آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

اصل 90 قانون اساسی فریادرسی مردم نزد نمایندگان خویش را اساسی سازی کرده است که بر مبنای آن هر کس به طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه شکایتی داشته باشد می تواند آن را به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مبتنی بر این اصل، کمیسیون اصل 90 به وجود آمد که موظف است به شکایات موضوع این اصل از طرز کار قوای سه گانه رسیدگی کند. اما ابهام و کلیت واژه «طرز کار» در اصل یادشده حد معینی از حدود شکایت موضوعِ این اصل، از جهت لزوم یا عدم لزوم کلی بودن و تبدیل به روش شدن رویه مورد شکایت و همچنین عمومیت یا عدم عمومیت خوانده و خواهان شکایت، به دست نمی دهد. از این رو، پژوهشگران در پژوهش حاضر با روش توصیفی تحلیلی به دنبال تبیین واژه «طرز کار» و حدود و ثغور شکایت موضوع اصل 90 بودند. بر اساس یافته های این پژوهش، مبتنی بر ادله قانونی و حقوقی، هر امری که به نوعی حاکی از یک روش مستمر در قوای سه گانه باشد قابل شکایت در کمیسیون اصل 90 است و در این خصوص فرقی میان امور کلی و غیر کلی نیست و همچنین خوانده و خواهان این شکایت انحصاری در عموم اداره ندارد و شکایت از فرد مسئول در یکی از قوا نیز، مادامی که بازگشت به امور روشمند دارد، امکان پذیر خواهد بود. به طور کلی می توان گفت با تکیه بر مدلول واژه «طرز کار»، هم زمان با احراز روشمند شدن مورد شکایت، کمیسیون اصل 90 قانون اساسی برای پیگیری شکایت صالح است و هر گونه امرِ فاقد این وصف از دایره شمول اصل یادشده خارج خواهد بود.

Analyzing the Term "Performance" in the 90th Article of the Constitution

Article 90 of the Constitution has established the appeal of the people to their representatives, according to which, anyone who has a complaint about the performance of the parliament, the executive or the judiciary, can present it to the Islamic Council. Based on this principle, the 90th principle commission was created, which is obliged to deal with the complaints about the functioning of the three powers. However, the vagueness and generality of the word "methodology" in the aforementioned principle does not give certain limits to the limits of the complaint subject of this principle, due to the necessity or lack of necessity of generality and becoming a method of the complained procedure, as well as the generality or lack of generality of the defendant and the plaintiff. Therefore, the current research has been descriptive and analytical in order to explain the term working method and the limits and loopholes of the complaint subject to Article 90. According to the findings of this research, based on legal and legal evidence, any matter that in some way indicates a continuous method in the three powers, can be complained to in the principle 90 commission, and in this regard there is no difference between general and non-general matters, as well as the defendant and The petitioner does not have an exclusive complaint in the public office, and it will be possible to complain to the responsible person in one of the authorities as long as he returns to the methodical affairs. In general, it can be said that by relying on the meaning of the word "performance", at the same time as confirming the methodical nature of the complaint, the commission of Article 90 of the Constitution is competent to pursue the complaint, and any matter that does not have this description will be outside the scope of the mentioned principle.

تبلیغات