چکیده

اخلاق حرفه ای در محیط کار کلید پیشگیری از بیشتر مشکلات شغلی است و به همین دلیل تمامی سازمان ها و نهادهای یک جامعه به دنبال دستیابی به آن هستند. رعایت اخلاق حرفه ای در شغل معلمی به دلیل این که با تربیت نیروی انسانی آینده ی یک کشور سروکار دارد، به مراتب ضرورت بیشتری دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی اخلاق حرفه ای با خودکارآمدی و عملکرد شغلی در معلمان ابتدایی شهر فنوج انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش تعداد 152 معلم ابتدایی بودند که به شیوه ی نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 105 نفر از طریق سه پرسشنامه ی اخلاق حرفه ای (گریگوری، 1990)، خودکارآمدی شرر و همکاران (1975) و عملکرد شغلی (پاترسون، 1970) موردمطالعه قرار گرفتند. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t انجام شد. یافته ها نشان داد که مقدار ضرایب همبستگی اخلاق حرفه ای و مؤلفه های آن: دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با عملکرد شغلی و خودکارآمدی به ترتیب برابر با 305/0، 288/0، 238/0، 289/0 بود (p<0/01). مقدار ضرایب همبستگی اخلاق حرفه ای و مؤلفه های آن: دلبستگی و علاقه به کار، پشتکار و جدیت در کار، روابط سالم و انسانی و روح جمعی و مشارکت در کار با خودکارآمدی به ترتیب برابر با 288/0، 306/0، 411/0 و 353/ بود (p<0/01) همچنین نتایج آزمون تی نشان داد که بین ابعاد اخلاق حرفه ای، خودکارآمدی و عملکرد شغلی معلمان مرد و زن تفاوت معناداری وجود ندارد (p<0/01).

The relationship between professional ethics and self-efficacy and job performance of elementary teachers

Professional ethics in the work environment is the key to prevent most of the job problems, and for this reason, all organizations and institutions of a society seek to achieve it. Observance of professional ethics in the job of a teacher is much more necessary because it deals with training the future human resources of a country. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between professional ethics and self-efficacy and job performance in elementary school teachers in Fanuj city. The research method is descriptive-correlation. The statistical population of this research was 152 elementary school teachers, who were studied by simple random sampling of 105 people through three questionnaires of professional ethics (Gregory, 1990), self-efficacy of Scherer et al. (1975) and job performance (Patterson, 1970). Data analysis was done using Pearson correlation coefficient and t test. The findings showed that the correlation coefficients of professional ethics and its components: attachment and interest in work, perseverance and seriousness in work, healthy and human relations and collective spirit and participation in work with job performance and self-efficacy are equal to 0.305, 288/0, respectively. 0, 0.238, 0.289 (p<0.01). The value of correlation coefficients of professional ethics and its components: attachment and interest in work, perseverance and seriousness in work, healthy and human relations and collective spirit and participation in work with self-efficacy equal to 0.288, 0.306, 0.411 and 353 respectively. / was (p<0/01) and the results of the t-test showed that there is no significant difference between the dimensions of professional ethics, self-efficacy and job performance of male and female teachers (p<0/01).

تبلیغات