چکیده

ساسانیان با بیش از چهارقرن حکومت به بخش وسیعی از جهان متمدن باستان، تأثیرات قابل توجهی از خود در زمینه هنر و صنایع بجا گذاشته اند. هنر ساسانی که خود را وارث برحق امپراطوری هخامنشی می دانست ضمن تأثیراتی که از هخامنشیان پذیرفته است، ترکیبی است از شیوه های اشکانی و حتی رومی، یونانی و دیگر اقوام همسایه که در طول زمان به سبک واحد و یکپارچه ای تحت عنوان «سبک ساسانی» تبدیل شد. نقوش انسانی در آثار تصویری ساسانیان نقش عمده ای را در انتقال مفاهیم مورد نظر این سلسله به عهده داشته اند، در بین این نقوش برای اولین بار بطور جدی و در مقیاس گسترده به نقش مایه های زنان در جلوه های مختلف هنری پرداخته شده است که نشان از قدرت و اهمیت زنان در آن زمان دارد. پس از شکست ساسانیان بدست اعراب، مسلمان به سرعت بر بخش وسیعی از آسیا و حتی قسمت هایی از اروپا مسلط شدند. سوالی که مطرح است تبین این مهم است که نقوش اندک زنان بدست آمده از قرون اولیه اسلامی چه تأثیراتی از هنر ساسانی پذیرفته است. به نظر می رسد با توجه به تسلط کامل مسلمانان بر خاک ساسانی، شیوه های تصویرگری ایران، الگوی مناسبی برای هنر قرون اولیه اسلامی بوده است. البته تصویرگری موجودات زنده از جمله نقوش زنان در قرون اولیه اسلامی به علت محدودیت های مذهبی با چالش های جدی روبروست که ارائه یک حکم قطعی را دشوار می سازد. هدف این پژوهش بررسی تطبیقی نقوش زنان در هنر ساسانی و قرون اولیه اسلامی و روشن کردن میزان تأثیر پذیری این نقوش در تمدن اسلامی از هنر ساسانی و دیگر اقوام است. در جریان این پژوهش این نکته مشخص شده است که مسلمانان ضمن تأثیرپذیری از سنت های تصویری ساسانی از روش های اقوام دیگر مثل امپراطوری بیزانس نیز سود جسته اند. روش انجام این پژوهش توصیفی-تحلیلی و تطبیقی است و اطلاعات مورد نیاز به روش کتابخانه ای گردآوری شده است.

A Comparative Study of Weman’s Themes in Sassanid Art and Early Islamic Art

The Sassanid (224-651 AH) have had a significant impact on a large part of the ancient civilized world for more of the ancient civilized world for more than four centuries because you have left a mark on the arts and crafts. Sassanid art, which legally inherits itself from the Achaemenid empire, is influenced by what has been accepted by the Achamenids Sassanid Style has become. Human’s motifs in Sassanid pictorial works have played an important role in conveying the intended concepts. The dynasty has ability to have. For the first time among this moitifs, it is seriously serious and on a large scale that has played its role in different women in various artistic manifestation that show the power and strength of women in that era and time. After the defeat of the evil Sassanid of the Arabs, The Muslims quickly took control of a large part of Asia and even other part of Europe. Due to the Muslim domination of Sassanid territory, Iranian artistic methods, there has been a suitable model for Qarun’s art in Islam. Unlike Sassanid art, human motifs in Islamic art faced challenges that are currently under way due to the limitation required to depict living beings in the custom of society. The purpose of this study is to study the comparative women of motifs in Sassanid art and the early Islamic centuries (Umayyad and Abbasid states) and to clarify the extent of change in the animation of these motifs in Islamic civilization from Sassanid art and other items. In the course of this research, it has been found that Muslims are influenced by Sassanid pictorial traditions, which like other Byzantine empires, are beneficial. The method of this historical research is descriptive-analytical and comparative and the information required by the library method has been collected.
Sassanid Art, Umayyad Art, Abbasid Art, Human Motifs, Women Motifs.

تبلیغات