آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

از بقاع متبرکه در قم، بقعه امامزاده صفورا خاتون است که پشت‏بارگاه امامزادگان على حارث و احمد - مشهور به خاکفرج - واقع شده است.
درباره شخصیت مدفون در بقعه و اینکه نسب شریفش به کدامین امام(ع) بر مى‏گردد، میان علماى انساب و مورخین اختلاف است. تا جایى که در زبانها به غلط شهرت یافته که مدفون در این بقعه، صفورا دختر حضرت شعیب پیغمبر علیه السلام مى‏باشد. (1) ولى با توجه به قرائن و تحقیق نگارنده، تردیدى نیست که مدفونین در این بقعه، دو تن از سادات از نسل عمر الاطرف فرزند امام على(ع) مى‏باشند.
علت نامگذارى این بقعه به نام صفورا بدان جهت است که صفورا خاتون نخستین شخصیتى است که در این نقطه به خاک سپرده شده و یا اینکه کلمه «صفورا» ماده تاریخ بناى بقعه و وفات صفورا خاتون است. (2)
به هر حال حسین بن محمد بن حسن قمى در کتاب تاریخ قم (3) مى‏نویسد:
«دیگر ساداتى که به قم آمدند، عمریه‏اند از فرزندان عمر بن على بن ابى‏طالب علیهم السلام ، ابو عبدالله العمرى ذکر نسب او نکرده و او به کمیدان (4) فرود آمده است و مردى بس پرهیزکار و فاضل بوده است و به کمیدان وفات یافته است. دیگر از فرزندان عمر بن على(ع) دو زن بوده‏اند. والله اعلم.»
مرحوم ناصرالشریعه و صاحب انوار المشعشعیین پس از نقل مطالب فوق مى‏نویسد:
مدفون در بقعه صفورا که در مزرعه کمیدان و در نزدیکى مشهد شاهزاده احمد در خاکفرج واقع است، همان امامزاده جلیل‏القدرى است که صاحب تاریخ قم نقل کرده است‏یعنى از احفاد عمر بن على بن ابى‏طالب علیهم السلام . (5)
اما مرحوم عباس فیض با الهام از کلمات صاحب تاریخ قم، چنین نتیجه مى‏گیرد که مدفونین در بقعه مورد بحث، شاهزاده محمد بن عبدالله بن عمر بن على بن ابى‏طالب علیهم السلام است که همراه صفورا برادرزاده خود در این بقعه مدفون مى‏باشند. (6) همین احتمال بدون مدرک را در کتاب دیگرش تقویت کرده است. (7)
با وجود اینکه مؤلف تاریخ قم در کتابش نسب این امامزاده را ننوشته، معلوم نیست که مرحوم عباس فیض به چه دلیل و با کدام مدرک، مدفون بودن شاهزاده محمد بن عبدالله را در این بقعه تصریح نموده است؟ حال آن که مدارکى تایید مى‏نماید یکى از اولاد جعفر بن احمد بن عبدالله بن محمد بن جعفر بن محمد بن عمر الاطرف بن امام على(ع) به نام محمد در این بقعه مدفون مى‏باشند، زیرا:
اولا، مؤلف تاریخ قم، تعیین ننموده که از چندمین نسل عمر الاطرف به این شهر، هجرت و وفات کرده، خصوصا با تصریح چند تن از علماى انساب، دیگر جاى تردید نیست که مدفون در این بقعه یکى از اولاد جعفر بن احمد مى‏باشد. بنابراین، احتمال مرحوم فیض فاقد مدرک و صحیح نمى‏باشد.
ثانیا، اگر شجره‏نامه‏اى که مرحوم فیض ارائه نموده را با تاریخ وفات صفورا خاتون یعنى سال 378 ه. ق مقایسه کنیم، نادرستى آن روشن مى‏شود; زیرا وفات محمد بن عبدالله بن عمر در نیمه دوم قرن دوم اتفاق افتاده و لازمه آن این است که صفورا بالغ بر دویست‏سال در قید حیات باشد، که این بعید به نظر مى‏رسد.
ثالثا، در کتاب منتقلة الطالبیة (8) به هجرت محمد بن جعفر بن احمد به قم تصریح شده و ابن طباطبا در کتاب مذکور مى‏نویسد:
«بقم، من اولاد جعفر بن [احمد بن عبدالله بن] محمد بن جعفر بن محمد بن عمر الاطرف و هم محمد و على و یعقوب‏».
این خود دلیل قوى مبنى بر دفن محمد بن جعفر همراه برادر زاده‏اش صفورا خاتون در این بقعه است و همین نظریه را چند نویسنده دیگر بیان نموده‏اند: عبیدلى در تهذیب الانساب، فخر رازى در الشجرة المبارکه، بیهقى در لباب الانساب، المجدى، کاتوزیان در انوار المشعشعیین، وفقیه در انوار پراکنده با عبارت «و لهم اعقاب فى قم‏» این دیدگاه را تایید نموده‏اند. (9)
در پایان، باید گفت که بقعه مورد نظر فاقد هر گونه تزیینات و حجرات و بیوتات مى‏باشد، که بناى اصلى بقعه را به سال 378 ه. ق نوشته‏اند. اما در کتاب تربت پاکان (10) بناى بقعه فعلى را متعلق به قرن نهم و دهم هجرى دانسته و تعمیرات بعدى آن را در سال 1334 ه.ق به وسیله محمد رضاى میرزا قاجار نسبت داده است.
به هر حال شکل ساختمان بقعه از خارج، شش ضلعى منتظم مى‏باشد و همانطور که در تصویر مشاهده مى‏گردد به مرور زمان، آجرهاى آن از بین رفته و احتمال سقوط بنا مى‏رود. بر فراز این بقعه گنبدى عرقچینى است که مزین به کاشیهاى آجرى فیروزه رنگ مى‏باشد و ارتفاع آن از سطح بام 2 متر و مجموع بقعه 5 متر ارتفاع دارد که حفظ گنبد و بقعه به خاطر قدمت آن ضرورى است. (11) از اینرو بر سازمان میراث فرهنگى استان و اوقاف و امور خیریه لازم است که این آثار باستانى را حفظ و نسبت‏به تعمیر آن عنایت‏بیشترى مبذول فرمایند.
پى‏نوشتها:
1- انجم فروزان، ص‏146; انوار پراکنده، ج‏1، ص‏523.
2- گنجینه آثار قم، ج‏2، 288.
3- تاریخ قدیم قم، ص‏238.
4- «کمیدان‏» نام مزرعه و قلعه‏اى در همین خاکفرج بوده است.
5- تاریخ قم، ناصر الشریعه، ص‏127; انوار المشعشعیین، ج‏2، ص‏235.
6- گنجینه آثار قم، ج‏2،287.
7- انجم فروزان، ص‏147.
8- منتقلة الطالبیة، ص‏258، چاپ اول، نجف 1388 ه. ق.
9- تهذیب الانساب، ص‏303; الشجرة المبارکه، ص‏202; لباب الانساب، ج‏1، ص‏230 و360; المجدى، ص‏249; انوار المشعشعیین، ج‏1، ص‏236; انوار پراکنده، ج‏1، ص‏525.
10- تربت پاکان، ج‏1، ص‏87.
11- انوار پراکنده، ج‏1، ص‏527 و528; گنجینه آثار قم، ج‏2، ص‏288.

تبلیغات