چکیده

این مطالعه با هدف ساخت، اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه اخلاق کار در میان کارکنان آموزش وپرورش به انجام رسیده است. بدین منظور، پرسشنامه ای براساس ادبیات نظری و پرسشنامه های موجود در زمینه اخلاق کار تهیه شد. با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، نمونه 228 نفری (مرد و زن) از کارکنان آموزش وپرورش ناحیه 2 شهرستان زنجان انتخاب و پرسشنامه روی آن ها اجرا شد. ابزار پژوهش، پرسشنامه اخلاق کار با 33 گویه می باشد. روش های به کار رفته شامل تحلیل گویه ها (ضریب تمیز و روش لوپ)، روایی سازه (تحلیل عاملی) و اعتبار (محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسشنامه و عامل ها) بودند. در نتایج تحلیل عاملی 5 عامل شناسایی شد که عبارتند از: 1. دلبستگی و علاقه به کار 2. روابط سالم و انسانی در محل کار 3. رعایت نظم و انضباط کاری 4. روح همکاری جمعی و مشارکت در محل کار و 5. پشتکار و جدیت در کار. اعتبار این پرسشنامه از طریق محاسبه آلفای کرونباخ 951/0 به دست آمد. با درنظرگرفتن نتایج این پژوهش می توان گفت که این پرسشنامه از اعتبار و روایی مناسبی برخوردار است و عوامل به دست آمده از تحلیل عاملی می توانند اخلاق کار را به نحو مناسب اندازه گیری کنند.

Constructing, validating and validating work ethics questionnaire

  This study was carried out with the aim of constructing, validating and validating the work ethics questionnaire among education and training workers. For this purpose, a questionnaire was prepared based on theoretical literature and existing questionnaires in the field of work ethics. With the multi-stage cluster random sampling method, a sample of 228 people (male and female) was selected from the education and training staff of district 2 of Zanjan city and a questionnaire was administered on them. The research tool is the work ethics questionnaire with 33 items. The methods used included item analysis (clean coefficient and loop method), construct validity (factor analysis) and validity (calculation of Cronbach's alpha coefficient for the entire questionnaire and factors). In the results of the factor analysis, 5 factors were identified, which are: 1. Attachment and interest in work, 2. Healthy and human relations at the workplace, 3. Compliance with work discipline, 4. The spirit of collective cooperation and participation at the workplace, and 5. Perseverance and seriousness in the workplace. Work. The validity of this questionnaire was obtained by calculating Cronbach's alpha of 0.951. Considering the results of this research, it can be said that this questionnaire has good reliability and validity and the factors obtained from factor analysis can measure work ethics in an appropriate way.

تبلیغات