چکیده

مسئله عمده در پژوهش پیشه رو، بررسی تزاحم منافع ملّی جامعه ایرانی با موضع ایدئولوژیک دینی آن است؛ چرا که یکی از شبهات مطرح شده درباره ارتباط میان «منافع ملی» و « ایدئولوژیک دینی» کشور ایران، تزاحم منافع ملّی یک کشور با موضع ایدئولوژیک دینی در دوره بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، در محیط روابط سیاسی بین المللی است. پژوهش حاضر، با روش توصیفی - تحلیلی، و به لحاظ ابزار گردآوری داده ها به صورت کتابخانه ای، به نقد و ارزیابی این مسئله پرداخته و به این پاسخ دست یافته است که: منافع ملّی جامعه ایرانی، با هویت و موضع ایدئولوژیک دینی آن، همگونی و پیوستگی دارد و در واقع، هویت اسلامی نظام و حکومت ایران، قوام دهنده و زیربنای منافع ملّی است. وانگهی، در صورت قبول تزاحم و تنافی با برخی از مؤلفه های منافع ملّی، می توان از راه اجرای قواعد تزاحم در رویکرد عملی فقیهان؛ یعنی میسور و ترجیح اهم، تزاحم را برطرف نمود.

Study of Conflict between Ideological-Religious Positions of the Islamic Republic and National Interest

The main issue discussed in the present research is study of conflict (tazahom) between Iranian society’s national interests and its ideologicalreligious position. Rationale of the present research is that one of the objections posed concerning the relation between “national interests” and “ideological-religious position” of Iran is conflict between the latter and former after victory of the Islamic Revolution and establishment of the Islamic Republic in the context of international political relations. The present study which is based on a descriptive-analytical methodology and uses library methodology to gather data, comes to the conclusion that: the Iranian society’s national interests are coherent and compatible with its ideologicalreligious position and identity; and, as a matter of fact, the Islamic identity of the Iran’s system and State constitutes and underlies the national interests. Furthermore, even if we accept conflict and inconsistency [of ideological-religious position] with some components of the national interests, it can be removed through implanting the rules of conflict in the practical approach of the jurists, i.e. the rule of possible and the rule of preferring the more important.

تبلیغات