آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

بزرگان، پیوسته ماه شعبان را مقدمه ورود به «ضیافة‏الله‏» در ماه رمضان دانسته‏اند.
از این‏رو، کسب آمادگیهاى فکرى و روحى براى درک هر چه بیشتر فیض معنوى‏از این «مهمانى خدا»، لازم است.
برنامه‏ریزى براى استفاده از این فرصت ناب، ضرورى است و اینکه چه باید کرد؟
چه مى‏توان کرد؟ چه کارى بهتر و با فضیلت‏تر است؟ سؤالاتى است که براى یک مؤمن‏دل‏آگاه مطرح است. در این نوشته، با گوشه‏هایى از «آداب بهره‏ورى بهتر از ماه رمضان‏»آشنا مى‏شویم:
1 - خودسازى
همه برنامه‏هاى دینى براى تربیت نفس و تهذیب اخلاق و الهى شدن و وارسته گشتن است. ماه مبارک رمضان، فرصتى مناسب براى چنین کارى است. کنترل امیال و خواسته‏ها، مهارزدن بر غرایز طوفانى و خشمها و شهوتها و تمنیات نفسانى از آن جمله است. یافتن حالات روحانى و معنوى در توجه بیشتر به عبادت و نیایش و ذکر، ثمره درک فیض این ماه است. «توبه‏»، برنامه مهم دیگرى است که در این ماه مى‏توان داشت و از گناهان پاک شد و «استغفار» و «احیاء» در «شبهاى قدر» را وسیله آن قرار داد.
کسانى که هشیار و بصیر باشند، رمضان را فرصتى براى یک «تحول اخلاقى و روحى‏» در زندگى خویش قرار مى‏دهند. رسول خدا(ص) نیز در «خطبه شعبانیه‏» بر محورهاى عمده‏اى در پیشواز از ماه رمضان تاکید فرمود که مسائل اخلاقى و دورى از گناه و انجام وظایف در قبال خدا و مردم و عبادات شرعى از جمله آنهاست.
2 - دین‏شناسى
آشنایى با معارف دینى، چه در حیطه مباحث اعتقادى، چه اخلاقى و تربیتى و اجتماعى، براى یک مسلمان، بخصوص «جوان‏»، ضرورى است. براى تامین این «نیاز»، همه ایام و فصول سال مناسب است، ولى حال و هواى ماه مبارک و برنامه‏هاى تبلیغى و معارفى که در مساجد و منابر و جلسات و رسانه‏هاى عمومى و مدارس و ... فراهم مى‏شود، ویژگى خاصى دارد.
باید کوشید تا رمضان را به یک «کلاس معارف‏» تبدیل کرد. در جلسات و سخنرانیهایى شرکت کرد که بار معارفى بیشترى دارد. نوع مطالعات را باید بر اساس این هدف، تنظیم و برنامه‏ریزى کرد. بدون آگاهى عمیق از مبانى مکتبى و پایه‏هاى دین، جوانان عزیز در معرض شبهه‏آفرینیها و القاءات سوء دشمنان قرار مى‏گیرند و چه بسا شبهه‏پراکنى‏هاى مغرضان، میان نسل جوان و مکتب فاصله بیندازد.
از این‏رو، باید یکى از برنامه‏هاى ماه مبارک رمضان را تقویت «معرفت‏شناسى‏» در حوزه معارف اسلام و مباحث عقیدتى قرار داد. دست‏اندرکاران مجالس و محافل و برنامه‏ریزى‏هاى دینى نیز باید بکوشند تا از این فرصت ناب، بهره‏ورى بیشترى داشته باشند و تدبیر و درایت و نوآورى را در «پربار» ساختن اینگونه مجالس و مراسم، در نظر بگیرند.
3 - آموزش احکام
هر چند «احکام‏» و «مسائل فقهى‏» نیز بخشى از «دین‏» است و در فصل گذشته که به دین‏شناسى اشاره شد، مى‏گنجد، اما به لحاظ اهمیت آن جداگانه طرح مى‏گردد.
یک مسلمان مکتبى، باید متعبد و متشرع باشد، یعنى براى هر عمل خود، در ریزترین برنامه‏هاى روزانه و تکالیف فردى، تا مهمترین وظایف اجتماعى و عمومى، «حجت‏» داشته باشد و عمل بر طبق «فقه‏» کند.
شناخت‏حلال و حرام الهى و واجبات و تکالیف و نحوه صحیح انجام وظایف عبادى و عبادات و معاملات و معاهدات و ... «آشنایى با احکام‏» را مى‏طلبد. «مساله‏دانى‏» براى یک مسلمان، هم لازم است، هم مایه آبرو و امتیاز است.
در ماه رمضان، فرصتى پیش مى‏آید تا بخشى از احکام شرعى و فقهى (و عمدتا بر محور نماز و روزه) طرح شود. اشخاصى مساله مى‏گویند. خود مسلمانان روزه‏دار هم به فراگیرى احکام، بیشتر رغبت نشان مى‏دهند.
از این جهت، از موقعیت ماه رمضان باید استفاده کرد و براى مساله‏آموزى، آن هم نه فقط بر محور احکام روزه و مبطلات آن، بلکه در قلمرو گسترده‏اى از احکام که در زندگى فردى و اجتماعى با آن مواجهیم، تلاش کرد.
آنان هم که کار تبلیغى و سخنرانى و برنامه‏هاى فرهنگى دارند، بجاست که سهمى و بخشى از وقت و برنامه را به این امر اختصاص دهند. متاسفانه در میان اقشار مختلف مردم، کسانى که با مسائل شرعى آشنایى کافى و لازم را ندارند، کم نیستند. بعضى به دلیل عدم احساس لزوم، و بعضى به خاطر شرم و حیا از پرسیدن و یاد گرفتن، در پى این آشنایى نمى‏روند. تکلیف واعظان و مربیان و مجلس‏گردانان سنگین است. شایسته است که «آموزش احکام‏» را، آن هم با شیوه‏هاى جدیدتر و جذاب، در برنامه‏هاى خود بگنجانند. قبل از آغاز هر برنامه، گفتن و شنیدن چند مساله، بسیار مفید مى‏تواند باشد.
4 - احیاى مساجد
احیاى واقعى آن به این است که مرکزى براى عبادت و آموزش و تهذیب نفوس و آگاهى‏بخشى اجتماعى و سیاسى و جذب جوانان به دین و خدا و اهل بیت(ع) باشد.
چنین هدفى، نظارت و دقت در برنامه‏هاى محتوایى مساجد از یک سو و نظافت و مجهز بودن و فضاى دوست داشتنى و پرجاذبه مساجد از سوى دیگر، و نحوه برخورد مطلوب و جاذب با مردم، بویژه جوانان و نوجوانان از سوى سوم را مى‏طلبد.
«هفته غبارروبى مساجد» که در آستانه فرا رسیدن ماه رمضان برگزار مى‏شود، هر چند گرد و غبار غربت، از سیماى مساجد مى‏زداید و ورود به آن را براى جوانان، مطلوب‏تر مى‏سازد، ولى این تنها یک گوشه از کار است.
براى جذب جوانان به این کانونهاى معنویت، باید جاذبه به حدى باشد که بتواند کشش جوانان را به مراکز تفریحى و احیانا فساد، کاهش دهد و «شوق بندگى‏» در آنان بیافریند. این خواسته، بخشى از طریق رفتارهاى پسندیده و شوق‏انگیز دست‏اندرکاران مساجد تامین مى‏شود (اعم از رفتار خادم، متولى، هیات امنا، مؤذن، پیشنماز و ...) و بخشى از راه نظم کارها و نظافت‏حیاط و دستشویى و وضوخانه و فضاى مسجد و فرشها و موکتها و کفشداریها و ... به دست مى‏آید، بخشى نیز، در گرو برنامه‏هاى متنوع و آموزنده و کلاسهاى سودمند و خدمات مختلف و جلسات پربار و سخنرانیهاى پرمایه است، و بالاخره، قسمتى هم در سایه جاذبه‏هاى برنامه‏هاى جنبى و فوق برنامه و مسابقات و کتابخانه و نمایش فیلم و برگزارى نمایشگاه و ارائه کتاب و نوار امانى و ... به دست مى‏آید.
ماه رمضان، بطور طبیعى فصل حضور بیشتر مردم بویژه جوانان در مساجد است. از این فرصت‏باید بیشتر استفاده کرد و بر جاذبه‏هاى مسجد افزود و رمضان مسجدها و مسجد رمضانها را پربار و زنده ساخت و به عمران معنوى و آبادى محتوایى مساجد افزود.
5 - انس با قرآن
اهل دل، پیوسته با قرآن مانوس و همدم‏اند و با خواندن و تدبر در آیات الهى، جان را در زلال این «چشمه یقین‏» و «نور هدایت‏» شستشو مى‏دهند.
ماه رمضان که فصل روشندلى و صاحب دل گشتن است، انس بیشتر با کلام‏الله را مى‏طلبد.
جلسات قرآنى در این ماه، بیش از مواقع دیگر است. در خانه‏ها، مغازه‏ها، مدرسه‏ها و مسجدها نیز قرآن‏خوانى و «تلاوت‏»، بیشتر رواج دارد. به تعبیرى دیگر رمضان، بهار قرآن است. بعضى مقیدند حداقل یک بار در این ماه، قرآن را ختم کنند و با روزى یک جزء تلاوت، در این ماه قرآن را تا آخر مى‏خوانند. برخى هم که توفیق بیشتر دارند، چندین بار ختم قرآن مى‏کنند.
شبهاى نورانى این ماه، فرصتى براى انس با قرآن است. جلسات قرآن در مساجد محل و منازل، زمینه این مانوس شدن را فراهم مى‏سازد. هم خودمان انس بگیریم، هم کودکان و نوجوانان را انس بدهیم.
برگزارى کلاسهاى آموزش قرآن نیز در این ماه، رونق بسزایى دارد.
آنان که هنوز نمى‏توانند قرآن بخوانند یا در این مساله ضعف دارند، در این ماه براى فراگیرى روخوانى قرآن تلاش بیشترى کنند.
آنان هم که توان «تدریس‏» دارند، در محله و مسجد، کلاس برگزار کنند و نوجوانان را سر سفره پر نعمت وحى بنشانند و براى خود، باقیات الصالحاتى باقى بگذارند.
نوار تلاوت روزانه یک جزء از قرآن که از رادیو پخش مى‏شود، فرصت مناسب دیگرى است که افراد آن را گوش دهند و اگر مجال یا زمینه مناسب براى قرائت ندارند، دست کم با شنیدن آن تلاوت، روزى یک ساعت و همنوایى با آن، به پیدایش این انس، کمک کنند.
هر روز نیز برنامه «تفسیر قرآن‏» از رادیو پخش مى‏شود. گوش سپردن به این برنامه روزانه نیز بسیار مفید است.
6 - همدلى با محرومان
رمضان، فرصتى براى چشیدن طعم گرسنگى و تشنگى و محرومیت است. روزه‏داران، با اراده و اختیار، از داشته‏ها نمى‏خورند و نمى‏آشامند. ولى برخى هم ندارند تا بخورند و در حسرت برخى غذاها و میوه‏ها به سر مى‏برند.
از فلسفه‏هاى تشریع روزه، یکى هم توجه به نیازها و محرومیتهاى مسکینان و ناتوانان اقتصادى است. کمک به مستمندان و «اطعام‏» گرسنگان و «افطار» دادن به روزه‏داران، بخصوص در این ماه شریف فضیلت‏بیشترى دارد.
افطار دادن، باید بگونه‏اى باشد که رنج نادارى و غصه مسکنت و بینوایى را از دل تهیدستان و فقیران بزداید، یا بکاهد.
سفره‏هاى مفصل و پر خرج، آن هم به صورتى که همه اعیان و اشراف و دوستان و نورچشمى‏ها بر گرداگرد آن بنشینند و از فقرا و نیازمندان سر سفره افطار، کسى نباشد، افطارى نیست که خدا و رسول به آن توصیه کرده باشند.
«افطار روزه‏داران‏»، یعنى به قصد قربت، سیر کردن شکم گرسنگانى که چه بسا در سختى و عسرت به سر مى‏برند، نه حیف و میل بیت‏المال، یا ولخرجیها و اسرافهاى اشراف‏منشانه و از روى رقابت و چشم و هم‏چشمى و به قصد عقب نماندن از رقبا و همتایان و همکاران و همقطاران!..
ارزش هر افطار، به قدرى است که بینوایى را به نوا برساند یا از محرومى، محرومیت‏زدایى کند.
على(ع) و فاطمه(س)، آنگونه افطار به مسکین و یتیم و اسیر دادند که سوره «هل اتى‏» نازل شد. هم قصد قربت و هم سیر کردن گرسنه و رساندن طعام به «مستحق‏».
آنان که در طول سال، از رنج و غم دیگران بى‏خبرند، این ماه فرصتى است که آگاهى یابند و به یادشان بیفتد که گرسنگى و نداشتن و حرمان یعنى چه!
جویا شدن از حال همسایگان و خویشاوندان دور و نزدیک و کمک مالى به بى‏بضاعتها و رساندن آذوقه و گوشت و برنج و مواد غذایى به در خانه مستمندان، آن هم با حفظ کرامت نفس آنان و بدون تحقیر و توهین، از بزرگترین عبادتها در این ماه است. باید «فقراى واقعى‏» را شناخت و در این ماه به «فقرزدایى‏» پرداخت.
چه بسا اموال بسیارى که خرج موارد بیهوده و بى‏خاصیت مى‏شود و گاهى مبلغى ناچیز یا کمک اندک، اگر «بجا» افتد، گرهى از زندگى دیگرى مى‏گشاید. خوشا آنکه بداند چگونه و کجا خرج مى‏کند!
7 - دعا و نماز
توجه به معبود و راز و نیاز با خالق و خضوع در پیشگاه پروردگار، کمال مى‏آورد و عزت دنیا و آخرت مى‏بخشد.
کسى که بخواهد از برکات و فیضهاى شب و روز این ماه، بهره بیشترى ببرد، باید بیشتر «بندگى‏» و «طاعت‏» و «عبادت‏» کند و در آستان پروردگار، «افتاده‏تر» باشد.
افتادگى آموز اگر طالب فیضى‏هرگز نخورد آب، زمینى که بلند است‏مداومت‏بر خواندن نمازهاى واجب سر وقت و به جماعت و در مسجد، بسیار فضیلت دارد.
خواندن دعاهاى شب و روز این ماه مبارک، ثواب دارد و چشمه‏هاى نور را در دل انسان مى‏جوشاند. شبها دعاى افتتاح، سحرها دعاى سحر و ابوحمزه ثمالى، دعاهاى هر روز، تعقیبات نماز، انجام اعمال‏مشترک و خاص در روزها و شبهاى این ماه، قرار گرفتن در محور طاعت و بندگى است، البته بشرط آنکه نمازها با حال، دعاها با توجه به معانى و برخوردار از روح نیایشگرانه و التجاء و تضرع باشد.
شبهاى احیا را نباید از دست داد. از مائده دعاى کمیل باید بیشترین بهره را گرفت. نمازهاى مستحبى فراوانى در این ماه است. با خواندن آنها مى‏توان به نورانیت درون و صفاى دل رسید. نماز، برقرار کردن رابطه با خالق است. هر چه بیشتر بهتر، هر چه زلالتر و شفاف‏تر، سودمندتر و اثربخش‏تر.
خلاصه آنکه ... گاهى، در شبها و روزها، با خدا خلوت کردن و اشک ریختن و از او حاجت‏خواستن و به درگاهش نیاز بردن، خدایى شدن، طعم بندگى را چشیدن، رنگ الهى گرفتن، اهل مراقبه و محاسبه شدن، رمضان را شناختن و «شبهاى قدر» را «قدر» شناختن و قدر خود را دانستن و به غفلت و پوچى دل نسپردن و ... اینهاست که رمضانى پربار، برایمان به ارمغان مى‏آورد.

تبلیغات