آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

متن

بعثت، هجوم نور به قلب تاریکى است. عاشقان کوى محمد نقد دل را به پاى محبت او نثار مى‏کنند تا صفاى باطن به دست آورند. دل را به چشمه معرفت او مى‏سپارند تا با زلال احکام الهیش زنگار از درون بزدایند. کشتى‏نشین دریاى اهل بیت(ع) محمد مى‏شوند تا سوار بر امواج فقه به ساحل سعادت راه یابند!
آنچه پیامبر(ص) بر این مردم خواند یکسره مایه حیات است و وسیله نجات. راهى هموار در داغستان دنیا که پاى اندیشه بشر را از ریگ خطا مصون مى‏دارد. و احکامى سراسر حکمت که ریشه در فطرت انسان دارد. او که درهاى باغ سبز معرفت را بر پیروان مکتب خویش گشود، و پیام‏آور این حکمت‏بود، به یقین شخصیتى بزرگ دارد و ستودنى. دل او آسمان معرفت الهى است و کلامش باران رحمت‏خداوند!
و حال که چنین است‏بر پویندگان راه محمد است آن پیام‏آور مهر و صداقت را بشناسند و جان خویش را آینه روشنى از او گردانند و در راه احترامش بکوشند.
آنچه به فهرست مى‏کشانیم وظایفى است‏بر عهده همه ما که راه حق شناسى و احترام گذارى به خاتم پیامبران را مى‏آموزد. او که جرعه حیات به ما نوشاند بیش از هر کس سزاوار احترامى بى‏شایبه است، هر چند که از عهده حق او برنیاییم.
از طرف دیگر این وظایف، آینه‏اى است که ما را با چهره نورانى پیامبر(ص) آشنا مى‏سازد گرچه سیماى به حق پیوسته و از دنیا گسسته محمد(ص) هرگز در چشم دنیایى‏مان نمى‏گنجد; ولى
آب دریا را اگر نتوان کشید هم بقدر تشنگى باید چشید
پس بر شیفتگان او است که این وظایف را بشناسند و بدانند که هر یک از آنها انگشت اشاره به سیماى نورانیش دارند.
گواهى دادن به بندگى و رسالت پیامبر(ص)
گواهى دادن به بندگى و رسالت پیامبر(ص) در کنار گواهى به یگانگى خداوند سبحان، اهمیت و فضیلتى استثنایى دارد، تا آنجا که امیرمؤمنان فرمود: و اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له و اشهد ان محمدا عبده و رسوله شهادتان ترفعان القول و تضاعفان العمل خف میزان ترفعان منه و ثقل میزان توضعان منه.
گواهى دادن به یگانگى خداوند متعال [همان گونه که در متن حدیث آمده] و بندگى و رسالت محمد(ص) دو گواهى دادنى است که سخن را بالا و عمل را دو چندان مى‏سازند. ترازویى که این دو از آن برداشته شوند سبک و ترازویى که این دو در آن نهاده شوند سنگین خواهد بود.
بعلاوه که گواهى دادن به بندگى و رسالت پیامبر صلى الله علیه و آله در تشهد نماز واجب است.
احترام به پیامبر(ص)
شخصى به حضور امام صادق(ع) رسید. حضرت(ع) حال او را جویا شد. گفت: خداوند به من فرزندى داده است. امام پرسید: نامش را چه گذاشته‏اى؟ گفت: محمد! امام(ع) با شنیدن این نام صورتش را به عنوان احترام نزدیک زمین آورد و گفت: محمد، محمد، محمد! آنگاه ادامه داد: خودم، فرزندانم، پدرم، مادرم و تمام اهل روى زمین به فداى رسول خدا(ص) .
مالک امام مالکیان مى‏گوید: جعفر صادق(ع) هنگامى که نام پیامبر(ص) را مى‏برد رنگ چهره‏اش تغییر مى‏یافت. تا آنجا که بازشناخته نمى‏شد من کسى را چون او اینچنین نیافتم.
پاسداشت‏حرمت پیامبر(ص)
بزرگداشت پیامبر(ص) تا بدانجاست که اعتکاف در مسجد پیامبر(ص) به ویژه در سه روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه از اعتکاف در دیگر مساجد ثواب بیشترى دارد.و آن که پس از سه روز اقامت و روزه در مدینه حاجتى از خداوند بطلبد حاجتش روا شود.
و به موجب پاره‏اى از روایات اقامت در شهر آن حضرت (مدینه) بر اقامت در مکه ترجیح دارد.
بر پایه احادیث‏براى ورود به مدینه منوره و خروج از آن و وداع با پیامبر صلى‏الله علیه و آله یا زیارت آن حضرت و نیز ورود به مسجد پیامبر مستحب است غسل کنند.
همچنین مسافرى که قصد اقامت در مدینه نکرده و باید بر طبق قاعده نماز را شکسته بخواند مى‏توان در مسجد پیامبر صلى الله علیه و آله نماز را به اختیار خود شکسته یا تمام بخواند.
البته سه مکان دیگر نیز داراى این حکم‏اند: مسجد الحرام، مسجد کوفه و حائر سیدالشهداء.
نیز به احترام آن حضرت روزه گرفتن در میلاد پیامبر (هفدهم ربیع الاول) ثواب یک سال روزه دارد. و روزه در عید مبعث ثواب دو سال.
بعلاوه در این روز شاد کردن مؤمنان و دادن صدقه یکى از آداب شمرده شده است.
اسوه‏پذیرى
قرآن، پیامبر(ص) را اسوه نیکو مى‏خواند (لکم فى رسول اسوه حسنة) و نهج البلاغه، محبوبترین بنده خدا را کسى مى‏داند که از این اسوه زیباى بشریت، درس گیرد (و احب العباد الى الله المتاسى بنبیه)
دوست داشتن پیامبر(ص)
قل ان کان اباؤکم و ابنائکم و اخوانکم و ازواجکم و عشیرتکم و اموال اقترفتموها و تجارة تخشون کسادها و مساکن ترضونها احب الیکم من الله و رسوله و جهاد فى سبیله فتربصوا حتى یاتى الله بامره.(قرآن کریم)
اى پیامبر! بگو اگر پدران و پسران و برادران و زنان و خویشاوندان و دارایى‏هایى که به دست آورده‏اید و تجارتى که از کسادى آن مى‏ترسید و خانه‏هایى که از آنها خرسندید نزد شما از خدا و رسولش و کارزار در راه او محبوبتر است پس منتظر باشید تا خدا امر و فرمانش را بر شما فرود آورد.
همان پیامبرى که به اطاعتش امر شده‏ایم خود بر پیروى از عترتش سخت تاکید کرده است. از حدیث ثقلین گرفته تا حدیث‏سفینه و صدها حدیث دیگر همگى اطاعت از اهل بیت(ع) را ضرورى شمرده‏اند.
پیروى از پیامبر(ص)
قرآن مى‏فرماید:
... و اطیعوا الرسول‏و از پیامبر اطاعت کنید.
پیروى از عترت پیامبر(ص)
همان پیامبرى که به اطاعتش امر شده‏ایم خود بر پیروى از عترتش سخت تاکید کرده است. از حدیث ثقلین گرفته تا حدیث‏سفینه و صدها حدیث دیگر همگى اطاعت از اهل بیت(ع) را ضرورى شمرده‏اند. از نظر امیر مؤمنان(ع) این اطاعت‏باید به صورت یک ملازمت کامل با آنان شکل بپذیرد یعنى از اهل بیت(ع) نه اندکى جلوتر بیفتیم و نه اندکى عقب‏تر. آن حضرت(ع) فرمود: فالزموا سمتهم... ولا تسبقوهم فتضلوا و لا تتاخروا عنهم فتهلکوا
همواره ملازم طریقه آنان باشید. نه از آنان پیشى گیرید که به گمراهى مى‏افتید و نه از آنان عقب بمانید که به هلاکت مى‏رسید.
دروغ بستن بر پیامبر(ص)
پیامبر(ص) فرمود: من کذب على متعمدا فلیتبوء مقعده من النار.
هر کسى بعمد بر من دروغ بندد در آتش جاى گیرد. (گفتنى است دروغ بستن بر پیامبر(ص) روزه را باطل مى‏کند.)
بپا داشتن سنت پیامبر(ص)
از نظر امیرمؤمنان، بپا داشتن سنت پیامبر(ص) خصلت اهل ایمان و وظیفه حکومت اسلامى است.
ترک نکردن سنت پیامبر(ص)
پبامبر(ص) فرمود: ستة لعنهم الله ... التارک لسنتى شش نفرند که خداى متعال آنها را لعنت مى‏کند یکى از آنها کسى است که سنت مرا ترک کند.
تغییر ندادن سنت پیامبر(ص)
در ذکر صلوات امام صادق(ع) به رسول خدا(ص) چنین مى‏خوانیم.
اللهم العن الذى ... غیروا سنة نبیک‏خداوندا لعنت کن کسانى را که سنت پیامبر را تغییر دادند، ... هزاران هزار لعنت!
ترجیح دادن پیامبر(ص)
پیامبر صلى الله علیه و آله فرمود: حبى خالط دماء امتى فهم یؤثرونى على الآباء و على الامهات و على انفسهم.
دوستى من با خونهاى امت من آمیخته شده است. آنها مرا بر پدران و مادران و خودشان ترجیح مى‏دهند.
فرو آوردن صدا در محضر پیامبر(ص)
خداى متعال بر حفظ مقام آخرین برگزیده خود در سوره حجرات مى‏فرماید:
یا ایها الذین آمنوا لا ترفعوا اصواتکم فوق صوت النبى و لا تجهروا له بالقول کجهر بعضکم لبعض.
اى مؤمنان، صداى خود را فراتر از صداى پیامبر(ص) نکنید و براى او سخن بلند مگویید مانند بلند سخن گفتن برخى از شما براى برخى دیگر.
بى‏تابى در رحلت پیامبر(ص)
امیرمؤمنان(ع) در رحلت پیامبر(ص) بر سر قبر آن حضرت(ع) گفت: فغان و بیتابى قبیح است مگر بر تو.
خشنود کردن دخت پیامبر(ص)
رضایت فاطمه زهرا(س) دخت گرامى پیامبر(ص) معیار رضایت الهى است. پیامبر(ص) در تکیه بر این امر، رضایت فاطمه(ع) را رضایت‏خویش و رضایت‏خویش را رضایت‏خداوند معرفى مى‏نمود و ناخرسندى و خشم زهرا7 را ناخرسندى خود و خشم خود را غضب خداوند مى‏دانست.
یادکرد اجداد پیامبر(ص)
پیامبر(ص) فرمود: اذا بلغ نسبى الى عدنان فامسکوا هر گاه نسب من به هنگام شمردن، به عدنان، [جد بیستم پیامبر(ص)] رسید توقف کنید. [و از آن پس را دنبال نکنید.]
ماه ویژه پیامبر(ص)
پیامبر(ص) فرمود: شعبان ماه من است، خداوند رحمت کند آنکه مرا در این ماه (اطاعت پروردگار و روزه) کمک کند.
امیرمؤمنان(ع) فرمود: از زمانى که نداى پیامبر(ص) را نسبت‏به شعبان شنیدم روزه این ماه را ترک نکردم و آن را تا آخر عمرم ترک نخواهم کرد ان شاء الله
زیارت پیامبر(ص)
زیارت قبر شریف پیامبر(ص) از پرفضیلت‏ترین زیارتهاست. آن حضرت خود فرموده است: کسى که بعد از رحلتم قبرم را زیارت کند مانند کسى است که به دیدار من در زمان حیاتم آمده است. و (در روایت دیگرى فرمود) من شفیع او در قیامت‏خواهم شد.
زیارت قبر پیامبر(ص) تا آنجا اهمیت دارد که مستحب است آن را بر حج استحبابى ترجیح دهیم. این زیارت در مواردى استحباب بیشترى دارد. از جمله:
1- به هنگام حج زیارت قبر شریف پیامبر صلى الله علیه و آله براى کسانى که به حج رفته‏اند استحباب بسیار دارد به گونه‏اى که اگر حجاج از انجام آن سر باز زنند بر حاکم اسلامى است آنان را به انجامش موظف دارد.
رضایت فاطمه زهرا(س) دخت گرامى پیامبر(ص) معیاررضایت الهى است.
2- در روز ولادت رسول اکرم(ص) (هفدهم ربیع‏الاول) در این روز چنانچه نتوان بر سر قبر آن حضرت حاضر شد مى‏توان از دور حضرت را زیارت کرد.
3- در مبعث نبوى‏9 (بیست و هفتم رجب) زیارت پیامبر(ص) در این روز مستحب است.
سلام کردن به پیامبر(ص)
پیامبر(ص) فرمود: اگر نمى‏توانید به زیارت قبر من بیایید به سویم سلام بفرستید که آن نیز به من مى‏رسد. در روایت دیگرى از امام کاظم(ع) مى‏خوانیم: هنگامى که به رواق پیامبر(ص) داخل یا از آن خارج مى‏شوى بر او سلام کن و همچنین از دور به او سلام کن. در روایت‏براى کنار قبر پیامبر(ص) «سلام‏» با کیفیت‏خاصى وارد شده است.
در دو مورد سلام کردن به پیامبر(ص) جایگاه ویژه‏اى پیدا مى‏کند:
1- در نماز، مستحب است قبل از گفتن سلام واجب در نماز، السلام علیک ایها النبى و رحمة الله و برکاته گفته شود.
2- در سجده سهو، براى سجده سهو اذکارى وارد شده که‏گفتن یکى از آنها واجب است. از جمله آن اذکار این است: بسم الله و بالله السلام علیک ایها النبى و رحمة الله و برکاته.
زیارت نوادگان پیامبر(ص)
پیامبر(ص) فرمود: من زار احدا من ذریتى زرته یوم القیامة‏کس که فردى از ذریه مرا زیارت کند، زیارت کنم او را در روز قیامت
صلوات فرستادن
خداى متعال در قرآن کریم مى‏فرماید: ان الله و ملائکته یصلون على النبى، یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیماخدا و فرشتگان بر پیامبر(ص) درود مى‏فرستند. اى کسانى که ایمان آورده‏اید، شما نیز بر او درود فرستید و او را کاملا فرمان برید.
در بیان فضیلت صلوات بر پیامبر(ص) و آل او روایات فراوانى وارد شده است که به دو روایت اشاره مى‏کنیم:
1- امام رضا(ع) فرمود: من لم یقدر عن ما یکفر به ذنوبه فلیکثر من الصلاة على محمد و آله‏کسى که نمى‏تواند گناهان خویش را با توبه و انابه و تحمل رنج عبادت محو کند باید بسیار بر محمد و آل او صلوات بفرستد.
2- ما فى المیزان شئ اثقل من الصلاة على محمد و آل محمدچیزى به اندازه صلوات بر محمد و آل او در ترازوى اعمال سنگینى نمى‏کند.
صلوات در چهار مورد حکم ویژه‏اى پیدا مى‏کند:
الف. در تشهد نماز واجب است.
ب. هنگام ذکر نام پیامبر(ص).
در این صورت هر چند واجب نیست ولى در مورد ترک آن دو حدیث نبوى تکان‏دهنده وجود دارد:
1- البخیل حقا من ذکرت عنده فلم یصل على‏حقیقتا بخیل کسى است که مرا پیش او یاد کنند و بر من صلوات نفرستد.
کسى که نمى‏تواند گناهان خویش را با توبه و انابه‏و تحمل رنج عبادت محو کند باید بسیار بر محمدو آل او صلوات بفرستد.
2- کسى که به هنگام یاد شدن از من صلوات را فراموش کند خداوند او را در پیدا کردن راه بهشت دچار اشتباه مى‏کند.
ج. در روز مبعث‏یکى از آداب ویژه، بسیار صلوات فرستادن است.
د. در دو خطبه نماز جمعه
در هر دو خطبه باید بر محمد و آل او علیهم السلام درود فرستاد.
ه. در سجده سهو
براى این سجده چند ذکر وارد شده که انجام یکى از آنها واجب است. بیشتر این ذکرها شامل صلوات است مانند: «بسم الله و بالله و صلى الله على محمد و آل محمد» و «بسم الله و بالله اللهم صل على محمد و آل محمد»
محترم شمردن خون، مال و آبروى گواهى‏دهنده به رسالت
کسى که بعد از شهادت به یگانگى خداوند سبحان، به رسالت پیامبر(ص) گواهى دهد خون، مال و آبروى او محترم مى‏گردد و احکام ازدواج و ... در حق او جارى مى‏شود.
در حدیث آمده: به حقنت الدماء و علیه جرت المناکح و المواریث‏با گفتن شهادتین خونها محترم شمرده مى‏شود و بر پایه آن احکام ازدواج و ارث جارى مى‏گردد.
کشتن دشنام دهنده پیامبر
همه فقیهان اسلام بر این عقیده‏اند که باید دشنام‏دهنده پیامبر(ص) را کشت.
تعمیر قبر پیامبر(ص)
علامه مجلسى(ره) در این باره در کتاب شریف بحارالانوار روایاتى را برشمرده که گویاى استحباب تعمیر قبر پیامبر(ص) و قبور امامان(ع) است.
نام‏گذارى به اسم پیامبر(ص)
آن حضرت خود فرموده است: بورک لبیت فیه محمد و مجلس فیه محمد و رفقة فیه محمدخانه یا مجلس و گروهى که در آن محمدنام وجود دارد مبارک است.
ابى رافع مى‏گوید: از پیامبر شنیدم اگر نام فرزند را محمد نهادید با او بدرفتارى ننمایید، اذیتش نکنید و او را نزنید.
امام صادق(ع) به کسى که نام فرزندش را محمد نهاده بود فرمود: او را فحش نده، نزن و به او بدى نکن.
دوست داشتن عترت پیامبر(ص)
قرآن مى‏فرماید: قل لا اسالکم علیه اجرا الا المودة فى القربى‏اى پیامبر، بگو از شما پاداشى جز دوستى خویشاوندانم نمى‏خواهم پیامبر(ص) فرمود: الزموا مودتنا اهل البیت‏7 فانه من لقى الله و هو یودنا دخل الجنة بشفاعتنا و الذى نفسى بیده لا ینفع عبدا عمله الا بمعرفة حقناهمواره به اهل بیت محبت ورزید. چه آنکه اگر کسى خداوند را ملاقات کند در حالى که ما را دوست مى‏دارد با شفاعت ما به بهشت رود. سوگند به کسى که جانم در دست اوست هیچ بنده‏اى از عمل خویش سود نمى‏برد مگر با شناختن حق ما.
نیازردن نوادگان پیامبر(ص)
پیامبر(ص) فرمود: به خدا سوگند نسبت‏به کسى که ذریه‏ام را بیازارد شفاعت نمى‏کنم.
نظر انداختن به فرزندان و نوادگان پیامبر(ص)النظر الى ذریة النبى(ص) عبادة‏نظر انداختن به ذریه پیامبر(ص) عبادت است.
والامقام‏ترین فرزندان و نوادگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند که وظایف امت نسبت‏به آنها آشکار است. بعد از ایشان باید به سادات بزرگوار احترام گذاشت و روایت فوق اینان را نیز شامل است. در روایتى مى‏خوانیم:
النظر الى جمیع ذریة النبى عبادة ما لم یفارقوا منهاجه و لم یتلوثوا بالمعاصى‏نظر افکندن به تمام ذریه پیامبر(ص) عبادت است تا آن زمان که از راه آن حضرت(ص) جدا نشده و به معاصى آلوده نشوند.
قرائت‏سوره محمد
پیامبر(ص) فرمود: کسى که سوره محمد(ص) را قرائت کند خداى سبحان او را از نهرهاى بهشت‏سیراب خواهد کرد.
امام صادق(ع) فرمود: کسى که سوره محمد(ص) را قرائت کند هیچگاه در دین او شک درنیاید و همواره از شرک و کفر محفوظ ماند تا اینکه مرگش فرا رسد. و زمانى که مرد خداوند هزار فرشته در قبر او مى‏گمارد که درود فرستند و ثواب درودشان براى او باشد و وى را تشییع کنند تا در ایستگاه ایمنى و رحمت، نزد خدا نگاهش دارند. سپس او در امان خداوند سبحان و پناه محمد(ص) قرار مى‏گیرد.
نماز پیامبر(ص)
کسى از امام رضا(ع) در باره نماز جعفر طیار پرسید حضرت فرمود چرا غافلى از نماز حضرت رسول(ص)! بعد فرمود: دو رکعت نماز بجاى مى‏آورى و در هر رکعتى یک بار سوره حمد و پانزده بار سوره انا انزلناه مى‏خوانى و در رکوع و بعد از سر برداشتن از آن، و در هر دو سجده و بعد از سر برداشتن از هر کدام پانزده بار سوره انا انزلناه را قرائت مى‏کنى. از نماز که فارغ شدى میان تو و خداوند گناهى نمى‏ماند مگر اینکه آمرزیده و حاجتت‏برآورده مى‏شود.
نماز در روضه شریف
مستحب است میان منبر و قبر پیامبر(ص) نماز گذارده شود.
نماز مبعث
دو نوع نماز براى این روز وارد شده است:
الف: دوازده رکعت نماز دو رکعتى که در هر رکعت‏حمد و یک سوره آسان قرائت مى‏گردد. میان هر دو رکعت نماز دعاى خاصى دارد که ابتداى آن این است: الحمدلله الذى لم یتخذ ولدا ...
ب: دوازده رکعت نماز که در هر رکعت‏حمد و سوره قرائت مى‏گردد و بعد از هر دو رکعت‏به صورت زیر عمل مى‏کند:
1- سوره حمد و سوره توحید و سوره قل اعوذ و برب الفلق و سوره قبل اعوذ برب الناس (چهار بار)
2- لا اله الا الله و الله اکبر و سبحان الله و الحمدلله و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم (چهار بار)
3- الله الله ربى لا اشرک به شیئا (چهار بار)
4- لا اشرک بربى احدا (چهار بار)
نماز روز میلاد
یکى از آداب روز میلاد پیامبر(ص) (هفدهم ربیع‏الاول) خواندن نمازى است که دو رکعت دارد و در هر رکعت‏بعد از حمد ده بار سوره انا انزلناه و ده بار سوره توحید خوانده مى‏شود.
وداع با قبر پیامبر(ص)
مستحب است کسى که مى‏خواهد از مدینه بیرون رود با قبر نبى‏9 وداع کند و مستحب است در وداع چنین بگوید:
صلى الله علیک السلام علیک لا جعله الله آخر تسلیمى علیک: خداوند بر تو درود فرستد. سلام بر تو! امیدواریم خداوند این سلام را آخرین عرض ارادت ما بر تو قرار ندهد. (وداع با پیامبر(ص) کیفیت‏خاصى دارد.)

تبلیغات