چکیده

مقدمه و هدف: هدف این پژوهش پیش بینی رضایت شغلی معلمان ابتدائی شهر کازرون بر اساس سرسختی روان شناختی و انگیزه پیشرفت پرداخته است. روش شناسی پژوهش: تحقیق حاضر از نظر روش و ماهیت توصیفی-همبستگی بود.. جامعه آماری این پژوهش شامل 430 نفر از معلمان مقطع ابتدائی شهرستان کازرون است که با استفاده از جدول مورگان201 نفر را از روشن مونه گیری تصادقی ساده انتخاب شدند..ابزار این پژوهش سه پرسشنامه انگیزه پیشرفت هلم دیج و اسپنس (1977)، پرسشنامه رضایت شغلی مینه سوتا (MSQ)و پرسشنامه سرسختی روانشناختی کوباسا و همکاران(۱۹۸۲) بود .روایی و پایایی پرسشنامه ها قبلا توسط تحقیقات مختلف تائید شده است. داده های استخراجی با استفاده از آزمون رگرسیون چندگانه و نرم افزار SPSS22 مورد تجزیه وتحلیل قVار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان می دهد که بین رضایت شغلی و سرسختی روان شناختی با توجه به ضریب همبستگی427/0رابطه معنی داری وجود دارد و بین رضایت شغلی و انگیزه پیشرفت با توجه به ضریب همبست778/0 رابطه ی معنی داری وجود دارد.و هر دو متغیر می توانند به طور معنی داری رضایت شغلی معلمان را پیش بینی کنند. بحث و نتیجه گیری: بر اساس سر سختی روان شناختی و انگیزه پیشرفا می توان رضایت شغلی معلمان را پیش بینی کرد. و انگیزش پیشرفت سهم بیشتری در پیش بینی رضایت شغلی معلمان دارد.

Predicting the Job satisfaction of Elementary Teachers in Kazerun city based on Psychological Hardiness and Achievement Motivation

Introduction and purpose: The purpose of this research was to predict the job satisfaction of primary teachers in Kazeron based on psychological hardiness and Achievement Motivation. Research Methodology: The current research was descriptive-correlational in terms of method and nature. The statistical population of this research included 430 elementary school teachers in Kazeron city, 201 of whom were selected using the Karjesi and Morgan tables from Roshan Monegiri Tasadeghi Sadh. The tools of this research were the three motivational questionnaires of Helm-Dige and Spence (1977), the Minnesota Job Satisfaction Questionnaire (MSQ) and the psychological toughness questionnaire of Kobasa et al. (1982). The validity and reliability of the questionnaires have already been confirmed by various researches. Extracted data was analyzed using multiple regression test and SPSS22 software. Findings: The findings show that there is a significant relationship between job satisfaction and psychological toughness according to the correlation coefficient of 0.427 and there is a significant relationship between job satisfaction and motivation to progress according to the correlation coefficient of 0.778. Both variables can significantly predict teachers' job satisfaction. Discussion and conclusion:The job satisfaction of teachers can be predicted based on psychological toughness and motivation. And motivation to progress has a greater contribution in predicting teachers' job satisfaction.

تبلیغات