چکیده

پژوهش ها نشان می دهند در صنعت مسکن و ساختمان شهری در ایران، سطح مقاوم سازی به عنوان جزء کلیدی کیفیت ساختمان ها و عامل پیشگیری از مخاطره شدید در سوانح طبیعی به صورت بهینه نیست؛ این واقعیت، در آمار تلفات و خسارات سوانح منعکس می شود. این مقاله برای نخستینبار تلاش می کند این امر را در چارچوب مفهوم تنزیل هایپربولیک در اقتصاد رفتاری و نیز عدمتقارن اطلاعات بین توسعه گر شهری و شهروند مصرف کننده مسکن توضیح دهد؛ برای این منظور، یک مدل نظری رفتاری با استفاده از تابع تنزیل بتا - دلتای لیبسن توسعه داده می شود تا رفتار شهروندان در بازار مسکن با تنزیل هایپربولیک، با رفتار بهینه مقایسه شود. نتایج مدل، تورش روبهپایین تقاضا برای مقاوم سازی ساختمان بهمنظور پیشگیری از سوانح شهری را نشان می دهند. در این مطالعه نظری، برای تصحیح و بهینگی تقاضا بهمنظور مقاوم سازی در صنعت مسکن و ساختمان شهری، دو سازوکار پرداخت یارانه و تأمین مالی مقاوم سازی، به سیاست گذار شهری پیشنهاد و مقایسه شده اند. شبیهسازی مدل نظری نشان می دهد راهبرد تأمین مالی برای بهینه شدن سطح تقاضای شهروندان با تنزیل هایپربولیک، در صنعت مسکن و ساختمان، با تقریب خوبی کارا و تصحیح کننده است؛ از این منظر، مکانیسم تأمین مالی در خصوص تدارک سطح بهینه مقاوم سازی و تاب آوری شهری متناسب با ریسک سوانح در شهرها کارآمد است. سیاست گذار شهری در هماهنگی با سیاست گذار مالی می تواند امکان اصلاح و بهینگی رفتار و انتخاب های شهروندان تنزیل گر را با ایجاد نظام تأمین مالی تکامل یافته در حوزه مقاوم سازی فراهم کند؛ درنهایت، با شبیه سازی، نرخ بهینه برای این نوع تأمین مالی مقاوم سازی تخمین زده شده است. نتایج این شبیه سازی نشان می دهند این نرخ در طیف گسترده ای از داده های شبیه سازی، به نرخ های متعارف بسیار نزدیک است و بنابراین، لازم نیست یارانه ای باشد. طبقه بندی JEL : R21، R31، D11 و  .D03

متن

Urban Housing Retrofitting and Analysis of Financing Market Effect, A Model for Urban and Financial Policy Coordination under Hyperbolic Discounting

In the urban housing and construction industry in Iran, research shows that the level of retrofitting is not optimal as a key component of the quality of buildings and a factor in the prevention of severe risks in natural disasters. This fact is reflected in the statistics of accidents and damages. For the first time, this study tries to explain this within the framework of the concept of hyperbolic discounting in behavioral economics, as well as the asymmetry of information between the developer and the consumer of housing. For this purpose, a theoretical behavioral model is developed using Liebsen's beta-delta discount function, to compare the behavior of citizens in the housing market with hyperbolic discount, with the optimal behavior. The results of the model show the sub-optimal demand for strengthening the building to prevent urban accidents. In this study, to correct and optimize the demand for retrofitting in the housing and urban construction industry, two mechanisms for paying subsidies and financing retrofitting have been presented and analyzed. The theoretical model shows that the financing strategy for optimizing the level of citizens' demand with hyperbolic discount, in the housing and construction industry, is effective and corrective with a good approximation. From this point of view, the financing mechanism is efficient in providing the optimal level of urban resilience in accordance with the risk of accidents in cities. The urban policy maker in coordination with the financial policy maker should make it possible to improve and optimize the behavior and choices of citizens by creating an advanced financing system in this area. Finally, the optimal rate for financing aimed at this goal is calculated by simulation and it is shown that this rate is very close to conventional rates in a wide range of cases and there is no need for subsidies. JEL Classification: R۲۱, R۳۱, D۱۱, D۰۳

تبلیغات