چکیده

شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام با تأثیر روی نگرش و رفتار مخاطبین خود، نفوذ بسیاری بر افراد جامعه و افکار عمومی اعمال می کنند و با توانایی هایی چون تقویت یا تضعیف هنجارهای اجتماعی، امکان ایجاد تغییرات در فرهنگ، الگوهای اجتماعی و اندیشه افراد را دارند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه فعّالیت های خبری صفحه های پربازدید اینستاگرام شهر یزد (دورهمی یزدی ها، یزدی ها، استان یزد) انجام شده است. نتایج نشان داد توجّه به فرهنگ بومی و منطقه ای در حدّ متوسطی از سوی مدیران صفحه های اینستاگرامی یزد مورد توجّه قرار گرفته و از سوی دیگر توجّه و تمرکز اصلی صفحه های اینستاگرامی یزد روی ارزش خبری «شهرت» بوده است؛ بنابراین این مسئله باعث شده «تعریف و تمجید» در جهت گیری های این رسانه ها رتبه بالایی را به خود اختصاص دهد

Qualitative content analysis of Yazd Instagram pages with legal themes and examples: the case of three local Instagram pages of Yazdians, Yazdian Gatherings and Yazd Province

Nowadays, the increasing use of social networks as an integral part of individuals' social activities and the expansion of relationships among people have led to the emergence of more discussions on topics such as audience rights, media rights, and media laws. Social networks such as Telegram, Instagram, WhatsApp, Twitter, etc., with their influence on the attitudes and behaviors of their audience, exert a significant impact on society and public opinion. They have the ability to strengthen or weaken social norms and can bring about changes in culture, social patterns, and individuals' thoughts. In this research, an attempt is made to examine user’s rights and social network laws for Instagram using a content analysis method. In this regard, this paper includes an introduction to the research problem, its importance and necessity, its novelty aspects, and its conceptual model. Furthermore, some specialized terms are briefly defined. The conclusion of this paper includes objectives, research questions, and hypotheses

تبلیغات