آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۶

چکیده

متن

جلسات اربعین حدیث امام خمینی از پاییز سال 1379 در شب ولادت باب علم نبی اکرم(ص)، مولانا امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در مشهد مقدس شروع شد. در ابتدا ده نفر در این جلسات شرکت داشتند که در میان آنان از نوجوان سال دوم دبستان تا دارنده مدرک دکترا به چشم می‌‌‌ خورد. در ابتدای هر جلسه، مدرس (آقای قربانی) ضمن ترجمه و تفسیر لغوی حدیث با توجه کامل به شرح و تفسیر امام خمینی از آن حدیث، به بیان موضوع با ذکر مثالهای عینی و ملموس می‌‌‌ پردازد و حدیث مربوط را در حد وسع جلسه شرح و بسط می‌‌‌ دهد. سپس از تک تک اعضای حاضر پرسشهایی بعمل می‌‌‌ اید و اعضای جلسه متناسب با ذوق و برداشت خود توضیحاتی می‌‌‌ دهند. در هر جلسه درباره احادیث جلسات قبل نیز پرسش بعمل می‌‌‌ اید و در پایان همگی موظف می‌‌‌ شوند تا حدیث مورد بحث را برای جلسه بعدی حفظ کنند. این جلسات که به صورت اختیاری و با دعوت و تشویق آقای قربانی تشکیل شده است، دارای برکات فراوانی است، از جمله اینکه یکی از اعضای شرکت‌‌‌ کننده یعنی خانم معصومه کارگز مقدم، موفق
شده‌‌‌ اند کل چهل حدیث امام را حفظ کنند و فرزند 6 ساله ایشان نیز بدون اینکه از او بخواهند به حفظ چهل حدیث روی آورده و هم‌اکنون بیش از 12 حدیث این کتاب انسان‌‌‌ ساز را حفظ کرده است.
از عوامل اساسی در استواری و استمرار جلسات مزبور، اشتیاق و اصرار اعضا بر ادامه برنامه حفظ احادیث است که با وجود کمبود امکانات و دشواریهایی که در چنین تلاشها وجود دارد، تمامی مشکلات را کنار زده است.
توفیقات الهی
بر اثر شرکت در کلاسهای یاد شده، توفیقات الهی – از قبیل رؤیاهای صادقه – برای بعضی از اعضا حاصل شده است که به عنوان نمونه یکی از این موارد ذکر می‌‌‌ شود: یکی از اعضای جلسه تصمیم می‌‌‌ گیرد حدیث سی و پنجم را در کنار ضریح مقدس امام هستم علیه‌السلام حفظ نماید. ایشان بعد از حفظ حدیث، در همان شب در رؤیا خود را در برابر ضریح مقدس امام رضا علیه‌السلام مشاهده می‌‌‌ کند و می‌بیند نوری از آسمان به سوی وی می‌‌‌ اید و بعد از آن امام هشتم (ع) را با لباس سفید می‌‌‌ بیند که در مقابل ایشان ایستاده است. به بالا نظر می‌‌‌ اندازد و می‌‌‌ بیند ساختمان بسیار بلندی ضریح مطهر را احاطه کرده است. به بالا نظر می‌‌‌ اندازد و می‌‌‌ بیند ساختمان بسیار بلندی ضریح مطهر را احاطه کرده است. امام رضا(ع) دست ایشان را می‌‌‌ گیرد و به بالای ساختمان که بسیار پیچ در پیچ و بسیار بلند بود، راهنمایی می‌‌‌ کند. هنگامی که به بالای ساختمان می‌‌‌ رسند آن حضرت خطاب به ایشان می‌‌‌ فرمایند: تو با زحمت بسیار زیاد و به سختی این مسیر را پیمودی، مواظب باش با یک کار جزئی از این بالا به پایین نیفتی.
حجت الاسلام قربانی که حفظ و عمل به چهل حدیث را از بهترین و کاملترین راههای تزکیه نفس و سیر و سلوک می‌‌‌ دانند، بعد از
موفقیت در تلاشهای اولیه اینک با عزمی راسختر از پیش در پی تبلیغ و گسترش جلسات حفظ چهل حدیث برآمده است. ایشان حفظ و تبلیغ چهل حدیث را مورد تایید پروردگار و اهل بیت می‌‌‌ داند و می‌‌‌ گوید در این راه نشانه‌‌‌ های تایید و رضایت الهی را دیده است از جمله اینکه: «... حفظ و شرح حدیث هشتم به طور خود به خود و بدون آگاهی قبلی اعضای جلسه و بنده در شب ولادت امام هشتم علیه‌السلام واقع شد و به همین خاطر، جلسه را در جوار ضریح مطهر امام رضا علیه‌السلام برگزار کردیم.»
سخنرانی و پرسش و پاسخ
از فعالیتهای دیگر آقای قربانی که با هماهنگی و همکاری معاونت امور فرهنگی و ارتباطات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی انجام شده برگزاری جلسه سخنرانی و پرسش و پاسخ درباره کتاب چهل حدیث در حرم مطهر امام خمینی در شب ولادت حضرت زهرای مرضیه سلام‌الله علیها و تولد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بود که با استقبال بسیاری از زائرین حرم امام خمینی مواجه شد. در این جلسه که اعضای کلاس چهل حدیث حضور داشتند، بعد از تلاوت ایاتی از قرآن کریم، آقای قربانی ضمن بیان گزارشی از نحوه شروع و ادامه کلاسها، جمله‌‌‌ ای از مرحوم سهروردی نقل کردند بدین مضمون که علت و حکمت اصلی اربعین این است که خداوند متعال در زمان خلقت حضرت آدم علیه‌السلام، او را چهل روز در تخمیر و ترشح نگاه داشت و در این چهل روز، چهل صفت در وجود حضرت آدم قرار داد و بعد از صفت چهلم، آن حضرت بوجود آمد. آنگاه هر صفت حجابی شد بین انسان و خداوند متعال و باعث دوری انسان از عالم ملکوت. ولی عمل به اربعین عکس خلقت حضرت آدم است. یعنی با عمل آن صفات چهل‌‌‌ گانه از انسان زایل می‌‌‌ شود و به مبدأ نور می‌‌‌ رسد. سخنران سپس افزود: وجود مطهر و قدسی و نورانی حضرت امام خمینی - که چهل حدیث را به رشته تحریر درآورده‌‌‌ اند – با عمل به چهل حدیث افاضه قدسی برده‌‌‌ اند و اتصال روح و نفس مطهر امام راحل به مبدأ نور و مقام احدیت و تجلی اسماء و صفات حضرت باریتعالی با اتمام حدیث چهل که در رابطه با توحید است به حد کمال خود رسیده است. و چه زیباست این حدیث مبارک و نورانی به نقل از عاصم ابن حمید: «سُئِل علی بنُ الحُسَین علیهما السَلام عَنِ التُّوحید. فقال: اِنَّ الله عزَّوجَلّ عَلِمَ انَّهُ سَیکُونُ فی آخِرِ الزَّمان اَقوامٌ مُتَعَمِّعوُنَ، فَاَنزَلَ اللهُ
تعالی : «قُل هُوَ اللهُ اَحَدٌ» والایاتِ مِن سُوَرةِ الحَدید اِلی قَولِهِ: «وَ هُوَ عَلیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» فَمَن رامَ وَراءَ ذالِکَ فَقَد هَلَکَ.» و در این موضوع تأمل عظیم نهفته است.
بعد از سخنرانی آقای قربانی، خانم معصومه کارگر مقدم نحوه حفظ چهل حدیث را بیان کردند و حدیث بیست و سوم را در رابطه با علم و حدیث چهلم را به مناسبت دو مولود نور قرائت کردند. بعد از آن آقای دکتر کارگر مقدم از اعضای کلاس چهل حدیث، حدیث بیست و نهم را که طولانی‌‌‌ ترین حدیث کتاب است و در رابطه با سنتهای مؤکد رسول‌الله اعظم(ص) به مولانا علی علیه‌السلام می‌‌‌ باشد از حفظ خواندند. بعد از ایشان آقای محمد کارگر مقدم که کلاس دوم دبستان را تمام کرده‌‌‌ اند حدیث اول را در رابطه با جهاد اکبر (جهاد نفس) خواندند.
این جلسه مورد توجه و استقبال فراوان زائرین حرم امام خمینی قرار گرفت و بعد از اتمام جلسه نیز حضار با عضای کلاس چهل حدیث به گفتگو نشستند. جالب اینجاست که عده زیادی از خواهران شرکت کنند از خانم معصومه کارگر مقدم درخواست توضیح بیشتر، بیان خاطره و پند و اندرز می‌‌‌ کردند. یکی از خواهران حاضر می‌‌‌ گفت این اولین بار است که درباره این کتاب عظیم مطلبی شنیدیم و تاکنون عظمت کتاب شریف چهل حدیث امام را درک نمی‌‌‌ کردیم. بسیاری از افراد حاضر تمایل داشتند در کلاسهای مربوط به شرح و تفسیر و حفظ چهل حدیث شرکت کنند و امیدوار بودند چنین کلاسهایی در سطح کشور تشکیل شود.

تبلیغات