کشاورزى در فرهنگ اهل بیت(ع)
آرشیو
چکیده
متن
کشاورزى در فرهنگ اهل بیت(ع) از اهمیتبسیار بر خور دار است.
این کار نه تنها در کلمات آن بزرگان مورد بیشترین تاکید قرارگرفته، بلکه اکثر پیامبران الهى، پیشوایان معصوم و بندگانصالح عملا به این کار پرداخته و به آن افتخار کردهاند. آنبزرگان کشاورزان را انسانهایى ارزشمند، متوکل، نیکوکار، صاحبپاکترین و حلالترین شغلها و سودمند به حال جامعه معرفى کرده،در جهان آخرت، صاحب بهترین مقامات دانستهاند. اهمیت و ارزشدادن به کشاورزى در فرهنگ غنى اسلام تا آنجا پیش رفته که ذاتمقدس بارى تعالى در قرآن خودش را کشاورز معرفى کرده، خطاب بهمردم مىفرماید:
«افرایتم ما تحرثون. ء انتم تزرعونه ام نحن الزارعون» (1) آیا ندیدید تخمى را که در زمین مىکارید؟ آیا شما کشاورزید یاما؟ آرى، کشاورز حقیقى منم! ما در این نوشتار براى آشنایىخوانندگان گرامى با سخنان نورانى ائمه معصوم (ع) در زمینهکشاورزى، برخى از احادیث آنها را مورد توجه قرار مىدهیم.
ارزش کشاورزى
1 امام صادق(ع) مىفرماید: از پیامبر بزرگوار اسلام (ص)پرسیدند: بهترین ثروت کدام است؟ حضرت فرمود: «زرع زرعه صاحبهو اصلحه و ادى حقه یوم حصاده...» (2) زراعتى که با دستکشاورزش کشتشده و با مراقبتهایش به بار نشسته و هنگامبرداشت، حقوق واجبش را پرداخت کرده است.
گنجهاى جامعه
2 یزید بن هارون از امام صادق(ع) نقل مىکند که فرمود:
کشاورزان گنجهاى یک جامعه هستند. آنان چیزهاى پاک و حلال رامىکارند. خداوند متعال آن را از زمین رویانده، خارج کرده ورشد مىدهد. اینان روز رستاخیز بهترین مقام را در میان دیگرمردم خواهند داشت. از همه به درگاه خداوند نزدیکترند و نامشانبه مبارکى برده خواهد شد. (3)
کشاورزى نیکترین پیشه
3 مردى به امام صادق(ع) عرضه داشت: فدایت گردم. شنیدهامگروهى هستند که کشاورزى را دوست ندارند و مىگویند شغل خوبىنیست. حضرت پاسخ داد، کشت کنید و درختبکارید. به خدا سوگند،مردم کارى پاکتر و نیکوتر از آن انجام نمىدهند. (4)
کشاورزى سفرهاى گسترده
4 کار کشاورزى تولید محصولاتى است که به مصرف تمام افرادجامعه مىرسد و هرکس از آن بهرهاى مىبرد. در واقع زراعتسفرهاىگسترده است که، علاوه بر انسانها، حیوانات آسمان و زمین هم ازآن بهرهمند مىشوند. امام باقر(ع) در این مورد از پدر بزرگوارشنقل مىکند که فرمود: «بهترین اعمال آن است که برزگرى بذرىبکارد و سپس از آن، هر شخص نیک و یا فاسد بخورد. اگرنیکوکاران و انسانهاى خدا جو از آن استفاده کنند، براى صاحبآن دعا و طلب مغفرت مىکنند; و اگر انسانهاى بدکار از آنبهرهمند شوند، نفرین مىشوند; و نیز پرندگان آسمان و حیواناتروى زمین از خوان نعمت کشاورز استفاده مىکنند. (5)
وصیت پیامبر به زمامداران
5 یکى از وصایاى رسول اکرم(ص) توجه به حال کشاورزان بود. آنحضرت خطاب به امام على(ع) فرمود: «یاعلى، مبادا در حکومتتوبه کشاورزان ستم شود؟» (6)
گرانبهاترین گوهر نایاب
6 امام صادق(ع) فرمود:
«الکیمیاء الاکبر الزراعه.» زراعت گرانبهاترین گوهر نایاباست. (7)
به راستى چرا پیشوایان مذهب ما این همه در موردکشاورزى تاکید کردهاند؟ شاید تاکید ایشان به این علتباشدکه ادامه حیات و زندگى هر انسانى به تغذیه وابسته بوده، تغذیهنیز در گرو کار کشاورزى است. نه تنها زندگى فردى هر شخص، بلکهزندگى اجتماع و یک ملت هم به چگونگى تولیدات و محصولات کشاورزىآن جامعه وابسته است. هر جامعهاى که بخواهد مستقل و آزادزندگى کند و سر نوشتخودش را با دستخود رقم بزند، باید درکشاورزى استقلال داشته و بتواند محصولات مورد نیازش را خودشتولید کند; زیرا خود کفایى و استقلال هر ملتى در گرو پیشرفتتولیدات کشاورزى آن ملت است. افزون بر این، رسیدن به اهدافعالى معنوى و مقامات بلند عرفانى نیز در گرو تامین نیازهاىجسمانى انسان است. حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: بار خدایا، بهنان ما برکت عنایت فرما و فاصلهاى میان ما و آن ایجاد نفرما.
اگر نان نباشد، ما نمىتوانیم روزه بگیریم، نماز بخوانیم وواجبات الهى را به جاى آوریم. (8) با توجه به این نکات معلوممىشود کشاورزى مهمترین عامل پیشرفت هر جامعه است و مردمى کهنتوانند نان سفره خویش را تامین کنند، هرگز روى خوشبختى واستقلال را نخواهند دید.
حضرت على (ع) فرمود:
«من وجد ماء و ترابا ثم افتقر فابعده الله» (9) کسى که باداشتن آب و خاک، باز هم فقیر باشد; از رحمتخداوند متعال دوراست.
بنابراین، پیشوایان معصوم ما به حمایت از کشاورزان و دهقانانبرخاسته، براى توسعه کشاورزى تاکید بسیار کردهاند. سفارش وتاکید آنها تنها زبانى نبود; بلکه خود آن بزرگواران در عملهم به کشاورزى و درختکارى پرداخته، اهمیت این کار حیاتى رانشان مىدادند. این امر بیانگر برترى مکتب والاى اسلام بر سایرادیان و مکاتب و همچنین برترى رهبران این مکتب را بر رهبرانجوامع دیگر است. راستى کدام رهبر و بنیانگذار مکتبى خودش راکشاورز معرفى مىکند؟ (10) کدام پیشوا بر دست کارگر بوسه مىزند؟
کدام یک از مدعیان حقوق بشر و مدافعان و زحمتکشان و محرومانجامعه، مثل امام اول شیعیان بیل به دست گرفته، در برابر آفتابعرق مىریزد و کشاورزى مىکند؟ اینک نمونههایى از فرازهاىافتخارآمیز زندگى آن رهبران الهى را نقل کرده، زوایایى اززندگى تابناکشان را بیان مىکنیم.
انبیا و کشاورزى
حضرت امام صادق(ع) فرمود: آن روز که آدم ابوالبشر از بهشتبه زمین رانده شد و نیاز به غذا و آب پیدا کرد، با حضرتجبرئیل به مشورت پرداخت واز او یارى طلبید. جبرئیل آدم راچنین راهنمایى کرد: «یا آدم کن حراثا.» اى آدم، اگر مىخواهىنیازمندیهاى خود را بر طرف کنى، کشاورز باش و به زراعتبپرداز. (11) اینگونه بود که پدر انسانها اولین کشاورز روىزمین شد. نه تنها حضرت آدم بلکه اکثر پیامبران الهى به شغلکشاورزى مىپرداختند و روزى خود را از همین راه به دستمىآوردند. روزى یکى از یاران امام صادق(ع) از ارزش کاردهقانان پرسید: امام در پاسخ فرمود: همه پیامبران الهى، جزحضرت ادریس، از راه کشاورزى امرار معاش مىکردند; ولى حضرتادریس به کار خیاطى مشغول بود. امام در بیان دیگرى فرمود:
خداوند متعال روزى پیامبران خویش را در زراعت و دامدارى قرارداده است. (12)
علاوه بر پیامبران بزرگ الهى، خاتم ایشان حضرتمحمد مصطفى(ص) نیز در فرصتهاى مختلف به این امر اقدام مىکرد.
امامان معصوم ما هم که وارثان انبیاى الهىاند، از موقعیتهاىبه دست آمده استفاده مىکردند و به باغدارى، درختکارى، گلکارىو ایجاد فضاهاى سبز مىپرداختند. نمونههایى از این کردار آنبزرگان عبارت است از:
1 امام صادق (ع) فرمود: امیرمومنان على(ع) زمین را شخم میزدو پیامبر خدا(ص) هسته خرما را با دهان خویش مرطوب مىکرد ومىکاشت; و در همان حال مىرویید. (13)
2 حضرت على(ع)، هنگامى که از جهاد بر مىگشت، به تعلیم مردم وقضاوت بین آنها مىپرداخت و در هنگام فراغت، به باغى که ملک اوبود مىرفت و با دستخود کار مىکرد و ذکر خدا مىگفت. (14)
3 ابى عمرو مىگوید: روزى در یکى از باغها امام صادق(ع) راملاقات کردم. آن حضرت لباس مخصوص پوشیده، بیل به دست گرفته ودر باغ خویش مشغول کشاورزى بود. چنان فعالیت مىکرد که عرق ازپیشانى مبارکش مىریخت. گفتم: فدایتشوم، بیل را بدهید تا منکار کنم. فرمود: «دوست دارم آدمى براى کسب روزى حلال در برابرآفتاب آزرده شود.» (15)
4 امام صادق(ع) فرمود: انى لاعمل فى بعض ضیاعى حتى اعرق و انبى من یکفینى لیعلم الله عزوجل انى اطلب الرزق الحلال.» من دربرخى از باغهایم چنان تلاش مىکنم که از شدت فعالیت عرق مىریزم;در حالى که کسانى را دارم که این کارها را انجام دهند. امااین کوشش به این خاطر است که خداى متعال بداند من با کوشش خوددر جستجوى روزى حلال هستم. (16)
5 على بن حمزه مىگوید: روزى امام موسى کاظم(ع) را درمزرعهاشملاقات کردم و این در حالى بود که حضرت، به علت کار و فعالیتشدید، عرق بدن مبارکش را خیس کرده بود. گفتم: فدایتشوم پسمردان شما کجایند که خود با این زحمت کار مىکنید؟ پاسخ داد:
اى على، کسانى که از من و پدرم بهتر بودند، با دستخویشکشاورزى مىکردند. پرسیدم: چه کسانى از شما و پدر بزرگوارتانبهتر بودند؟
فرمود: رسول خدا و امیر مومنان على و تمام پدرانم که همه بادست مبارک خویش زراعت مىکردند. نه تنها آنان بلکه پیامبران وفرستادگان الهى و انسانهاى صالح هم کشاورزى مىکردند و بهترینخلق بودند.
یکى از امور مربوط به کشاورزى، نهال کارى و درختکارى است کهمورد توجه رهبران بزرگوار مکتب اسلام قرار گرفته است. در اینمورد به چند حدیث توجه کنید: رسول خدا(ص) فرمود: «من غرسشجره فاینعت، غرس الله بها شجرا فى الجنه.» هر مسلمانى نهالدرختى را نشاند و بار ور کند، خداوند متعال در مقابل براى آننهال درختى در بهشت قرار مىدهد. (17)
2 جابر بن عبدالله انصارى از پیامبر اکرم (ص)نقل مىکند که فرمود:
«مامن مسلم یغرس غرسا الا کان ما اکل منه له صدقه و ما سرقمنه صدقه و ما اکل السبع فهو له صدقه، و ما اکلت الطیه فهو لهصدقه و لا یرزءه احد الا کان له صدقه. » هیچ مسلمانى نهالىنمىکارد مگر آنکه هر موجودى که از آن استفاده کند، براى اوصدقه شمرده مىشود; و اگر به سرقت رود پاداش صدقه دارد; و اگرحیوانات بخورند یا پرندگان ببرند و یا به وسیله کسى تلف شود،باز هم صدقه شمرده خواهد شد. (18)
3 مرحوم شیخ صدوق در خصال از رسول خدا(ص) نقل مىکند کهفرمود: درختخرما چقدر زیباست. کسى که آن را بفروشد و جه آنمانند خاکسترى است که در بالاى کوه بلندى ریخته شده باشد.
هرگاه باد سختى بوزد، چیزى از آن باقى نمىماند. پس اگر کسى آنرا فروخت، درخت دیگرى به جاى آن خریدارى کند. (19)
4 پیامبر اسلام (ص) فرمود:
هرکس درختخرما یا سدرى را که به نحوى مورد استفاده انسانهایا حیوانات قرار مىگیرد آب دهد، مانند کسى است که مؤمن تشنهاىرا سیراب کند. (20)
5 انسان وقتى از دنیا مىرود، دستش ازامکانات و سرمایههاى دنیوى کوتاه شده، دیگر قادر نیست از آنبهرهمند شود; اما بر اساس مکتب آسمانى اسلام و فرهنگ پرباراهلبیت (ع) انسان مىتواند با انجام دادن بعضى از کارهاىشایسته بعد از مرگ نیز از نتیجه آنها استفاده کند. امام صادق(ع)، ضمن حدیثى، به شش خصلت که بعد از مرگ به انسان مؤمن سودمىرساند، اشاره کرد که یکى از آنها چنین است: «آن که درختىبکارد که بعد از مرگ او انسانها و حیوانات از ثمره، سایه وسایر آثار آن بهرهمند شوند...» (21)
6 امام صادق(ع) فرمود: زراعت کنید و درختبنشانید. به خداسوگند، در میان کارهایى که مردم انجام مىدهند هیچ کارى حلالترو پاکیزهتر از کشاورزى نیست. (22)
کشاورزان مؤمن با کوشش وزحمات طاقت فرسا زمینهاى خشک را آباد کرده و به آن طراوت وزیبایى مىبخشند; ریشههاى وابستگى را مىخشکانند و براى کشورخویش استقلال به ارمغان مىآوزند. نا گفته نماند کشاورزان درعین حال که زحمت مىکشند و محصولات کشاورزى تولید مىکنند، بایدرضاى خدا را فراموش نکنند و حدود و حقوق الهى را در نظر داشتهباشند. اگر خداى ناکرده از این امر سرپیچى کنند، ممکن استبهبلاى الهى دچار شوند و مورد تمسخر فرشتگان قرار گیرند. روزىرسول گرامى اسلام (ص) از جبرئیل پرسید: آیا فرشتگان نیز مانندانسانها گریه مىکنند و مىخندند؟ عرض کرد: آرى، در مواردىمىگریند و گاهى از روى تمسخر مىخندند. یکى از مواردى که ازروى تمسخر مىخندند، وقتى است که کشاورزى را مىبینند بیل بهدست گرفته تا حدود مزرعه خویش را اصلاح کند و علفهاى هرز راببرد، ولى هدفش آن است که مزرعه خویش را تغییر داده، بر زمینشبیفزاید. در اینجا فرشتگان آسمان مىخندند و مىگویند: این همهزمینها و باغهاى زراعى تو را سیر نکرد، حالا این مقدار اندکسیرت خواهد کرد؟! (23)
پس اگر کشاورزان زحمتبکشند; حد و مرزخویش را نگه داشته، به همسایگان خود تجاوز نکنند یا در موردآبیارى وتقسیمبندى آن به یکدیگر ستم نورزند و هنگام برداشت،ضمن پرداخت زکات و حقوق الهى، در مورد فقرا کوتاهى نکنند، مشمول رحمتهاى بیکران الهى خواهند شد. یکى از خصوصیات بارزکار کشاورزى توجه او به عنایات خداوندى و داشتن توکل است.
کشاورز وقتى نهالى را مىنشاند یا تخمى در زمین مىپاشد، منتظرنزول رحمت الهى است و همیشه امید وار است زراعتش سر سبز شده،از آفات محفوظ بماند. در نتیجه همیشه به یاد خداستبه همینخاطر، امام صادق(ع) مراد از متوکلان در آیه شریفه «و على اللهفلیتوکل المتوکلون» (24) را کشاورزان مىداند. (25) امام موسىبن جعفر(ع) فرمود:
کسى که باغى را بفروشد زیانکار است و آن کس که باغ را بخرد،روزى با برکتى خواهد داشت. (26)
از امام صادق(ع) نقل شده کهفرمود: به خریدار زمین زراعتى روزى داده شده و فروشنده آنروزى خود را نابود کرده است. (27)
امام صادق(ع) در مورد قطعدرخت مىفرماید: درختان میوهدار را قطع نکنید که خداوند عذابشرا بر شما مىریزد. (28)
آن حضرت در خصوص زمین زراعتى به کارگزار خویش فرمود: مصادف، باغ یا بستانى خریدارى کن که اگرانسان زمانى دچار سانحه و مصیبتشود، با یاد آورى آن باغ وداشتن پشتوانه مالى بتواند خانواده خود را اداره کند و مصیبتپیش آمده برایش سخت و طاقت فرسا نباشد. (29)
یعقوب بن شعیبمىگوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: مردى زمین خود را در اختیاربرادر مسلمانش قرار داده در این زمین درختان انار یا خرماوجود دارد. آن مرد با برادر مسلمانش شرطى قرار داده و گفتهاست: این باغ را آبیارى کن و آباد نگهدار و نیمى از آنچهخداوند تبارک و تعالى از این زمین مىرویاند، سهم تو باشد. اینمساله چه صورت دارد؟ امام فرمود: مانعى ندارد، یک معاملهشرعى است. (30)
از آنچه گفته شد، اهمیت و ارزش کشاورزى در حدتوان این نوشتار آشکار گردید. دشمنان اسلام به این نکته آگاهىدارند که اگر بخواهند لطمهاى به امت اسلامى وارد کنند، نابودىکشاورزى یکى از بهترین هاست. بنابر این، در پى این هدف بهکشورهاى اسلامى گام مىنهند. چنانکه خداوند متعال در قرآن شریفبه این مساله اشاره فرموده است:
«و اذا تولى فى الارض لیفسد فیها و یهلک الحرث و النسل.» (31) اى پیامبر، دشمنان منافق هنگامى که از نزدت خارج مىشوندمىکوشند تا در زمین فساد ایجاد کنند و زراعت و نسل را نابودسازند.
پىنوشتها:
1 واقعه، آیات63 و 64.
2 وسائل، ج19، ص 35، ح9.
3 همان، ص 34، ح7.
4 همان، ص33; تهذیب، ج 2، ص 115.
5 همان، ص 34.
6 وسائل، ج19، ص 62.
7 همان، ج19، ص 34.
8 سفینهالبحار، ماده خبز.
9 بحار الانوار، ج103، ص 65.
10 اشاره به آیه63 و 64 سوره واقعه.
11 وسائل، ج19، ص37.
12 تهذیب، ج 2، ص 115،
13 وسائل، ج19، ص33.
14 همان، ج17، ص37.
15 مستدرک، ج 2، ص417.
16 حلیهالمتقین، ص296.
17 وسائل، ج17، ص39.
18 کنزالعمال، ج3، ص896.
19 همان، ج3، ص893.
20 منهاج البیان، ص 421.
21 وسائل، ج17، ص 42.
22 بحار، ج103، ص 198; حلیهالمتقین، ص296.
23 تهذیب، ج 2، ص 115.
24 المواعظ العددیه، ص 145.
25 ابراهیم، 12.
26 وسائل، ج17، ص 42.
27 بحار، ج103، ص69.
28 وسائل، ج 12، ص 45.
19 همان، ج19، ص 38.
30 همان، ج19، ص 44.
31 بقره، 205.
این کار نه تنها در کلمات آن بزرگان مورد بیشترین تاکید قرارگرفته، بلکه اکثر پیامبران الهى، پیشوایان معصوم و بندگانصالح عملا به این کار پرداخته و به آن افتخار کردهاند. آنبزرگان کشاورزان را انسانهایى ارزشمند، متوکل، نیکوکار، صاحبپاکترین و حلالترین شغلها و سودمند به حال جامعه معرفى کرده،در جهان آخرت، صاحب بهترین مقامات دانستهاند. اهمیت و ارزشدادن به کشاورزى در فرهنگ غنى اسلام تا آنجا پیش رفته که ذاتمقدس بارى تعالى در قرآن خودش را کشاورز معرفى کرده، خطاب بهمردم مىفرماید:
«افرایتم ما تحرثون. ء انتم تزرعونه ام نحن الزارعون» (1) آیا ندیدید تخمى را که در زمین مىکارید؟ آیا شما کشاورزید یاما؟ آرى، کشاورز حقیقى منم! ما در این نوشتار براى آشنایىخوانندگان گرامى با سخنان نورانى ائمه معصوم (ع) در زمینهکشاورزى، برخى از احادیث آنها را مورد توجه قرار مىدهیم.
ارزش کشاورزى
1 امام صادق(ع) مىفرماید: از پیامبر بزرگوار اسلام (ص)پرسیدند: بهترین ثروت کدام است؟ حضرت فرمود: «زرع زرعه صاحبهو اصلحه و ادى حقه یوم حصاده...» (2) زراعتى که با دستکشاورزش کشتشده و با مراقبتهایش به بار نشسته و هنگامبرداشت، حقوق واجبش را پرداخت کرده است.
گنجهاى جامعه
2 یزید بن هارون از امام صادق(ع) نقل مىکند که فرمود:
کشاورزان گنجهاى یک جامعه هستند. آنان چیزهاى پاک و حلال رامىکارند. خداوند متعال آن را از زمین رویانده، خارج کرده ورشد مىدهد. اینان روز رستاخیز بهترین مقام را در میان دیگرمردم خواهند داشت. از همه به درگاه خداوند نزدیکترند و نامشانبه مبارکى برده خواهد شد. (3)
کشاورزى نیکترین پیشه
3 مردى به امام صادق(ع) عرضه داشت: فدایت گردم. شنیدهامگروهى هستند که کشاورزى را دوست ندارند و مىگویند شغل خوبىنیست. حضرت پاسخ داد، کشت کنید و درختبکارید. به خدا سوگند،مردم کارى پاکتر و نیکوتر از آن انجام نمىدهند. (4)
کشاورزى سفرهاى گسترده
4 کار کشاورزى تولید محصولاتى است که به مصرف تمام افرادجامعه مىرسد و هرکس از آن بهرهاى مىبرد. در واقع زراعتسفرهاىگسترده است که، علاوه بر انسانها، حیوانات آسمان و زمین هم ازآن بهرهمند مىشوند. امام باقر(ع) در این مورد از پدر بزرگوارشنقل مىکند که فرمود: «بهترین اعمال آن است که برزگرى بذرىبکارد و سپس از آن، هر شخص نیک و یا فاسد بخورد. اگرنیکوکاران و انسانهاى خدا جو از آن استفاده کنند، براى صاحبآن دعا و طلب مغفرت مىکنند; و اگر انسانهاى بدکار از آنبهرهمند شوند، نفرین مىشوند; و نیز پرندگان آسمان و حیواناتروى زمین از خوان نعمت کشاورز استفاده مىکنند. (5)
وصیت پیامبر به زمامداران
5 یکى از وصایاى رسول اکرم(ص) توجه به حال کشاورزان بود. آنحضرت خطاب به امام على(ع) فرمود: «یاعلى، مبادا در حکومتتوبه کشاورزان ستم شود؟» (6)
گرانبهاترین گوهر نایاب
6 امام صادق(ع) فرمود:
«الکیمیاء الاکبر الزراعه.» زراعت گرانبهاترین گوهر نایاباست. (7)
به راستى چرا پیشوایان مذهب ما این همه در موردکشاورزى تاکید کردهاند؟ شاید تاکید ایشان به این علتباشدکه ادامه حیات و زندگى هر انسانى به تغذیه وابسته بوده، تغذیهنیز در گرو کار کشاورزى است. نه تنها زندگى فردى هر شخص، بلکهزندگى اجتماع و یک ملت هم به چگونگى تولیدات و محصولات کشاورزىآن جامعه وابسته است. هر جامعهاى که بخواهد مستقل و آزادزندگى کند و سر نوشتخودش را با دستخود رقم بزند، باید درکشاورزى استقلال داشته و بتواند محصولات مورد نیازش را خودشتولید کند; زیرا خود کفایى و استقلال هر ملتى در گرو پیشرفتتولیدات کشاورزى آن ملت است. افزون بر این، رسیدن به اهدافعالى معنوى و مقامات بلند عرفانى نیز در گرو تامین نیازهاىجسمانى انسان است. حضرت رسول اکرم(ص) فرمود: بار خدایا، بهنان ما برکت عنایت فرما و فاصلهاى میان ما و آن ایجاد نفرما.
اگر نان نباشد، ما نمىتوانیم روزه بگیریم، نماز بخوانیم وواجبات الهى را به جاى آوریم. (8) با توجه به این نکات معلوممىشود کشاورزى مهمترین عامل پیشرفت هر جامعه است و مردمى کهنتوانند نان سفره خویش را تامین کنند، هرگز روى خوشبختى واستقلال را نخواهند دید.
حضرت على (ع) فرمود:
«من وجد ماء و ترابا ثم افتقر فابعده الله» (9) کسى که باداشتن آب و خاک، باز هم فقیر باشد; از رحمتخداوند متعال دوراست.
بنابراین، پیشوایان معصوم ما به حمایت از کشاورزان و دهقانانبرخاسته، براى توسعه کشاورزى تاکید بسیار کردهاند. سفارش وتاکید آنها تنها زبانى نبود; بلکه خود آن بزرگواران در عملهم به کشاورزى و درختکارى پرداخته، اهمیت این کار حیاتى رانشان مىدادند. این امر بیانگر برترى مکتب والاى اسلام بر سایرادیان و مکاتب و همچنین برترى رهبران این مکتب را بر رهبرانجوامع دیگر است. راستى کدام رهبر و بنیانگذار مکتبى خودش راکشاورز معرفى مىکند؟ (10) کدام پیشوا بر دست کارگر بوسه مىزند؟
کدام یک از مدعیان حقوق بشر و مدافعان و زحمتکشان و محرومانجامعه، مثل امام اول شیعیان بیل به دست گرفته، در برابر آفتابعرق مىریزد و کشاورزى مىکند؟ اینک نمونههایى از فرازهاىافتخارآمیز زندگى آن رهبران الهى را نقل کرده، زوایایى اززندگى تابناکشان را بیان مىکنیم.
انبیا و کشاورزى
حضرت امام صادق(ع) فرمود: آن روز که آدم ابوالبشر از بهشتبه زمین رانده شد و نیاز به غذا و آب پیدا کرد، با حضرتجبرئیل به مشورت پرداخت واز او یارى طلبید. جبرئیل آدم راچنین راهنمایى کرد: «یا آدم کن حراثا.» اى آدم، اگر مىخواهىنیازمندیهاى خود را بر طرف کنى، کشاورز باش و به زراعتبپرداز. (11) اینگونه بود که پدر انسانها اولین کشاورز روىزمین شد. نه تنها حضرت آدم بلکه اکثر پیامبران الهى به شغلکشاورزى مىپرداختند و روزى خود را از همین راه به دستمىآوردند. روزى یکى از یاران امام صادق(ع) از ارزش کاردهقانان پرسید: امام در پاسخ فرمود: همه پیامبران الهى، جزحضرت ادریس، از راه کشاورزى امرار معاش مىکردند; ولى حضرتادریس به کار خیاطى مشغول بود. امام در بیان دیگرى فرمود:
خداوند متعال روزى پیامبران خویش را در زراعت و دامدارى قرارداده است. (12)
علاوه بر پیامبران بزرگ الهى، خاتم ایشان حضرتمحمد مصطفى(ص) نیز در فرصتهاى مختلف به این امر اقدام مىکرد.
امامان معصوم ما هم که وارثان انبیاى الهىاند، از موقعیتهاىبه دست آمده استفاده مىکردند و به باغدارى، درختکارى، گلکارىو ایجاد فضاهاى سبز مىپرداختند. نمونههایى از این کردار آنبزرگان عبارت است از:
1 امام صادق (ع) فرمود: امیرمومنان على(ع) زمین را شخم میزدو پیامبر خدا(ص) هسته خرما را با دهان خویش مرطوب مىکرد ومىکاشت; و در همان حال مىرویید. (13)
2 حضرت على(ع)، هنگامى که از جهاد بر مىگشت، به تعلیم مردم وقضاوت بین آنها مىپرداخت و در هنگام فراغت، به باغى که ملک اوبود مىرفت و با دستخود کار مىکرد و ذکر خدا مىگفت. (14)
3 ابى عمرو مىگوید: روزى در یکى از باغها امام صادق(ع) راملاقات کردم. آن حضرت لباس مخصوص پوشیده، بیل به دست گرفته ودر باغ خویش مشغول کشاورزى بود. چنان فعالیت مىکرد که عرق ازپیشانى مبارکش مىریخت. گفتم: فدایتشوم، بیل را بدهید تا منکار کنم. فرمود: «دوست دارم آدمى براى کسب روزى حلال در برابرآفتاب آزرده شود.» (15)
4 امام صادق(ع) فرمود: انى لاعمل فى بعض ضیاعى حتى اعرق و انبى من یکفینى لیعلم الله عزوجل انى اطلب الرزق الحلال.» من دربرخى از باغهایم چنان تلاش مىکنم که از شدت فعالیت عرق مىریزم;در حالى که کسانى را دارم که این کارها را انجام دهند. امااین کوشش به این خاطر است که خداى متعال بداند من با کوشش خوددر جستجوى روزى حلال هستم. (16)
5 على بن حمزه مىگوید: روزى امام موسى کاظم(ع) را درمزرعهاشملاقات کردم و این در حالى بود که حضرت، به علت کار و فعالیتشدید، عرق بدن مبارکش را خیس کرده بود. گفتم: فدایتشوم پسمردان شما کجایند که خود با این زحمت کار مىکنید؟ پاسخ داد:
اى على، کسانى که از من و پدرم بهتر بودند، با دستخویشکشاورزى مىکردند. پرسیدم: چه کسانى از شما و پدر بزرگوارتانبهتر بودند؟
فرمود: رسول خدا و امیر مومنان على و تمام پدرانم که همه بادست مبارک خویش زراعت مىکردند. نه تنها آنان بلکه پیامبران وفرستادگان الهى و انسانهاى صالح هم کشاورزى مىکردند و بهترینخلق بودند.
یکى از امور مربوط به کشاورزى، نهال کارى و درختکارى است کهمورد توجه رهبران بزرگوار مکتب اسلام قرار گرفته است. در اینمورد به چند حدیث توجه کنید: رسول خدا(ص) فرمود: «من غرسشجره فاینعت، غرس الله بها شجرا فى الجنه.» هر مسلمانى نهالدرختى را نشاند و بار ور کند، خداوند متعال در مقابل براى آننهال درختى در بهشت قرار مىدهد. (17)
2 جابر بن عبدالله انصارى از پیامبر اکرم (ص)نقل مىکند که فرمود:
«مامن مسلم یغرس غرسا الا کان ما اکل منه له صدقه و ما سرقمنه صدقه و ما اکل السبع فهو له صدقه، و ما اکلت الطیه فهو لهصدقه و لا یرزءه احد الا کان له صدقه. » هیچ مسلمانى نهالىنمىکارد مگر آنکه هر موجودى که از آن استفاده کند، براى اوصدقه شمرده مىشود; و اگر به سرقت رود پاداش صدقه دارد; و اگرحیوانات بخورند یا پرندگان ببرند و یا به وسیله کسى تلف شود،باز هم صدقه شمرده خواهد شد. (18)
3 مرحوم شیخ صدوق در خصال از رسول خدا(ص) نقل مىکند کهفرمود: درختخرما چقدر زیباست. کسى که آن را بفروشد و جه آنمانند خاکسترى است که در بالاى کوه بلندى ریخته شده باشد.
هرگاه باد سختى بوزد، چیزى از آن باقى نمىماند. پس اگر کسى آنرا فروخت، درخت دیگرى به جاى آن خریدارى کند. (19)
4 پیامبر اسلام (ص) فرمود:
هرکس درختخرما یا سدرى را که به نحوى مورد استفاده انسانهایا حیوانات قرار مىگیرد آب دهد، مانند کسى است که مؤمن تشنهاىرا سیراب کند. (20)
5 انسان وقتى از دنیا مىرود، دستش ازامکانات و سرمایههاى دنیوى کوتاه شده، دیگر قادر نیست از آنبهرهمند شود; اما بر اساس مکتب آسمانى اسلام و فرهنگ پرباراهلبیت (ع) انسان مىتواند با انجام دادن بعضى از کارهاىشایسته بعد از مرگ نیز از نتیجه آنها استفاده کند. امام صادق(ع)، ضمن حدیثى، به شش خصلت که بعد از مرگ به انسان مؤمن سودمىرساند، اشاره کرد که یکى از آنها چنین است: «آن که درختىبکارد که بعد از مرگ او انسانها و حیوانات از ثمره، سایه وسایر آثار آن بهرهمند شوند...» (21)
6 امام صادق(ع) فرمود: زراعت کنید و درختبنشانید. به خداسوگند، در میان کارهایى که مردم انجام مىدهند هیچ کارى حلالترو پاکیزهتر از کشاورزى نیست. (22)
کشاورزان مؤمن با کوشش وزحمات طاقت فرسا زمینهاى خشک را آباد کرده و به آن طراوت وزیبایى مىبخشند; ریشههاى وابستگى را مىخشکانند و براى کشورخویش استقلال به ارمغان مىآوزند. نا گفته نماند کشاورزان درعین حال که زحمت مىکشند و محصولات کشاورزى تولید مىکنند، بایدرضاى خدا را فراموش نکنند و حدود و حقوق الهى را در نظر داشتهباشند. اگر خداى ناکرده از این امر سرپیچى کنند، ممکن استبهبلاى الهى دچار شوند و مورد تمسخر فرشتگان قرار گیرند. روزىرسول گرامى اسلام (ص) از جبرئیل پرسید: آیا فرشتگان نیز مانندانسانها گریه مىکنند و مىخندند؟ عرض کرد: آرى، در مواردىمىگریند و گاهى از روى تمسخر مىخندند. یکى از مواردى که ازروى تمسخر مىخندند، وقتى است که کشاورزى را مىبینند بیل بهدست گرفته تا حدود مزرعه خویش را اصلاح کند و علفهاى هرز راببرد، ولى هدفش آن است که مزرعه خویش را تغییر داده، بر زمینشبیفزاید. در اینجا فرشتگان آسمان مىخندند و مىگویند: این همهزمینها و باغهاى زراعى تو را سیر نکرد، حالا این مقدار اندکسیرت خواهد کرد؟! (23)
پس اگر کشاورزان زحمتبکشند; حد و مرزخویش را نگه داشته، به همسایگان خود تجاوز نکنند یا در موردآبیارى وتقسیمبندى آن به یکدیگر ستم نورزند و هنگام برداشت،ضمن پرداخت زکات و حقوق الهى، در مورد فقرا کوتاهى نکنند، مشمول رحمتهاى بیکران الهى خواهند شد. یکى از خصوصیات بارزکار کشاورزى توجه او به عنایات خداوندى و داشتن توکل است.
کشاورز وقتى نهالى را مىنشاند یا تخمى در زمین مىپاشد، منتظرنزول رحمت الهى است و همیشه امید وار است زراعتش سر سبز شده،از آفات محفوظ بماند. در نتیجه همیشه به یاد خداستبه همینخاطر، امام صادق(ع) مراد از متوکلان در آیه شریفه «و على اللهفلیتوکل المتوکلون» (24) را کشاورزان مىداند. (25) امام موسىبن جعفر(ع) فرمود:
کسى که باغى را بفروشد زیانکار است و آن کس که باغ را بخرد،روزى با برکتى خواهد داشت. (26)
از امام صادق(ع) نقل شده کهفرمود: به خریدار زمین زراعتى روزى داده شده و فروشنده آنروزى خود را نابود کرده است. (27)
امام صادق(ع) در مورد قطعدرخت مىفرماید: درختان میوهدار را قطع نکنید که خداوند عذابشرا بر شما مىریزد. (28)
آن حضرت در خصوص زمین زراعتى به کارگزار خویش فرمود: مصادف، باغ یا بستانى خریدارى کن که اگرانسان زمانى دچار سانحه و مصیبتشود، با یاد آورى آن باغ وداشتن پشتوانه مالى بتواند خانواده خود را اداره کند و مصیبتپیش آمده برایش سخت و طاقت فرسا نباشد. (29)
یعقوب بن شعیبمىگوید: از امام صادق (ع) پرسیدم: مردى زمین خود را در اختیاربرادر مسلمانش قرار داده در این زمین درختان انار یا خرماوجود دارد. آن مرد با برادر مسلمانش شرطى قرار داده و گفتهاست: این باغ را آبیارى کن و آباد نگهدار و نیمى از آنچهخداوند تبارک و تعالى از این زمین مىرویاند، سهم تو باشد. اینمساله چه صورت دارد؟ امام فرمود: مانعى ندارد، یک معاملهشرعى است. (30)
از آنچه گفته شد، اهمیت و ارزش کشاورزى در حدتوان این نوشتار آشکار گردید. دشمنان اسلام به این نکته آگاهىدارند که اگر بخواهند لطمهاى به امت اسلامى وارد کنند، نابودىکشاورزى یکى از بهترین هاست. بنابر این، در پى این هدف بهکشورهاى اسلامى گام مىنهند. چنانکه خداوند متعال در قرآن شریفبه این مساله اشاره فرموده است:
«و اذا تولى فى الارض لیفسد فیها و یهلک الحرث و النسل.» (31) اى پیامبر، دشمنان منافق هنگامى که از نزدت خارج مىشوندمىکوشند تا در زمین فساد ایجاد کنند و زراعت و نسل را نابودسازند.
پىنوشتها:
1 واقعه، آیات63 و 64.
2 وسائل، ج19، ص 35، ح9.
3 همان، ص 34، ح7.
4 همان، ص33; تهذیب، ج 2، ص 115.
5 همان، ص 34.
6 وسائل، ج19، ص 62.
7 همان، ج19، ص 34.
8 سفینهالبحار، ماده خبز.
9 بحار الانوار، ج103، ص 65.
10 اشاره به آیه63 و 64 سوره واقعه.
11 وسائل، ج19، ص37.
12 تهذیب، ج 2، ص 115،
13 وسائل، ج19، ص33.
14 همان، ج17، ص37.
15 مستدرک، ج 2، ص417.
16 حلیهالمتقین، ص296.
17 وسائل، ج17، ص39.
18 کنزالعمال، ج3، ص896.
19 همان، ج3، ص893.
20 منهاج البیان، ص 421.
21 وسائل، ج17، ص 42.
22 بحار، ج103، ص 198; حلیهالمتقین، ص296.
23 تهذیب، ج 2، ص 115.
24 المواعظ العددیه، ص 145.
25 ابراهیم، 12.
26 وسائل، ج17، ص 42.
27 بحار، ج103، ص69.
28 وسائل، ج 12، ص 45.
19 همان، ج19، ص 38.
30 همان، ج19، ص 44.
31 بقره، 205.