چکیده

«مهندسی تلاوت»، کلیدواژه ای است که حضرت آیت الله خامنه ای در آغازین روز از ماه مبارک رمضان 1401 و در محفل اُنس با قرآن کریم، قاریان قرآن را به آن توصیه فرمودند. این مقاله، با هدف تبیین مفهوم «مهندسی تلاوت» از دیدگاه آیت الله خامنه ای، با استفاده از روش «تحلیل مضمون»، ابتدا با مطالعه دقیق بیانات ایشان در 70 دیدار قرآنی در طی سال های 1368 تا 1401، مضامین مرتبط با تلاوت قرآن را استخراج و دسته بندی کرده است که نتایج حاصله نشان می دهد از دیدگاه آیت الله خامنه ای، تلاوت قرآن دارای دو دسته آداب باطنی و آداب ظاهری می باشد؛ آداب باطنی شامل: خودتأثیری پیشین قاری از مضامین آیات؛ و آداب ظاهری نیز شامل: 1) انتخاب مواضع مناسب برای وقف و ابتدا، 2) تکیه بر روی برخی کلمات و عبارات و تکرار آن ها و 3) رعایت موازین صوت و لحن است؛ که رعایت مجموع این آداب منجربه: 1) متوجه کردن عموم مردم به قرآن، 2) القای صحیح معانی بر شنوندگان و 3) رشد معنوی، فکری و عملی فرد و جامعه می شود. از این میان، به نظر می رسد کاربست تعبیر «مهندسی تلاوت» در بیان آیت الله خامنه ای ناظر به آداب ظاهری تلاوت قرآن است که در این مقاله تبیین خواهند شد.

The Concept of “Recitation Engineering” in Thoughts of Ayatollah Khamenei

Recitation Engineering is a keyword used by Leader of the Islamic Revolution Ayatollah Seyed Ali Khamenei in a meeting with Quran reciters on the first days of the holy month of Ramadan on March 23, 2023. The Leader advised the reciters to use this technique in their recitations. This article seeks to expound upon the concept of Recitation Engineering with emphasis on the Leader’s viewpoint. This research, employing the thematic analysis method, has closely studied all the Leader’s speeches and comments on this topic in nearly 70 Quranic circles held from 1989 until 2022 and categorizes the related content. The result shows that, from the viewpoint of Ayatollah Khamenei, Quran recitation has two inner and outer etiquette. The inner etiquette includes a previous self-impression of a reciter from the content and the outer etiquette addresses waqf and Ibtida (to stop and start) , stressing on certain words and repeating them, and following rules of Sawt and Lahn. These could finally make people further contemplate the Quran, help listeners hear the correct meanings and bring about spiritual, intellectual and practical growth for both the individual and society. It seems that the Leader, by using the term recitation engineering, is meant to refer to the outer etiquette of reciting which will be elucidated in this work.

تبلیغات