مکتب زیارت(4)
آرشیو
چکیده
متن
قوانین اسلام مبتنى بر حکمت و به کیفیتى نظام یافته است، که خود بتواند نگهبان و حافظ خویش باشد امر به معروف و نهى از منکر یا نظارت عمومى دو قانون نگهبان است که از دیگر قوانین الهى پاسدارى مىکند. امام حسین(ع) در خطبه امر به معروف و نهى از منکر بعد از قرائت آیه شریفه: المؤمنون و المؤمنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة: مردان و زنان مؤمن همه یاور و دوستدار یکدیگرند خلق را به کار نیکو وادار و از کار زشت منع مىکنند. نماز بپا مىدارند و زکات مىدهند اینگونه مىفرمایند فبدا الله بالامر بالمعروف و النهى عن المنکر فریضة منه لعلمه بانها اذا ادیت و اقیمت استقامت الفرائض کلها هیتها و صعبها: خداوند قبل از واجبات دیگر امر به معروف و نهى از منکر را ذکر مىکند زیرا خداوند مىداند که اگر امر به معروف و نهى از منکر اقامه شود بقیه واجبات چه آسان و چه مشکل آن نیز انجام مىگیرد.
در حقیقت جامعه بشرى حکم یک کشتى مسافربرى را دارد اگر در قسمتى از آن صدمه و شکستگى وارد آید بقیه نیز دچار صدمات جبرانناپذیرى خواهد شد و نتیجه آن فقط دامنگیر فردى که موجب شکستگى آن شده است نخواهد شد چنان که در حدیثبه هنگام برشمردن عواقب شرک امر به معروف و نهى از منکر مىفرماید: فیعمهم بعقابه فیهلک الابرار فى دار الاشرار و الصغار فى دار الکبار: در این صورت عقاب همگانى خواهد شد و نیکان در خانه اشرار و اطفال در خانه بزرگان به هلاکتخواهند رسید و این اصلى از اصول حاکم بر جامعه است که اگر عظمت و ابهت قانون مقدس در ملا عام و در انظار عمومى، در هم شکسته شود و جامعه ناخشنودى خویش را در مقابل آن ابراز نکند به تدریج قانونشکنى فراگیر خواهد شد و به زودى دامن وابستگان و فرزندان معتقدین به آن قانون را فرا خواهد گرفت و در نتیجه جهتگیرى غالب جامعه به سمت هتک و نفى و حتى ضد ارزش دانستن آن قانون مقدس پیش خواهد رفت و در آن هنگام داغ لعن و دورى از رحمت الهى بر پیشانى آنها نقش خواهد بست چنان که در قرآن کریم مىخوانیم: لعن الذین کفروا من بنى اسرائیل على لسان داود و عیسى ابن مریم ذالک بما عصوا و کانوا یعتدون - کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه: کافران بنىاسرائیل به زبان داود و عیسى ابن مریم از آن جهت مورد لعن قرار گرفتند که نافرمانى خدا نمودند و از حکم حق سرکشى کردند آنها هیچگاه از کار زشتخود دستبر نداشتند و بر عکس جامعه «معروف یار» و منکر ستیز جامعهاى بالنده و پیشتاز و برخوردار از نصرت الهى خواهد بود که میوههاى شیرین پاکى و صداقت و کرامت را به افراد خویش تقدیم خواهد کرد چنانکه در قرآن آمده است و لینصرون الله من ینصره ان الله لقوى عزیز الذین ان مکناهم فى الارض اقاموا الصلاة و آتوا الزکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر ولله عاقبة الامور: هر که خدا را یارى کند البته خدا او را یارى خواهد کرد که خدا را منتهاى اقتدار و توانائیست «آنان که خدا را یارى مىکنند» آنها هستند که اگر در روى زمین به آنان اقتدار و شوکت دهیم نماز بپا مىدارند و زکات مىدهند و امر به معروف و نهى از منکر مىکنند.
اندلس تجربه تلخ ترک امر بهمعروف و نهى از منکر
تاریخ اندلس نمونه روشنى است که مىتواند وضعیت این دو جامعه را ترسیم کند آن هنگام که سپاه اسلام با بینش الهى و با اتکاء به الله پیش مىرفت و به تعبیر امیرمؤمنان(ع) بصیرت و بینش خویش را بر شمشیرهایشان نهاده بود. جامعهاى بود که همچنان عطر توحید و آزادى را به ملتها ارزانى مىداشت. اما پس از مدتى سپاه اسلام دچار توطئهاى شد که او را از درون متلاشى ساخت. توطئه از این قرار بود که سردمداران کفر «تهاجم فرهنگى» خویش را به سمت و سوى جوانان آغاز کردند. ابتدا فرهنگ میخوارى را در میان جوانان مسلمان ترویج کرده و سپس با ماموریت دادن به عدهاى از دختران و زنان هرزه برنامههاى ضد اخلاق عمومى و عفت اسلامى را هر چه بیشتر گسترش دادند. آنها که مىبایست سالتخویش را انجام دهند و با سلاح نهى از منکر از سقوط جامعه اسلامى جلوگیرى کنند، در انجام وظیفه، کوتاهى نمودند در نتیجه، غیرت دینى در میان جوانان مسلمان به ضعف گرایید و با اولین هجوم مسلحانه دشمن از پاى درآمد و تمام افتخارات و عظمتخویش را در اسپانیا از دست داد. و اندلس براى مسلمانان فقط سرزمین خاطرهها شتخاطرههایى تلخ که همچنان قلب هر مسلمان غیرتمند را مىفشارد.
معروف گرایى و منکرستیزى در سیره انبیاء
معصومین(ع) خود پیشتاز این حرکتبودهاند در حدیث آمده است، «ان الامر بالمعروف و النهى عن المنکر سبیل الانبیاء و منهاج الصلحاء امر به معروف و نهى از منکر راه انبیاء و روش شایستگان است.
توحید، اساس کار انبیاء را تشکیل مىدهد و خود اصل و بنیان تمامى نیکیهاست آنها با استقامتى شگفت و شجاعتى چشمگیر علىرغم همه مخاطرات و سختیها بدین امر همت گماشتند در آیاتى از قرآن چنین مىخوانیم: لقد ارسلنا نوحا الى قومه فقال یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره و الى عاد اخاهم هودا قال یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره و الى ثمود اخاهم صالحا قال یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره و الى اخاهم شعیبا قال یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره که در تمامى این آیات اساسىترین و اولىترین هدف آنان را عبودیت و بندگى خداى یگانه ترسیم مىکند و خدا مىداند که به دنبال اعلام توحید بر نوح و هود و شعیب و صالح و دیگر پیامبران چه گذشت و چه مشکلات و سختیهایى روى آور شد. مشکلاتى که کوه را از جاى برمىداشت اما این مردان الهى همچنان استوار و ثابت قدم بر دعوت خویش پاى فشردند تا نمرودهاى خودخواه و فرعونهاى لجوج را مهار کنند. و به خود آورند و نور معرفت را فرا راه دیدگان حقجویان قرار دهند. «اذهب الى فرعون انه طغى فقل له هل لک الى ان تزکى و اهدیک الى ربک فتخشى امر به معروف و نهى از منکر در محدوده فروع دین مورد نظر است که موارد ذیل نمونههایى از آن مىباشد.. شعیب پیامبر پس از دعوت مردم به سوى خدا به آنان هشدار مىدهد که از کمفروشى پرهیز کنند و در کیل و وزن کم نگذارند چنانکه در قرآن کریم مىخوانیم: و الى مدین اخاهم شعیبا قال یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره قد جائتکم بینة من ربکم فاوفوا الکیل و المیزان و لا تبخسوا الناس اشیائهم و لا تفسد فى الارض بعد اصلاحها: و به اهل مدین برادر آنها شعیب را فرستادیم و گفت اى قوم، خداى را پرستید که شما را جز او خدایى نیست اکنون که از جانب پروردگار براى شما برهانى روشن آمد در سنجش کیل و وزن با مردم عدل و درستى پیشه کنید و کمفروشى نکنید و در زمین پس از آنکه قوانین آسمانى به نظم و اصلاح آن آمد به فساد برنخیزید.
و درباره حضرت لوط مىفرماید: و لوطا اذ قال لقومه اتاتون الفاحشة ما سبقکم بها من احد من العالمین. انکم لتاتون الرجال شهوة من دون النساء بل انتم قوم مسرفون: و لوط را فرستادیم که به قوم خود گفت: آیا عمل زشتى که پیش از شما هیچ کس بدان مبادرت نکرده بجا مىآورید؟ شما زنان را ترک کرده و با مردان شهوت میرانید آرى که شما مردمى فاسد و نابکارید.
یکى از صفات قرآنى رسول مکرم اسلام(ص)
یکى از صفات رسول خدا(ص) در قرآن کریم «آمر به معروف و ناهى از منکر» است چنان که مىفرماید: الذین یتبعون الرسول النبى الامى الذى یجدونه مکتوبا عندهم فى التوریة و الانجیل بامرهم بالمعروف و ینهاهم عن المنکر: آنان که پیرورى کنند از رسول و پیامبر امى که در تورات و انجیلى که در دست آنهاست«نام و نشانى و اوصافش را» نوشته مىیابند «که آن رسول» آنها را امر به معروف و نهى از منکر خواهد کرد.
در زیارتنامه آن بزرگوار نیز وارد شده است «اشهد انک قد بلغت الرسالة و اقمت الصلاة و آتیت الزکاة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر: شهادت مىدهم که تو فرمان رسالتخود را از جانب حق به خلق رسانیدى و نماز را به پا داشتى و زکات را به فقیران پرداخت نمودى و امر به معروف و نهى از منکر نمودى.
ائمه و امر به معروف و نهى از منکر
صراط مستقیم الهى یکى است و رهروان آن نیز حامل یک پیامند. ائمه معصومین این وارثان انبیاء استمراربخش راهى هستند که آغازگران آن انبیاء الهى در طول تاریخ بودهاند آن بزرگواران در پرتو تاکید بر توحید و اصول معارف اسلامى به تزکیه روح و روان انسانها توجهى تام و تمام داشتهاند که در این زمینه سیره عملى آنها در رابطه با امر به معروف و نهى از منکر اسوه حسنه براى همه دلدادگان به مقام شامخ ولایت مىباشد که به نمونههایى از آن در این فصل مىپردازیم.
الف - دستور العمل على(ع) به اهل بازار
امام باقر(ع) مىفرماید به هنگامى که امیرالمؤمنین(ع) در کوفه حضور داشتند هر روز صبح از مقر خلافتبیرون مىآمدند. از هر یک از بازارها سرکشى مىنمودند در حالى که تازیانه بر دوش داشت. در مقابل بازاریان مىایستاد و آنها را در حالى که سرا پا گوش شده بودند اینگونه موعظه مىنمود: یا معشر التجار اتقوا الله ... و تزینوا بالحلم و تناهوا عن الیمین و جانبوا الکذب، و تجافوا عن الظلم، و انصفوا المضلومین، و لا تقربوا الربا و اوفوا الکیل و المیزان ، و لا تبخسوا الناس اشیاءهم و لا تعثوا فى الارض مفسدن.
اى گروه تجار تقواى خدا را پیشه کنید ... و خود را به بردبارى زینت دهید و از قسم خوردن باز ایستید از دروغ دورى کنید و از ظلم و ستم بپرهیزید در سنجش کیل و وزن با مردم عدل و درستى پیشه کنید و اشیاء و اموال مردم را به کم نگیرید و در زمین فساد نکنید.
ب - دستور به رعایتحریم زن و مرد
در روایت دیگرى از امام صادق(ع) این چنین آمده است که حضرت امیرالمؤمنین(ع) به اهل عراق فرمود: یا اهل العراق نبئت ان نسائکم یوافین الرجال فى الطریق اما تستحیون: اى اهل عراق به من خبر رسیده که زنهایى از شما مىآیند و مردها در راه با آنها برخورد مىکنند آیا حیا نمىکنید.
ج - نهى از هدر دادن بیت المال
خزانه مسلمین و بیتالمال در سیره ائمه(ع) جایگاه خاصى دارد و اهتمام فوقالعاده بدان داشتهاند از اینرو در نهجالبلاغه آمده است که امیرمؤمنان(ع) فرمود: اموالى که به ناحق از بیتالمال به یغما رفته است، آن را به جایگاه خود باز خواهم گرداند اگر چه در کابین زنان قرار گرفته باشد و یا با آن کنیز خریدارى شده باشد. و در یکى از اوامرى که در این رابطه به یکى از استانداران خود که به بیتالمال دست درازى نموده بود، مىفرمایند: فاتق الله واردد الى هؤلاء القوم اموالهم ... از خدا بترس و مالهاى این گروه را به آنان باز گردان که اگر این کار را انجام ندهى و خداوند مرا به تو توانا گرداند در باره تو نزد خدا عذر بیاورم و ترا بشمشیرم که فردى را بان نزدهام مگر آنکه در آتش داخل شده به کیفر رسانم و به خدا سوگند اگر حسن و حسین - علیها السلام - انجام داده بودند مانند آنچه تو انجام دادى با ایشان صلح و آشتى نمىکردم و از من بخواهشى نمىرسیدند تا اینکه حق را از آنان بستانم. و در دستور دیگرى که به یکى از کارگزارانشان بیان مىدارند اینگونه آمده است ادقوا اقلامکم و قاربوا بین سطورکم ... و ایاکم و الاکثار فان اموال المسلمین لا تحتمل الاضرار: قلمهایتان را نازک قرار دهید و خطها را نزدیک هم بنویسید و از زیادهنویسى بیش از بیان مقصود بپرهزید که اموال مسلمین متحمل ضرر و زیان نگردد.
د - على(ع) و نماز در اول وقت
زمانى که امام على(ع) محمد ابنابىبکر را به حکومت مصر گمارد در ضمن دستور العملهایى که براى او صادر نمود این بود: صل الصلاة لوقتها الموقت لها ... و لا تؤخرها عن وقتها لاشتغال و اعلم ان کل شئ من عملک تبع لصلاتک: نماز را در وقتى که براى آن تعیین شده بجا آور و از جهتبیکارى آن را پیش از وقتبجا نیاور و بجهت کار داشتن آن را از وقتش به تاخیز میفکن و بدان هر چیز از عملت پیرو نماز تو است.
در حقیقت جامعه بشرى حکم یک کشتى مسافربرى را دارد اگر در قسمتى از آن صدمه و شکستگى وارد آید بقیه نیز دچار صدمات جبرانناپذیرى خواهد شد و نتیجه آن فقط دامنگیر فردى که موجب شکستگى آن شده است نخواهد شد چنان که در حدیثبه هنگام برشمردن عواقب شرک امر به معروف و نهى از منکر مىفرماید: فیعمهم بعقابه فیهلک الابرار فى دار الاشرار و الصغار فى دار الکبار: در این صورت عقاب همگانى خواهد شد و نیکان در خانه اشرار و اطفال در خانه بزرگان به هلاکتخواهند رسید و این اصلى از اصول حاکم بر جامعه است که اگر عظمت و ابهت قانون مقدس در ملا عام و در انظار عمومى، در هم شکسته شود و جامعه ناخشنودى خویش را در مقابل آن ابراز نکند به تدریج قانونشکنى فراگیر خواهد شد و به زودى دامن وابستگان و فرزندان معتقدین به آن قانون را فرا خواهد گرفت و در نتیجه جهتگیرى غالب جامعه به سمت هتک و نفى و حتى ضد ارزش دانستن آن قانون مقدس پیش خواهد رفت و در آن هنگام داغ لعن و دورى از رحمت الهى بر پیشانى آنها نقش خواهد بست چنان که در قرآن کریم مىخوانیم: لعن الذین کفروا من بنى اسرائیل على لسان داود و عیسى ابن مریم ذالک بما عصوا و کانوا یعتدون - کانوا لا یتناهون عن منکر فعلوه: کافران بنىاسرائیل به زبان داود و عیسى ابن مریم از آن جهت مورد لعن قرار گرفتند که نافرمانى خدا نمودند و از حکم حق سرکشى کردند آنها هیچگاه از کار زشتخود دستبر نداشتند و بر عکس جامعه «معروف یار» و منکر ستیز جامعهاى بالنده و پیشتاز و برخوردار از نصرت الهى خواهد بود که میوههاى شیرین پاکى و صداقت و کرامت را به افراد خویش تقدیم خواهد کرد چنانکه در قرآن آمده است و لینصرون الله من ینصره ان الله لقوى عزیز الذین ان مکناهم فى الارض اقاموا الصلاة و آتوا الزکوة و امروا بالمعروف و نهوا عن المنکر ولله عاقبة الامور: هر که خدا را یارى کند البته خدا او را یارى خواهد کرد که خدا را منتهاى اقتدار و توانائیست «آنان که خدا را یارى مىکنند» آنها هستند که اگر در روى زمین به آنان اقتدار و شوکت دهیم نماز بپا مىدارند و زکات مىدهند و امر به معروف و نهى از منکر مىکنند.
اندلس تجربه تلخ ترک امر بهمعروف و نهى از منکر
تاریخ اندلس نمونه روشنى است که مىتواند وضعیت این دو جامعه را ترسیم کند آن هنگام که سپاه اسلام با بینش الهى و با اتکاء به الله پیش مىرفت و به تعبیر امیرمؤمنان(ع) بصیرت و بینش خویش را بر شمشیرهایشان نهاده بود. جامعهاى بود که همچنان عطر توحید و آزادى را به ملتها ارزانى مىداشت. اما پس از مدتى سپاه اسلام دچار توطئهاى شد که او را از درون متلاشى ساخت. توطئه از این قرار بود که سردمداران کفر «تهاجم فرهنگى» خویش را به سمت و سوى جوانان آغاز کردند. ابتدا فرهنگ میخوارى را در میان جوانان مسلمان ترویج کرده و سپس با ماموریت دادن به عدهاى از دختران و زنان هرزه برنامههاى ضد اخلاق عمومى و عفت اسلامى را هر چه بیشتر گسترش دادند. آنها که مىبایست سالتخویش را انجام دهند و با سلاح نهى از منکر از سقوط جامعه اسلامى جلوگیرى کنند، در انجام وظیفه، کوتاهى نمودند در نتیجه، غیرت دینى در میان جوانان مسلمان به ضعف گرایید و با اولین هجوم مسلحانه دشمن از پاى درآمد و تمام افتخارات و عظمتخویش را در اسپانیا از دست داد. و اندلس براى مسلمانان فقط سرزمین خاطرهها شتخاطرههایى تلخ که همچنان قلب هر مسلمان غیرتمند را مىفشارد.
معروف گرایى و منکرستیزى در سیره انبیاء
معصومین(ع) خود پیشتاز این حرکتبودهاند در حدیث آمده است، «ان الامر بالمعروف و النهى عن المنکر سبیل الانبیاء و منهاج الصلحاء امر به معروف و نهى از منکر راه انبیاء و روش شایستگان است.
توحید، اساس کار انبیاء را تشکیل مىدهد و خود اصل و بنیان تمامى نیکیهاست آنها با استقامتى شگفت و شجاعتى چشمگیر علىرغم همه مخاطرات و سختیها بدین امر همت گماشتند در آیاتى از قرآن چنین مىخوانیم: لقد ارسلنا نوحا الى قومه فقال یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره و الى عاد اخاهم هودا قال یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره و الى ثمود اخاهم صالحا قال یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره و الى اخاهم شعیبا قال یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره که در تمامى این آیات اساسىترین و اولىترین هدف آنان را عبودیت و بندگى خداى یگانه ترسیم مىکند و خدا مىداند که به دنبال اعلام توحید بر نوح و هود و شعیب و صالح و دیگر پیامبران چه گذشت و چه مشکلات و سختیهایى روى آور شد. مشکلاتى که کوه را از جاى برمىداشت اما این مردان الهى همچنان استوار و ثابت قدم بر دعوت خویش پاى فشردند تا نمرودهاى خودخواه و فرعونهاى لجوج را مهار کنند. و به خود آورند و نور معرفت را فرا راه دیدگان حقجویان قرار دهند. «اذهب الى فرعون انه طغى فقل له هل لک الى ان تزکى و اهدیک الى ربک فتخشى امر به معروف و نهى از منکر در محدوده فروع دین مورد نظر است که موارد ذیل نمونههایى از آن مىباشد.. شعیب پیامبر پس از دعوت مردم به سوى خدا به آنان هشدار مىدهد که از کمفروشى پرهیز کنند و در کیل و وزن کم نگذارند چنانکه در قرآن کریم مىخوانیم: و الى مدین اخاهم شعیبا قال یا قوم اعبدوا الله ما لکم من اله غیره قد جائتکم بینة من ربکم فاوفوا الکیل و المیزان و لا تبخسوا الناس اشیائهم و لا تفسد فى الارض بعد اصلاحها: و به اهل مدین برادر آنها شعیب را فرستادیم و گفت اى قوم، خداى را پرستید که شما را جز او خدایى نیست اکنون که از جانب پروردگار براى شما برهانى روشن آمد در سنجش کیل و وزن با مردم عدل و درستى پیشه کنید و کمفروشى نکنید و در زمین پس از آنکه قوانین آسمانى به نظم و اصلاح آن آمد به فساد برنخیزید.
و درباره حضرت لوط مىفرماید: و لوطا اذ قال لقومه اتاتون الفاحشة ما سبقکم بها من احد من العالمین. انکم لتاتون الرجال شهوة من دون النساء بل انتم قوم مسرفون: و لوط را فرستادیم که به قوم خود گفت: آیا عمل زشتى که پیش از شما هیچ کس بدان مبادرت نکرده بجا مىآورید؟ شما زنان را ترک کرده و با مردان شهوت میرانید آرى که شما مردمى فاسد و نابکارید.
یکى از صفات قرآنى رسول مکرم اسلام(ص)
یکى از صفات رسول خدا(ص) در قرآن کریم «آمر به معروف و ناهى از منکر» است چنان که مىفرماید: الذین یتبعون الرسول النبى الامى الذى یجدونه مکتوبا عندهم فى التوریة و الانجیل بامرهم بالمعروف و ینهاهم عن المنکر: آنان که پیرورى کنند از رسول و پیامبر امى که در تورات و انجیلى که در دست آنهاست«نام و نشانى و اوصافش را» نوشته مىیابند «که آن رسول» آنها را امر به معروف و نهى از منکر خواهد کرد.
در زیارتنامه آن بزرگوار نیز وارد شده است «اشهد انک قد بلغت الرسالة و اقمت الصلاة و آتیت الزکاة و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر: شهادت مىدهم که تو فرمان رسالتخود را از جانب حق به خلق رسانیدى و نماز را به پا داشتى و زکات را به فقیران پرداخت نمودى و امر به معروف و نهى از منکر نمودى.
ائمه و امر به معروف و نهى از منکر
صراط مستقیم الهى یکى است و رهروان آن نیز حامل یک پیامند. ائمه معصومین این وارثان انبیاء استمراربخش راهى هستند که آغازگران آن انبیاء الهى در طول تاریخ بودهاند آن بزرگواران در پرتو تاکید بر توحید و اصول معارف اسلامى به تزکیه روح و روان انسانها توجهى تام و تمام داشتهاند که در این زمینه سیره عملى آنها در رابطه با امر به معروف و نهى از منکر اسوه حسنه براى همه دلدادگان به مقام شامخ ولایت مىباشد که به نمونههایى از آن در این فصل مىپردازیم.
الف - دستور العمل على(ع) به اهل بازار
امام باقر(ع) مىفرماید به هنگامى که امیرالمؤمنین(ع) در کوفه حضور داشتند هر روز صبح از مقر خلافتبیرون مىآمدند. از هر یک از بازارها سرکشى مىنمودند در حالى که تازیانه بر دوش داشت. در مقابل بازاریان مىایستاد و آنها را در حالى که سرا پا گوش شده بودند اینگونه موعظه مىنمود: یا معشر التجار اتقوا الله ... و تزینوا بالحلم و تناهوا عن الیمین و جانبوا الکذب، و تجافوا عن الظلم، و انصفوا المضلومین، و لا تقربوا الربا و اوفوا الکیل و المیزان ، و لا تبخسوا الناس اشیاءهم و لا تعثوا فى الارض مفسدن.
اى گروه تجار تقواى خدا را پیشه کنید ... و خود را به بردبارى زینت دهید و از قسم خوردن باز ایستید از دروغ دورى کنید و از ظلم و ستم بپرهیزید در سنجش کیل و وزن با مردم عدل و درستى پیشه کنید و اشیاء و اموال مردم را به کم نگیرید و در زمین فساد نکنید.
ب - دستور به رعایتحریم زن و مرد
در روایت دیگرى از امام صادق(ع) این چنین آمده است که حضرت امیرالمؤمنین(ع) به اهل عراق فرمود: یا اهل العراق نبئت ان نسائکم یوافین الرجال فى الطریق اما تستحیون: اى اهل عراق به من خبر رسیده که زنهایى از شما مىآیند و مردها در راه با آنها برخورد مىکنند آیا حیا نمىکنید.
ج - نهى از هدر دادن بیت المال
خزانه مسلمین و بیتالمال در سیره ائمه(ع) جایگاه خاصى دارد و اهتمام فوقالعاده بدان داشتهاند از اینرو در نهجالبلاغه آمده است که امیرمؤمنان(ع) فرمود: اموالى که به ناحق از بیتالمال به یغما رفته است، آن را به جایگاه خود باز خواهم گرداند اگر چه در کابین زنان قرار گرفته باشد و یا با آن کنیز خریدارى شده باشد. و در یکى از اوامرى که در این رابطه به یکى از استانداران خود که به بیتالمال دست درازى نموده بود، مىفرمایند: فاتق الله واردد الى هؤلاء القوم اموالهم ... از خدا بترس و مالهاى این گروه را به آنان باز گردان که اگر این کار را انجام ندهى و خداوند مرا به تو توانا گرداند در باره تو نزد خدا عذر بیاورم و ترا بشمشیرم که فردى را بان نزدهام مگر آنکه در آتش داخل شده به کیفر رسانم و به خدا سوگند اگر حسن و حسین - علیها السلام - انجام داده بودند مانند آنچه تو انجام دادى با ایشان صلح و آشتى نمىکردم و از من بخواهشى نمىرسیدند تا اینکه حق را از آنان بستانم. و در دستور دیگرى که به یکى از کارگزارانشان بیان مىدارند اینگونه آمده است ادقوا اقلامکم و قاربوا بین سطورکم ... و ایاکم و الاکثار فان اموال المسلمین لا تحتمل الاضرار: قلمهایتان را نازک قرار دهید و خطها را نزدیک هم بنویسید و از زیادهنویسى بیش از بیان مقصود بپرهزید که اموال مسلمین متحمل ضرر و زیان نگردد.
د - على(ع) و نماز در اول وقت
زمانى که امام على(ع) محمد ابنابىبکر را به حکومت مصر گمارد در ضمن دستور العملهایى که براى او صادر نمود این بود: صل الصلاة لوقتها الموقت لها ... و لا تؤخرها عن وقتها لاشتغال و اعلم ان کل شئ من عملک تبع لصلاتک: نماز را در وقتى که براى آن تعیین شده بجا آور و از جهتبیکارى آن را پیش از وقتبجا نیاور و بجهت کار داشتن آن را از وقتش به تاخیز میفکن و بدان هر چیز از عملت پیرو نماز تو است.