ابزار و وسائل تهاجم فرهنگى
آرشیو
چکیده
متن
هر تهاجمى باقتضاء زمان و امکانات ابزار و وسائل متناسب با خود را بکار مىبردو در تهاجم فرهنگى که هدف ایجاد نگرش و باور در ملتى براى انتخاب شیوه زندگىاست قطعا قوىترین و موثرترین ابزار، فرهنگ خواهد بود.
یعنى با فرهنگ به جنگ فرهنگ باید رفت همانطورى که با مکتب و اعتقاد به جنگاعتقاد و مکتب مىروند. چرا که فرهنگ یک باور و بینش و پذیرش و انتخاب است و جزبوسیله باور و بینش دیگرى که جایگزین آن شود نمىتوان فرهنگى را از صحنه و متنزندگى قوم و اجتماعى حذف نمود و بدر برد.
به علاوه اگر فرهنگى با زور و تهدید ابزارى غیر فرهنگى بر قوم و اجتماعى تحمیلشود تدریجا آثار عملى خود را از دست مىدهد و فرهنگ مرعوب و مغلوب زور و تهدیدکمکم جاى خود را در زندگى همان مردم مرعوب باز مىکند و نفوذ عملى خود را بدستمىآورد و فرهنگ تحمیلى را از میدان زندگى آن ملتخارج مىسازد.
گرچه ممکن است آثار کمرنگى از فرهنگ تحمیلى براى همیشه در میان ملت مرعوبباقى بماند مانند لغات و اصطلاحات و بعضى آداب و رسوم اما کاربردى سرنوشتساز وتعیین کننده و جهت دهنده ندارند. مگر اینکه از عامل زور و تهدید و غلبه جنگىبراى مساعد نمودن زمینه ورود فرهنگ مهاجم و زمینهسازى پذیرش آن استفاده گردداما چون این ورود و پذیرش انتخابى و اختیارى نیست لذا فرهنگ مهاجم باید باابزار فرهنگى و کارهاى فرهنگى مستمر و حساب شده به تحکیم و تثبیت و تنفیذ خوددر میان ملت مرعوب اقدام نماید و از راه ایجاد گرایش و پذیرش انتخابى از طرفملت مرعوب به مقصود خود برسد. زیرا بقول ابن خلدون بزرگ جامعه شناس اسلامى:
«ملت مغلوب زود و سریع فرهنگ ملت غالب را مىپذیرد.» اما براى تثبیتبایداز ابزار فرهنگى استفاده شود. و لذا استکبار جهانى با امکاناتى که در اختیاردارد براى تزریق فرهنگ مبتذل خود بر بدنه جوامع غیر غربى از همین روش به اشکالگوناگون استفاده مىنماید و ملتها را نسبتبه فرهنگ اصیل خود بیگانه نموده وزمینه پذیرش فرهنگ غرب را فراهم مىسازد به نحوى که مردم مورد هجوم، معتادفرهنگ متهاجم گردند و گاهى کاسه از آش داغتر شوند. راههایى که در تهاجم فرهنگىمورد استفاده غرب قرار مىگیرند زیادند اما مىتوان راههاى زیر را به عنوان طرقمادر مورد دقت قرار داد:
1- از راه صدور فیلمهاى سینمائى و تلویزیونى و ویدئوئى که بر اساس فرهنگبىبند و بار غربى و برداشتن مرز محرم و نامحرم و عدم رعایت نکات اخلاقى و زمینهتحریک جنسى درست مىشوند، با نامهاى فریبنده. تا کمکم حریم مقدس محرم و نامحرمکمرنگ شود و جوانان دختر و پسر به بلوغ زودرس و تحریک جنسى دچار گردند وپردههاى حیا و شرم، پاره گردند و زمینه فساد خود بخود فراهم شود.
2- ابداع و رواج و صدور مدهاى لباس و پوشاک بخصوص لباسهاى زنانه که بتدریجعفاف و شرم را از دختران و زنان سلب مىنماید و عرضه نو آوریها و ایجادجاذبههاى تبلیغاتى رادیوئى و تلویزیونى و مطبوعاتى با استفاده از متخصصین طراحآگهىهاى تبلیغاتى. و هم اکنون آثار احیاء و زنده شدن این شیوه شوم در جامعهانقلابى ایران به چشم میخورد و با گردشى دقیق و واقع بینانه و محققانه در شمالتهران و شهرهاى بزرگ مىبینیم فرهنگ نیمه عریانى و مبتذل لباس بخصوص زنانه ودخترانه تجدید حیات نموده و جوانه زده و بسیارى از خانوادهها هم مقدمش راگرامى داشتهاند و فروشگاههاى سودجوى پوشاک هم با ایجاد جاذبههاى فریبنده آنهارا عرضه مىکنند تا دیده ببیند و دل یاد کند و خنجرى هم که بر دیده زنند تا دلآزاد گردد وجود ندارد.
3- ورود بسیارى از مجلات و روزنامهها و کتب خارجى مىتواند عامل رواج فرهنگمبتذل غربى در جوامع غیرغربى باشد و فرهنگ مادى و فاسد و بىبهره از فضیلت ومعنویت غرب را از لابلاى صفحات و سطورشان به ملت مورد هجوم بخورانند.
4- گروهى از اساتید فرنگ رفته که تحصیلات عالیه و طولانى در غرب داشتهاند چونخاشاکى در برابر فرهنگ غرب تسلیم شده و اصالتخود را از یاد بردهاند با دراختیار داشتن سنگر کلاسها و برترى علمى نسبتبه دانشجو و دیگر مردم موثرترینعامل نفوذ فرهنگ مهاجم بشمار مىروند و استکبار جهانى از راه پرورش گروهى ازدانشجویان خارجى مقیم غرب قدرت تهاجم فرهنگى خود را افزایش مىدهد.
5- تهیه و صدور عکسهاى مبتذل و سکسى که براى نسل جوان جاذبه دارد حتى چاپعکسهاى بىشرمانه بر بدنه لیوانها و پارچها و ظروف کریستال و کاغذهاى شکلات وآدامس و ... براى فراهم کردن زمینه تحریک جنسى و دریدن پرده شرم و حیا سوقدادن خانوادهها بخصوص نسل جوان بسوى فساد و بىبندوبارى.
6- سیستم باز در مبادلات مسافر که امروزه به صورت یک اصل قابل قبول بینالمللىدر آمده عامل مهمى در خدمت تهاجم فرهنگى غرب بشمار مىرود و متاسفانه ضرر اینپدیده دو طرفه است.
زندگى پر از زرق و برق و جاذبههاى مادى و بدور از تقییدات اخلاقى همراه باامکانات زندگى و نظم و انضباط ظاهرى در امور جارى غرب براى هر بینندهاىفریبنده و جذب کننده خواهد بود و غالب مسافرین دیار غرب حتى دینداران با فرهنگهم نسبتبه یک و یا چند جنبه از زندگى غربى شیفته مىشوند و با زمینه پذیرشفرهنگ غرب و یا لااقل عدم برخورد خصمانه وارد کشور و خانه و کاشانه خویشمىگردند و رفتار و اخلاق بسیارى از آنها یا رنگ غربى به خود مىگیرد و یا مداح ومبلغ مىشوند و یا در درجه نازلى افسوس مىخورد که چرا نظام اجتماعى و ادارى ومعاملاتى ما مسلمانها چنین انضباطى ندارد؟
روزى به عیادت یکى از فضلاء متعهد که براى معالجه به اروپا رفته بود رفتم یکىاز آقایان از وضع بهداشت و دارو و درمان آنجا پرسید جناب ایشان شرح مبسوطى ازتعهد پزشکان و پرسنل بیمارستان و نظام دارو و درمان اروپا بیان فرمودند کهبراى همه حضار جالب و قابل تحسین بود و در مقایسه با وضع بیمارستانها و درمانخودمان تاسف را بهمراه داشت درست است که فساد اخلاقى آنها از نظام ادارى وپزشکى و تولیداتشان باید تفکیک شود اما این تفکیک صددرصد براى همه کس ممکننیست. و ناخودآگاه درجه خصومتبا فرهنگ مبتذل آنها را پائین مىآورد.
از طرف دیگر مسافرین اروپائى و غربى که به ایران مىآیند، با خود سوغات فرنگ وفرهنگ فرنگ دارند و بر این گرفتارى اضافه فرمایید پدیده شوم توریسم و باصطلاحفریبنده آن جهانگردى که مسافرین غربى که وارد ایران مىشوند و مسافرین ایرانىکه در گروه جهانگرد به اروپا مىروند از چه قماشى هستند و هر دو دسته چه فرهنگىرا وارد ایران مىنمایند.
در ساعاتى که هواپیماهاى اروپا در فرودگاه مهرآباد به زمین مىنشینند و یا بهاروپا پرواز مىکنند ساعاتى در سالن عمومى فرودگاه بسر برید و با چشم خریدارنگاه کنید تا ببینید با وجود محدودیتهایى که در فرودگاه از لحاظ رفتار و حجابوجود دارد چگونه برخوردها و معانقههاى دو جنس مذکر و مونث و ... ظهور داردامید است پدیده شوم جهانگردى جامه عملى نپوشد و ایران اسلامى براى جذب توریست ودرآمد ارزى، سرمایههاى معنوى و آرمانهاى اسلامى را از دست ندهد و به رخ کشیدنآثار باستانى ایران به قیمت از کف رفتن فرهنگ باستانى ما نشود و به همانضررهاى فرهنگى مسافرتهاى معمولى اکتفا کنیم و از شر برنامه جهانگردى در امانبمانیم. انشاءالله.
یعنى با فرهنگ به جنگ فرهنگ باید رفت همانطورى که با مکتب و اعتقاد به جنگاعتقاد و مکتب مىروند. چرا که فرهنگ یک باور و بینش و پذیرش و انتخاب است و جزبوسیله باور و بینش دیگرى که جایگزین آن شود نمىتوان فرهنگى را از صحنه و متنزندگى قوم و اجتماعى حذف نمود و بدر برد.
به علاوه اگر فرهنگى با زور و تهدید ابزارى غیر فرهنگى بر قوم و اجتماعى تحمیلشود تدریجا آثار عملى خود را از دست مىدهد و فرهنگ مرعوب و مغلوب زور و تهدیدکمکم جاى خود را در زندگى همان مردم مرعوب باز مىکند و نفوذ عملى خود را بدستمىآورد و فرهنگ تحمیلى را از میدان زندگى آن ملتخارج مىسازد.
گرچه ممکن است آثار کمرنگى از فرهنگ تحمیلى براى همیشه در میان ملت مرعوبباقى بماند مانند لغات و اصطلاحات و بعضى آداب و رسوم اما کاربردى سرنوشتساز وتعیین کننده و جهت دهنده ندارند. مگر اینکه از عامل زور و تهدید و غلبه جنگىبراى مساعد نمودن زمینه ورود فرهنگ مهاجم و زمینهسازى پذیرش آن استفاده گردداما چون این ورود و پذیرش انتخابى و اختیارى نیست لذا فرهنگ مهاجم باید باابزار فرهنگى و کارهاى فرهنگى مستمر و حساب شده به تحکیم و تثبیت و تنفیذ خوددر میان ملت مرعوب اقدام نماید و از راه ایجاد گرایش و پذیرش انتخابى از طرفملت مرعوب به مقصود خود برسد. زیرا بقول ابن خلدون بزرگ جامعه شناس اسلامى:
«ملت مغلوب زود و سریع فرهنگ ملت غالب را مىپذیرد.» اما براى تثبیتبایداز ابزار فرهنگى استفاده شود. و لذا استکبار جهانى با امکاناتى که در اختیاردارد براى تزریق فرهنگ مبتذل خود بر بدنه جوامع غیر غربى از همین روش به اشکالگوناگون استفاده مىنماید و ملتها را نسبتبه فرهنگ اصیل خود بیگانه نموده وزمینه پذیرش فرهنگ غرب را فراهم مىسازد به نحوى که مردم مورد هجوم، معتادفرهنگ متهاجم گردند و گاهى کاسه از آش داغتر شوند. راههایى که در تهاجم فرهنگىمورد استفاده غرب قرار مىگیرند زیادند اما مىتوان راههاى زیر را به عنوان طرقمادر مورد دقت قرار داد:
1- از راه صدور فیلمهاى سینمائى و تلویزیونى و ویدئوئى که بر اساس فرهنگبىبند و بار غربى و برداشتن مرز محرم و نامحرم و عدم رعایت نکات اخلاقى و زمینهتحریک جنسى درست مىشوند، با نامهاى فریبنده. تا کمکم حریم مقدس محرم و نامحرمکمرنگ شود و جوانان دختر و پسر به بلوغ زودرس و تحریک جنسى دچار گردند وپردههاى حیا و شرم، پاره گردند و زمینه فساد خود بخود فراهم شود.
2- ابداع و رواج و صدور مدهاى لباس و پوشاک بخصوص لباسهاى زنانه که بتدریجعفاف و شرم را از دختران و زنان سلب مىنماید و عرضه نو آوریها و ایجادجاذبههاى تبلیغاتى رادیوئى و تلویزیونى و مطبوعاتى با استفاده از متخصصین طراحآگهىهاى تبلیغاتى. و هم اکنون آثار احیاء و زنده شدن این شیوه شوم در جامعهانقلابى ایران به چشم میخورد و با گردشى دقیق و واقع بینانه و محققانه در شمالتهران و شهرهاى بزرگ مىبینیم فرهنگ نیمه عریانى و مبتذل لباس بخصوص زنانه ودخترانه تجدید حیات نموده و جوانه زده و بسیارى از خانوادهها هم مقدمش راگرامى داشتهاند و فروشگاههاى سودجوى پوشاک هم با ایجاد جاذبههاى فریبنده آنهارا عرضه مىکنند تا دیده ببیند و دل یاد کند و خنجرى هم که بر دیده زنند تا دلآزاد گردد وجود ندارد.
3- ورود بسیارى از مجلات و روزنامهها و کتب خارجى مىتواند عامل رواج فرهنگمبتذل غربى در جوامع غیرغربى باشد و فرهنگ مادى و فاسد و بىبهره از فضیلت ومعنویت غرب را از لابلاى صفحات و سطورشان به ملت مورد هجوم بخورانند.
4- گروهى از اساتید فرنگ رفته که تحصیلات عالیه و طولانى در غرب داشتهاند چونخاشاکى در برابر فرهنگ غرب تسلیم شده و اصالتخود را از یاد بردهاند با دراختیار داشتن سنگر کلاسها و برترى علمى نسبتبه دانشجو و دیگر مردم موثرترینعامل نفوذ فرهنگ مهاجم بشمار مىروند و استکبار جهانى از راه پرورش گروهى ازدانشجویان خارجى مقیم غرب قدرت تهاجم فرهنگى خود را افزایش مىدهد.
5- تهیه و صدور عکسهاى مبتذل و سکسى که براى نسل جوان جاذبه دارد حتى چاپعکسهاى بىشرمانه بر بدنه لیوانها و پارچها و ظروف کریستال و کاغذهاى شکلات وآدامس و ... براى فراهم کردن زمینه تحریک جنسى و دریدن پرده شرم و حیا سوقدادن خانوادهها بخصوص نسل جوان بسوى فساد و بىبندوبارى.
6- سیستم باز در مبادلات مسافر که امروزه به صورت یک اصل قابل قبول بینالمللىدر آمده عامل مهمى در خدمت تهاجم فرهنگى غرب بشمار مىرود و متاسفانه ضرر اینپدیده دو طرفه است.
زندگى پر از زرق و برق و جاذبههاى مادى و بدور از تقییدات اخلاقى همراه باامکانات زندگى و نظم و انضباط ظاهرى در امور جارى غرب براى هر بینندهاىفریبنده و جذب کننده خواهد بود و غالب مسافرین دیار غرب حتى دینداران با فرهنگهم نسبتبه یک و یا چند جنبه از زندگى غربى شیفته مىشوند و با زمینه پذیرشفرهنگ غرب و یا لااقل عدم برخورد خصمانه وارد کشور و خانه و کاشانه خویشمىگردند و رفتار و اخلاق بسیارى از آنها یا رنگ غربى به خود مىگیرد و یا مداح ومبلغ مىشوند و یا در درجه نازلى افسوس مىخورد که چرا نظام اجتماعى و ادارى ومعاملاتى ما مسلمانها چنین انضباطى ندارد؟
روزى به عیادت یکى از فضلاء متعهد که براى معالجه به اروپا رفته بود رفتم یکىاز آقایان از وضع بهداشت و دارو و درمان آنجا پرسید جناب ایشان شرح مبسوطى ازتعهد پزشکان و پرسنل بیمارستان و نظام دارو و درمان اروپا بیان فرمودند کهبراى همه حضار جالب و قابل تحسین بود و در مقایسه با وضع بیمارستانها و درمانخودمان تاسف را بهمراه داشت درست است که فساد اخلاقى آنها از نظام ادارى وپزشکى و تولیداتشان باید تفکیک شود اما این تفکیک صددرصد براى همه کس ممکننیست. و ناخودآگاه درجه خصومتبا فرهنگ مبتذل آنها را پائین مىآورد.
از طرف دیگر مسافرین اروپائى و غربى که به ایران مىآیند، با خود سوغات فرنگ وفرهنگ فرنگ دارند و بر این گرفتارى اضافه فرمایید پدیده شوم توریسم و باصطلاحفریبنده آن جهانگردى که مسافرین غربى که وارد ایران مىشوند و مسافرین ایرانىکه در گروه جهانگرد به اروپا مىروند از چه قماشى هستند و هر دو دسته چه فرهنگىرا وارد ایران مىنمایند.
در ساعاتى که هواپیماهاى اروپا در فرودگاه مهرآباد به زمین مىنشینند و یا بهاروپا پرواز مىکنند ساعاتى در سالن عمومى فرودگاه بسر برید و با چشم خریدارنگاه کنید تا ببینید با وجود محدودیتهایى که در فرودگاه از لحاظ رفتار و حجابوجود دارد چگونه برخوردها و معانقههاى دو جنس مذکر و مونث و ... ظهور داردامید است پدیده شوم جهانگردى جامه عملى نپوشد و ایران اسلامى براى جذب توریست ودرآمد ارزى، سرمایههاى معنوى و آرمانهاى اسلامى را از دست ندهد و به رخ کشیدنآثار باستانى ایران به قیمت از کف رفتن فرهنگ باستانى ما نشود و به همانضررهاى فرهنگى مسافرتهاى معمولى اکتفا کنیم و از شر برنامه جهانگردى در امانبمانیم. انشاءالله.