پیام رمضان
آرشیو
چکیده
متن
ماه رمضان ابعاد و چهرههاى گوناگون دارد و هر کس از یک زاویه به تماشاى سیماى رمضان مىایستد و به میزان توش و توان خویش از آن بهره مىگیرد. جلاى ذهن و صفاى ضمیر توام با کار و تلاش و آهنگ «قربجویى» در استفاده از انوار رمضان و انعکاس فروغ آن نقش فراوان دارد. در این نوشتار به یادآورى گوشههایى از الطاف پیدا و پنهان الهى در بهار قرآن مىپردازیم و از نگاه قرآن و حدیثبه دیدار سیماى زیباى رمضان برمىخیزیم. ماه رمضان تنها ماهى است که نام آن در قرآن آمده است و از آن به عنوان ماهى که قرآن در آن فرود آمده معرفى شده است.
از رسول گرامى نقل شده که رمضان را رمضان گفتهاند، زیرا گناهان در آن مىگذارد و مىسوزد (1) . از همان بزرگوار بازگو شده که: درهاى آسمان در اولین شب رمضان گشوده مىشود و تا آخرین شب آن همچنان باز است (2) .
امام چهارم در صحیفه سجادیه دعاى ورود به رمضان (3) از این ماه به عنوان« شهر الصیام»، «شهر الاسلام»،ماه پاکى،و «ماه پالایش» و ماه شبزندهدارى نام مىبرد. و در دعاى وداع (4) رمضان آن را «شهر الله اکبر» وعید اولیاى الهى مىنامد و همچون مادرى که از فراق فرزند بنالد، در فراق رمضان گریه مىکند. ماه رمضان اردوى تربیتى خداست که هم اینک فرا رسیده است. اردویى که از سوى پروردگار بزرگ در سراسر گیتى و طول تاریخ برگزار مىشود. پیر و جوان و زن و مرد در این ضیافت ملکوتى بر سر سفره الهى مىنشینند و با بهترین اغذیه آسمانى پذیرایى مىشوند.
ماه رمضان میقات دعا و نیایش و کانون ایمان و آگاهى و آزادى است که هزاران درس سازندگى و رمز و راز سعادت و نیکبختى را به شایستگان مىآموزد.
پیام رمضان، پیام تقوا و پارسایى و نداى بلند نوسازى معنوى و فرهنگى است.
پیام رمضان، پیام آزادى انسان از زنجیر غرائز و هوسهاى شیطانى و به بند کشیدن شیاطین، توسط فرشتگان الهى است.
رمضان ماه خوشرفتارى با زیردستان و کارگران و کارمندان و عفو و گذشت از لغزشهاى احتمالى است. رمضان، ماه مواسات و برادرى و همدردى با محرومان و مستمندان در سراسر گیتى است. ماه صبر است و مقاومت.آغازش رحمت است و میانهاش مغفرت و پایانش اجابت و آزادى از آتش. (5) ماه رمضان، ماه مسابقه در خودسازى و نوسازى معنوى و فصل توزیع جوائز الهى است.
سرآغاز سال رشد و تکامل روحى و ماه اول در«تقویم عبادى» و روزشمار فوز و فلاح و آزادى است. رمضان، ماه روزه و حضور در مهمانسراى حضرت حق است. انسان با روزه به قلمرو رحمت الهى گام مىنهد و زکات بدن خویش را مىپردازد. زکات بدن کاهشى است که به رشد و افزایش مىانجامد و پرداختى است که دریافتها درپىدارد. (6)
پیام رمضان. پیام آزادى از کمند عادتهاست. ماه رهایى از زنجیر اعتیاد و عادتهاى خوردنى، خواندنى، شنیدنى، نوشیدنى، دیدنى و عادتهاى گفتنى و خفتنى و...
پیام رمضان، پیام بیدارى از خواب غفلت و رهایى از دام شهوت و آگاهى از عرفان و عروج بشریت و هشدار نسبتبه وابستگى به غل و زنجیر مادیت و چاه طبیعت است.
هلال رمضان، صداى بازگشتبه خویشتن خویش است، که دور افتادگان قله معرفت را به درک فضیلت« لیلة القدر» فرا مىخواند و فریاد بازگشتبه فطرت و عید فطر را به انسانها، نوید مىدهد.
ماه توبه و بازگشت
رمضان ماه آتش زدن بر خرمن گناه است و فصل سوزاندن زبالههاى جسم و جان و جامعه. فصل پاکسازى فضاى زندگى و بهار باران وحى بر قلب و روح فرزندان قرآن و عاشقان عترت(ع) است.رمضان ماه توبه و بازگشت است. بازگشت از هرگونه شرقزدگى و غربگرایى به«صراط مستقیم» قرآن و اهل بیت(ع) و حرکت در مدار و مسیرى که در عصر ما امام خمینى ترسیم فرمود و در صحیفه نور (7) تدوین شد. رمضان ماه توبه و بازگشت است، بازگشت از هر گناه فردى و جمعى، بازگشت از هر گونه لغزش و خطاى فرهنگى، اقتصادى و سیاسى و هر گونه سیاستگذارى و برنامهریزى که ما از اهداف انقلاب اسلامى و خط اصیل امام دور مىکند.
ماه رمضان ماه تنظیم جهتگیرى انسان و تقویت ایمان و تحکیم برادرى بر محور قرآن است. پیام رمضان، پیام سلامتى، دوستى، امنیت و ایمان و آزادى در پرتو بندگى خداى مهربان و مقتدر است که تنها با جهتگیرى قرآنى و رهبرى علوى دستیافتنى است.
ماه رمضان ماه خودسازى و تکامل معنوى دولت و ملت و ماه بازگشت هر دو به معیارهاى اصیل قرآن و عترت(ع) است.
در این ماه باید از حملهها و حمایتهایى که ناآگاهانه و به تحریک دیگران انجام دادیم بسوى خدا بازگردیم. آرى ماه «بازگشت» است. بازگشت از تهمتها و دروغها، بازگشت از جناحبندىها و هرگونه راستگرایى و چپ زدگى، توبه از هر چه رنگ بوى کفر و نفاق و فسق و گناه دارد. رمضان ماه بازگشت از برنامهریزىها و بودجهگذاریهاى نامشروع است.
ماه بازگشت از قانون نویسى نسنجیده و راى دادن و ندادنهاى بىحساب و کتاب است. ماه بازگشت از قضاوتها و داوریهاى ناروا و اظهار نظرهاى شتابزده و کارنشناسانه است. ماه لغو همه برنامههاى ناهماهنگ با خط قرآن و عترت و هر گونه قرار داد و پیمان دوستى با شیاطین ریز و درشت داخلى و خارجى است.
ماه استغفار است. از هرگونه انتخاب و انتصابى که بدون معیارهاى قرآنى انجام گرفته پوزش بطلبیم و از هر گامى که به سوى کفر و شرک نزدیک شدهایم و هر دستى که به سوى استکبار و جلاد بزرگ قرن، آمریکا دراز کردهایم، توبه کنیم.
رمضان ماه توبه است، توبه از غفلتهایى که در گفتار و نوشتار و امضا و رفتار داشتهایم. توبه از لباسهایى که هماهنگ با فرهنگ غرب بافته و دوخته و فروخته و پوشیدهایم. توبه از سمینارهایى که از بودجه بیتالمال ولى براى نمایش خصیتخود و دوستان برگزار کردهایم. توبه از مقالههایى که در خط جناح و گروه و باند خویش، بدون توجه به آثار زیانبار فکرى،اخلاقى آن نگاشته، ویراسته، چیده، مقابله کرده و چاپ و منتشر کردهایم.
بازگشت از تجلیل و دوستى کفار و منافقان، که به بهانه علم و هنر و صنعت و ورزش، آگاهانه و ناآگاهانه، ارزش ایمان و جهاد و تقوا را در برابر آن تحقیر کرده و معیار اول یعنى ایمان و کفر را به فراموشى سپردهایم.
بازگشت از هر درجه و مقام و عنوان و لقبى که به ناحق به اشخاص و گروهها بخشیده و یا به ناروا از دیگرى بازستاندهایم.
ماه توبه از« رقابت»ها و«حسادت»ها است.
ماه توبه از بدگمانىها نسبتبه مؤمنان و حسن ظنى که در حق کفار و منافقان نشان دادیم. ماه توبه از شدت و تحقیرى که در برابر مؤمنان و حزب الله و حزب اللهیىها روا داشتیم و توبه از نرمش و تملق و ترسى که از کفر جهانى به جان خریدیم.
توبه از دروغهایى که به مردم گفتیم و توبه از اطلاعات راست و دروغى که به سود کفار و استکبار، گفته، نگاشته، مخابره کرده، منتشر ساخته و به شبکههاى جهانى اطلاع رسانى و بانکهاى اطلاعات کفر و شرک و نفاق سپردیم.
ماه توبه است. توبه از احکام عزل و نصبى که نه بر اساس صلاحیت و لیاقتبلکه بر معیار تملق و جناحگرایى و داد و ستد سیاسى صادر کردیم و هنگام امضاء خدا را از یاد بردیم. بیش از آنچه مردم ما نیاز به ماه رمضان و خودسازى دارند، دولتمردان ما باید با کمیل هم ناله شوند و بگویند:« اللهم اغفرلى کل ذنب اذنبته و کل خطیئة اخطاتها.» خدایا هر گناهى که کردم بیامرز و هر خطایى که رفتم ببخشاى.
آرى ماه رمضان ماه بازگشتبه قرآن است و تنظیم کامل افکار و اخلاق و رفتار انسان. البته اگر تکثرگرایان اصول ثابت و قرائت معتبرى را براى ما به رسمیتبشناسند و با تئورى نسبیتحق و باطل به آشتى کفر و ایمان برنخیزند.
ماه توحید و ولایت
یکى از بزرگترین آفاتى که انقلاب اسلامى و هویت دینى مردم ایران اسلامى و هویت دینى مردم ایران اسلامى را هم اکنون تهدید مىکند، تحریفها و تصحیفها و قرائتهاى ناشیانهاى است که توسط برخى جاهلان و یا مزدوران از اسلام و تشیع و تاریخ اهل بیت(ع) و تاریخ اسلام و مسلمین ارائه مىشود و به بهانه اینکه از دین قرائتهاى گوناگون وجود دارد هر کسى به خود حق مىدهد به تحریف«عقاید» و«احکام و تاریخ اسلام» بپردازد و چهرهاى ناقص و نادرست و زشت از قرآن و اسلام و تشیع ترسیم کند.
روش «قیاس» و استحسان و تاویل و تفسیر به راى که در فرهنگ اهل بیت(ع)، عامل محو و نابودى دین شناخته شده، اینک توسط برخى قلمداران و به سفارش دشمنان اسلام به شدت رواج دارد و رنجآورتر اینکه به بهانه لزوم« جامعه چند صدایى» و سعه صدر و تسامح، مورد حمایتبرخى دستاندرکاران امور کشور قرار مىگیرد.
توحید چیزى جز نفى حکومتهاى هوسآلود فردى و جمعى و اعتقاد به یگانگى و حق حاکمیت و مالکیت انحصارى خدا بر جهان نیست، مؤید این حقیقت پاسخى است که امام صادق(ع) به یونس بن عبد الرحمن مىگوید:
«قلت لابى الحسن الاول(ع):بما اوحد الله؟ فقال یا یونس، لا تکونن مبتدعا، من نظر برایة هلک و من ترک اهل بیت نبیه ضل و من ترک کتاب الله و قول نبیه کفر.» (8)
«به امام هفتم گفتم، خدا را چگونه یگانه بدانیم.فرمود: اى یونس، هرگز بدعتگذار نباش. هر کس طبق راى خویش بنگرد، هلاک شود و هر کس اهل بیت پیامبرش را رها کند، گمراه گردد و هر کس کتاب خدا و سخن پیامآورش ترک گوید، کافر شود».
جامعه اسلامى، جامعه تکصدایى نیست ولى در جامعه اسلامى صداى برتر و آواى مقدس، موسیقى مدرن و ترانه سنتى و تز لیبرالیستم و اندیشه لائیک نیست، آواى قرآن است و صداى اذان و هر صادیى مخالف آواى قرآن و سخن عترت، اعتبار فرهنگى، حقوقى، سیاسى و مردمى ندارد و کارگزاران نظام اسلامى در هر رده و مقام قبل از آنکه با« ایسمهاى غربى» و« شرقى» آشنا باشند باید قرآن و حدیث را بفهمند و عمل کنند و قبل از آنکه دکتراى مدیریت و فلسفه و علوم سیاسى بگیرند، باید به فهم قرآن و حدیث روى آورند. صداى ملىگرایى، صداى التقاط، صداى پلورالیسم، صداى جمود و تحجر، ادعاى قانونگذارى در برابر خدا، صداى شیطان است و زوزه گرگ و نعره شیطان بزرگ، و این جیغ و دادهاى فرمایشى«آمریکا» صداى همشهریان ما و ایرانیان امروز و فردا نیست.
در نظام اسلامى، عالىترین، محبوبترین و راستترین صداها، صداى تکبیر و توحید و شهادت به نبوت و ولایت اهل بیت(ع) پیامبر است. و کسانى که در برابر تفکر توحیدى، بت تکثرگرایى و پلورالیستم را مىپرستند و به جاى پاسدارى از امر به معروف و نهى از منکر، بر ضریح تساهل و تسامح دخیل بستهاند. هرگز راه به جایى نخواهند برد و از نرمش در برابر غارتگران و زورگویان جهانى جز تحقیر و استثمار بیشتر نصیب و بهرهاى نخواهند داشت.
اجبار و تحقیر بىمرز عرفات توسط آمریکا و حذف مواد اساسى از منشور مبارزات مردم فلسطین و هجوم مجدد و رسواى آمریکا و انگلیس بدون رعایتحداقل ظاهرسازى و فرمالیته بینالمللى به مردم بىگناه عراق، ماهیت مدعیان حقوق بشر و دمکراسى و آزادى را نشان داد. و یکبار دیگر همه دنیا فهمید، تنها زبانى که استکبار جهانى مىفهمد و بدان سخن مىگوید، زبان سه ضلعى زر و زور و تزویر است و«گفتگوى تمدن»ها با ارتباط و مذاکره با شیطان فرسنگها فاصله دارد. و مذاکرات «جوجه» با«روباه پیر» و« روباه صحرا» هیچگاه به سود صلح و عدالت و آزادى نخواهد بود.
فاعتبروا یا اولى الابصار
و السلام. سردبیر
پىنوشتها:
1- رسول الله(ص) انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب، کنزل العمال، 23688.
2- رسول اکرم، بحار، ج 96، ص 346.
3- صحیفه سجادیه، دعاى 44.
4- همان، دعاى، 45.
5- الفروع من الکافى، ج 4، ص 67.
6- همان، ج 4، ص 63.
7- این پرسش همچنان بدون پاسخ است. که چرا هم اکنون صحیفه نور در بازار به طور کامل یافت نمىشود؟
8- اصول کافى، ج 1، ص 73.
از رسول گرامى نقل شده که رمضان را رمضان گفتهاند، زیرا گناهان در آن مىگذارد و مىسوزد (1) . از همان بزرگوار بازگو شده که: درهاى آسمان در اولین شب رمضان گشوده مىشود و تا آخرین شب آن همچنان باز است (2) .
امام چهارم در صحیفه سجادیه دعاى ورود به رمضان (3) از این ماه به عنوان« شهر الصیام»، «شهر الاسلام»،ماه پاکى،و «ماه پالایش» و ماه شبزندهدارى نام مىبرد. و در دعاى وداع (4) رمضان آن را «شهر الله اکبر» وعید اولیاى الهى مىنامد و همچون مادرى که از فراق فرزند بنالد، در فراق رمضان گریه مىکند. ماه رمضان اردوى تربیتى خداست که هم اینک فرا رسیده است. اردویى که از سوى پروردگار بزرگ در سراسر گیتى و طول تاریخ برگزار مىشود. پیر و جوان و زن و مرد در این ضیافت ملکوتى بر سر سفره الهى مىنشینند و با بهترین اغذیه آسمانى پذیرایى مىشوند.
ماه رمضان میقات دعا و نیایش و کانون ایمان و آگاهى و آزادى است که هزاران درس سازندگى و رمز و راز سعادت و نیکبختى را به شایستگان مىآموزد.
پیام رمضان، پیام تقوا و پارسایى و نداى بلند نوسازى معنوى و فرهنگى است.
پیام رمضان، پیام آزادى انسان از زنجیر غرائز و هوسهاى شیطانى و به بند کشیدن شیاطین، توسط فرشتگان الهى است.
رمضان ماه خوشرفتارى با زیردستان و کارگران و کارمندان و عفو و گذشت از لغزشهاى احتمالى است. رمضان، ماه مواسات و برادرى و همدردى با محرومان و مستمندان در سراسر گیتى است. ماه صبر است و مقاومت.آغازش رحمت است و میانهاش مغفرت و پایانش اجابت و آزادى از آتش. (5) ماه رمضان، ماه مسابقه در خودسازى و نوسازى معنوى و فصل توزیع جوائز الهى است.
سرآغاز سال رشد و تکامل روحى و ماه اول در«تقویم عبادى» و روزشمار فوز و فلاح و آزادى است. رمضان، ماه روزه و حضور در مهمانسراى حضرت حق است. انسان با روزه به قلمرو رحمت الهى گام مىنهد و زکات بدن خویش را مىپردازد. زکات بدن کاهشى است که به رشد و افزایش مىانجامد و پرداختى است که دریافتها درپىدارد. (6)
پیام رمضان. پیام آزادى از کمند عادتهاست. ماه رهایى از زنجیر اعتیاد و عادتهاى خوردنى، خواندنى، شنیدنى، نوشیدنى، دیدنى و عادتهاى گفتنى و خفتنى و...
پیام رمضان، پیام بیدارى از خواب غفلت و رهایى از دام شهوت و آگاهى از عرفان و عروج بشریت و هشدار نسبتبه وابستگى به غل و زنجیر مادیت و چاه طبیعت است.
هلال رمضان، صداى بازگشتبه خویشتن خویش است، که دور افتادگان قله معرفت را به درک فضیلت« لیلة القدر» فرا مىخواند و فریاد بازگشتبه فطرت و عید فطر را به انسانها، نوید مىدهد.
ماه توبه و بازگشت
رمضان ماه آتش زدن بر خرمن گناه است و فصل سوزاندن زبالههاى جسم و جان و جامعه. فصل پاکسازى فضاى زندگى و بهار باران وحى بر قلب و روح فرزندان قرآن و عاشقان عترت(ع) است.رمضان ماه توبه و بازگشت است. بازگشت از هرگونه شرقزدگى و غربگرایى به«صراط مستقیم» قرآن و اهل بیت(ع) و حرکت در مدار و مسیرى که در عصر ما امام خمینى ترسیم فرمود و در صحیفه نور (7) تدوین شد. رمضان ماه توبه و بازگشت است، بازگشت از هر گناه فردى و جمعى، بازگشت از هر گونه لغزش و خطاى فرهنگى، اقتصادى و سیاسى و هر گونه سیاستگذارى و برنامهریزى که ما از اهداف انقلاب اسلامى و خط اصیل امام دور مىکند.
ماه رمضان ماه تنظیم جهتگیرى انسان و تقویت ایمان و تحکیم برادرى بر محور قرآن است. پیام رمضان، پیام سلامتى، دوستى، امنیت و ایمان و آزادى در پرتو بندگى خداى مهربان و مقتدر است که تنها با جهتگیرى قرآنى و رهبرى علوى دستیافتنى است.
ماه رمضان ماه خودسازى و تکامل معنوى دولت و ملت و ماه بازگشت هر دو به معیارهاى اصیل قرآن و عترت(ع) است.
در این ماه باید از حملهها و حمایتهایى که ناآگاهانه و به تحریک دیگران انجام دادیم بسوى خدا بازگردیم. آرى ماه «بازگشت» است. بازگشت از تهمتها و دروغها، بازگشت از جناحبندىها و هرگونه راستگرایى و چپ زدگى، توبه از هر چه رنگ بوى کفر و نفاق و فسق و گناه دارد. رمضان ماه بازگشت از برنامهریزىها و بودجهگذاریهاى نامشروع است.
ماه بازگشت از قانون نویسى نسنجیده و راى دادن و ندادنهاى بىحساب و کتاب است. ماه بازگشت از قضاوتها و داوریهاى ناروا و اظهار نظرهاى شتابزده و کارنشناسانه است. ماه لغو همه برنامههاى ناهماهنگ با خط قرآن و عترت و هر گونه قرار داد و پیمان دوستى با شیاطین ریز و درشت داخلى و خارجى است.
ماه استغفار است. از هرگونه انتخاب و انتصابى که بدون معیارهاى قرآنى انجام گرفته پوزش بطلبیم و از هر گامى که به سوى کفر و شرک نزدیک شدهایم و هر دستى که به سوى استکبار و جلاد بزرگ قرن، آمریکا دراز کردهایم، توبه کنیم.
رمضان ماه توبه است، توبه از غفلتهایى که در گفتار و نوشتار و امضا و رفتار داشتهایم. توبه از لباسهایى که هماهنگ با فرهنگ غرب بافته و دوخته و فروخته و پوشیدهایم. توبه از سمینارهایى که از بودجه بیتالمال ولى براى نمایش خصیتخود و دوستان برگزار کردهایم. توبه از مقالههایى که در خط جناح و گروه و باند خویش، بدون توجه به آثار زیانبار فکرى،اخلاقى آن نگاشته، ویراسته، چیده، مقابله کرده و چاپ و منتشر کردهایم.
بازگشت از تجلیل و دوستى کفار و منافقان، که به بهانه علم و هنر و صنعت و ورزش، آگاهانه و ناآگاهانه، ارزش ایمان و جهاد و تقوا را در برابر آن تحقیر کرده و معیار اول یعنى ایمان و کفر را به فراموشى سپردهایم.
بازگشت از هر درجه و مقام و عنوان و لقبى که به ناحق به اشخاص و گروهها بخشیده و یا به ناروا از دیگرى بازستاندهایم.
ماه توبه از« رقابت»ها و«حسادت»ها است.
ماه توبه از بدگمانىها نسبتبه مؤمنان و حسن ظنى که در حق کفار و منافقان نشان دادیم. ماه توبه از شدت و تحقیرى که در برابر مؤمنان و حزب الله و حزب اللهیىها روا داشتیم و توبه از نرمش و تملق و ترسى که از کفر جهانى به جان خریدیم.
توبه از دروغهایى که به مردم گفتیم و توبه از اطلاعات راست و دروغى که به سود کفار و استکبار، گفته، نگاشته، مخابره کرده، منتشر ساخته و به شبکههاى جهانى اطلاع رسانى و بانکهاى اطلاعات کفر و شرک و نفاق سپردیم.
ماه توبه است. توبه از احکام عزل و نصبى که نه بر اساس صلاحیت و لیاقتبلکه بر معیار تملق و جناحگرایى و داد و ستد سیاسى صادر کردیم و هنگام امضاء خدا را از یاد بردیم. بیش از آنچه مردم ما نیاز به ماه رمضان و خودسازى دارند، دولتمردان ما باید با کمیل هم ناله شوند و بگویند:« اللهم اغفرلى کل ذنب اذنبته و کل خطیئة اخطاتها.» خدایا هر گناهى که کردم بیامرز و هر خطایى که رفتم ببخشاى.
آرى ماه رمضان ماه بازگشتبه قرآن است و تنظیم کامل افکار و اخلاق و رفتار انسان. البته اگر تکثرگرایان اصول ثابت و قرائت معتبرى را براى ما به رسمیتبشناسند و با تئورى نسبیتحق و باطل به آشتى کفر و ایمان برنخیزند.
ماه توحید و ولایت
یکى از بزرگترین آفاتى که انقلاب اسلامى و هویت دینى مردم ایران اسلامى و هویت دینى مردم ایران اسلامى را هم اکنون تهدید مىکند، تحریفها و تصحیفها و قرائتهاى ناشیانهاى است که توسط برخى جاهلان و یا مزدوران از اسلام و تشیع و تاریخ اهل بیت(ع) و تاریخ اسلام و مسلمین ارائه مىشود و به بهانه اینکه از دین قرائتهاى گوناگون وجود دارد هر کسى به خود حق مىدهد به تحریف«عقاید» و«احکام و تاریخ اسلام» بپردازد و چهرهاى ناقص و نادرست و زشت از قرآن و اسلام و تشیع ترسیم کند.
روش «قیاس» و استحسان و تاویل و تفسیر به راى که در فرهنگ اهل بیت(ع)، عامل محو و نابودى دین شناخته شده، اینک توسط برخى قلمداران و به سفارش دشمنان اسلام به شدت رواج دارد و رنجآورتر اینکه به بهانه لزوم« جامعه چند صدایى» و سعه صدر و تسامح، مورد حمایتبرخى دستاندرکاران امور کشور قرار مىگیرد.
توحید چیزى جز نفى حکومتهاى هوسآلود فردى و جمعى و اعتقاد به یگانگى و حق حاکمیت و مالکیت انحصارى خدا بر جهان نیست، مؤید این حقیقت پاسخى است که امام صادق(ع) به یونس بن عبد الرحمن مىگوید:
«قلت لابى الحسن الاول(ع):بما اوحد الله؟ فقال یا یونس، لا تکونن مبتدعا، من نظر برایة هلک و من ترک اهل بیت نبیه ضل و من ترک کتاب الله و قول نبیه کفر.» (8)
«به امام هفتم گفتم، خدا را چگونه یگانه بدانیم.فرمود: اى یونس، هرگز بدعتگذار نباش. هر کس طبق راى خویش بنگرد، هلاک شود و هر کس اهل بیت پیامبرش را رها کند، گمراه گردد و هر کس کتاب خدا و سخن پیامآورش ترک گوید، کافر شود».
جامعه اسلامى، جامعه تکصدایى نیست ولى در جامعه اسلامى صداى برتر و آواى مقدس، موسیقى مدرن و ترانه سنتى و تز لیبرالیستم و اندیشه لائیک نیست، آواى قرآن است و صداى اذان و هر صادیى مخالف آواى قرآن و سخن عترت، اعتبار فرهنگى، حقوقى، سیاسى و مردمى ندارد و کارگزاران نظام اسلامى در هر رده و مقام قبل از آنکه با« ایسمهاى غربى» و« شرقى» آشنا باشند باید قرآن و حدیث را بفهمند و عمل کنند و قبل از آنکه دکتراى مدیریت و فلسفه و علوم سیاسى بگیرند، باید به فهم قرآن و حدیث روى آورند. صداى ملىگرایى، صداى التقاط، صداى پلورالیسم، صداى جمود و تحجر، ادعاى قانونگذارى در برابر خدا، صداى شیطان است و زوزه گرگ و نعره شیطان بزرگ، و این جیغ و دادهاى فرمایشى«آمریکا» صداى همشهریان ما و ایرانیان امروز و فردا نیست.
در نظام اسلامى، عالىترین، محبوبترین و راستترین صداها، صداى تکبیر و توحید و شهادت به نبوت و ولایت اهل بیت(ع) پیامبر است. و کسانى که در برابر تفکر توحیدى، بت تکثرگرایى و پلورالیستم را مىپرستند و به جاى پاسدارى از امر به معروف و نهى از منکر، بر ضریح تساهل و تسامح دخیل بستهاند. هرگز راه به جایى نخواهند برد و از نرمش در برابر غارتگران و زورگویان جهانى جز تحقیر و استثمار بیشتر نصیب و بهرهاى نخواهند داشت.
اجبار و تحقیر بىمرز عرفات توسط آمریکا و حذف مواد اساسى از منشور مبارزات مردم فلسطین و هجوم مجدد و رسواى آمریکا و انگلیس بدون رعایتحداقل ظاهرسازى و فرمالیته بینالمللى به مردم بىگناه عراق، ماهیت مدعیان حقوق بشر و دمکراسى و آزادى را نشان داد. و یکبار دیگر همه دنیا فهمید، تنها زبانى که استکبار جهانى مىفهمد و بدان سخن مىگوید، زبان سه ضلعى زر و زور و تزویر است و«گفتگوى تمدن»ها با ارتباط و مذاکره با شیطان فرسنگها فاصله دارد. و مذاکرات «جوجه» با«روباه پیر» و« روباه صحرا» هیچگاه به سود صلح و عدالت و آزادى نخواهد بود.
فاعتبروا یا اولى الابصار
و السلام. سردبیر
پىنوشتها:
1- رسول الله(ص) انما سمى الرمضان لانه یرمض الذنوب، کنزل العمال، 23688.
2- رسول اکرم، بحار، ج 96، ص 346.
3- صحیفه سجادیه، دعاى 44.
4- همان، دعاى، 45.
5- الفروع من الکافى، ج 4، ص 67.
6- همان، ج 4، ص 63.
7- این پرسش همچنان بدون پاسخ است. که چرا هم اکنون صحیفه نور در بازار به طور کامل یافت نمىشود؟
8- اصول کافى، ج 1، ص 73.