مسجد قلب جامعه اسلامى
آرشیو
چکیده
متن
مسجد در اسلام قلب تپنده حیات اسلام و کانون و محور فعالیتهاى جامعه اسلامىاست.
محمد سلیمان تاکیوچى عضو جامعه قوم شناسى ژاپن در پاسخ به این سؤال که چرااز میان تمامى مذاهب خاور دور و خاور میانه، دین اسلام را پذیرفته و مسلمانشده، در مقالهاى مىنویسد:
«... مذهب بودا و مسیحیت علایق معنوى را از علایق مادى جدا کرده و انسان رابه کنارهگیرى از جامعه ترغیب مىکند.
بعضى از فرقههاى بودایى و مسیحى معبدها و صومعهها را در کوهها و اماکن دوراز دسترس جامعه بنا مىکنند، اما در اسلام مساجد در قلب اجتماعات، در روستاهاو شهرها بنا مىشود و نیایش با جماعت و در خدمت جامعه مورد تقدیر است. مناطمینان دارم این زمان بهترین فرصتبراى اشاعه اسلام در ژاپن است.» (1)
مجموعههاى شهرسازى اسلامى همه وابسته و مربوط به مسجد جامع بوده و مسجد کهقلب جامعه است روزى پنج نوبت مسلمانان را از مجموعهها و اجزاء شهر در خودجمع مىکند و ایمان آنان را تازه مىسازد و به جاى خود بازمىگرداند.
در بناهاى اسلامى چند نوع مسجد وجود دارد مانند مسجد محله، مسجد قبیله، مسجدبازار، مسجد جمعه و مسجد جامع.
در تمامى شهرهاى اسلامى مهمترین بنا، مسجد جامع استشامل مجموعههاى زیر است:
مسجد و محراب، بیتالمال، دارالعماره، مدرسههاى علمیه، بازار، حمام، ادارهحسبه، بیمارستان، رباط، اقامتگاه امام جمعه، آشپزخانه و محل مراسم عقدازدواج.
1 مسجد و تسبیح دسته جمعى به سوى کمال
مسجد: مشتمل بر گنبد،گلدسته، شبستان، منبر، محراب، دکه، وضوخانه و ...
گنبد و گلدستههاى مسجد عابدى را مجسم مىکند که عرقچین بر سر گذاشته و دودستخود را براى تسبیح و عبادت به سوى آسمان برافراشته و سقف زیر گنبدنمودار آسمان است و نمازگزاران همگان با تسبیح موجودات آسمانها و زمین خدارا تسبیح و عبادت مىکنند:
یسبح لله ما فى السموات و ما فى الارض الملک القدوس العزیز الحکیم. (2)
ازبالاى گلدستهها روزى پنجبار اذان گفته مىشود و مردم شهر براى نماز فراخوانده مىشوند.
منبر
بر دو نوع است، منبر کوتاه براى موعظه نمازگزاران وتعلیم احکام و غیره در روزهاى عادى و منبر بلند براى روزهاى پرجمعیت و ایرادخطبههاى نماز جمعه، ستونهاى مسجد، یادآور نماز ستون دین است.
2 مسجد و محراب
محراب از کلمه حرب به معناى جنگ، جایى است که در گودى واقعشده همچون سنگر، رمز مبارزه با شیطان درون و آماده سازى نفس براى شیاطینالانس و از این رو مسجد گذشته از محل نماز، پایگاه بسیج و اجتماع رزمندگانبراى رفتن به جبههها و جهاد مقدس است. و در مرزها همین مساجد به صورت رباط وقرارگاه درآمده از منارهاى آن به عنوان دیدهبانى استفاده مىشود.
3 مسجد و بازار
بعضى از مساجد جمعه و جامع از دو طرف و بعضى از چهار طرفبه بازار راه دارد و بازارهاى اسلامى که همچون مسجد طاقوار ساخته شده جزءمجموعههاى مسجد جامع است و براى ورود به آنها از حیاط مسجد مىگذرند باشد کهبازاریان با یاد خدا وارد بازار و کسب و کار شوند.
به تعبیر معماران و مهندسان شهرسازى که در بناهاى اسلامى کاوش مىکنند بازاراسلامى بمنزله ستون فقرات یک شهر است و این همان تعبیرى است که خداوند درقرآن براى مال کرده است:
«التى جعل الله لکم قیاما (3) (اموالى که خداوند مایه قوام شما قرار دادهاست).
هدف قرآن از پیوند میان مسجد و بازار اینست که مردانى تربیت کند که:
لاتلهیهم تجاره ولابیع عن ذکر الله و اقام الصلوه. (4) هیچ تجارت و داد و ستدىآنان را از یاد خدا و اقامه نماز باز ندارد.
نتیجه پیوند میان بازار و مسجد این بود که قوانین اقتصاد اسلامى اغلب خود بهخود به اجرا در مىآمد و بازاریان روزى چند نوبت در مساجد از نیروى ایمان وتقوى شارژ مىشدند و چون به سر کار باز مىگشتند، کمتر دروغ مىگفتند و کمتر بهاحتکار و کمفروشى مىپرداختند.
و از اینرو معاملات با اعتماد فراوان در بازارهاى اسلامى صورت مىگرفت، ومسلمانان کار و تجارتشان را چیزى جداى از عبادت نمىدانستند.
روژهگارودى فیلسوف مسلمان فرانسوى در کتاب خود مسجد آئینه اسلام مىنویسد:
«در دوران عظمت اسلام تمام زندگى شهر در مسجد جریان داشت، در آنجاست کهقراردادهاى تجارى بسته مىشود، زیرا اسلام تمایزى میان مقدس و نامقدسنمىشناسد، اجراى شریعتبیش از هر چیز به این معنى بوده است که انسان 24 ساعتشبانهروز در محضر خداوند بسر مىبرد و هر عملى در زیر نگاه او انجام مىشود،بنابراین هر عملى که توام با تقوى باشد یک بعد قدسى دارد و نماز درنگى استدر سلسله لحظات گوناگون، درنگى که به سایر لحظات معنى مىدهد. بنابراین نمازاز بقیه اعمال جدا نیست.» (5)
4 مسجد و بیتالمال
از زمان پیامبر اکرم(ص)یکى از مجموعههاى مسجد بیتالمال است که در آن وجوهات نقدى و صدقات و غیرهدریافت و نگاهدارى مىشود و اگر بازرگانى دچار ورشکستگى مىشد و یا در سفر درراه مىماند از سهم و القارمین و ابن سبیل تامین مىگردید.
فخر رازى در تفسیر آیه انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و ... مىنویسد: درعمران و آبادى مسجد اقامه نماز و پرداخت زکات اعتبار شده زیرا مردم با حضوردر نماز جماعتبه مساجد رونق مىدهند و چون زکات دهنده باشند افراد کم درآمدو نیازمند نیز به مسجد روى مىآورند و بر رونق و آبادانى آن مىافزایند. امااگر عمارت را حمل بر مصالح ساختمانى کردیم، از آنجا که پرداخت زکات واجب وبناى مسجد مستحب است تا از واجب فارغ نگردد به مستحب نمىپردازد. (6)
اکنون درکنار بسیارى از مساجد صندوق قرضالحسنه خدمات بسیار مهمى را به جامعه ارائهمىدهند.
5 مسجد و دارالعماره
همچنین از زمان پیامبر اکرم(ص) مسجد کانونعبادى سیاسى بوده، گرچه پس از دوره صدر اسلام، بسیارى از زمامداران بهتضعیف نقش سیاسى مساجد پرداختهاند ولى مىبینیم در سال169 هجرى در قاهره جنبمسجد جامع جدید العسکر، دارالامارهاى در ارتباط مستقیم با مسجد ساخته شده وابن طولون مسجدى مىسازد که در بخش جنوبى آن ساختمان حکومتى دارالاماره قراردارد و این روش تا قرنها میان زمامداران اسلامى متداول بوده.
مساجدى مانند مسجد ارک از این قبیل است.
مارسل بوازار راجع به جنبه سیاسى مسجد مىنویسد:
«اقامه نماز جمعه وسیلهاى استبراى گردهمایى مسلمانان در روز تعطیل و طرحمسائل مهم اجتماعى و بحث و گفتگو درباره مسائل بهداشت، مسکن و تصمیم گیرىهاىسیاسى و غیره.
در حقیقتبرپایى نماز جمعه به کار گرفتن عبادت خداوند است در راه خدمتبهامت. گردهمایى جمعه، مخصوصا در سالهاى اخیر و در ممالک استقلال یافته تاثیرو کارآیى بسیار داشته مسلمانان با اجتماع خود در مساجد طرح مبارزه علیهستمگران را ریخته و تزلزلى در فرمانروایى استعمار غرب پدید آوردهاند.
کارى که احزاب و گروههاى سیاسى مخالف در ممالک اروپایى، از انجام آن هنوزناتوانند.» (7)
6 مسجد و مدرسه
فاذا قضیت الصلوه فانتشروا فى الارض وابتغوامن فضل الله. (8) وقتى نماز به پایان رسید در زمین منتشر شوید و به کسب علم وفضیلت الهى بپردازید.
مفسرین قدیم مانند حسن، سعید بن جبیر و مکحول آیه فوق را به معناى طلب علمتفسیر کردهاند. بسیارى از مساجد حجراتى در طبقه فوقانى داشت که طلاب در آنسکونت داشتند و بعد از نماز در پاى هر ستونى هر دستهاى دور استاد خودحلقهوار مىنشستند و به کسب علم و دانش مىپرداختند. و بازاریان مجاور در دروسعمومى بخصوص درس مکاسب فقه شرکت مىکردند تا معاملات خود را طبق موازین شرعانجام دهند. و این پیوند و همگامى میان مدرسه و مسجد در اسلام رمز موفقیتفرهنگ اسلام بود زیرا علم منهاى دین ثمرهاش جنگ و فساد و دین منهاى علمنتیجهاى جز خرافات نخواهد داشت.
در اسلام جامعه یعنى دانشگاه از مسجد جامعه نشئت گرفته چنانکه دانشگاه الازهر،از جامع الازهر پدید آمده است.
7 مسجد و کتابخانه
مثل الذین خملوا التواره ثم یکى از مجموعههاى مهم مسجد،کتابخانه است، قرآن کریم به کتاب و اهل کتاب اهتمام فراوان داده، و مسلمانانکه در آغاز یک کتاب قرآن بیشتر نداشتند، و آن را همواره در مساجد قرائتمىکردند، باعثشد که از این یک کتاب کتابهاى فراوانى، در قرائت و تجوید درلغت و فرهنگ قرآن، در علم الحدیث و تفسیر، و فقه و تاریخ و سایر علوم قرآنپدید آید و با آنها کتابخانهها تاسیس کنند. و طاقها و شبستانهاى مساجد رامحل مطالعه و درس و بحث قرار دهند.
مارسل بوازار، دانشمند اسلام شناس سویسى مىنویسد:
«تاسیس کتابخانهها و شبستان تالار اجتماعات در مساجد، این حقیقت را آشکارمىسازد که مساجد در اسلام بدان گونه که بعضى پنداشتهاند، منحصر براى نمازنیست، بلکه یقینا یکى از مراکز مهم فرهنگى اسلام نیز مىباشد.» (9)
8 مسجد و مراسم عقد ازدواج
قرآن کریم میان احکام خانواده، مهریه و نماز پیوند برقرارکرده مىفرماید: حافظوا على الصلوات. (10) و پیامبر اکرم، مراسم عقد ازدواجفاطمه زهرا(س) و على(ع) را در مسجد برگزار کردند، (11) و به دستور آن حضرت،سفره وسیعى در مسجد گستردند و بسیارى از مردان و زنان مسلمان اطعامشدند. (12) و آنگاه عروس و داماد را به مسجد فرا خواندند و دست فاطمه را دردست على(ع) گذاشتند و براى آن دو دعا کردند. (13) به پیروى از پیامبر اکرم(ص)بعضى از مساجد مانند مسجد مالزى و اندونزى بخشى را به برگزارى مراسم عقداختصاص دادهاند. بنابراین همانطور که کریستین نفاح در مقاله خود: «مسجدکانون فعالیت جامعه اسلامى» مىنویسد: مساجد به مثابه مرکز ارتباطى نهادهاىاجتماعى، مثل بیمارستانها، آسایشگاهها، نوانخانهها و دانشگاهها و مدارس عملمىکند، اما استقرار این مساجد در مرکز شهر که با احاطه شدن به وسیله بازار وصنعتگران متعدد کانون اصلى شکلگیرى جمعیتشهرى است، گواهى استبر ضرورت ونقش عمومى آنان و هماهنگى این پدیده با تمام جوامع اسلامى جهان. (14)
9 مسجد و دارالشفاء مدرسه طب
قرآن کریم به عنوان کتاب شفا نازل شده و دستورات آنمشتمل بر سلامتى تن و روان است، احکام فقهى طهارت و بهداشت و تقوى و پرهیز،اطعمه و اشربه، روزه و امساک و احکام فقهى مربوط به بهداشت روح و روان وتصور بدن به عنوان معبد روح، رابطهاى میان طب و جنبههاى مختلف تعلیمات اسلامىبرقرار ساخته بطورى که از زمان پیامبر اکرم(ص) طب النبى و در عصر ائمه، طبالصادق و طب الرضا پدید آمده در کتب فقهى راه یافته و در بعضى از شهرهاىاسلامى ساختن دارالشفاء بیمارستان جزء مجموعههاى مسجد و به شکل مسجد رسم شدهو یا مسجد جزو بیمارستان قرار گرفته باشد که ضمن شفاى تن در بیمارستان بهشفاى روان در مساجد بپردازند.
نخستین بیمارستان در قرن دوم در بغداد وبیمارستان عضدى در قرن چهارم به فرمان عضدالدوله دیلمى، و بیمارستان رى وبیمارستان بزرگ نورى در قرن ششم در دمشق و در حلب و بیمارستان ناصرى ومنصورى در قاهره همراه با مسجد و کتابخانه را مىتوان نام برد و در امپراطورىعثمانى، نخستین بیمارستان بنام دارالشفاء در قرن هشتم در بورسه و در قرن نهممجموعه مشتمل بر مسجد، بیمارستان و مدرسه طب توسط بایزید دوم بنا گردید کههنوز هم دائر است. (15)
10 مسجد و حمام عمومى
از آنجا که براى عبادات مانندنماز و نماز جمعه، روزه، حج، قرائت قرآن و رفتن به مساجد، باید تطهیر و غسلکرد، و حمام گرفتن یکى از مسائل بهداشتى طب النبى است که در فقه اسلامى آمدهبه عنوان نمونه در کتاب «من لایحضره الفقیه» صدوق از پیامبراکرم(ص) نقل شدهکه استحمام یکى از سه وسیله مهم درمانى است (16)
لذا یکى از مجموعههاى مسجدجامع هر شهر اسلامى حمام عمومى و سنتى است که تصاویرى از آن را در این کتاباز نظر مىگذرانید. علاوه بر تطهیر بدنى براى رفتن به مساجد و شرکت در نمازجمعه به صورت منظم مشت و مال و بعضى از شربتها و عرقهاى گیاهى نیز در گرمابهنوشیده مىشود و مدتهاى معینى در گرمخانه یا سربینه مىگذرد و پزشکان حمام رابراى مداواهاى گوناگون تجویز کردهاند.
امروزه قسمت گرمخانه و بخار آن را به عنوان حمام سونا و قسمت آب سرد و گرم وپاشوره آن را در غرب جدا کرده و به عنوان آب درمانى استفاده مىکنند.
ولى حمامهاى سنتى اسلامى که اکنون نمونههایى از آن در بسیارى از شهرهاى ایرانحلب، ترکیه و مغرب وجود دارد از چهار بخش تشکیل مىشود:
محل رختکن، محل خزینههاى آب سرد و گرم، محل دلاکى و مشت و مال و محل گرمخانهو بخار (سونا). (17)
11 مسجد کانون وحدت و همبستگى
مسجد کانون اتحاد وهمبستگى و انس و الفت مسلمانان است که مردم هر منطقه و محله را روزى چندنوبت در کنار هم در نمازهاى جماعت جمع و با هم مانوس مىسازد و مسجد جامع وجمعه هفتهاى یک بار همه اجتماعات مساجد را یکجا در نماز جمعه گرد مىآورد ومسجد الحرام و مسجد النبى مسلمانان کشورهاى مختلف اسلامى را یکجا جمع و متحدمىسازد. مارسل بوازار اسلام شناس سویسى راجع به نقش نیرومند مسجد در فرهنگ،اقتصاد، سیاست و وحدت مسلمانان چنین مىنویسد:
«مسجد عامل نیرومندى در همبستگى و اتحاد مسلمانان جهان است و اهمیت اجتماعىو فرهنگى آن را از این بابت نمىتوان نادیده گرفت، مخصوصا در روزگار معاصر کهمسلمانان شور و حرارت صدر اسلام را دگربار از خود نشان مىدهند، مساجد به صورتمراکز تربیت روحانى و پایگاه جنبش امت مسلمانان نسبتبه ستمگران و سلطهجویاندرآمده است. و به تدریج مساجد موقعیتسالهاى نخستین ظهور اسلام را به دستآوردهاند.» (18)
12 مسجد آئینه اسلام
مسجد محل عرضه هنر متعهد، معمارى،مهندسى، نقاشى، خطاطى و جلوههاى ایمانى هنرمندان اسلامى است که گوشههایى ازآنها را در این کتاب تماشا مىکنید.
هنرمندان اسلامى کوشیدهاند تا اسلام و ایمان را در قالب هنر در در و دیوار وبناى مساجد به معرض نمایش درآورند، تا جایى که روژه گارودى، مسجد را آئینهاسلام مىداند و آن را عنوان کتابش قرار داده است. و تیتوس بورکهارت مىنویسد:
«اگر کسى که ناگزیر شده به پرسش اینکه «اسلام چیست؟» پاسخ گوید به یکى ازشاهکارهاى هنر اسلامى مانند مسجد قرطبه یا مسجد ابن طولون در قاهره یا یکى ازمدرسههاى سمرقند یا حتى مسجد تاج محل اشاره کند این پاسخ خود معتبر است.
زیرا که هنر اسلامى خود نمودار همان مفهومى است که از نامش برمىآید چه از نظرزیبایى شناسى و چه از لحاظ معنویت.» (19)
13 مسجد آئینه تمدن اسلام
مسجدسرچشمه تمدن اسلامى است. و اگر به هر یک از شهرهاى اسلامى بنگریم مسجد ومجموعههاى آن را اساس شهرسازى مىیابیم و در بافتشهرهاى اسلامى مسجد محوراست. بورکهارت در کتاب «هنر اسلامى زبان و بیان» مىنویسد:
«بیرونىترین مظهر یک دین با تمدنى مانند اسلام که هنر خود بر حسب تعریف آنجلوهگاه برونى استباید نمودار جهان درونى آن تمدن باشد.» (20)
14 مسجد و رباط در مرزها
فلولا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فى الدین. (21) چرااز هر گروهى از مومنان دستهاى به جبههها کوچ نمىکنند تا در دین فقیه شوند؟
به برکت این آیه نفر، بسیجیان با ایمان براى مرابطه (برقرار ارتباط میانمرزها و مرکز اسلامى) و مراقبت از حرکات دشمن و تهاجم رزمى و فرهنگى بهمرزهاى سرزمینهاى اسلامى کوچ مىکردند و با نذر، وقف و وصیت، رباطهایى به شکلمسجد مىساختند، این رباطها، در واقع مسجدى بود که منارههاى کوتاه و بلند آنبه صورت برج دیدهبانى تبدیل و طاقهاى آن به صورت اطاقها و استراحتگاهبسیجیان و مسافران و شبستان آن به هنگام نماز محل اقامه نماز جماعت و بعد ازنماز محل درس و بحث طلاب بسیجى درمىآمد، بسیارى از طلاب علوم دینى و اساتیدحوزه با نذر و غیره به آن مراکز مىرفتند و ضمن آموزشهاى رزمى از اساتیدمرابطون دورههاى دروس علوم دینى و لغت و عرفان را فرا مىگرفتند تا خود را همدر برابر تهاجم رزمى و هم تهاجم فرهنگى دشمن آماده سازند.
این پایگاهها نقش مهمى در مرزهاى کشورهاى اسلامى بخصوص مغرب و طرابلس واسپانیا و تونس ایفا کرده و همواره پاسخگو و مدافع در برابر حملات رزمى وفرهنگى دشمنان اسلام بوده است تا جایى که بعضى از آنان انقلاب نموده ودولتهایى به نام دولت مرابطین تاسیس کردهاند. (22)
15 مسجد و روابط و تکثیر و انتشار کتاب
در سابق که دستگاه چاپ نبود، در مساجد و رباطها بهنگارش و تکثیر و انتشار کتاب مىپرداختند به این ترتیب که یکى از اساتیدمرابطین، کتابى را بر دهها نفر از شاگردانش املاء مىکرد و شاگردان با خطى خوبمىنوشتند و در نتیجه دهها نسخه از آن کتاب تکثیر مىیافت این کتاب را«امالى» مىنامیدند و مردم اموال فراوانى را از راه نذو و وقف و وصیت، بهاین مراکز علمى و رزمى اهداء مىکردند. (23)
و با این اموال، راه ماندگان (ابنسبیل) و طلاب علوم دینى و حافظان قرآن کریم را از نظر خوراک و پوشاک و مسکنتامین مىکردند و به تعلیم و تربیت روحى و تزکیه آنان مىپرداختند، و با ذکرو یادآورى جهاد پیامبر(ص) و مسلمانان صدر اسلام، روحیه آنان را بالا مىبردند ونفوس ضعیف را تقویت مىکردند، بطورى که بسیارى از آنان روانه حوزههاى علمیهبزرگ مانند «جامع زیتونیه» تونس و «قروبین» فاس مىشدند تا به تحصیلاتعالیه بپردازند.
پىنوشتها:
.100 - 98 Islam Our choice ashra publications Karachi 1976p.p. 1
2 سوره جمعه: 1.
3 سوره نساء: 5.
4 نور:37
5 مسجد، آئینه اسلام، تالیف روژه گارودى، از انتشارات ژگوار.
6 التفسیر الکبیر فخر رازى، ج16، ص9 و10.
7 اسلام در جهان امروز، مارسل بوازار، ص101 و 102.
8 سوره جمعه: 10.
9 اسلام در جهان امروز، مارسل بوازار، ص101 و 102.
10 سوره بقره:
11 بحارالانوار، ج43، ص120.
12 همان، ص114.
13 همان، ص116.
14 پیام یونسکو، آذر1369، ش 242، سال 22، ص35.
15 علم در اسلام، دکتر سید حسین نصر، ص166163.
16 کتاب من لا یحضره الفقیه صدوق، ج1
17 کتاب رساله نوین فقهى پزشکى، ج2، مسائل درمانى
18 اسلام در جهان امروز، مارسل بوازار، ص101 و 102.
19 هنر اسلامى، زبان و بیان، بورکهارت، ص16.
20 هنر اسلامى، بورکهارت، ص16.
21 سوره توبه: 122.
22 الرباط فى سبیل الله، محى الدین قلببى تونسى، مجله رساله الاسلام قاهرهسال 4، ش3، ص309.
23 مجاهد تونسى کبیر محى الدین قلببى، «الرباط فى سبیل الله»، مجلهرساله الاسلام قاهره سال چهارم، ش3، شوال 1371 ه.ق، ص309.
محمد سلیمان تاکیوچى عضو جامعه قوم شناسى ژاپن در پاسخ به این سؤال که چرااز میان تمامى مذاهب خاور دور و خاور میانه، دین اسلام را پذیرفته و مسلمانشده، در مقالهاى مىنویسد:
«... مذهب بودا و مسیحیت علایق معنوى را از علایق مادى جدا کرده و انسان رابه کنارهگیرى از جامعه ترغیب مىکند.
بعضى از فرقههاى بودایى و مسیحى معبدها و صومعهها را در کوهها و اماکن دوراز دسترس جامعه بنا مىکنند، اما در اسلام مساجد در قلب اجتماعات، در روستاهاو شهرها بنا مىشود و نیایش با جماعت و در خدمت جامعه مورد تقدیر است. مناطمینان دارم این زمان بهترین فرصتبراى اشاعه اسلام در ژاپن است.» (1)
مجموعههاى شهرسازى اسلامى همه وابسته و مربوط به مسجد جامع بوده و مسجد کهقلب جامعه است روزى پنج نوبت مسلمانان را از مجموعهها و اجزاء شهر در خودجمع مىکند و ایمان آنان را تازه مىسازد و به جاى خود بازمىگرداند.
در بناهاى اسلامى چند نوع مسجد وجود دارد مانند مسجد محله، مسجد قبیله، مسجدبازار، مسجد جمعه و مسجد جامع.
در تمامى شهرهاى اسلامى مهمترین بنا، مسجد جامع استشامل مجموعههاى زیر است:
مسجد و محراب، بیتالمال، دارالعماره، مدرسههاى علمیه، بازار، حمام، ادارهحسبه، بیمارستان، رباط، اقامتگاه امام جمعه، آشپزخانه و محل مراسم عقدازدواج.
1 مسجد و تسبیح دسته جمعى به سوى کمال
مسجد: مشتمل بر گنبد،گلدسته، شبستان، منبر، محراب، دکه، وضوخانه و ...
گنبد و گلدستههاى مسجد عابدى را مجسم مىکند که عرقچین بر سر گذاشته و دودستخود را براى تسبیح و عبادت به سوى آسمان برافراشته و سقف زیر گنبدنمودار آسمان است و نمازگزاران همگان با تسبیح موجودات آسمانها و زمین خدارا تسبیح و عبادت مىکنند:
یسبح لله ما فى السموات و ما فى الارض الملک القدوس العزیز الحکیم. (2)
ازبالاى گلدستهها روزى پنجبار اذان گفته مىشود و مردم شهر براى نماز فراخوانده مىشوند.
منبر
بر دو نوع است، منبر کوتاه براى موعظه نمازگزاران وتعلیم احکام و غیره در روزهاى عادى و منبر بلند براى روزهاى پرجمعیت و ایرادخطبههاى نماز جمعه، ستونهاى مسجد، یادآور نماز ستون دین است.
2 مسجد و محراب
محراب از کلمه حرب به معناى جنگ، جایى است که در گودى واقعشده همچون سنگر، رمز مبارزه با شیطان درون و آماده سازى نفس براى شیاطینالانس و از این رو مسجد گذشته از محل نماز، پایگاه بسیج و اجتماع رزمندگانبراى رفتن به جبههها و جهاد مقدس است. و در مرزها همین مساجد به صورت رباط وقرارگاه درآمده از منارهاى آن به عنوان دیدهبانى استفاده مىشود.
3 مسجد و بازار
بعضى از مساجد جمعه و جامع از دو طرف و بعضى از چهار طرفبه بازار راه دارد و بازارهاى اسلامى که همچون مسجد طاقوار ساخته شده جزءمجموعههاى مسجد جامع است و براى ورود به آنها از حیاط مسجد مىگذرند باشد کهبازاریان با یاد خدا وارد بازار و کسب و کار شوند.
به تعبیر معماران و مهندسان شهرسازى که در بناهاى اسلامى کاوش مىکنند بازاراسلامى بمنزله ستون فقرات یک شهر است و این همان تعبیرى است که خداوند درقرآن براى مال کرده است:
«التى جعل الله لکم قیاما (3) (اموالى که خداوند مایه قوام شما قرار دادهاست).
هدف قرآن از پیوند میان مسجد و بازار اینست که مردانى تربیت کند که:
لاتلهیهم تجاره ولابیع عن ذکر الله و اقام الصلوه. (4) هیچ تجارت و داد و ستدىآنان را از یاد خدا و اقامه نماز باز ندارد.
نتیجه پیوند میان بازار و مسجد این بود که قوانین اقتصاد اسلامى اغلب خود بهخود به اجرا در مىآمد و بازاریان روزى چند نوبت در مساجد از نیروى ایمان وتقوى شارژ مىشدند و چون به سر کار باز مىگشتند، کمتر دروغ مىگفتند و کمتر بهاحتکار و کمفروشى مىپرداختند.
و از اینرو معاملات با اعتماد فراوان در بازارهاى اسلامى صورت مىگرفت، ومسلمانان کار و تجارتشان را چیزى جداى از عبادت نمىدانستند.
روژهگارودى فیلسوف مسلمان فرانسوى در کتاب خود مسجد آئینه اسلام مىنویسد:
«در دوران عظمت اسلام تمام زندگى شهر در مسجد جریان داشت، در آنجاست کهقراردادهاى تجارى بسته مىشود، زیرا اسلام تمایزى میان مقدس و نامقدسنمىشناسد، اجراى شریعتبیش از هر چیز به این معنى بوده است که انسان 24 ساعتشبانهروز در محضر خداوند بسر مىبرد و هر عملى در زیر نگاه او انجام مىشود،بنابراین هر عملى که توام با تقوى باشد یک بعد قدسى دارد و نماز درنگى استدر سلسله لحظات گوناگون، درنگى که به سایر لحظات معنى مىدهد. بنابراین نمازاز بقیه اعمال جدا نیست.» (5)
4 مسجد و بیتالمال
از زمان پیامبر اکرم(ص)یکى از مجموعههاى مسجد بیتالمال است که در آن وجوهات نقدى و صدقات و غیرهدریافت و نگاهدارى مىشود و اگر بازرگانى دچار ورشکستگى مىشد و یا در سفر درراه مىماند از سهم و القارمین و ابن سبیل تامین مىگردید.
فخر رازى در تفسیر آیه انما یعمر مساجد الله من آمن بالله و ... مىنویسد: درعمران و آبادى مسجد اقامه نماز و پرداخت زکات اعتبار شده زیرا مردم با حضوردر نماز جماعتبه مساجد رونق مىدهند و چون زکات دهنده باشند افراد کم درآمدو نیازمند نیز به مسجد روى مىآورند و بر رونق و آبادانى آن مىافزایند. امااگر عمارت را حمل بر مصالح ساختمانى کردیم، از آنجا که پرداخت زکات واجب وبناى مسجد مستحب است تا از واجب فارغ نگردد به مستحب نمىپردازد. (6)
اکنون درکنار بسیارى از مساجد صندوق قرضالحسنه خدمات بسیار مهمى را به جامعه ارائهمىدهند.
5 مسجد و دارالعماره
همچنین از زمان پیامبر اکرم(ص) مسجد کانونعبادى سیاسى بوده، گرچه پس از دوره صدر اسلام، بسیارى از زمامداران بهتضعیف نقش سیاسى مساجد پرداختهاند ولى مىبینیم در سال169 هجرى در قاهره جنبمسجد جامع جدید العسکر، دارالامارهاى در ارتباط مستقیم با مسجد ساخته شده وابن طولون مسجدى مىسازد که در بخش جنوبى آن ساختمان حکومتى دارالاماره قراردارد و این روش تا قرنها میان زمامداران اسلامى متداول بوده.
مساجدى مانند مسجد ارک از این قبیل است.
مارسل بوازار راجع به جنبه سیاسى مسجد مىنویسد:
«اقامه نماز جمعه وسیلهاى استبراى گردهمایى مسلمانان در روز تعطیل و طرحمسائل مهم اجتماعى و بحث و گفتگو درباره مسائل بهداشت، مسکن و تصمیم گیرىهاىسیاسى و غیره.
در حقیقتبرپایى نماز جمعه به کار گرفتن عبادت خداوند است در راه خدمتبهامت. گردهمایى جمعه، مخصوصا در سالهاى اخیر و در ممالک استقلال یافته تاثیرو کارآیى بسیار داشته مسلمانان با اجتماع خود در مساجد طرح مبارزه علیهستمگران را ریخته و تزلزلى در فرمانروایى استعمار غرب پدید آوردهاند.
کارى که احزاب و گروههاى سیاسى مخالف در ممالک اروپایى، از انجام آن هنوزناتوانند.» (7)
6 مسجد و مدرسه
فاذا قضیت الصلوه فانتشروا فى الارض وابتغوامن فضل الله. (8) وقتى نماز به پایان رسید در زمین منتشر شوید و به کسب علم وفضیلت الهى بپردازید.
مفسرین قدیم مانند حسن، سعید بن جبیر و مکحول آیه فوق را به معناى طلب علمتفسیر کردهاند. بسیارى از مساجد حجراتى در طبقه فوقانى داشت که طلاب در آنسکونت داشتند و بعد از نماز در پاى هر ستونى هر دستهاى دور استاد خودحلقهوار مىنشستند و به کسب علم و دانش مىپرداختند. و بازاریان مجاور در دروسعمومى بخصوص درس مکاسب فقه شرکت مىکردند تا معاملات خود را طبق موازین شرعانجام دهند. و این پیوند و همگامى میان مدرسه و مسجد در اسلام رمز موفقیتفرهنگ اسلام بود زیرا علم منهاى دین ثمرهاش جنگ و فساد و دین منهاى علمنتیجهاى جز خرافات نخواهد داشت.
در اسلام جامعه یعنى دانشگاه از مسجد جامعه نشئت گرفته چنانکه دانشگاه الازهر،از جامع الازهر پدید آمده است.
7 مسجد و کتابخانه
مثل الذین خملوا التواره ثم یکى از مجموعههاى مهم مسجد،کتابخانه است، قرآن کریم به کتاب و اهل کتاب اهتمام فراوان داده، و مسلمانانکه در آغاز یک کتاب قرآن بیشتر نداشتند، و آن را همواره در مساجد قرائتمىکردند، باعثشد که از این یک کتاب کتابهاى فراوانى، در قرائت و تجوید درلغت و فرهنگ قرآن، در علم الحدیث و تفسیر، و فقه و تاریخ و سایر علوم قرآنپدید آید و با آنها کتابخانهها تاسیس کنند. و طاقها و شبستانهاى مساجد رامحل مطالعه و درس و بحث قرار دهند.
مارسل بوازار، دانشمند اسلام شناس سویسى مىنویسد:
«تاسیس کتابخانهها و شبستان تالار اجتماعات در مساجد، این حقیقت را آشکارمىسازد که مساجد در اسلام بدان گونه که بعضى پنداشتهاند، منحصر براى نمازنیست، بلکه یقینا یکى از مراکز مهم فرهنگى اسلام نیز مىباشد.» (9)
8 مسجد و مراسم عقد ازدواج
قرآن کریم میان احکام خانواده، مهریه و نماز پیوند برقرارکرده مىفرماید: حافظوا على الصلوات. (10) و پیامبر اکرم، مراسم عقد ازدواجفاطمه زهرا(س) و على(ع) را در مسجد برگزار کردند، (11) و به دستور آن حضرت،سفره وسیعى در مسجد گستردند و بسیارى از مردان و زنان مسلمان اطعامشدند. (12) و آنگاه عروس و داماد را به مسجد فرا خواندند و دست فاطمه را دردست على(ع) گذاشتند و براى آن دو دعا کردند. (13) به پیروى از پیامبر اکرم(ص)بعضى از مساجد مانند مسجد مالزى و اندونزى بخشى را به برگزارى مراسم عقداختصاص دادهاند. بنابراین همانطور که کریستین نفاح در مقاله خود: «مسجدکانون فعالیت جامعه اسلامى» مىنویسد: مساجد به مثابه مرکز ارتباطى نهادهاىاجتماعى، مثل بیمارستانها، آسایشگاهها، نوانخانهها و دانشگاهها و مدارس عملمىکند، اما استقرار این مساجد در مرکز شهر که با احاطه شدن به وسیله بازار وصنعتگران متعدد کانون اصلى شکلگیرى جمعیتشهرى است، گواهى استبر ضرورت ونقش عمومى آنان و هماهنگى این پدیده با تمام جوامع اسلامى جهان. (14)
9 مسجد و دارالشفاء مدرسه طب
قرآن کریم به عنوان کتاب شفا نازل شده و دستورات آنمشتمل بر سلامتى تن و روان است، احکام فقهى طهارت و بهداشت و تقوى و پرهیز،اطعمه و اشربه، روزه و امساک و احکام فقهى مربوط به بهداشت روح و روان وتصور بدن به عنوان معبد روح، رابطهاى میان طب و جنبههاى مختلف تعلیمات اسلامىبرقرار ساخته بطورى که از زمان پیامبر اکرم(ص) طب النبى و در عصر ائمه، طبالصادق و طب الرضا پدید آمده در کتب فقهى راه یافته و در بعضى از شهرهاىاسلامى ساختن دارالشفاء بیمارستان جزء مجموعههاى مسجد و به شکل مسجد رسم شدهو یا مسجد جزو بیمارستان قرار گرفته باشد که ضمن شفاى تن در بیمارستان بهشفاى روان در مساجد بپردازند.
نخستین بیمارستان در قرن دوم در بغداد وبیمارستان عضدى در قرن چهارم به فرمان عضدالدوله دیلمى، و بیمارستان رى وبیمارستان بزرگ نورى در قرن ششم در دمشق و در حلب و بیمارستان ناصرى ومنصورى در قاهره همراه با مسجد و کتابخانه را مىتوان نام برد و در امپراطورىعثمانى، نخستین بیمارستان بنام دارالشفاء در قرن هشتم در بورسه و در قرن نهممجموعه مشتمل بر مسجد، بیمارستان و مدرسه طب توسط بایزید دوم بنا گردید کههنوز هم دائر است. (15)
10 مسجد و حمام عمومى
از آنجا که براى عبادات مانندنماز و نماز جمعه، روزه، حج، قرائت قرآن و رفتن به مساجد، باید تطهیر و غسلکرد، و حمام گرفتن یکى از مسائل بهداشتى طب النبى است که در فقه اسلامى آمدهبه عنوان نمونه در کتاب «من لایحضره الفقیه» صدوق از پیامبراکرم(ص) نقل شدهکه استحمام یکى از سه وسیله مهم درمانى است (16)
لذا یکى از مجموعههاى مسجدجامع هر شهر اسلامى حمام عمومى و سنتى است که تصاویرى از آن را در این کتاباز نظر مىگذرانید. علاوه بر تطهیر بدنى براى رفتن به مساجد و شرکت در نمازجمعه به صورت منظم مشت و مال و بعضى از شربتها و عرقهاى گیاهى نیز در گرمابهنوشیده مىشود و مدتهاى معینى در گرمخانه یا سربینه مىگذرد و پزشکان حمام رابراى مداواهاى گوناگون تجویز کردهاند.
امروزه قسمت گرمخانه و بخار آن را به عنوان حمام سونا و قسمت آب سرد و گرم وپاشوره آن را در غرب جدا کرده و به عنوان آب درمانى استفاده مىکنند.
ولى حمامهاى سنتى اسلامى که اکنون نمونههایى از آن در بسیارى از شهرهاى ایرانحلب، ترکیه و مغرب وجود دارد از چهار بخش تشکیل مىشود:
محل رختکن، محل خزینههاى آب سرد و گرم، محل دلاکى و مشت و مال و محل گرمخانهو بخار (سونا). (17)
11 مسجد کانون وحدت و همبستگى
مسجد کانون اتحاد وهمبستگى و انس و الفت مسلمانان است که مردم هر منطقه و محله را روزى چندنوبت در کنار هم در نمازهاى جماعت جمع و با هم مانوس مىسازد و مسجد جامع وجمعه هفتهاى یک بار همه اجتماعات مساجد را یکجا در نماز جمعه گرد مىآورد ومسجد الحرام و مسجد النبى مسلمانان کشورهاى مختلف اسلامى را یکجا جمع و متحدمىسازد. مارسل بوازار اسلام شناس سویسى راجع به نقش نیرومند مسجد در فرهنگ،اقتصاد، سیاست و وحدت مسلمانان چنین مىنویسد:
«مسجد عامل نیرومندى در همبستگى و اتحاد مسلمانان جهان است و اهمیت اجتماعىو فرهنگى آن را از این بابت نمىتوان نادیده گرفت، مخصوصا در روزگار معاصر کهمسلمانان شور و حرارت صدر اسلام را دگربار از خود نشان مىدهند، مساجد به صورتمراکز تربیت روحانى و پایگاه جنبش امت مسلمانان نسبتبه ستمگران و سلطهجویاندرآمده است. و به تدریج مساجد موقعیتسالهاى نخستین ظهور اسلام را به دستآوردهاند.» (18)
12 مسجد آئینه اسلام
مسجد محل عرضه هنر متعهد، معمارى،مهندسى، نقاشى، خطاطى و جلوههاى ایمانى هنرمندان اسلامى است که گوشههایى ازآنها را در این کتاب تماشا مىکنید.
هنرمندان اسلامى کوشیدهاند تا اسلام و ایمان را در قالب هنر در در و دیوار وبناى مساجد به معرض نمایش درآورند، تا جایى که روژه گارودى، مسجد را آئینهاسلام مىداند و آن را عنوان کتابش قرار داده است. و تیتوس بورکهارت مىنویسد:
«اگر کسى که ناگزیر شده به پرسش اینکه «اسلام چیست؟» پاسخ گوید به یکى ازشاهکارهاى هنر اسلامى مانند مسجد قرطبه یا مسجد ابن طولون در قاهره یا یکى ازمدرسههاى سمرقند یا حتى مسجد تاج محل اشاره کند این پاسخ خود معتبر است.
زیرا که هنر اسلامى خود نمودار همان مفهومى است که از نامش برمىآید چه از نظرزیبایى شناسى و چه از لحاظ معنویت.» (19)
13 مسجد آئینه تمدن اسلام
مسجدسرچشمه تمدن اسلامى است. و اگر به هر یک از شهرهاى اسلامى بنگریم مسجد ومجموعههاى آن را اساس شهرسازى مىیابیم و در بافتشهرهاى اسلامى مسجد محوراست. بورکهارت در کتاب «هنر اسلامى زبان و بیان» مىنویسد:
«بیرونىترین مظهر یک دین با تمدنى مانند اسلام که هنر خود بر حسب تعریف آنجلوهگاه برونى استباید نمودار جهان درونى آن تمدن باشد.» (20)
14 مسجد و رباط در مرزها
فلولا نفر من کل فرقه منهم طائفه لیتفقهوا فى الدین. (21) چرااز هر گروهى از مومنان دستهاى به جبههها کوچ نمىکنند تا در دین فقیه شوند؟
به برکت این آیه نفر، بسیجیان با ایمان براى مرابطه (برقرار ارتباط میانمرزها و مرکز اسلامى) و مراقبت از حرکات دشمن و تهاجم رزمى و فرهنگى بهمرزهاى سرزمینهاى اسلامى کوچ مىکردند و با نذر، وقف و وصیت، رباطهایى به شکلمسجد مىساختند، این رباطها، در واقع مسجدى بود که منارههاى کوتاه و بلند آنبه صورت برج دیدهبانى تبدیل و طاقهاى آن به صورت اطاقها و استراحتگاهبسیجیان و مسافران و شبستان آن به هنگام نماز محل اقامه نماز جماعت و بعد ازنماز محل درس و بحث طلاب بسیجى درمىآمد، بسیارى از طلاب علوم دینى و اساتیدحوزه با نذر و غیره به آن مراکز مىرفتند و ضمن آموزشهاى رزمى از اساتیدمرابطون دورههاى دروس علوم دینى و لغت و عرفان را فرا مىگرفتند تا خود را همدر برابر تهاجم رزمى و هم تهاجم فرهنگى دشمن آماده سازند.
این پایگاهها نقش مهمى در مرزهاى کشورهاى اسلامى بخصوص مغرب و طرابلس واسپانیا و تونس ایفا کرده و همواره پاسخگو و مدافع در برابر حملات رزمى وفرهنگى دشمنان اسلام بوده است تا جایى که بعضى از آنان انقلاب نموده ودولتهایى به نام دولت مرابطین تاسیس کردهاند. (22)
15 مسجد و روابط و تکثیر و انتشار کتاب
در سابق که دستگاه چاپ نبود، در مساجد و رباطها بهنگارش و تکثیر و انتشار کتاب مىپرداختند به این ترتیب که یکى از اساتیدمرابطین، کتابى را بر دهها نفر از شاگردانش املاء مىکرد و شاگردان با خطى خوبمىنوشتند و در نتیجه دهها نسخه از آن کتاب تکثیر مىیافت این کتاب را«امالى» مىنامیدند و مردم اموال فراوانى را از راه نذو و وقف و وصیت، بهاین مراکز علمى و رزمى اهداء مىکردند. (23)
و با این اموال، راه ماندگان (ابنسبیل) و طلاب علوم دینى و حافظان قرآن کریم را از نظر خوراک و پوشاک و مسکنتامین مىکردند و به تعلیم و تربیت روحى و تزکیه آنان مىپرداختند، و با ذکرو یادآورى جهاد پیامبر(ص) و مسلمانان صدر اسلام، روحیه آنان را بالا مىبردند ونفوس ضعیف را تقویت مىکردند، بطورى که بسیارى از آنان روانه حوزههاى علمیهبزرگ مانند «جامع زیتونیه» تونس و «قروبین» فاس مىشدند تا به تحصیلاتعالیه بپردازند.
پىنوشتها:
.100 - 98 Islam Our choice ashra publications Karachi 1976p.p. 1
2 سوره جمعه: 1.
3 سوره نساء: 5.
4 نور:37
5 مسجد، آئینه اسلام، تالیف روژه گارودى، از انتشارات ژگوار.
6 التفسیر الکبیر فخر رازى، ج16، ص9 و10.
7 اسلام در جهان امروز، مارسل بوازار، ص101 و 102.
8 سوره جمعه: 10.
9 اسلام در جهان امروز، مارسل بوازار، ص101 و 102.
10 سوره بقره:
11 بحارالانوار، ج43، ص120.
12 همان، ص114.
13 همان، ص116.
14 پیام یونسکو، آذر1369، ش 242، سال 22، ص35.
15 علم در اسلام، دکتر سید حسین نصر، ص166163.
16 کتاب من لا یحضره الفقیه صدوق، ج1
17 کتاب رساله نوین فقهى پزشکى، ج2، مسائل درمانى
18 اسلام در جهان امروز، مارسل بوازار، ص101 و 102.
19 هنر اسلامى، زبان و بیان، بورکهارت، ص16.
20 هنر اسلامى، بورکهارت، ص16.
21 سوره توبه: 122.
22 الرباط فى سبیل الله، محى الدین قلببى تونسى، مجله رساله الاسلام قاهرهسال 4، ش3، ص309.
23 مجاهد تونسى کبیر محى الدین قلببى، «الرباط فى سبیل الله»، مجلهرساله الاسلام قاهره سال چهارم، ش3، شوال 1371 ه.ق، ص309.