیگرى از آموزش شد و به آموختن جامعه شناسى و بررسىبیماریهاى اخلاقى و اجتماعى به ویژه مسائل مربوط به زنان جامعهمسلمان عراق پرداخت.
براستى اگر اندیشمندى بخواهد براى احیاىارزشهاى انسانى و دینى گام بردارد، در مرحله اول باید باموضوع تبلیغ خویش یعنى انسان آشنا شود. بىتردید انسان شناسىوجامعه شناسى یاریگر هر مصلح در هدایت و رهبرى جامعه است. بنتالهدى نیک مىدانست که پیش از شروع کار باید خود را با سلاحدانش و بینش مجهز ساخته، با نگرشى عمیق به اوضاع زمان خود وجو فکرى و سیاسى جامعه، قدم بردارد.بنت الهدى یک الگوى عملى براى مبلغان حق و حقیقتبوده و هست.اگر رهبران فکرى جامعه با درس گرفتن از این بانوى ایمان وجهاد به هدایت جامعه بپردازد، به یقین در رسیدن به اهداف مقدسخود موفق خواهند بود. آرى;
باطل است آنچه مدعى گوید خفته را خفته کى کند بیدار
به هرحال، دوران خردسالى این بانوى فاضل با آموختن و اندوختندانشهاى گوناگون سپرى شد; چرا که در دامان مادرى پاک ودانشپرور و دانش دوست تربیتشده بود. او در فضایى نفس مىکشیدکه نادانى در آن ننگ بود; و با برادرانى مىزیست که افق نگرشخود را از مادیات و رفاه دنیوى بالاتر برده، با نظرگاه آسمانىو الهى به زمین و زمینیان مىنگریستند. هرچند در نجف حوزهعلمیه ویژه بانوان وجود داشت ولى او به سبب هوش سرشار واستفاده از فرصتهاى طلایى در نوجوانى و جوانى نزد برادران خودعلوم و دانشهاى اسلامى را آموخت تا در زمان کوتاهتر به قلههاىاندیشه و اجتهاد دستیابد.
تاریخ ساز; نه ساخته تاریخ!
مرواریدهاى اخلاق و فضایل همواره در صدف وجود انسانهایى است کهخود تاریخ سازند; نه ساخته تحولات تاریخى. این انسانها هموارهدر جامعه اثر گذار بوده، با آگاهى و بینش و اتصال به منابعفیض روشنگر راهند. بنت الهدى، مادر مبارزه و جهاد، شخصیتى بودکه خود را شناخت و با تلاشى پیگیر و خستگى ناپذیر در صدد برآمد تا به انسانهاى جامعه خود، به ویژه زنان این مظلومانهمیشه تاریخ که گاه از صحنه ذهنها محو شده و گاه مورد سوءاستفاده اقتصادى و سیاسى قرار مىگیرند، جرعهاى از بیکرانحقیقتبنوشاند و آنان را به گوهر وجود و منزلتخودشان آشناسازند تا سرمایههاى عظیم خدا دادى یعنى، عقل و فطرت و عمر واستعدادهاى ذاتى خود را قربانى تمایلات نفسانى و زود گذر خویشنکنند.زمانى که فرهنگ شیطانى چونان اژدهایى بىرحم فرهنگ اسلامى وشیعى عراق را مورد هجوم قرار داده بود و دنیا را با ظاهرىفریبنده براى مسلمانان، به ویژه زنان مسلمان، مىآراست، بنتالهدى، این تندیس شهامت و شجاعتبر آشفت; به مبارزه باشیفتگان و پیروان شیطان پرداخت و پرچم بیدارگرى نسلها را بردوش کشید. بنت الهدى با بینش و بصیرت دشمن را شناخت و در سایهاین دشمن شیطانى به یارى فریب خوردگان شیطانهاى انسان نماشتافت تا آنها را رهایى بخشد. او در این راه از هیچ خطرىنهراسید و جان خویش را براى بیدار کردن مردم فدا کرد.
صفاتآسمانى بنت الهدى را مىتوان در ابعاد زیر مورد بررسى قرارداد:
الف- بینش و بصیرت ژرف که در سایه مطالعات و آگاهیهاىبرخاسته از دانشهاى او بود.
بنت الهدى آینهاى درخشان است که در زندگى او مىتوان به حقیقتبزرگى دستیافت; حقیقتى به نام «استفاده از فرصتهاى طلایى»به ویژه در نوجوانى و جوانى که هم توان بیشترى براى حرکت هستو هم سرعت فزونتر.
براى ایجاد این بینش و بصیرت، باید بامطالعه کتابهاى گوناگون و آشنا شدن با اخبار روز و انس وهمراهى با مردم به بالا بردن معرفت و سطح تفکر خود بپردازیم.این امر به تلاش همه جانبه نیاز دارد و انگیزه سالم و قوى. راهبالا بردن سطح بینش و ایمان اتصال به قرآن و کلام نورانىمعصومان است. آمنه در سایه سار درخت قرآن روز به روز بر ایمانو دانش خود افزود.
ب- رهبرى فکرى جامعه که خاستگاه آن اعتماد به نفس و دلسوزىبراى جامعه است.
انسان تا زمانى که در میان مردم نباشد و درد جامعه را نشناسدو براى نجات آنها از پرتگاههاى انحراف سوز هدایت نداشته باشد،دانش و بینش وى بىثمر خواهد بود و حد اکثر تنها خود را ازورطه نابودى نجات خواهد داد.
بنت الهدى پس از دستیابى به بینش و بصیرت و آموختن دانشومعرفت پیامبر وار به سوى جامعه در حال سقوط خود حرکت کرد تادستبشریت را گرفته و به سعادت رهنمون شود.
براستى رسیدن به حیات طیبهاى که قرآن کریم بشارت داده استبهزن یا مرد بودن بستگى ندارد. هرکس ایمان و عمل صالح داشتهباشد از «حیات طیبه» برخور دار مىشود: «من عمل صالحا منذکر او انثى فلنحیینه حیوه طیبه»
ج- آگاهى سیاسى در کنار تبلیغ دین از ویژگیهاى بنت الهدى صدراست.بسیارى از بانوان در زندگى خویش تک بعدى مىاندیشند و با همانعقیده هم زندگى مىکنند; یعنى اگر در وادى علم و تحقیق مسایلمذهبى وارد شدند، تنها به همان مىاندیشند و مسایل سیاسى واقتصادى را به اهل سیاست وا مىگذارند; یا اگر در جنبههاى هنرىوارد شدند، علم و سیاست و دیگر مسایل را فراموش مىکنند و تنهابه خلاقیت هنرى مىاندیشند; اما بنت الهدى زنى بود که زندگى رااز یکتا الگوى انسانى زنان; زهراى بزرگ آموخته بود. او نهتنها یک مبلغ متدین و رهیافته و متعهد و دین باور بود; بلکهدر جامعه نیز دین پرورى و متدین آفرینى پرداخت و در مسایلسیاسى زمان نقش بزرگى ایفا کرد. او همواره در آگاه ساختن مردمعراق از اختناق موجود در آن کشور، رابطههاى سیاسى و استعمارىبیگانگان و بى کفایتى دولت وقت عراق و بعثیان جنایتکارمىکوشید.
سخنرانیهاى آتشین او که در تاریخ ثبتشده است; چنان بود کهلرزه بر اندام کاخ نشینان مىافکند.
بنت الهدى از نظر هنرى نیز آثارى ماندگار برجاى گذاشت.رمانهاى جذاب و در عین حال هدایتگرانه وى زبانزد اهل هنر واحساس است. زبان جوان قرن بیستم با جوانان قرون گذشته متفاوتاست. آنان دین را از لا به لاى داستانهاى زیبا و مبتنى برواقعیتبهتر مىپذیرند تا از موعظههاى صریح و بدون تنوع.
در دنیاى امروز ارتباط غیر مستقیم بیش از موعظه و القاىمستقیم اثر گذار است و همین موجب پیشرفت هنر در زمینههاىگوناگون شده است. بنت الهدى «جوان» زمان خود را و «دختر»روزگار خود را به خوبى درک کرد و مطابق با ساختار شخصیتى اونسخه فرهنگى پیچید. او عالم به زمان و اهل زمانه بود; و براىیک اندیشمند این آگاهى ضرورى است.
د- فکر فرهنگى و پدید آوردن آثار فرهنگى از دیگر ابعاد شخصیتبنت الهدى شمرده مىشود.
او مدارس دخترانه «الزهراء» را در بغداد و کاظمین بنیادنهاد. محافل فرهنگى اسلامى را براى خواهران دانشگاهى سازمانداد و در فرصتهاى گوناگون، با بانوان متدینى که از راههاى دورو نزدیک به دیدارش مىشتافتند تا پاسخ پرسشهاى دینى و سیاسىخود را بیابند، صمیمانه دیدار مىکرد.
از دیگر فعالیتهاى وى تهیه درسها و سرودها براى دوشیزگان وزنان مسلمان در مراحل مختلف فرهنگى و عقیدتى بود. او هر سالموسم حجیک کاروان حدود 200 نفره از بانوان و دوشیزگان به مکهو مدینه مىبرد و با راهنمایىهاى همه جانبه خود اعمال و فلسفهو اسرار حج را به آنان مىآموخت.
بدیهى استسفرى به این عظمتیک برنامه کامل پرورشى براى بانوان بود. او از هر بانوى عراقىیک بنتالهدى ساخت تا سکان هدایت مومنان را در این دنیاى طوفانزده به دست گیرد و آنگاه صداى این دختر هدایتبه وسیله بعثیانخاموش شد، و پرچم ایمان و آگاهى را بر دوش کشد.
آرى، بنتالهدى بانوى نستوه بود که از هر فرصتى براى رسیدن به هدف مقدسخویش استفاده کرد. او هرگز نمىمیرد و در قلبهایى که براى اسلامو تشیع مىتپد، جایگاهى بس والا دارد.
صحیفههاى جاودان
بنت الهدى صدر، در کنار مبارزات سیاسى و هدایتگرى مردم،از راه قلم نیز براى نسلهاى فردا تلاش کرد. و امروزه کتابهاىارزشمند وى در دستان جوانان مسلمان مىگردد و قلبهاى سرد راحرارت مىبخشد.
آثار شهید بنت الهدى صدر را اینگونه ذکرکردهاند:
1- الفراغ; (نزاع و مناظره) ترجمه این کتاب، با نام ستیز، بهوسیله دفتر نشر فرهنگ اسلامى منتشر شده است.
2- مذکرات الحج; (خاطرات حج)
3- الفضیله تنتصر; (فضیلت پیروز است)
4- الخاله الضائعه; (خاله گم شده)
5- الباحثه عن الحقیقه; (کسى که در پى حقیقت است)
6- لقاء فى المستشفى; (دیدار در بیمارستان) ترجمه این کتاب،با نام «ملاقات در بیمارستان» به وسیله سازمان تبلیغات اسلامىچاپ شده است.
7- امرءتان و رجل (دو زن و یک مرد) ترجمه این کتاب، به نام«سرنوشت دو دختر» به وسیله سازمان تبلیغات اسلامى منتشر شدهاست.
8- لیتنى کنت اعلم; (کاش مىدانستم).ترجمه این کتاب نیز با همین نام منتشر شده است.
9- بطوله المرءاهالمسلمه; (شخصیت زن مسلمان).
این اثر به وسیله آقاى صادقى اردستانى ترجمه شده و انتشاراتحافظ آن را منتشر کرده است.
علاوه بر کتب ذکر شده، برخى از مقالات کتاب دیگرى به نام «زندر حضور پیامبر» را در شمار آثار بنت الهدى ذکر کردهاند.همچنین «نساء العقیده» و «کلمه و دعوه» و «النکرانالجمیل» از دیگر یادگارهاى او شمردهاند.
بنت الهدى صدر ازاندیشمندان و دانشمندان آگاه، شاعران و هنرمندان دردمند ومتعهد و سیاستمداران شجاع و دلیر است. ترجمه قسمتى از شعرهاىحماسه آفرین او در آشنایى ما با خلاقیت و ایمان وى بسیارسودمند مىنماید:
«پیمانى دیگرباره با پیامبر»بشارتى تو راست اى پیمبر خدا، نگاه کن ببین چگونه نور حق
ز مشرق وجود ما کنون طلوع مىکند. بدان تو اى رسول حق; بدان که ما زنان پاکدامن زمان
ز بعد سالهاى سال کتاب آسمانى تو را فراز دستهاى خویش بردهایم.
ز پرتو هدایت محمدى(ص) برابرى میان خلق پا گرفت و هیچ بندهاىاگر عرب اگر عجم
فضلیتى به کس نداشت.
ز امت محمدى هر آنکه پار ساتر است، برتر است.
جرعهاى از جام شهادت
زندگى حماسه ساز و موج آفرین بنت الهدى، شعاعى از خورشید وجودفاطمه(س) بود و براى رژیم بعث و اهداف غیر انسانى و غیر دینىآنان مشکل ایجاد مىکرد. آنها به بهانههاى گوناگون در مقابلفعالیتهاى این بانوى پیکار و جهاد کار شکنى مىکردند تا او راخانه نشین سازند; حتى به بهانه ملى کردن مدارس سعى کردند مانعاو شوند، ولى توفیق نیافتند، تا اینکه برادر بزرگوارش در سال1399 به علت فعالیتهاى سیاسى دستگیر شد.او که حسین زمانش را در چنگال یزیدیان مىدید، زینب وار روىبه دشمن کرد و گفت:تا کى وجدانتان در خواب خواهد بود؟چرا تن به این زندگى ذلتبارداده اید؟
فرداى آن روز، صبح زود، به بازار نزدیک حرم رفت وبا فریادهاى تکبیر و سخنان پر شور به بیدارگرى پرداخت. بدینترتیب، حرکت عظیم مردمى در عراق شکل گرفت. او در مسیر حرکتبهسوى حرم امیر مومنان(ع) فریاد مىزد:
مردم نجف کجایید؟ بیدارشوید و قیام کنید! اى یاران على بپاخیزید ... اى فرزندانعلى... اى فرزندان اسلام ... مرجع شما را بردند ... «صدر» رابردند! وقتى وارد حرم شد; زهراگونه و زینب وار خطبهاى خواند وآتش خشم مردم نجف را شعلهور ساخت. بخشى از سخنرانى وى چنیناست:
«اى جد من، اى ابوالحسن، شکایتخود را از مصیبتهاى این کفارنزد تو آوردهام. از آنهایى که به حرمت ما تعرض کردهاند و بهامام امت تعدى کردهاند به تو شکایت مىکنم و...»
سخنرانىهاىبیدار کننده و فعالیتهاى سیاسى این بانو سبب شدماموران سفاک حکومتبعثى صبح یکشنبه17 فروردین سال1359 (20جمادى 1400 ه ق )،پس از دستگیرى آیت الله صدر، بىشرمانه به خانه بنت الهدى یورشبرده تا این بانوى مجاهد و دانشمند را دستگیر کنند. او را ازنجف به بغداد برده، زیر شکنجههاى طاقت فرسا قرار دادند وسرانجام به شهادت رساندند.
به گفته سید محمد صادق صدر، پسر عموى بنتالهدى، این دوبزرگوار در روز سه شنبه19 فروردین به دست عمال بعثى کشتهشدند.حدود یک ساعت پس از نیمه شب، عوامل بعثسید محمد صادق را باوضعى دلخراش به نجف بردند; جنازههاى شهیدان را به او سپردند وبا تهدید از وى خواستند خبر شهادت را منتشرنکند. آثار شکنجهبسیار در اجساد آن دو دیده مىشد. لکههاى سیاه و متورم فراوانروى بدن شهید بنت الهدى وجود داشت; مچ دست و پاهاى هردو خونآلود بود و موهاى سر بنت الهدى نیز سوخته مىنمود.
بر فرس تندرو هر که تو را دید گفتبرگ گل سرخ را باد کجا مىبردروحش شاد و روانش جاودان.
پیشینهاى پاک
آمنه (بنت الهدى) صدر در سال1356 ه ق در خانوادهاىاندیشمند و مذهبى به دنیا آمد. پدر بزرگوارش «سید حیدرصدر»، فرزند سید اسماعیل صدر اصفهانى، از علما و بزرگان زمانخود بود و همواره پناه مسلمانان، به ویژه شیعیان، شمرده مىشد.«سید اسماعیل صدر»، پدر بزرگ آمنه، در سال 1280 ه ق ازاصفهان به نجف هجرت کرد. تا در حوزه درس شیخ انصارى علوماسلامى فراگیرد; ولى پیش از ورود او به نجف اشرف، شیخانصارى(ره) دارفانى را وداع گفت و به دیار باقى شتافت.
هرچند سید اسماعیل صدر در سوگ شیخ بسیار گریست; ولى شوق وعلاقه وى به علم و فقاهت او را در نجف اشرف ماندگار ساخت. بدینترتیب، خاندان صدر، در عراق اقامت گزید.
سرانجام سید اسماعیل از فقهاى بزرگ و مشهور نیمه اول قرنچهاردهم هجرى شد و پس از میرزاى شیرازى اول به مرجعیتشیعهرسید. او پس از عمرى پر برکت که در راه هدایت امت اسلامى سپرىکرد، در سال 1338 از دنیا رفت و در مقبره «آل الصدر» به خاکسپرده شد. پس از سید اسماعیل، فرزندانش که همگى از استوانههاىعلم و فقاهتبودند، پناهگاه شیعیان شدند. سید حیدر، فرزندچهارم سید اسماعیل صدر است. او در سال 1314 براى کسب علوماسلامى به کربلا مهاجرت کرد; در مورد سید حیدر، پدر بنت الهدىمىنویسند:
«السید حیدر الصدر سید جلیل القدر، عظیم المنزله حامل لواءالتحقیق، نابغه دهره و نادره عصره...»
سید حیدر صدر مردىبلند مرتبه بود و مقامى والا داشت، پرچم تحقیق و پژوهش را بردوش مىکشید; نابغه روزگار شمرده مىشد و در عصر خویش بىنظیربود...
سید حیدر صدر در سال1356 در کاظمین وفات کرد و در مقبره آلالصدر به خاک سپرده شد. و همان گونه که گفته شد، بنت الهدى،سومین فرزند سید حیدر و تنها دختر او، در همان سال وفات پدرشدیده به جهان گشود. وقتى بنت الهدى شش ماهه بود، پدر عزیزش بهجهان باقى پرکشید.
مادر بنت الهدى بانوى صالح و پاک بود که فرزندانى چون شهیدصدر و بنت الهدى در دامان وى پرورش یافتند. او دختر مرحوم آیتالله شیخ عبدالحسین آل یاسین است و پدر و برادرانش همگى ازعلما و مراجع بزرگ بود.
2جوانههاى علم
آمنه، پس از مرگ پدر،در دامان تربیت مادر و زیر سایه دو برادر بزرگوارش; سیداسماعیل، که در آن روز شانزده ساله بود و سید محمد باقر صدرکه سه سال بیشتر نداشت، زندگى مىکرد. آنچه بیش از هرچیز اهمیتدارد، عظمت مادر اوست که یتیمان کم سن و سالش را، باوجودمشکلات آن روز عراق، به رشد و بالندگى رساند. فرزندان وى هر سهاز چهرههاى پرفروغ علم و فقاهت و معنویتشدند. و روشنگر راهمسلمانان گردیدند.
در مورد کودکى بنت الهدى نوشتهاند:«در خرد سالى خواندن و نوشتن را نزد برادرانش فراگرفت و درهمان کودکى همراه برادرانش، که براى ادامه تحصیل عازم حوزهعلمیه نجف بودند، به این شهر مقدس رفت. »
آمنه، دختر فقاهت،پس از آنکه خواندن و نوشتن آموخت و مقدمات تحصیل را فراهمکرد، به علوم اسلامى پرداخت و صرف و نحو و اصول فقه و علمالحدیث را فراگرفت تا از آنها به عنوان ابزارى براى فهم قرآنکریم و جهان بینى صحیح استفاده کند. سپس براى فراگیرى تفسیرقرآن، اخلاق و سیره پیامبران بسیار کوشید.
او، پس از آشنایى با مبانى دینى و نگرشهاى صحیح مذهبى، واردمرحله دیگرى از آموزش شد و به آموختن جامعه شناسى و بررسىبیماریهاى اخلاقى و اجتماعى به ویژه مسائل مربوط به زنان جامعهمسلمان عراق پرداخت.
براستى اگر اندیشمندى بخواهد براى احیاىارزشهاى انسانى و دینى گام بردارد، در مرحله اول باید باموضوع تبلیغ خویش یعنى انسان آشنا شود. بىتردید انسان شناسىوجامعه شناسى یاریگر هر مصلح در هدایت و رهبرى جامعه است. بنتالهدى نیک مىدانست که پیش از شروع کار باید خود را با سلاحدانش و بینش مجهز ساخته، با نگرشى عمیق به اوضاع زمان خود وجو فکرى و سیاسى جامعه، قدم بردارد.بنت الهدى یک الگوى عملى براى مبلغان حق و حقیقتبوده و هست.اگر رهبران فکرى جامعه با درس گرفتن از این بانوى ایمان وجهاد به هدایت جامعه بپردازد، به یقین در رسیدن به اهداف مقدسخود موفق خواهند بود. آرى;
باطل است آنچه مدعى گوید خفته را خفته کى کند بیدار
به هرحال، دوران خردسالى این بانوى فاضل با آموختن و اندوختندانشهاى گوناگون سپرى شد; چرا که در دامان مادرى پاک ودانشپرور و دانش دوست تربیتشده بود. او در فضایى نفس مىکشیدکه نادانى در آن ننگ بود; و با برادرانى مىزیست که افق نگرشخود را از مادیات و رفاه دنیوى بالاتر برده، با نظرگاه آسمانىو الهى به زمین و زمینیان مىنگریستند. هرچند در نجف حوزهعلمیه ویژه بانوان وجود داشت ولى او به سبب هوش سرشار واستفاده از فرصتهاى طلایى در نوجوانى و جوانى نزد برادران خودعلوم و دانشهاى اسلامى را آموخت تا در زمان کوتاهتر به قلههاىاندیشه و اجتهاد دستیابد.
تاریخ ساز; نه ساخته تاریخ!
مرواریدهاى اخلاق و فضایل همواره در صدف وجود انسانهایى است کهخود تاریخ سازند; نه ساخته تحولات تاریخى. این انسانها هموارهدر جامعه اثر گذار بوده، با آگاهى و بینش و اتصال به منابعفیض روشنگر راهند. بنت الهدى، مادر مبارزه و جهاد، شخصیتى بودکه خود را شناخت و با تلاشى پیگیر و خستگى ناپذیر در صدد برآمد تا به انسانهاى جامعه خود، به ویژه زنان این مظلومانهمیشه تاریخ که گاه از صحنه ذهنها محو شده و گاه مورد سوءاستفاده اقتصادى و سیاسى قرار مىگیرند، جرعهاى از بیکرانحقیقتبنوشاند و آنان را به گوهر وجود و منزلتخودشان آشناسازند تا سرمایههاى عظیم خدا دادى یعنى، عقل و فطرت و عمر واستعدادهاى ذاتى خود را قربانى تمایلات نفسانى و زود گذر خویشنکنند.زمانى که فرهنگ شیطانى چونان اژدهایى بىرحم فرهنگ اسلامى وشیعى عراق را مورد هجوم قرار داده بود و دنیا را با ظاهرىفریبنده براى مسلمانان، به ویژه زنان مسلمان، مىآراست، بنتالهدى، این تندیس شهامت و شجاعتبر آشفت; به مبارزه باشیفتگان و پیروان شیطان پرداخت و پرچم بیدارگرى نسلها را بردوش کشید. بنت الهدى با بینش و بصیرت دشمن را شناخت و در سایهاین دشمن شیطانى به یارى فریب خوردگان شیطانهاى انسان نماشتافت تا آنها را رهایى بخشد. او در این راه از هیچ خطرىنهراسید و جان خویش را براى بیدار کردن مردم فدا کرد.
صفاتآسمانى بنت الهدى را مىتوان در ابعاد زیر مورد بررسى قرارداد:
الف- بینش و بصیرت ژرف که در سایه مطالعات و آگاهیهاىبرخاسته از دانشهاى او بود.
بنت الهدى آینهاى درخشان است که در زندگى او مىتوان به حقیقتبزرگى دستیافت; حقیقتى به نام «استفاده از فرصتهاى طلایى»به ویژه در نوجوانى و جوانى که هم توان بیشترى براى حرکت هستو هم سرعت فزونتر.
براى ایجاد این بینش و بصیرت، باید بامطالعه کتابهاى گوناگون و آشنا شدن با اخبار روز و انس وهمراهى با مردم به بالا بردن معرفت و سطح تفکر خود بپردازیم.این امر به تلاش همه جانبه نیاز دارد و انگیزه سالم و قوى. راهبالا بردن سطح بینش و ایمان اتصال به قرآن و کلام نورانىمعصومان است. آمنه در سایه سار درخت قرآن روز به روز بر ایمانو دانش خود افزود.
ب- رهبرى فکرى جامعه که خاستگاه آن اعتماد به نفس و دلسوزىبراى جامعه است.
انسان تا زمانى که در میان مردم نباشد و درد جامعه را نشناسدو براى نجات آنها از پرتگاههاى انحراف سوز هدایت نداشته باشد،دانش و بینش وى بىثمر خواهد بود و حد اکثر تنها خود را ازورطه نابودى نجات خواهد داد.
بنت الهدى پس از دستیابى به بینش و بصیرت و آموختن دانشومعرفت پیامبر وار به سوى جامعه در حال سقوط خود حرکت کرد تادستبشریت را گرفته و به سعادت رهنمون شود.
براستى رسیدن به حیات طیبهاى که قرآن کریم بشارت داده استبهزن یا مرد بودن بستگى ندارد. هرکس ایمان و عمل صالح داشتهباشد از «حیات طیبه» برخور دار مىشود: «من عمل صالحا منذکر او انثى فلنحیینه حیوه طیبه»
ج- آگاهى سیاسى در کنار تبلیغ دین از ویژگیهاى بنت الهدى صدراست.بسیارى از بانوان در زندگى خویش تک بعدى مىاندیشند و با همانعقیده هم زندگى مىکنند; یعنى اگر در وادى علم و تحقیق مسایلمذهبى وارد شدند، تنها به همان مىاندیشند و مسایل سیاسى واقتصادى را به اهل سیاست وا مىگذارند; یا اگر در جنبههاى هنرىوارد شدند، علم و سیاست و دیگر مسایل را فراموش مىکنند و تنهابه خلاقیت هنرى مىاندیشند; اما بنت الهدى زنى بود که زندگى رااز یکتا الگوى انسانى زنان; زهراى بزرگ آموخته بود. او نهتنها یک مبلغ متدین و رهیافته و متعهد و دین باور بود; بلکهدر جامعه نیز دین پرورى و متدین آفرینى پرداخت و در مسایلسیاسى زمان نقش بزرگى ایفا کرد. او همواره در آگاه ساختن مردمعراق از اختناق موجود در آن کشور، رابطههاى سیاسى و استعمارىبیگانگان و بى کفایتى دولت وقت عراق و بعثیان جنایتکارمىکوشید.
سخنرانیهاى آتشین او که در تاریخ ثبتشده است; چنان بود کهلرزه بر اندام کاخ نشینان مىافکند.
بنت الهدى از نظر هنرى نیز آثارى ماندگار برجاى گذاشت.رمانهاى جذاب و در عین حال هدایتگرانه وى زبانزد اهل هنر واحساس است. زبان جوان قرن بیستم با جوانان قرون گذشته متفاوتاست. آنان دین را از لا به لاى داستانهاى زیبا و مبتنى برواقعیتبهتر مىپذیرند تا از موعظههاى صریح و بدون تنوع.
در دنیاى امروز ارتباط غیر مستقیم بیش از موعظه و القاىمستقیم اثر گذار است و همین موجب پیشرفت هنر در زمینههاىگوناگون شده است. بنت الهدى «جوان» زمان خود را و «دختر»روزگار خود را به خوبى درک کرد و مطابق با ساختار شخصیتى اونسخه فرهنگى پیچید. او عالم به زمان و اهل زمانه بود; و براىیک اندیشمند این آگاهى ضرورى است.
د- فکر فرهنگى و پدید آوردن آثار فرهنگى از دیگر ابعاد شخصیتبنت الهدى شمرده مىشود.
او مدارس دخترانه «الزهراء» را در بغداد و کاظمین بنیادنهاد. محافل فرهنگى اسلامى را براى خواهران دانشگاهى سازمانداد و در فرصتهاى گوناگون، با بانوان متدینى که از راههاى دورو نزدیک به دیدارش مىشتافتند تا پاسخ پرسشهاى دینى و سیاسىخود را بیابند، صمیمانه دیدار مىکرد.
از دیگر فعالیتهاى وى تهیه درسها و سرودها براى دوشیزگان وزنان مسلمان در مراحل مختلف فرهنگى و عقیدتى بود. او هر سالموسم حجیک کاروان حدود 200 نفره از بانوان و دوشیزگان به مکهو مدینه مىبرد و با راهنمایىهاى همه جانبه خود اعمال و فلسفهو اسرار حج را به آنان مىآموخت.
بدیهى استسفرى به این عظمتیک برنامه کامل پرورشى براى بانوان بود. او از هر بانوى عراقىیک بنتالهدى ساخت تا سکان هدایت مومنان را در این دنیاى طوفانزده به دست گیرد و آنگاه صداى این دختر هدایتبه وسیله بعثیانخاموش شد، و پرچم ایمان و آگاهى را بر دوش کشد.
آرى، بنتالهدى بانوى نستوه بود که از هر فرصتى براى رسیدن به هدف مقدسخویش استفاده کرد. او هرگز نمىمیرد و در قلبهایى که براى اسلامو تشیع مىتپد، جایگاهى بس والا دارد.
صحیفههاى جاودان
بنت الهدى صدر، در کنار مبارزات سیاسى و هدایتگرى مردم،از راه قلم نیز براى نسلهاى فردا تلاش کرد. و امروزه کتابهاىارزشمند وى در دستان جوانان مسلمان مىگردد و قلبهاى سرد راحرارت مىبخشد.
آثار شهید بنت الهدى صدر را اینگونه ذکرکردهاند:
1- الفراغ; (نزاع و مناظره) ترجمه این کتاب، با نام ستیز، بهوسیله دفتر نشر فرهنگ اسلامى منتشر شده است.
2- مذکرات الحج; (خاطرات حج)
3- الفضیله تنتصر; (فضیلت پیروز است)
4- الخاله الضائعه; (خاله گم شده)
5- الباحثه عن الحقیقه; (کسى که در پى حقیقت است)
6- لقاء فى المستشفى; (دیدار در بیمارستان) ترجمه این کتاب،با نام «ملاقات در بیمارستان» به وسیله سازمان تبلیغات اسلامىچاپ شده است.
7- امرءتان و رجل (دو زن و یک مرد) ترجمه این کتاب، به نام«سرنوشت دو دختر» به وسیله سازمان تبلیغات اسلامى منتشر شدهاست.
8- لیتنى کنت اعلم; (کاش مىدانستم).ترجمه این کتاب نیز با همین نام منتشر شده است.
9- بطوله المرءاهالمسلمه; (شخصیت زن مسلمان).
این اثر به وسیله آقاى صادقى اردستانى ترجمه شده و انتشاراتحافظ آن را منتشر کرده است.
علاوه بر کتب ذکر شده، برخى از مقالات کتاب دیگرى به نام «زندر حضور پیامبر» را در شمار آثار بنت الهدى ذکر کردهاند.همچنین «نساء العقیده» و «کلمه و دعوه» و «النکرانالجمیل» از دیگر یادگارهاى او شمردهاند.
بنت الهدى صدر ازاندیشمندان و دانشمندان آگاه، شاعران و هنرمندان دردمند ومتعهد و سیاستمداران شجاع و دلیر است. ترجمه قسمتى از شعرهاىحماسه آفرین او در آشنایى ما با خلاقیت و ایمان وى بسیارسودمند مىنماید:
«پیمانى دیگرباره با پیامبر»بشارتى تو راست اى پیمبر خدا، نگاه کن ببین چگونه نور حق
ز مشرق وجود ما کنون طلوع مىکند. بدان تو اى رسول حق; بدان که ما زنان پاکدامن زمان
ز بعد سالهاى سال کتاب آسمانى تو را فراز دستهاى خویش بردهایم.
ز پرتو هدایت محمدى(ص) برابرى میان خلق پا گرفت و هیچ بندهاىاگر عرب اگر عجم
فضلیتى به کس نداشت.
ز امت محمدى هر آنکه پار ساتر است، برتر است.
جرعهاى از جام شهادت
زندگى حماسه ساز و موج آفرین بنت الهدى، شعاعى از خورشید وجودفاطمه(س) بود و براى رژیم بعث و اهداف غیر انسانى و غیر دینىآنان مشکل ایجاد مىکرد. آنها به بهانههاى گوناگون در مقابلفعالیتهاى این بانوى پیکار و جهاد کار شکنى مىکردند تا او راخانه نشین سازند; حتى به بهانه ملى کردن مدارس سعى کردند مانعاو شوند، ولى توفیق نیافتند، تا اینکه برادر بزرگوارش در سال1399 به علت فعالیتهاى سیاسى دستگیر شد.او که حسین زمانش را در چنگال یزیدیان مىدید، زینب وار روىبه دشمن کرد و گفت:تا کى وجدانتان در خواب خواهد بود؟چرا تن به این زندگى ذلتبارداده اید؟
فرداى آن روز، صبح زود، به بازار نزدیک حرم رفت وبا فریادهاى تکبیر و سخنان پر شور به بیدارگرى پرداخت. بدینترتیب، حرکت عظیم مردمى در عراق شکل گرفت. او در مسیر حرکتبهسوى حرم امیر مومنان(ع) فریاد مىزد:
مردم نجف کجایید؟ بیدارشوید و قیام کنید! اى یاران على بپاخیزید ... اى فرزندانعلى... اى فرزندان اسلام ... مرجع شما را بردند ... «صدر» رابردند! وقتى وارد حرم شد; زهراگونه و زینب وار خطبهاى خواند وآتش خشم مردم نجف را شعلهور ساخت. بخشى از سخنرانى وى چنیناست:
«اى جد من، اى ابوالحسن، شکایتخود را از مصیبتهاى این کفارنزد تو آوردهام. از آنهایى که به حرمت ما تعرض کردهاند و بهامام امت تعدى کردهاند به تو شکایت مىکنم و...»
سخنرانىهاىبیدار کننده و فعالیتهاى سیاسى این بانو سبب شدماموران سفاک حکومتبعثى صبح یکشنبه17 فروردین سال1359 (20جمادى 1400 ه ق )،پس از دستگیرى آیت الله صدر، بىشرمانه به خانه بنت الهدى یورشبرده تا این بانوى مجاهد و دانشمند را دستگیر کنند. او را ازنجف به بغداد برده، زیر شکنجههاى طاقت فرسا قرار دادند وسرانجام به شهادت رساندند.
به گفته سید محمد صادق صدر، پسر عموى بنتالهدى، این دوبزرگوار در روز سه شنبه19 فروردین به دست عمال بعثى کشتهشدند.حدود یک ساعت پس از نیمه شب، عوامل بعثسید محمد صادق را باوضعى دلخراش به نجف بردند; جنازههاى شهیدان را به او سپردند وبا تهدید از وى خواستند خبر شهادت را منتشرنکند. آثار شکنجهبسیار در اجساد آن دو دیده مىشد. لکههاى سیاه و متورم فراوانروى بدن شهید بنت الهدى وجود داشت; مچ دست و پاهاى هردو خونآلود بود و موهاى سر بنت الهدى نیز سوخته مىنمود.
بر فرس تندرو هر که تو را دید گفتبرگ گل سرخ را باد کجا مىبردروحش شاد و روانش جاودان.