آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

در فضلیت‏شهر قم و اهل آن، روایات بى شمارى وجود دارد. علامه بزرگوار شهید قاضى‏نورالله شوشترى در این زمینه مى‏گوید:«اخبارى که درفضلیت قم و اهل قم از رسول خدا(ص) و ائمه اطهار (علیهم السلام) روایت‏شده، فراوان است.» از این رو به ذکر گزیده‏اى از آنها مى‏پردازیم:
1- روى على بن محمد العسکرى عن ابیه عن جده عن امیرالمؤمنین (ع) قال: قال رسول الله (ص): «لما اسرى بى الى السماء الرابعه، نظرت الى قبه من لولولها اربعه ارکان و اربعه ابواب کانها من استبرق اخضر.
قلت: یا جبرئیل، ما هذه القبه التى لم ارفى السماء الرابعه احسن منها؟
فقال: یا حبیبى محمد، هذه صوره مدینه یقال لها قم، یجتمع فیها عبادالله المومنون. ینتظرون محمدا و شفاعته للقیامه و الحساب. یجرى علیهم الغم و الهم و الاحزان و المکاره...»
پیامبر(ص) فرمود: هنگامى که به آسمان چهارم برده شدم، به گنبدى از لولو که چهار رکن و چهار در داشت و گویا از حریر سبز بود، نگریستم. گفتم: جبرئیل، این گنبدى که بهتر از آن را در آسمان چهارم ندیده‏ام، چیست؟
جبرئیل گفت: محبوبم محمد، این صورت شهرى است که بدان قم گویند.در آن بندگان مؤمن خدا جمع مى‏شوند و منتظر محمد و شفاعتش در روز قیامت و حسابرسى هستند. بر آنان غم و اندوه و ناراحتیها و ناخشنودیها وارد مى‏شود...
در صورتى که مقصود از ایمان ذکر شده در روایت‏بالا، ایمان واقعى و مومنان راستین باشد، نمى‏توان برداشت کرد که تمامى افرادى که در شهر قم هستند، همگى بنده مؤمن خدا مى باشند. چون افراد بى قید وبند همیشه از صدر اسلام تاکنون در این شهر بوده‏اند و به سبب گناه و معصیت‏خویش، اسباب نزول بلا بر این مکان مقدس را فراهم مى‏کرده‏اند. در روایتى به فراهم بودن اسباب بلا بر اهل قم در زمان امام رضا(ع) اشاره شده است. در این روایت مى‏خوانیم: شخصى به نام زکریاى قمى عرض کرد: مولاى من، مى‏خواهم از محلى که خاندانم در آنجا هستند، به جایى دیگر بروم; چون مردم سفیه بسیار شده‏اند.
امام فرمود: این کار را نکن زیرا بلاها به واسطه تو از اهل قم دفع مى‏شود، چنانکه بلا از مردم بغداد به وسیله ابوالحسن کاظم(ع) دفع مى‏گردد.
سرزمین نجیبان
2- عن حماد الناب قال: کنا عند ابى عبدالله (ع) و نحن جماعه اذ دخل علیه عمران بن عبدالله القمى فساله و بره و بشه فلما ان قام، قلت لابى عبدالله (ع) من هذاالذى بررت به هذا البر؟
فقال: «من اهل البیت النجباء یعنى اهل قم ما ارادهم جبار من الجبابره الا قصمه الله‏»
شخصى به نام حماد ناب گفت: به همراه جماعتى در حضور امام صادق (ع) بودیم که عمران بن عبدالله قمى وارد شد. امام از او احوالپرسى کرد و خوشحالش نمود. وقتى او برخاست و رفت‏به ابى عبدالله (ع) عرض کردم: این چه کسى بود که با او این گونه خوشرفتارى کردید؟
امام فرمود: او از جمله خاندان نجیبان یعنى اهل قم است. هیچگاه هیچ گردنکشى از طاغیان نسبت‏به آنان سوء قصد نمى‏کند مگر اینکه خداوند او را در هم مى‏شکند.
به فرض آنکه روایت فوق از امام صادق(ع) صادر شده باشد، مسلما منظور ایشان این نبوده که هیچ حاکم و ظالم و گردنکشى گرچه براى مدتى کوتاه بر قم مسلط نشده و حکمرانى نکرده است. شاید مقصود امام این بوده که به اصطلاح مقتضى براى نابودى جبارانى که نسبت‏به قم سوء قصد داشته ولى موانعى چون گناه که از سوى عده‏اى از اهالى قم صادر شده، باعث گردیده که حکام ظالم بر آنجا تسلط پیدا کنند. و اصولا با توجه به آنکه خداوند سرنوشت هیچ ملتى را تغییر نمى‏دهد مگر اینکه خود آنان بخواهند. مى‏توان استنباط کرد که علت اصلى سلطه بیگانگان و ستمگران بر مردم قم و نیز بر ایران و دیگر کشورهاى اسلامى، چیزى جز کردار ناشایست آن یاجمعى از آنان و به فراموشى سپردن دستورات الهى نبوده است. خداوند در این باره فرموده است: «... ان الله لا یغیر ما بقوم حتى یغیروا ما بانفسهم...» یعنى خداوند سرنوشت هیچ ملتى را دگرگون نمى‏کند مگر اینکه آنان آنچه را که در خودشان هست، تغییر دهند.
حجت‏بلاد
3- عن ابى عبدالله (ع) قال: «ان الله احتج‏بالکوفه على سائر البلاد و بالمؤمنین من اهلها على غیرهم من اهل البلاد و احتج‏ببلده قم على سائر البلاد و باهلها على جمیع اهل المشرق و المغرب من الجن و الانس و لم یدع الله قم و اهله مستضعفا بل وفقهم و ایدهم... و سیاتى زمان تکون بلده قم واهلها و حجه على الخلائق و ذلک فى زمان غیبه قائمنا(ع) الى ظهوره و لولا ذلک لساخت الارض باهلها. و ان الملائکه لتدفع البلایا عن قم و اهله، و ما قصده جبار بسوء الا قصمه قاصم الجبارین عنهم بداهیه او مصیبه او عدو. و ینسى الله الجبارین فى دولتهم ذکر قم و اهله کما نسوا ذکرالله.»
امام صادق (ع) فرمود: خداوند به شهر کوفه بر دیگر شهرها احتجاج کرده و به مومنان آن سامان برغیر آنان از ساکنان شهرها. و خداوند به شهر قم بر سایر شهرها به واسطه اهالى آن بر تمامى ساکنان مشرق و مغرب از جن و انس اجتجاج کرده است. خداوند اهل آن را مستضعف (در دین) نمى‏گذارد بلکه توفیقشان مى‏دهد و تاییدشان مى‏کند... زمانى مى‏آید که شهر و اهل قم بر دیگر مردم حجت‏اند و آن در زمان غیبت قائم ماست تا ظهور او. اگر چنین نباشد، زمین ساکنان خود را فرو مى‏برد. مسلما ملائکه دشواریها را از قم و ساکنانش دفع مى‏کنند. هیچگاه گردنکشى نسبت‏به قمیان سوء قصد نمى‏کند مگر آنکه درهم شکننده جباران او را نابود و به مصیبت‏یا درد سر یا دشمنى مشغولش مى‏نماید. خداوند قم را از یاد سرکشان در زمان حکومتشان مى‏برد همانگونه که آنان یاد خدا را به فراموشى سپردند.
معدن علم و فضل، قائم مقام حجت
4- عن الصادق (ع) انه ذکرکوفه و قال: «ستخلو کوفه من المؤمنین و یازر عنها العلم کما تازر الحیه فى حجرها، ثم یظهر العلم ببلده یقال لها قم و یصیر معدنا للعلم و الفضل حتى لا یبقى فى الارض مستضعف فى الدین حتى المخدرات فى الحجال، و ذلک عند قرب ظهور قائمنا، فیجعل الله قم و اهله قائمین مقام الحجه و لولا ذلک لساخت الارض باهلها و لم یبق فى الارض حجه فیقیض العلم منه الى سائر البلاد فى المشرق و المغرب، فیتم حجه الله على الخلق حتى لا یبقى احد على الارض لم یبلغ الیه الدین و العلم، ثم یظهر القائم (ع) و یسیر سببا لنقمه الله و سخطه على العباد; لان الله لا ینتقم من العباد الا بعد انکار هم حجه.»
زمانى امام صادق(ع) شهر کوفه رایاد کرد و فرمود: در آینده کوفه از مومنان خالى مى‏شود و علم و دانش بدان پشت مى‏کند همچنانکه مار در لانه خویش پشت مى‏کند. آنگاه علم در شهرى به نام قم ظاهر وآنجا معدن علم و فضلیت مى‏شود به طورى که دیگر به روى زمین کسى که به امور دینى آگاه نباشد، پیدا نمى‏شود. در آن زمان حتى زنان پرده نشین هم از مسایل دینى آگاهى دارند. و این هنگام نزدیک شدن ظهور قائم ماست.
در آن هنگام خداوند قم و ساکنانش را قائم مقام حجت قرار مى‏دهد. واگر چنین نباشد، زمین ساکنان خود را فرو مى‏برد و دیگر بر روى آن حجتى باقى نخواهد ماند. در آن عصر علم از قم به دیگر نقاط جهان در شرق و غرب جارى مى‏شود. لذا حجت‏خدا بر مردم تمام مى‏گردد به گونه‏اى که دیگر کسى یافت نمى‏شود که دستورهاى دینى و علم الهى بدو نرسیده باشد. آنگاه قائم (ع) ظهور مى‏کند و وسیله انتقام و خشم خداوند بر بندگان مى‏گردد; چون خداوند از مردم انتقام نمى‏گیرد مگر بعد از آنکه حجت را انکار کنند.
استراحتگاه مومنان، ماواى فاطمیان
5- عن محمد بن جعفر عن ابیه الصادق(ع) قال: «اذا اصابتکم بلیه و عناء فعلیکم بقم، فانه ماواى الفاطمیین و مستراح المؤمنین. و سیاتى زمان ینفر اولیاءنا و محبونا عنا و یبعدون عنا و ذلک مصلحه و لهم لیکلا یعرفوا بولایتنا و یحقنوا بذلک دماوهم و اموالهم و ما اراد احد بقم و اهله سوءا الا اذله الله و ابعده من رحمته.»
امام صادق(ع) فرمود: هرگاه بلا و ذلتى به شما رسید، به قم بروید. چون آنجا پناهگاه فرزندان فاطمه و استراحتگاه مومنان است. زمانى فرا مى‏رسد که اولیا و دوستدارانمان ازما مى‏گریزند و دور مى‏شوند تا به دوستى با ما شناخته نشوند و خون و داراییشان محفوظ بماند. این به نفعشان است.
کسى نسبت‏به قم و ساکنانش سوء قصد نمى‏کند، مگر اینکه خداوند او را خوار و از رحمت‏خویش دور مى‏نماید.
بخش عمده این روایت مربوط به دوران خفقان آلودى است که بر فرزندان فاطمه(ع) وشیعیان على (ع) در زمان خلفا و پادشاهان ستمگر غیر شیعى خصوصا سفاکان اموى و عباسى پیش از انقلاب اسلامى گذشت.
محل باز شدن در بهشت
6- عن صفوان بن یحیى بیاع السابرى قال: کنت‏یوما عند ابى الحسن(ع) فجرى ذکر قم و اهله و میلهم الى المهدى(ع) فترحم علیهم و قال «رضى الله عنهم‏».
ثم قال: «ان للجنه ثمانیه ابواب و واحد منها لاهل قم وهم خیار شیعتنا من بین سائر البلاد. خمرالله تعالى و لایتنا فى طینتهم.»
صفوان یحیى فروشنده پارچه‏هاى شاپورى گوید: روزى نزد امام کاظم (ع) (یا امام رضا(ع)) بودم که نام قم و ساکنانش و تمایل آنان به حضرت مهدى (ع) به میان آمد. در پى آن امام رحمتشان فرستاد و فرمود: خداوند از آنان خشنود باشد.
سپس افزود: بهشت داراى هشت در است و یکى از آنها از آن قمیان است. اهل قم بهترین شیعیان ما از میان دیگر شهرها هستند. خداوند دوستى ما را در سرنوشتشان آمیخته است.
آنچه در توضیح روایت‏بالا باید گفت، این است که شیعیان قم در مجموع نسبت‏به شیعیان سایر نقاط بهتراند. بنابراین، توصیف و تعریف امام از اهل قم به اصطلاح از حیث مجموع من حیث مجموع است و ناظر به این معنا نیست که فرد فرد اهل قم از مومنانى که در سایر شهرها و سرزمینها به سر مى‏برند، بهتر و برترند.
سرزمین مقدس
7- عن ابى مسلم العبدى عن ابى عبدالله الصادق (ع) قال: «قم مقدسه و اهلها منا و نحن منهم لایریدهم جباربسوء الا عجلت عقوبته، ما لم بجو لوا احوالهم فاذا فعلوا ذلک، سلط الله علیهم جبابره سوء. اما انهم انصار قائمنا و دعاه حقنا» ثم رفع راسه الى السماء و قال: «الهم اعصمهم من کل فتنه و نجهم من کل هلکه‏».
ابو مسلم عبدى گوید: امام صادق (ع) فرمود: خاک قم مقدس است و ساکنانش از ما هستند و ما از آنان. هیچگاه گردنکشى نسبت‏به آنان سوء قصد نمى‏کند مگر اینکه به کیفر خود شتاب ورزد، البته تا زمانى که احوال خویش را تغییر ندهند. در آن صورت خداوند سرکشان را بر آنان مسلط مى‏کند. هان! اهل قم یارى دهندگان قائم ما هستند و به حق ما دعوت مى‏کنند.
راوى گوید: آنگاه امام سرش را به سوى آسمان بلندکرد و گفت: بار الها، آنان را از هر فتنه‏اى حفظ کن و از هر هلاکتى نجات ده.
از این روایت‏شرافت و قداست ذاتى شهر قم استفاده مى‏شود. یعنى از سخن امام به طور واضح مى‏توان فهمید که خاک قم از ویژگى خاصى برخور دار است و این ویژگى بدون در نظر گرفتن افراد و شخصیتهاى بارزى است که در آنجا سکنا گزیده‏اند.
نکته بسیار جالبى که در این روایت‏بدان تصریح شده، این است که اهل قم تا زمانى که کردار شایسته و اعمال پسندیده خود را ترک نکنند، مشمول رحمت الهى هستند و گردنکشان بر آنان سلطه پیدانخواهند کرد. اما پس از ترک دستورهاى الهى و غوطه ور شدن در گناهان به خشم الهى دچار و حکام ستمگر بر آنان چیره مى‏شوند.
مجمع انصار قائم آل محمد(ص)
8- عن عفان البصرى عن ابى عبدالله (ع)قال: قال لى: (اتدرى لمى سمى قم؟) قلت: الله و روسله و انت اعلم.
قال: «انما سمى قم لان اهله یجتمعون مع قائم آل محمد(ع) و یقومون معه و یستقیمون علیه و ینصرونه.»
عفان مى‏گوید:امام صادق (ع) به من فرمود: آیا مى‏دانى علت نامیده شدن این شهر به قم چیست؟
عفان عرض کرد: خدا و رسولش و شما داناترید.امام فرمود: این شهر قم نامگذارى شد چون مردمش با قائم آل محمد(ص) اجتماع و با او قیام، و براى او استقامت مى‏کنند و یاریش مى‏نمایند. برخى درشرح این حدیث گفته‏اند:
از این حدیث و امثال آن، نقش اصلى مردم این سرزمین در حکومت جهانى حضرت مهدى (ع) روشن مى‏گردد. هسته‏هاى اصلى انقلاب جهانى اسلام در دوران ظهور، از مردم ایران به ویژه مردم قم تشکیل مى‏شود. ازاین رو، زمینه سازى فرهنگى و تربیتى و گسترش معیارهاى راستین اسلامى میان توده‏ها، ضرورتى حیاتى مى‏یابد.تنها نمى‏توان به این خرسند بود که اینجا شهر افتخار آفرین قم و قیام است و فروغ عالم گستر حضرت معصومه (س) را بر سر دارد، و دیگر راحت زیست و تعهد و مسولیتى احساس نکرد.این نوعى ساده اندیشى است; زیرا با توجه به گذشته و حال و رسالتى که قم در آینده بر دوش دارد، مسوولیتى بزرگ متوجه مردم این سامان است و باید شایستگى و تقواى بیشترى داشته باشند که در خور این سرزمین و این بارگاه ملکوتى باشد و زمینه‏هاى آینده فراهم گردد و نعمت قرب و زیستن در چنین مرکزى ارج نهاده شود.و گرنه مسوولیت و کیفر افزونترى در کار خواهد بود; که مقربان مسئولیتى عظیمتر دارند.
زهرا، سالمترین شهرها، بهترین مواضع
9- سئل امیر المؤمنین على بن ابى طالب عن اسلم المدن و خیر المواضع عند نزول الفتن و ظهور السیف.
فقال (ع): «اسلم المواضع یومئذ قصبه قم. فاذا اضطربت‏خراسان و وقتعت الحرب بین اهل جرجان و طبرستان و ربت‏سجستان، فاسلم المواضع یومئذ قصبه قم. تلک البلده التى یخرج منها انصار خیر الناس ابا و اما و جدا و جده و عما و عمه. تلک التى تسمى الزهراء...»
از امیر مومنان على بن ابى طالب (ع) در باره سالم‏ترین و بهترین شهرها و موضعها به هنگام نازل شدن فتنه‏ها و ظاهر شدن شمشیرها سؤال شد. حضرت فرمود: سالمترین نقاط در آن روز، شهر قم است. زمانى که در خراسان اغتشاش روى دهد و میان مردم گرگان و طبرستان جنگ درگیرد و سیستان خراب شود، در آن هنگام سالمترین مواضع، شهر قم است. قم شهرى است که از آنجا یاران بهترین مردم از جهت پدر و مادر و جد وجده و عمو و عمه بر مى‏خیزند. آن شهر، زهرا نامیده شده است.
شهر انصار ائمه (ع)
10- عن الصادق(ع) قال: اهل خراسان اعلامنا و اهل قم انصارنا و اهل‏کوفه اوتادنا و اهل هذاالسواد منا و نحن منهم.»
از امام صادق (ع) روایت‏شده است که فرمود: خراسانیان پرچم‏هاى ما و اهل قم انصار ما و کوفیان میخهاى ما و اهل این سواد ازما و ما از آنان هستیم.
حرم اهل بیت(ع)
11- عن الصادق(ع) قال: «الا ان لله حرما و هو مکه. الا ان لرسول الله حرما و هو مدینه. الا ان لامیرالمؤمنین حرما و هو کوفه. الا ان حرمى و حرم ولدى‏من بعدى قم.
امام صادق(ع) فرمود: خداوند حرمى دارد و آن مکه است. هان، رسول خدا حرمى دارد و آن مدینه است. آگاه باشید، امیر مومنان حرمى دارد و آن کوفه است. هان، حرم من و فرزندانم بعد از من قم است.
شهر پربرکت
12- عن الصادق(ع) قال: «ان لعلى قم ملکا رفرف علیها بجناحیه لایریدها جبار بسوء الا اذا به الله کذئب الملح فى‏الماء.»
ثم اشار الى عیسى بن عبدالله فقال: «سلام الله على اهل قم یسقى الله بلادهم الغیث و ینزل الله علیهم البرکات و یبدل الله سیئاتهم حسنات. هم اهل رکوع و سجود و قیام و قعود. هم الفقهاء العلماء الفهماء. هم اهل الدرایه و الروایه و حسن العباده.»
امام صادق(ع) فرمود: بر فراز قم فرشته‏اى بالهاى خود را برافراشته است. هیچ گردنکشى نسبت‏به قم سوء قصد نمى‏کند مگر آنکه خداوند او را نابود مى‏نماید چنانکه نمک در آب نابود مى‏شود. آنگاه امام به عیسى بن عبدالله اشاره کرد و فرمود: سلام خداوند بر اهل قم باد. خداوند سرزمینشان را به خوبى تبدیل کند. قمیان اهل رکوع و سجده و قیام و قعوداند. آنان فقیه و عالم و با شعور و اهل فهم و روایت هستند و عبادات را به خوبى به جا مى‏آورند.
طبق سخن امام و دعایى که ایشان در حق مردم قم فرموده است، بایستى وضعیت کشاورزى این شهر بسیار خوب و پربرکت‏باشد در حالى که خلاف آن مشاهده شده و حتى در برخى از زمانها آنان با کمبود آب هم مواجه بوده و مجبور شده‏اند براى رفع آن نماز استسقاء بخوانند.
پاسخ اجمالى این اشکال پیشتر ذیل برخى از روایات گذشت. آنچه در اینجا به بیانى دیگر مى‏توان گفت، این است که دعاى امام صادق(ع) گرچه در حق هرکس و هر گروهى که باشد، به اجابت مى‏رسد، لیکن این در صورتى است که مانعى به وجود نیاید. مانعى که در اینجا وجود دارد و از رسیدن نعمتهاى الهى و از جمله باران به مردم جلوگیرى مى‏کند، گناهان است. به این حقیقت چنانکه پیشتر هم اشاره شد آیاتى نیز دلالت مى‏کند.
کوفه کوچک
13- عن الصادق(ع) انه قال: «ان لله حرما و هو مکه. الا ان لرسول الله حرما و هوالمدینه. الا ان لامیرالمؤمنین حرما و هو الکوفه. الا و ان قم الکوفه الصغیره...»
از امام صادق(ع) روایت‏شده است که فرمود: خداوند داراى حرمى است و آن مکه است.
هان، رسول خدا حرمى دارد و آن مدینه است. آگاه باشید، امیرمومنان داراى حرم است و آن کوفه است. بدانید که قم کوفه کوچک است...در این روایت قم، کوفه کوچک دانسته شده است. بر این اساس، احادیثى که در شرافت کوفه وارد شده، شامل قم هم‏خواهد بود.برخى از پژوهشگران در توضیح روایت فوق گفته‏اند:
شاید منظور این باشد که بعد از ظهور حضرت بقیه‏الله ارواحنا فداه کوفه پایتخت‏حکومت جهانى آن حضرت خواهد بود در آن موقع قم دومین پایگاه حکومت‏حقه خواهد بود. و شاید به همین جهت است که عاشقان دلباخته حضرتش در دوران غیبت‏به مسجد سهله در کوفه و مسجد صاحب الزمان در جمکران قم رهنمون مى‏شوند. از این حدیث، ظمت‏شهر کوفه نیز به خوبى روشن مى‏شود که قم را با آن همه عظمتى که دارد، «کوفه کوچک‏» نامیده‏اند.
اسامى شهر قم
با توجه به روایات ائمه(ع) 25 نام و عنوان و صفت‏براى این شهر مقدس ذکر گردیده است.
1) قم 2) ارض جبل 3) سرزمین نجیبان 4) حجت‏بلاد 5) معدن علم و فضل 6) قائم مقام حجت 7) منزل آل محمد 8) جایگاه شیعیان 9) استراحتگاه مومنان 10) ماواى فاطمیان 11) پناهگاه شیعیان 12) محل باز شدن در بهشت 13) سرزمین مقدس 14) مجمع انصار قائم آل محمد 15) قطعه‏اى از بیت المقدس 16) زهرا 17) سالمترین شهرها 18) بهترین مواضع 19) بحر 20) معدن شیعیان 21) بلد امین 22) شهر انصار ائمه 23) حرم اهل بیت 24) شهر پربرکت 25) کوفه کوچک

تبلیغات