گزارشى از لجنة التحقیق احقاق الحق
آرشیو
چکیده
متن
«احقاق الحق» از برجستهترین آثار کلامى شیعه امامیه است که علامه شهید قاضى نورالله شوشترى آن را تالیف نموده است. حضرت آیتالله العظمى مرعشى نجفى - قدسسره - به لحاظ اهمیت موضوع اقدام به تشکیل «لجنة التحقیق احقاق الحق» نمود که این مهم پس از ارتحال معظمله به اهتمام حضرت حجةالاسلام و المسلمین جناب آقاى دکتر سید محمود مرعشى تداوم یافت. و اینک 31 جلد از کتاب چاپ و منتشر شده و بقیه مجلدات در دست انتشار است. با سپاس از ایشان که ما را در تهیه این گزارش مدد رساندند.
انگیزه تالیف احقاق الحق
«احقاق الحق و ازهاق الباطل» اثر دانشمند علوم عقلى و نقلى متکلم نابغه شیعه قاضى سید نورالله حسینى شوشترى در واقع پاسخ به رد «ابطال الباطل» اثر قاضى فضل بنروز بهان است که بر کتاب «نهجالحق» علامه حلى نگاشته است.
.ق) کتاب «نهج الحق» را بنا به درخواستسلطان غیاثالدین الجایتو محمد خدا بنده در اثبات حقانیت مذهب شیعه علامه حلى (648-726 ه امامیه و خلافتبلافصل امیرالمؤمنین على(ع) نگاشت. (1) البته مدرس تبریزى گوید:
علامه کتاب فوق را در مناظرهاى که بین او و سید موصلى در دربار سلطان محمد خدابنده واقع شده، نگاشته است. (2)
گرایش سلطان محمد خدابنده به تشیع موجب شد تا در قرن هشتم مدرسه سیارى تاسیس شود و علامه به همراه اردوى همایونى به تدریس علوم و معارف الهى پردازد. این مدرسه شامل حجرههاى کرباسى بود و از چند استاد بهرهمند مىشد. علاوه بر این در تمامى بلاد به نام دوازده امام(ع) خطبه خوانده و سکه زده شد. و همین امر رغبت مردم را به فرهنگ تشیع بیشتر نمود و علامه با نگارش کتابهایى چون «الفین» و «منهاج الکرامة فى الامامة» به ترویج مذهب جعفرى همت گمارد. در مجمع البحرین نقل است که پانصد نسخه از مصنفات علامه را دیدهاند که در علوم فقه، اصول، حدیث، کلام و ... بوده است. برخى از مهمترین آثار علامه حلى در علم کلام به قرار زیر است:
- الابحاث المفیدة فى تحصیل العقیدة
- ابطال الجبر
- اثبات الرجعة
- الاربعون مسالة فى اصول الدین
- استقصاء البحث و النظر فى مسائل القضاء و القدر
- الاسرار (مباحث امامت)
- الاسرار الخفیة فى العلوم العقلیة من الحکمیة و الکلامیة و المنطقیة
- الالفین
- انوار الملکوت فى شرح الیاقوت
- تعلیم التام فى الحکمة و الکلام
- الجبر و الاختیار
- جواب السؤال عن حکمة النسخ فى الاحکام الالهیة (در جواب سؤال سلطان محمد خدابنده)
- جواهر المطالب فى فضائل امیرالمؤمنین على بنابىطالب(ع)
- خلق الاعمال
- کشف المراد فى شرح تجرید الاعتقاد
- مقصد الواصلین
- منهاج الیقین فى اصول الدین
- منتهى الوصول الى علمى الکلام و الاصول
- منهاج الاستقامة (3)
- باب حادىعشر
- منهاج الهدایة و معراج الدرایة فى علم الکلام
- نظم البراهین فى اصول الدین
- النکت البدیعة فى تحریر الذریعة فى اصول الدین
- نهایة المرام فى علم الکلام
- منهاج الکرامة فى الامامة
- نهج الحق و کشف الصدق
- نهج المسترشدین فى اصول الدین
- واجب الاعتقاد
بدین ترتیب علامه حلى با تالیف آثار کلامى و تر بیتشاگردان برجسته، نهضتى کلامى در قرن هشتم هجرى برپا نمود که آثار آن تا قرون بعد نیز ادامه داشت. (4) همین امر موجب شد تا برخى از علماى اهل سنت کتابهایى در رد آثار کلامى شیعه بنگارند که «نهج الحق» علامه حلى یکى از آثار مورد هجوم آنهاست.
قاضىنورالله شوشترى که از بزرگان علم کلام عصر صفوى است و در نشر فرهنگ علوى از برجستهترین دانشمندان شیعه امامیه به حساب مىآید، با تالیفات عدیده خود در علم کلام حقانیت مذهب شیعه را به اثبات مىرساند و گاهى این تالیفات نقد و بررسى کتب اهل سنت است. وى که براى نشر فرهنگ تشیع به هندوستان مهاجرت کرده بود با مشاهده کتاب «ابطال الباطل» فضل بنروزبهان به نقد و بررسى آن همت گمارد. بدینسان کتاب «احقاق الحق و ازهاق الباطل» بوجود آمد.
مؤلف احقاق الحق نخست عین گفتار علامه حلى را با عبارت «قال المصنف رفع الله درجته» آورده، سپس به گفته روزبهان اشاره نموده، آنگاه به داورى نشسته و نظر خود را با عبارت «اقول» یادآور شده است.
کتاب «احقاق الحق» در سال 1014 ه.ق به اتمام رسیده که در واقع پنجسال پیش از شهادت مؤلف است.
× بنیاد «لجنة التحقیق احقاق الحق»
احقاق الحق در سال1273 ه.ق در ایران به طریقه سنگى چاپ و منتشر شد و پیش از آن به جهت اهمیت موضوع بارها استنساخ شده و در اقصى نقاط جهان پخش شد. که با تاسیس «لجنة التحقیق احقاق الحق» از سوى حضرت آیتالله مرعشى نجفى قدسسره در سال1377 ه.ق برابر1336 ه.ش چاپ و نشر کتاب با حروف سربى آغاز شد.
هر چند تاریخ چاپ و نشر جلد اول کتاب در شناسنامه آن درج نشده، لیکن تاریخ اتمام مقدمه محققانه حضرت آیتالله مرعشى تحت عنوان «اللئالى المنتظمة و الدر الثمینة» بر کتاب احقاق الحق ما را به این نکته هدایت مىکند که این گروه تحقیقاتى سابقهاى چهل ساله دارد. ایشان در پایان مقدمه مىفرمایند:
«... و قد تم التالیف فى منتصف شهر محرم الحرام1377 ببلدة قم المشرفة حرم الائمة علهیم السلام و عش آل محمد صلى الله علیه و آله و سلم». (5)
این گروه علمى نخست در منزل معظم له مستقر بود پس از تاسیس کتابخانه به آنجا انتقال یافت.
با توجه به این نکته که حضرت آیتالله مرعشى خود از کتابشناسان بزرگ جهان اسلام بشمار مىرفتند و قبل از تاسیس لجنة التحقیق در موضوع مورد نظر که احیاى احادیث نبوى در فضایل اهل بیت عصمت و طهارت است، حدود دو هزار و سیصد و پنجاه عنوان کتاب از منابع تحقیقى را فراهم آورده بودند که در طى پژوهش عناوین منابع بالغ بر پنجهزار کتاب حدیث، تاریخ، رجال، درایة، تفسیر،کلامو... شد.
منابع پژوهشى از ممالک مختلف اسلامى چون مصر، عراق، اردن، سوریه، پاکستان، یمن، لبنان، ترکیه، مراکش، تونس، الجزایر، هند و افغانستان تهیه مىشد که البته در برخى از موارد به جهت عدم دسترسى به اصل کتاب، از کتب معتبر و لازم موجود در کتابخانه دانشگاه تهران و آستان قدس رضوى و همچنین کتابخانههاى معتبر آمریکا و اروپا عکسبردارى شد که مستلزم دقت، وقت و هزینه بود.
اهتمام ویژه بنیانگذار لجنة التحقیق به کتاب و میراث فرهنگى موجب شد که هم کار تحقیق احقاق الحق و تعلیقات آن به صورت تخصصى و فنى صورت گیرد و اثرى بدیع در تاریخ تشیع پدید آید و هم کتابخانه ایشان به صورت کتابخانهاى تخصصى علوم اسلامى سامان پذیرد.
لجنة التحقیق در آغاز پیگیر دو امر بود:
نخست: تصحیح احقاق الحق و چاپ و نشر متن منقحى از آن
دوم: تحقیق کتب اهل سنت و تهیه و تدوین تعلیقات لازم بر کتاب.
براى مرحله نخست کتاب احقاق الحق بر اساس نسخ خطى و چاپى زیر مورد استفاده قرار گرفت:
1 - نسخه چاپ تهران، به خط میرزا ابىالقاسم خوانسارى،1273 ه.ق
2- نسخه چاپى ناقص قاهره که در سال1326 در مطبعة السعادة به اهتمام علامه مرحوم شیخ حسن دخیل نجفى منتشر شده است.
3 - نسخه خطى موجود در کتابخانه آیتالله مرعشى که تاریخ کتابت آن1236 ق به خط شیخ عبد على بنمعصوم شیرازى است.
4 - نسخه خطى موجود در کتابخانه مرحوم حضرت آیتالله شیخ عبدالرحیم ربانى شیرازى که مىگویند از کتب کتابخانه علامه مولى محمد تقى مجلسى است.
5 - نسخه خطى که عالم جلیل القدر سید محمد سلیمى کاشانى از کاشان به لجنة التحقیق ارسال داشتهاند. تاریخ کتابت نسخه «اواخر العشر الثانى من الشهر العاشر من السنة السادسة من العشر التاسع من الماة الحادى عشر بخط المولى محمد على الابهر یجى الاصفهانى ابن المولى محمد مؤمن».
6- نسخه خطى متعلق به کتابخانه مرحوم علامه میرزا محمد على مدرس خیابانى تبریزى، مؤلف «ریحانة الادب» که زمان کتابت آن به عصر مؤلف نزدیک است.
7 - نسخه خطى موجود در کتابخانه حضرت آیتالله سید احمد حسینى زنجانى که تاریخ کتابت آن سال1129 ه.ق به خط مولى محمد زکى بنمحمد سلیم بازرجانى تفرشى است. در چاپ کتاب از جلد اول تا جلد سوم متن احقاق الحق با تعلیقات همراه است و از جلد چهارم به بعد که تا کنون33 جلد رسیده است، تعلیقات و ملحقات احقاق الحق است. انگیزه عدم چاپ متن احقاق الحق پس از سه جلد نخست این بوده است که، چون متن احقاق الحق به فضائل اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام رسیده است ملحقات که در واقع مستدرک و تکملهاى بر این قسم از کتاب است، به صورتى گسترده مطرح شده است. البته پس از تعلیقات این بخش لازم است متن احقاق الحق تصحیح و به بقیه مجلدات افزوده گردد.
اسامى اعضاء لجنة التحقیق که از آغاز تا جلد نوزدهم همکارى مىکردند به قرار زیر است:
1 - حضرت آیتالله ابوطالب تجلیل
2 - مرحوم حضرت آیتالله عبدالله شهیدى
3 - مرحوم حجةالاسلام آقاى علىاکبر ایرانى
4 - حجةالاسلام و المسلمین شیخ حسن باقرى همدانى
5 - مرحوم حجةالاسلام و المسلمین میرزا تقى زرگرى تبریزى
6 - حضرت حجةالاسلام و المسلمین اسماعیل رحمتخواه
7 - حضرت حجةالاسلام و المسلمین یدالله غروى
8 - حضرت آیتالله حسن غفارىنژاد
9 - حضرت حجةالاسلام و المسلمین سید موسى کوکبى
10 - حضرت آیتالله سید مهدى لاجوردى
11 - مرحوم حجةالاسلام و المسلمین میرزا رسول مرزآبادى
12 - مرحوم آیتالله محمد باقر مرندى
13 - حضرت آیتالله سید حمید مرندى
14 - مرحوم حجة الاسلام و المسلمین احمد مولوى همدانى
15 - مرحوم آیتالله صادق نصیرى
16 - حضرت آیتالله قوام الدین وشنوى
17 - حضرت حجةالاسلام و المسلمین جناب آقاى دکتر سید محمود مرعشى
از جلد بیستم تا جلد 35 اعضاى لجنة التحقیق عبارتند از:
1 - حضرت آیتالله سید عبداللطیف قرشى کوهکمرى
2 - حضرت حجةالاسلام و المسلمین شیخ اسماعیل مردى
3 - حضرت حجةالاسلام و المسلمین شیخ على اصغر موحدى همدانى
لازم به ذکر است که تا کنون 31 جلد از کتاب به چاپ رسیده و دو جلد 32 و33 مراحل چاپ و نشر را طى مىکنند. دو جلد بعدى نیز فهرستهاى فنى مجموعه را بر عهده خواهد داشت و در آن فهرست آیات، احادیث، کتب و ... خواهد آمد.
امور اجرایى «احقاق الحق» و ملحقات آن که در واقع دایرة المعارف کلامى شیعه محسوب مىگردد به اهتمام جناب حجةالاسلام و المسلمین سید محمود مرعشى صورت گرفته و مىگیرد و علاوه بر چاپ کتاب در قم 24 جلد از این اثر نفیس از سوى «دارالکتاب الاسلامى» در بیروت به زیور طبع آراسته گردیده و به کشورهاى اسلامى ارسال شده است و بقیه مجلدات آن نیز از سوى مؤسسه فوق به چاپ سپرده خواهدشد.
از آنجایى که منابع پژوهشى و تحقیقى به مرور ایام تهیه شد، فضایل هر یک از ائمه معصومین علیهم السلام در جلدهاى مختلف کتاب ذکر گردید. در نظر است پس از تکمیل اثر، فصول جداگانه هر یک از ائمه شیعه(ع) در جلد ویژهاى قرار گیرد. که البته این نقیصه با تدوین فهرست قابل جبراناست.
از نکات ارزندهاى که مىتوان به آن اشاره کرد، این است که علامه شهید قاضى نورالله شوشترى و حضرت آیتالله العظمى مرعشى نجفى به این مساله توجه داشتند که تدوین فضائل اهل بیت عصمت(ع) بر اساس کتب اهل سنت، عامل وحدت بین فریقین خواهد بود. و در حقیقت مؤلفین کتبى که کتابهاى آنها مورد استفاده واقع شده رایت اخوت و وحدت اسلامى را از آغاز اسلام تا امروز افراشته نگاهداشتهاند هر چند بدخواهان با ساز تفرقه در صدد ایجاد اختلاف بین فریقین بودهاند و به قول علامه شهید قاضى نورالله شوشترى:
«بر مائده عشق اگر روزه گشایى هشدار که صد گونه بلا ما حضر اوست».
- به پاس تلاش چهل ساله در سیزدهمین دوره معرفى کتاب سال «ملحقات الاحقاق» به عنوان کتاب سال شناخته شد.
پىنوشتها:
1- «دایرة المعارف تشیع»، ج 1، ص507.
2- روزى سلطان محمد خدابنده از روى غضب زن خود را سه طلاقه نمود، لیکن بعد از آن پشیمان شد. تمامى علماى مذاهب اربعه به عدم امکان رجوع زوجیتبدون محلل حکم نمودند. یکى از وزراء گفت در حله عالمى است که این طلاق را باطل مىداند. پس نامهاى به علامه نوشته و کسى را به احضار وى برگماشت. علامه حلى پس از حضور در مجلس و مناظره با عالمان اهل سنت، حقانیت نظر شیعه را به اثبات رساند و سلطان محمد خدابنده که سابقا «الجایتو» نام داشت تشیع را برگزید. «ریحانة الادب»، ج 4، ص169، 172.
3- ابن تیمیه در رد آن چند جلد کتاب نوشته است. «ریحانة الادب»، ج 4، ص177.
4- هم اکنون پس از گذشت چندین قرن کتاب وزین او «کشف المراد فى شرح تجرید الاعتقاد» از کتب درسى حوزههاى علمیه شیعه محسوب مىشود.
5- «احقاق الحق»، ج 1، ص 161.
انگیزه تالیف احقاق الحق
«احقاق الحق و ازهاق الباطل» اثر دانشمند علوم عقلى و نقلى متکلم نابغه شیعه قاضى سید نورالله حسینى شوشترى در واقع پاسخ به رد «ابطال الباطل» اثر قاضى فضل بنروز بهان است که بر کتاب «نهجالحق» علامه حلى نگاشته است.
.ق) کتاب «نهج الحق» را بنا به درخواستسلطان غیاثالدین الجایتو محمد خدا بنده در اثبات حقانیت مذهب شیعه علامه حلى (648-726 ه امامیه و خلافتبلافصل امیرالمؤمنین على(ع) نگاشت. (1) البته مدرس تبریزى گوید:
علامه کتاب فوق را در مناظرهاى که بین او و سید موصلى در دربار سلطان محمد خدابنده واقع شده، نگاشته است. (2)
گرایش سلطان محمد خدابنده به تشیع موجب شد تا در قرن هشتم مدرسه سیارى تاسیس شود و علامه به همراه اردوى همایونى به تدریس علوم و معارف الهى پردازد. این مدرسه شامل حجرههاى کرباسى بود و از چند استاد بهرهمند مىشد. علاوه بر این در تمامى بلاد به نام دوازده امام(ع) خطبه خوانده و سکه زده شد. و همین امر رغبت مردم را به فرهنگ تشیع بیشتر نمود و علامه با نگارش کتابهایى چون «الفین» و «منهاج الکرامة فى الامامة» به ترویج مذهب جعفرى همت گمارد. در مجمع البحرین نقل است که پانصد نسخه از مصنفات علامه را دیدهاند که در علوم فقه، اصول، حدیث، کلام و ... بوده است. برخى از مهمترین آثار علامه حلى در علم کلام به قرار زیر است:
- الابحاث المفیدة فى تحصیل العقیدة
- ابطال الجبر
- اثبات الرجعة
- الاربعون مسالة فى اصول الدین
- استقصاء البحث و النظر فى مسائل القضاء و القدر
- الاسرار (مباحث امامت)
- الاسرار الخفیة فى العلوم العقلیة من الحکمیة و الکلامیة و المنطقیة
- الالفین
- انوار الملکوت فى شرح الیاقوت
- تعلیم التام فى الحکمة و الکلام
- الجبر و الاختیار
- جواب السؤال عن حکمة النسخ فى الاحکام الالهیة (در جواب سؤال سلطان محمد خدابنده)
- جواهر المطالب فى فضائل امیرالمؤمنین على بنابىطالب(ع)
- خلق الاعمال
- کشف المراد فى شرح تجرید الاعتقاد
- مقصد الواصلین
- منهاج الیقین فى اصول الدین
- منتهى الوصول الى علمى الکلام و الاصول
- منهاج الاستقامة (3)
- باب حادىعشر
- منهاج الهدایة و معراج الدرایة فى علم الکلام
- نظم البراهین فى اصول الدین
- النکت البدیعة فى تحریر الذریعة فى اصول الدین
- نهایة المرام فى علم الکلام
- منهاج الکرامة فى الامامة
- نهج الحق و کشف الصدق
- نهج المسترشدین فى اصول الدین
- واجب الاعتقاد
بدین ترتیب علامه حلى با تالیف آثار کلامى و تر بیتشاگردان برجسته، نهضتى کلامى در قرن هشتم هجرى برپا نمود که آثار آن تا قرون بعد نیز ادامه داشت. (4) همین امر موجب شد تا برخى از علماى اهل سنت کتابهایى در رد آثار کلامى شیعه بنگارند که «نهج الحق» علامه حلى یکى از آثار مورد هجوم آنهاست.
قاضىنورالله شوشترى که از بزرگان علم کلام عصر صفوى است و در نشر فرهنگ علوى از برجستهترین دانشمندان شیعه امامیه به حساب مىآید، با تالیفات عدیده خود در علم کلام حقانیت مذهب شیعه را به اثبات مىرساند و گاهى این تالیفات نقد و بررسى کتب اهل سنت است. وى که براى نشر فرهنگ تشیع به هندوستان مهاجرت کرده بود با مشاهده کتاب «ابطال الباطل» فضل بنروزبهان به نقد و بررسى آن همت گمارد. بدینسان کتاب «احقاق الحق و ازهاق الباطل» بوجود آمد.
مؤلف احقاق الحق نخست عین گفتار علامه حلى را با عبارت «قال المصنف رفع الله درجته» آورده، سپس به گفته روزبهان اشاره نموده، آنگاه به داورى نشسته و نظر خود را با عبارت «اقول» یادآور شده است.
کتاب «احقاق الحق» در سال 1014 ه.ق به اتمام رسیده که در واقع پنجسال پیش از شهادت مؤلف است.
× بنیاد «لجنة التحقیق احقاق الحق»
احقاق الحق در سال1273 ه.ق در ایران به طریقه سنگى چاپ و منتشر شد و پیش از آن به جهت اهمیت موضوع بارها استنساخ شده و در اقصى نقاط جهان پخش شد. که با تاسیس «لجنة التحقیق احقاق الحق» از سوى حضرت آیتالله مرعشى نجفى قدسسره در سال1377 ه.ق برابر1336 ه.ش چاپ و نشر کتاب با حروف سربى آغاز شد.
هر چند تاریخ چاپ و نشر جلد اول کتاب در شناسنامه آن درج نشده، لیکن تاریخ اتمام مقدمه محققانه حضرت آیتالله مرعشى تحت عنوان «اللئالى المنتظمة و الدر الثمینة» بر کتاب احقاق الحق ما را به این نکته هدایت مىکند که این گروه تحقیقاتى سابقهاى چهل ساله دارد. ایشان در پایان مقدمه مىفرمایند:
«... و قد تم التالیف فى منتصف شهر محرم الحرام1377 ببلدة قم المشرفة حرم الائمة علهیم السلام و عش آل محمد صلى الله علیه و آله و سلم». (5)
این گروه علمى نخست در منزل معظم له مستقر بود پس از تاسیس کتابخانه به آنجا انتقال یافت.
با توجه به این نکته که حضرت آیتالله مرعشى خود از کتابشناسان بزرگ جهان اسلام بشمار مىرفتند و قبل از تاسیس لجنة التحقیق در موضوع مورد نظر که احیاى احادیث نبوى در فضایل اهل بیت عصمت و طهارت است، حدود دو هزار و سیصد و پنجاه عنوان کتاب از منابع تحقیقى را فراهم آورده بودند که در طى پژوهش عناوین منابع بالغ بر پنجهزار کتاب حدیث، تاریخ، رجال، درایة، تفسیر،کلامو... شد.
منابع پژوهشى از ممالک مختلف اسلامى چون مصر، عراق، اردن، سوریه، پاکستان، یمن، لبنان، ترکیه، مراکش، تونس، الجزایر، هند و افغانستان تهیه مىشد که البته در برخى از موارد به جهت عدم دسترسى به اصل کتاب، از کتب معتبر و لازم موجود در کتابخانه دانشگاه تهران و آستان قدس رضوى و همچنین کتابخانههاى معتبر آمریکا و اروپا عکسبردارى شد که مستلزم دقت، وقت و هزینه بود.
اهتمام ویژه بنیانگذار لجنة التحقیق به کتاب و میراث فرهنگى موجب شد که هم کار تحقیق احقاق الحق و تعلیقات آن به صورت تخصصى و فنى صورت گیرد و اثرى بدیع در تاریخ تشیع پدید آید و هم کتابخانه ایشان به صورت کتابخانهاى تخصصى علوم اسلامى سامان پذیرد.
لجنة التحقیق در آغاز پیگیر دو امر بود:
نخست: تصحیح احقاق الحق و چاپ و نشر متن منقحى از آن
دوم: تحقیق کتب اهل سنت و تهیه و تدوین تعلیقات لازم بر کتاب.
براى مرحله نخست کتاب احقاق الحق بر اساس نسخ خطى و چاپى زیر مورد استفاده قرار گرفت:
1 - نسخه چاپ تهران، به خط میرزا ابىالقاسم خوانسارى،1273 ه.ق
2- نسخه چاپى ناقص قاهره که در سال1326 در مطبعة السعادة به اهتمام علامه مرحوم شیخ حسن دخیل نجفى منتشر شده است.
3 - نسخه خطى موجود در کتابخانه آیتالله مرعشى که تاریخ کتابت آن1236 ق به خط شیخ عبد على بنمعصوم شیرازى است.
4 - نسخه خطى موجود در کتابخانه مرحوم حضرت آیتالله شیخ عبدالرحیم ربانى شیرازى که مىگویند از کتب کتابخانه علامه مولى محمد تقى مجلسى است.
5 - نسخه خطى که عالم جلیل القدر سید محمد سلیمى کاشانى از کاشان به لجنة التحقیق ارسال داشتهاند. تاریخ کتابت نسخه «اواخر العشر الثانى من الشهر العاشر من السنة السادسة من العشر التاسع من الماة الحادى عشر بخط المولى محمد على الابهر یجى الاصفهانى ابن المولى محمد مؤمن».
6- نسخه خطى متعلق به کتابخانه مرحوم علامه میرزا محمد على مدرس خیابانى تبریزى، مؤلف «ریحانة الادب» که زمان کتابت آن به عصر مؤلف نزدیک است.
7 - نسخه خطى موجود در کتابخانه حضرت آیتالله سید احمد حسینى زنجانى که تاریخ کتابت آن سال1129 ه.ق به خط مولى محمد زکى بنمحمد سلیم بازرجانى تفرشى است. در چاپ کتاب از جلد اول تا جلد سوم متن احقاق الحق با تعلیقات همراه است و از جلد چهارم به بعد که تا کنون33 جلد رسیده است، تعلیقات و ملحقات احقاق الحق است. انگیزه عدم چاپ متن احقاق الحق پس از سه جلد نخست این بوده است که، چون متن احقاق الحق به فضائل اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام رسیده است ملحقات که در واقع مستدرک و تکملهاى بر این قسم از کتاب است، به صورتى گسترده مطرح شده است. البته پس از تعلیقات این بخش لازم است متن احقاق الحق تصحیح و به بقیه مجلدات افزوده گردد.
اسامى اعضاء لجنة التحقیق که از آغاز تا جلد نوزدهم همکارى مىکردند به قرار زیر است:
1 - حضرت آیتالله ابوطالب تجلیل
2 - مرحوم حضرت آیتالله عبدالله شهیدى
3 - مرحوم حجةالاسلام آقاى علىاکبر ایرانى
4 - حجةالاسلام و المسلمین شیخ حسن باقرى همدانى
5 - مرحوم حجةالاسلام و المسلمین میرزا تقى زرگرى تبریزى
6 - حضرت حجةالاسلام و المسلمین اسماعیل رحمتخواه
7 - حضرت حجةالاسلام و المسلمین یدالله غروى
8 - حضرت آیتالله حسن غفارىنژاد
9 - حضرت حجةالاسلام و المسلمین سید موسى کوکبى
10 - حضرت آیتالله سید مهدى لاجوردى
11 - مرحوم حجةالاسلام و المسلمین میرزا رسول مرزآبادى
12 - مرحوم آیتالله محمد باقر مرندى
13 - حضرت آیتالله سید حمید مرندى
14 - مرحوم حجة الاسلام و المسلمین احمد مولوى همدانى
15 - مرحوم آیتالله صادق نصیرى
16 - حضرت آیتالله قوام الدین وشنوى
17 - حضرت حجةالاسلام و المسلمین جناب آقاى دکتر سید محمود مرعشى
از جلد بیستم تا جلد 35 اعضاى لجنة التحقیق عبارتند از:
1 - حضرت آیتالله سید عبداللطیف قرشى کوهکمرى
2 - حضرت حجةالاسلام و المسلمین شیخ اسماعیل مردى
3 - حضرت حجةالاسلام و المسلمین شیخ على اصغر موحدى همدانى
لازم به ذکر است که تا کنون 31 جلد از کتاب به چاپ رسیده و دو جلد 32 و33 مراحل چاپ و نشر را طى مىکنند. دو جلد بعدى نیز فهرستهاى فنى مجموعه را بر عهده خواهد داشت و در آن فهرست آیات، احادیث، کتب و ... خواهد آمد.
امور اجرایى «احقاق الحق» و ملحقات آن که در واقع دایرة المعارف کلامى شیعه محسوب مىگردد به اهتمام جناب حجةالاسلام و المسلمین سید محمود مرعشى صورت گرفته و مىگیرد و علاوه بر چاپ کتاب در قم 24 جلد از این اثر نفیس از سوى «دارالکتاب الاسلامى» در بیروت به زیور طبع آراسته گردیده و به کشورهاى اسلامى ارسال شده است و بقیه مجلدات آن نیز از سوى مؤسسه فوق به چاپ سپرده خواهدشد.
از آنجایى که منابع پژوهشى و تحقیقى به مرور ایام تهیه شد، فضایل هر یک از ائمه معصومین علیهم السلام در جلدهاى مختلف کتاب ذکر گردید. در نظر است پس از تکمیل اثر، فصول جداگانه هر یک از ائمه شیعه(ع) در جلد ویژهاى قرار گیرد. که البته این نقیصه با تدوین فهرست قابل جبراناست.
از نکات ارزندهاى که مىتوان به آن اشاره کرد، این است که علامه شهید قاضى نورالله شوشترى و حضرت آیتالله العظمى مرعشى نجفى به این مساله توجه داشتند که تدوین فضائل اهل بیت عصمت(ع) بر اساس کتب اهل سنت، عامل وحدت بین فریقین خواهد بود. و در حقیقت مؤلفین کتبى که کتابهاى آنها مورد استفاده واقع شده رایت اخوت و وحدت اسلامى را از آغاز اسلام تا امروز افراشته نگاهداشتهاند هر چند بدخواهان با ساز تفرقه در صدد ایجاد اختلاف بین فریقین بودهاند و به قول علامه شهید قاضى نورالله شوشترى:
«بر مائده عشق اگر روزه گشایى هشدار که صد گونه بلا ما حضر اوست».
- به پاس تلاش چهل ساله در سیزدهمین دوره معرفى کتاب سال «ملحقات الاحقاق» به عنوان کتاب سال شناخته شد.
پىنوشتها:
1- «دایرة المعارف تشیع»، ج 1، ص507.
2- روزى سلطان محمد خدابنده از روى غضب زن خود را سه طلاقه نمود، لیکن بعد از آن پشیمان شد. تمامى علماى مذاهب اربعه به عدم امکان رجوع زوجیتبدون محلل حکم نمودند. یکى از وزراء گفت در حله عالمى است که این طلاق را باطل مىداند. پس نامهاى به علامه نوشته و کسى را به احضار وى برگماشت. علامه حلى پس از حضور در مجلس و مناظره با عالمان اهل سنت، حقانیت نظر شیعه را به اثبات رساند و سلطان محمد خدابنده که سابقا «الجایتو» نام داشت تشیع را برگزید. «ریحانة الادب»، ج 4، ص169، 172.
3- ابن تیمیه در رد آن چند جلد کتاب نوشته است. «ریحانة الادب»، ج 4، ص177.
4- هم اکنون پس از گذشت چندین قرن کتاب وزین او «کشف المراد فى شرح تجرید الاعتقاد» از کتب درسى حوزههاى علمیه شیعه محسوب مىشود.
5- «احقاق الحق»، ج 1، ص 161.